Intensywny rozwój infrastruktury transportowej, przez budowę konwencjonalnych nawierzchni drogowych, powoduje przekształcanie naturalnego przepuszczalnego gruntu w nieprzepuszczalne pokrycie terenu [1 – 4]. Nawierzchnie nieprzepuszczalne przyczyniają się do zmian w środowisku lokalnym, szczególnie miejskim, które dotyczą nie tylko aspektów hydrologicznych, ale również wpływają na zmiany termiczne [5, 6]. W niniejszym artykule przedstawiono innowacyjne zastosowanie betonu jamistego, jako warstwy odsączającej w tunelu, na przykładzie tunelu na Węźle „OPL Okęcie” w Warszawie. Użycie betonu jamistego w tym przypadku pozwoliło na ekologiczne rozwiązanie, uniknięcie nadmiernej przebudowy obiektu i sprawne odprowadzenie wody. Rozwiązanie to wpisuje się w trendy zrównoważonego rozwoju miast i stanowi kompromis pomiędzy rozbudową infrastruktury drogowej, a zapewnieniem swobodnego ujścia wód gruntowych.
Authors
- dr inż. Anna Banaś link open in new tab ,
- mgr inż. Michał Kałużyński,
- mgr inż. Andrzej Kuryłowicz
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2024