Intensywny rozwój infrastruktury transportowej, przez budowę konwencjonalnych nawierzchni drogowych, powoduje przekształcanie naturalnego przepuszczalnego gruntu w nieprzepuszczalne pokrycie terenu [1 – 4]. Nawierzchnie nieprzepuszczalne przyczyniają się do zmian w środowisku lokalnym, szczególnie miejskim, które dotyczą nie tylko aspektów hydrologicznych, ale również wpływają na zmiany termiczne [5, 6]. W niniejszym artykule przedstawiono innowacyjne zastosowanie betonu jamistego, jako warstwy odsączającej w tunelu, na przykładzie tunelu na Węźle „OPL Okęcie” w Warszawie. Użycie betonu jamistego w tym przypadku pozwoliło na ekologiczne rozwiązanie, uniknięcie nadmiernej przebudowy obiektu i sprawne odprowadzenie wody. Rozwiązanie to wpisuje się w trendy zrównoważonego rozwoju miast i stanowi kompromis pomiędzy rozbudową infrastruktury drogowej, a zapewnieniem swobodnego ujścia wód gruntowych.
Autorzy
- dr inż. Anna Banaś link otwiera się w nowej karcie ,
- mgr inż. Michał Kałużyński,
- mgr inż. Andrzej Kuryłowicz
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2024