Przedstawiono rezultaty badań odporności na korozję naprężeniową stopów aluminium i ich złączy spawanych: AlMg4,5Mn, AlZn5Mg1, AlZn5Mg2CrZr, i stopu Al-Mg ALUSTAR. Ocenę podatności na korozję naprężeniową przeprowadzono dwiema metodami: przy stałej szybkości odkształcania w powietrzu i sztucznej wodzie morskiej oraz przy stałym obciążeniu w powietrzu i 3,5% NaCl. Parametrami mierzonymi były: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie czas do zniszczenia i energia zniszczenia. Stwierdzono, że podatność na naprężeniowe pękanie korozyjne badanych materiałów zależy od składu chemicznego stopów i technologii spawania. Największą podatność na korozję naprężeniową wykazuje stop AlZn5Mg1. Proces spawania pogarsza odporność na korozję naprężeniową, najbardziej widoczny także dla stopu AlZn5Mg1, jest wyjaśniany czynnikami mechanicznymi i elektrochemicznymi.
Authors
- Mirosław Czechowski,
- prof. dr hab. inż. Andrzej Zieliński link open in new tab
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2002