Przedstawiono rezultaty badań odporności na korozję naprężeniową stopów aluminium i ich złączy spawanych: AlMg4,5Mn, AlZn5Mg1, AlZn5Mg2CrZr, i stopu Al-Mg ALUSTAR. Ocenę podatności na korozję naprężeniową przeprowadzono dwiema metodami: przy stałej szybkości odkształcania w powietrzu i sztucznej wodzie morskiej oraz przy stałym obciążeniu w powietrzu i 3,5% NaCl. Parametrami mierzonymi były: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie czas do zniszczenia i energia zniszczenia. Stwierdzono, że podatność na naprężeniowe pękanie korozyjne badanych materiałów zależy od składu chemicznego stopów i technologii spawania. Największą podatność na korozję naprężeniową wykazuje stop AlZn5Mg1. Proces spawania pogarsza odporność na korozję naprężeniową, najbardziej widoczny także dla stopu AlZn5Mg1, jest wyjaśniany czynnikami mechanicznymi i elektrochemicznymi.
Autorzy
- Mirosław Czechowski,
- prof. dr hab. inż. Andrzej Zieliński link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2002
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Korozja naprężeniowa stopów aluminium i ich złączy spawanych" link otwiera się w nowej karcie