Manewry dobijania statków do nabrzeży portowych są trudnymi operacjami, przy których należy uwzględniać m. in. na pływy, wiatry, widzialność, prędkość, masę statku, odległość od pirsu. Ewentualna kolizja z pirsem niesie poważne konsekwencje, szczególnie groźne dla wielkich statków a zwłaszcza tankowców. Referat prezentuje hydroakustyczne systemy kontroli manewrów statków wykonane przez zespół pracowników Katedry Systemów Elektroniki Morskiej wydziału ETI Politechniki Gdańskiej i zainstalowane na pirsie paliwowym i pirsie węglowym Portu Północnego w Gdańsku. Każdy z tych systemów mierzy w sposób ciągły cztery odległości między skrajem pirsu i burtą statku metodą sonarową i po odpowiednim przetworzeniu sygnałów oblicza prędkość dziobu i rufy względem nabrzeża. Wyniki wyświetla na widocznej z pokładu manewrującego statku wielkogabarytowej tablicy świetlnej wraz z ewentualnymi alarmami oraz rejestruje parametry manewrów wraz z maksimum amplitudy ugięcia dalb odbojowych zmierzonym w sposób mechaniczny.
Authors
- dr inż. Lech Kilian link open in new tab ,
- dr hab. inż. Jacek Marszal link open in new tab ,
- dr inż. Zawisza Ostrowski link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Roman Salamon link open in new tab ,
- mgr inż. Aleksandra Raganowicz link open in new tab ,
- dr inż. Krzysztof Zachariasz link open in new tab
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- angielski
- Publication year
- 2005