Manewry dobijania statków do nabrzeży portowych są trudnymi operacjami, przy których należy uwzględniać m. in. na pływy, wiatry, widzialność, prędkość, masę statku, odległość od pirsu. Ewentualna kolizja z pirsem niesie poważne konsekwencje, szczególnie groźne dla wielkich statków a zwłaszcza tankowców. Referat prezentuje hydroakustyczne systemy kontroli manewrów statków wykonane przez zespół pracowników Katedry Systemów Elektroniki Morskiej wydziału ETI Politechniki Gdańskiej i zainstalowane na pirsie paliwowym i pirsie węglowym Portu Północnego w Gdańsku. Każdy z tych systemów mierzy w sposób ciągły cztery odległości między skrajem pirsu i burtą statku metodą sonarową i po odpowiednim przetworzeniu sygnałów oblicza prędkość dziobu i rufy względem nabrzeża. Wyniki wyświetla na widocznej z pokładu manewrującego statku wielkogabarytowej tablicy świetlnej wraz z ewentualnymi alarmami oraz rejestruje parametry manewrów wraz z maksimum amplitudy ugięcia dalb odbojowych zmierzonym w sposób mechaniczny.
Autorzy
- dr inż. Lech Kilian link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Jacek Marszal link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Zawisza Ostrowski link otwiera się w nowej karcie ,
- prof. dr hab. inż. Roman Salamon link otwiera się w nowej karcie ,
- mgr inż. Aleksandra Raganowicz link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Krzysztof Zachariasz link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2005
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Hydroacoustic ships berthing aid systems in Gdańsk north harbour" link otwiera się w nowej karcie