Artykuł dotyczy algorytmicznej metody wstępnego doboru parametrów układu napędowego okrętu wyposażonego w śrubę o skoku stałym, gdy eksploatacja okrętu związana jest z istotnymi zmianami: głębokości i szerokości drogi wodnej, oporu kadłuba i prędkości marszowej. Argumentami modelu matematycznego rozważanego zagadnienia projektowego są identyfikowane na etapie projektowania wstępnego główne parametry projektowe okrętu. Struktura sformułowanego modelu spełnia formalizm ciągło-dyskretnych zagadnień optymalizacji matematycznej. Przedstawione przykłady zastosowania metody dotyczą statku śródlądowego ze śrubą kompromisową - optymalizowaną w sensie minimalizacji zużycia paliwa, niezbędnego na przebycie rozważanej trasy rejsu, w ustalonym czasie. Opracowana metoda może być szczególnie przydatna do projektowania takich okrętów, jak: kabotażowce, statki śródlądowe, holowniki, pchacze, trawlery, trałowce, lodołamacze, itp.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.2478/v10012-007-0032-y
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2007