Statek, jako obiekt sterowania charakteryzuje się nieliniową manewrową funkcją opisującą. Metoda backstepping jest jedną z metod, które mogą być wykorzystane w procesie projektowania nieliniowych układu sterowania kursem statków. Metoda została zastosowana w celu zaprojektowania dwóch konfiguracji nieliniowych regulatorów kursu.Regulatory zostały przebadane w układach regulacji kursu statku. Jedna z konfiguracji w fazie projektowania uwzględnia własności dynamiczne maszyny sterowej. Parametry uzyskanych struktur nieliniowych regulatorów kursu zostały dostrojone w celu optymalizacji funkcjonowania systemu sterowania. Proces optymalizacji został wykonany za pomocą algorytmów genetycznych. Jakości pracy systemu z zaprojektowanym algorytmem sterowania została sprawdzona w badaniach symulacyjnych przeprowadzonych na modelu matematycznym statku - zbiornikowca. Wyniki eksperymentów, symulacji zostały porównane z działaniem systemu zawierającego konwencjonalny regulator PD.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.1007/s11633-009-0277-2
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2009
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Nonlinear Backstepping Ship Course Controller" link otwiera się w nowej karcie