Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Speed and load torque observer application in high-speed train electric drive

W artykule przedstawiono zastosowanie diagnostyczne obserwatorów prędkości obrotowej i momentu obciążenia w układzie napędowym z silnikiem asynchronicznym. System diagnostyczny jest dedykowany do napędu pociągu szybkiego. Celem diagnostycznym jest monitorowanie stanu czujnika prędkości obrotowej wału silnika oraz układu przeniesienia momentu trakcyjnego. Analiza sygnałów obliczanych w obserwatorach stanu pozwala na wykrycie uszkodzeń w analizowanym układzie a następnie na odpowiednią reakcję ukłądu. W przypadku wykrycia np. uszkodzenia czujnika prędkości możliwe jest przełączenie napędu w tryb pracy bezczujnikowej (tj. bez użycia czujnika prędkości wału silnika). Zaproponowane rozwiązanie zostało zweryfikowane symulacyjnie i eksperymentalnie dla napędu trakcyjnego pociągu szybkiego z silnikiem asynchronicznym klatkowym o mocy 1,2MW.

Autorzy