W pracy została przedstawiona koncepcja metodyki powypadkowych badań technicznych pojazdów w aspekcie rekonstrukcji wypadków drogowych oraz analiza problemu dotyczącego uszkodzeń mogących wystąpić w układach hamulcowych podczas intensywnego hamowania. Omówiona w pracy analiza metodyki powypadkowych badań technicznych zawiera rzeczywiste przykłady oględzin pojazdów biorących udział w zderzeniach drogowych. Przeprowadzono szereg badań drogowych procesu hamowania samochodu osobowego na różnych nawierzchniach (gruntowej, asfaltowej suchej i mokrej oraz płycie poślizgowa o grubości warstwy wody około 2 mm), w trakcie którego wystąpiła awaria układu hamulcowego. Wykonano również szereg badań stanowiskowych procesu hamowania samochodu w trakcie, którego wystąpiła niesprawność układu hamulcowego. Wyniki przeprowadzonych badań drogowych i stanowiskowych będą mogły zostać wykorzystane przez biegłych sądowych i rzeczoznawców samochodowych w trakcie analizowania i opracowywania opinii techniczno–kryminalistycznej dla policji, prokuratur, sądów z zakresu ekspertyzy i rekonstrukcji wypadków drogowych. Na podstawie przeprowadzonych innowacyjnych badań wyznaczono współczynnik N f niesprawności (nieszczelności) układu hamulcowego. W pojazdach biorących udział w wypadkach drogowych, w których wykryto awarię (uszkodzenie, rozszczelnienie układu hamulcowego) należy podczas wyznaczania wartości opóźnienia hamowania uwzględnić wyznaczony doświadczalnie współczynnik N f niesprawności układu hamulcowego.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
- Typ
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2019