Choć beton jamisty jest stosowany w budownictwie od wielu lat, to mimo swoich wyjątkowych właściwości filtracyjnych jest często niedocenianym elementem budowlanym. Wynika to z jego niewystarczającej wytrzymałości, która spowodowana jest brakiem frakcji piaskowej. Patrząc na problem z drugiej strony, właściwe odwodnienie nawierzchni komunikacyjnych jest podstawowym zadaniem, które musi rozwiązać projektant. Szybkie odprowadzenie wody z powierzchni drogi jest niezbędne, gdyż odpowiada za prawidłową przyczepność opony do nawierzchni, a tym samym za bezpieczeństwo ruchu drogowego. W przedstawionym w niniejszej pracy tunelu, ze względu na uwarunkowania konstrukcyjne, w tym niewielką wysokość skrajni drogowej, poszukiwano rozwiązania, które będzie optymalne zarówno pod względem szybkiego odprowadzania wody, jak i zapewnienia odpowiedniej wytrzymałości i zapobiegania powstawaniu kolein w nawierzchni. Zdecydowano się na zastosowanie betonu jamistego PERVIA jako podbudowy i warstwy filtracyjnej jezdni asfaltowej. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko rozwiązało problem przesiąkania wody przez płytę denną, ale także sprzyja odpowiedzialnej gospodarce wodnej, zwiększając poziom wód gruntowych i zachowując równowagę ekologiczną.
Autorzy
- mgr inż. Michał Kałużyński,
- dr inż. Anna Banaś link otwiera się w nowej karcie ,
- mgr inż. Andrzej Kuryłowicz
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2022