Geographic information systems (GIS) have emerged as indispensable tools for decision-making, planning and problem-solving tasks across various domains in today’s evolving world. However, there exists a pressing need to augment the utilisation of GIS tools in higher education of urban design and planning to foster a user-oriented approach. This article explores the imperative of integrating GIS tools more comprehensively into higher education curricula to empower students with the skills necessary to leverage geographic information effectively. Selected cases from the Programmes of Architecture and Spatial Development at Gdańsk University of Technology (Gdańsk Tech), Poland, and Physical Planning at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Trondheim, Norway, demonstrate students’ experience with user-oriented GIS tools. Results reveal there is a growing demand in higher education to integrate GIS tools into service design approaches and participatory practice. Enhancing access to GIS technologies for students and stakeholders will encourage collaboration between education and practice, facilitating real-time adjustments and crossdisciplinary efforts.
Autorzy
- dr inż. arch. Weronika Maria Mazurkiewicz link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. arch. Anna Kaczorowska,
- dr inż. arch. Anna Rubczak link otwiera się w nowej karcie ,
- dr Justyna Wieczerzak link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. arch. Dorota Dominika Kamrowska-Załuska link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.5281/zenodo.11619662
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2024
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "User-oriented GIS tools in higher education of urban design and planning" link otwiera się w nowej karcie