Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2005

Show all
  • Modelowanie fizyczne i numeryczne procesów cieplno-przepływowych w kotle pyłowym
    • Jacek Barański
    2005

    W pracy przedstawiono zastosowanie technik modelowania fizycznego i numerycznego oraz ich weryfikacji na obiekcie rzeczywistym przy modernizacji wybranego przemysłowego urządzenia energetycznego.


  • Modelowanie hałasu samochodu osobowego w ruchu drogowym.
    • Grzegorz Ronowski
    2005

    Przedmiotem niniejszej pracy doktorskiej było opracowanie empirycznego modelu hałasu emitowanego przez samochody, pozwalającego na określenie hałasu w dowolnych warunkach ruchu pojazdu oraz nadającego się do analizy parametrycznej wpływu podstawowych parametrów ruchu na emitowany hałas. W ramach pracy opracowano metodykę a następnie przeprowadzono badania drogowe hałasu ośmiu pojazdów. Na podstawie uzyskanych charakterystyk emisji hałasu zbudowano model VENOM (VEhicle NOise Model). W zakończeniu pracy przedstawiono analizę parametryczną wpływu parametrów ruchu pojazdu na hałas przez niego generowany oraz wpływ przykładowych profili prędkości jazdy na dawkę hałasu emitowanego do otoczenia.


  • Modelowanie i badanie pól naprężeń w połączeniach spawanych
    • Stanisław Dobrociński
    • Wojciech Kiełczyński
    2005 Biuletyn Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach

    Badania stanu naprężeń po spawaniu dokonano dla elementów tarczowych ze stali niskowęglowej,łączonych spoinami czołowymi.Do nieniszczących badań naprężeń pospawalnicznych zastosowano metodę wykorzystującą wfwkt Barkhausena. Metoda ta po uprzednim skalowaniu, pozwala na uzyskanie danych ilościowych o składowych stanu naprężenia. Wyniki badań eksperymentalnych porównano z rezultatami otzymanymo z obliczeń numerycznych, dokonanych metodą elementów skończonych. Wykonane badania i testy numeryczne wykazały zbieżność rezultatów i przydatność metody eksperymentalnej do oceny naprężeń po spawaniu.


  • Modelowanie i symulacja drgań układu nośnego manipulatora dla potrzeb sterowania modalnego przy energetycznym wskaźniku jakości.
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Krzysztof Jasiński
    2005

    W pracy rozważa się drgania modelowanego dyskretnie niestacjonarnego układu nośnego manipulatora IRb-6 metodą sztywnych elementów skończonych. Do nadzorowania drgań wykorzystano algorytm sterowania modalnego przy energetycznym wskaźniku jakości. Uwzględnia on zmianę w czasie, względem trajektorii ruchu zadanego, energii potencjalnej, kinetycznej oraz energii sygnału sterującego. Przedstawiono zmodyfikowany model dyskretny, uwzględniający podatność połączenia przegubowego między ramionami robota. Model obliczeniowy został zweryfikowany za pomocą eksperymentalnej analizy modalnej.


  • Modelowanie i symulacja procesu nadzorowania drgań w układzie hybrydowym na przykładzie frezowania przedmiotów podatnych.
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Marek Chodnicki
    • Stefan Sawiak
    • Marek Galewski
    2005

    Praca dotyczy nadzorowania drgań niestacjonarnych układów mechanicznych za pomocą sterowania optymalnego przy energetycznym wskaźniku jakości. W układzie drgającym wyodrębniono podukład modalny, podukład strukturalny oraz podukład łączący. Dynamikę układu sterowanego opisano we współrzędnych hybrydowych. Przedstawiono przykład nadzorowania drgań podczas skrawania przedmiotów podatnych frezem kulistym.


  • Modelowanie i symulacja zaburzeń przewodzonych z zastosowaniem programów Saber i TCad = Modeling and simulation of conducted emissions with TCad and Saber programs
    • Krzysztof Iwan
    • Piotr Musznicki
    • Marek Turzyński
    • Piotr Chrzan
    2005

    Przedstawiono symulacyjne badania porównawcze w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej EMC modelu obwodowego przetwornicy DC-DC podwyższającej napięcie. Wskazano na specyfikę modelowania wynikającą z potrzeby przewidywania propagacji zaburzeń przewodzonych EMI w szerokim zakresie częstotliwości. Wyznaczono model układu dla symulatora Saber i porównano pomiary charakterystyki widma EMI z wynikami otrzymanymi z symulacji. Zbadano wrażliwość uzyskanego modelu na kolejne uproszczenia jego postaci, w ten sposób otrzymując zredukowany, równoważny model do oszacowania charakterystyki widma zaburzeń EMI na sieci sztucznej. Taki model zrealizowano w symulatorze TCad i porównano zgodność wyników symulacji z przebiegami uzyskanymi przez użycie programu Saber.


  • Modelowanie konstrukcji mostowych w świetle badań
    • Jacek Chróścielewski
    • Maciej Malinowski
    • Mikołaj Miśkiewicz
    • Krzysztof Żółtowski
    2005

    Obiekty mostowe są konstrukcjami inżynierskimi, które przed oddaniem do eksploatacji wymagają ostatecznej weryfikacji, tj. badań - próbnego obciążenia. Zadaniem tych badań jest sprawdzenie poprawności pracy konstrukcji oraz założeń przyjętych w projektach. Praca ilustruje doświadczenia Katedry Mostów Politechniki Gdańskiej dotyczące modelowania i badań zrealizowanych w ostatnich latach ciekawszych obiektów mostowych. Prezentowane wyniki teoretyczne obejmują obliczenia przestrzennych schematów konstrukcji metodą elementów skończonych.


  • Modelowanie nowej generacji układów chłodzenia do silników samochodowych
    • Zbigniew Kneba
    2005

    W artykule przedstawiono wybrany sposób modelowania układów chłodzenia o różnej konstrukcji Szczególną uwagę poświęcono układowi z elektronicznym sterowaniem wydajnością pompy chłodzącej. Obecnie takie układy przeszły już badania prototypów i są wprowadzane do silników samochodowych.


  • Modelowanie numeryczne rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń ropopochodnych
    • Marzena Wójcik
    • Angelika Spiess
    • Gerd Gudehus
    2005

    Z uwagi na właściwości związków BTEX, jak również częste ich występowanie w sąsiedztwie obszarów zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi, modelowano numerycznie transport benzenu i jego pochodnych jako związków reprezentujących substancje ropopochodne zanieczyszczające środowisko wodno-gruntowe. Jako narzędzie zastosowano program MODFLOW z modułem MT3D umożliwiającym trójwymiarową symulację transportu rozpuszczonych w wodzie zanieczyszczeń na drodze adwekcji, dyspersji/dyfuzyji i sorpcji.Celem przeprowadzonych analiz numerycznych było określenie stwarzanego zagrożenia, poprzez oszacowanie maksymalnego zasięgu plamy zanieczyszczeń i szybkości jej zaniku. W znacznym stopniu zależy to od szybkości rozprzestrzenienia zanieczyszczeń w warstwie wodonośnej, wobec czego w pierwszym etapie przeprowadzono analizę czułości programu na zmienność parametrów opisujących proces dyspersji oraz sorpcji związków BTEX.


  • Modelowanie obszarów niebezpiecznych i pogodowych w procesie wyznaczania trasy przejścia statku
    • Andrzej Łebkowski
    • Roman Śmierzchalski
    • Mirosław Tomera
    2005

    Minimalny obszar akwenu wokół poruszającego się statku zawarty w pewnych granicach nazywa się domeną. Obszar ten stanowi strefę bezpieczeństwa dla poruszającego się statku w którym nie powinien się znaleźć żaden inny obiekt nawigacyjny gdyż powoduje to ryzyko kolizji. Obszary przedstawiające złe warunki pogodowe nie są całkowicie zabronione i dlatego też opisywane są rozmytymi funkcjami przynależności. W pracy przedstawiono zależności pozwalające na wyznaczanie granic obiektów napotykanych przez statek własny. Zależności te wykorzystane zostały w systemie sterowania statkiem w sytuacjach niebezpiecznych.


  • Modelowanie propagacji wiązek optycznych dla potrzeb konstrukcji systemów ramanowskich
    • Marcin Gnyba
    2005

    W komunikacie zaproponowano wykorzystanie metody propagacji wiązki BPM do wspomagania procesu projektowania systemów ramanowskich przeznaczonych do badania struktur. Modelowania komputerowe zostało wykorzystane do optymalizacji wprowadzania wiązki laserowej do materiału, co zapewni zwiększenie efektywności wzbudzania sygnału rozpraszania ramanowskiego w wybranym miejscu w warstwie.


  • Modelowanie przestrzennego rozkładu natężenia magnetycznego pola rozproszonego dla wad wzorcowych w płytach
    • Michał Masalon
    • Bolesław Augustyniak
    • Marek Chmielewski
    • Andrzej Seniuk
    2005

    W pracy przedstawiono model, przy pomocy którego można obliczyć wektor indukcji rozproszonego pola magnetycznego od wady. Przeprowadzono badania eksperymentalne służące weryfikacji tego modelu. W badaniach wykorzystano dwie wady o geometrii prostopadłościanu wydrążone elektro-iskrowo w stalowej płycie. Dla składowej normalnej wektora indukcji pola magnetycznego występowały najmniejsze rozbieżności pomiędzy wynikami pomiarowymi oraz modelowania. Położenie maksimum oraz minimum tej składowej uzyskane przy pomocy pomiarów określa krawędzie wady (prostopadłe do kierunku magnesowania płyty) z dokładnością 1 mm. Duża zgodność pomiędzy wynikami modelowania oraz eksperymentalnymi sugeruje, iż przedstawiony model może być wykorzystany w algorytmach odtwarzających geometrię wad.


  • Modelowanie przestrzennych przepływów w reaktorach
    • Magdalena Skuza
    2005

    Wykazano, że powszechnie stosowane uproszczone modele reaktorów mają zasadniczą wadę - uwzględniają jedynie ich kubaturę. Zaproponowano stosowanie dokładniejszej metody - zewnętrznej krzywej rozkładu czasu przebywania cieczy w reaktorze.


  • Modelowanie regionalnych systemów energetycznych - konkurencja źródeł odnawialnych i wykorzystujących gaz ziemny
    • Marcin Jaskólski
    • Andrzej Augusiak
    2005

    W referacie omówiono wyniki modelowania regionalnego systemu zaopatrzenia w energię, w którym uwzględniono konkurencyjne rozwiązania dot. przyszłego pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną i ciepło. Model (zbudowany w systemie MARKAL) uwzględnia m.in. uregulowania prawne dotyczące promocji energetyki odnawialnej oraz gospodarki skojarzonej, co umożliwiło przebadanie konkurencji źródeł odnawialnych i wykorzystujących gaz ziemny przy szeregu przyjętych założeń makroekonomicznych. Na tej podstawie przeanalizowano i omówiono rozwój regionalnego systemu zaopatrzenia w energię na przykładzie woj. pomorskiego.


  • Modelowanie sieci wodociągowych - podejście do problemu szkieletyzacji
    • Kazimierz Duzinkiewicz
    • Arkadiusz Cimiński
    2005

    W referacie przedstawiona została propozycja podejścia do upraszczania schematu sieci wodociągowych nazywanego szkieletyzacją (ang. skeletonization). Istota szkieletyzacji sprowadza się do zastąpienia określonego rzeczywistego fragmentu struktury sieci wybraną strukturą zastępczą. Uproszczony drogą szkieletyzacji schemat sieci jest podstawą budowy modeli matematycznych wykorzystywanych w zadaniach podejmowania decyzji, sterowania i monitorowania. Proponowane w literaturze z dziedziny hydrauliki metody szkieletyzacji albo odnoszą się do upraszczania prostych struktur (połączenia szeregowe, połączenia równoległe), albo są, wynikającymi z praktyki inżynierskiej, regułami usuwania mniej znaczących elementów sieci. W przedstawianym podejściu szkieletyzacja formułowana jest w postaci zagadnienia optymalizacyjnego minimalizacji różnicy średnio kwadratowej pomiędzy wartościami wielkości hydraulicznych w elementach granicznych pomiędzy upraszczanym a pozostającym niezmienionym obszarami sieci dla schematu przed i po szkieletyzacji. W podejściu tym nie mają znaczenia ani stopień złożoności upraszczanej struktury ani występujące w niej układy połączeń. Ocena wyników szkieletyzacji została przeprowadzona z wykorzystaniem wielkości hydrauliki i jakości wody. Badania zostały przeprowadzone na modelu sieci zbudowanym w oparciu o dane rzeczywistego systemu wodociągowego miasta Chojnice.


  • Modelowanie silnika bezszczotkowego o magnesach trwałych w ujęciu grafów wiązań
    • Mieczysław Ronkowski
    • Michał Michna
    2005

    Celem referatu jest przedstawienie modelu silnika bezszczotkowego o magnesach trwałych (SBMT) w ujęciu grafów wiązań. Omówiono ogólne zasady metody modelowania w ujęciu grafów wiązań. Model silnika opracowano z zastosowaniem edytora symulatora 20-sim


  • Modelowanie szeregami czasowymi liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych
    • Joanna Żukowska
    2005

    Artykuł prezentuje analizy i prognozy zmian ryzyka w ruchu drogowym w Polsce w latach 192-2003. Do modelowania wykorzystano teorię strukturalnych modeli szeregów czasowych. Modele mają na celu określenie wpływu wybranych czynników na liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.