Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2014

Show all
  • Modelowanie dynamiki pojazdu w badaniach na hamowni silnikowej
    • Adam Lasota
    • Adam Wrona
    • Jerzy Merkisz
    2014 Full text Logistyka

    .


  • Modelowanie kratownicy z kształtowników giętych na zimno z mimośrodami dodatnimi w węźle = Modelling of truss with cold-formed section and positive eccentricyty in the node.
    • Małgorzata Gordziej-Zagórowska
    • Robert Jankowski
    • Elżbieta Urbańska-Galewska
    2014

    The topic of this research is establishing load-carrying capacity of compressed and tensed chords of trusses made of cold-formed open cross-sections. Occurrence of bending in the truss’ chord is the result of specific production technology assumed by the designer and producer of lattice girder’s systems. The aim of this research is to present methodology of conduct while creating numerical models that best depict the behaviour of members of trusses made of welded cold-formed sections with positive eccentricities in nodes. Gradual introduction of more and more advanced methods of numerical analysis allowed for observation of the influence of the assumed method on the results and allowed for analysis and assessment of these methods.


  • Modelowanie krzywizny i odtwarzanie kształtu geometrycznego układów torowych
    • Władysław Koc
    • Piotr Chrostowski
    • Katarzyna Palikowska
    2014 Full text Inżynieria Morska i Geotechnika

    W pracy przedstawiono uniwersalna metodę modelowania krzywizny toru kolejowego z wykorzystaniem równań różniczkowych. Rozpatrzono przypadki liniowej i nieliniowej zmiany krzywizny. Przeanalizowano możliwości zastosowania na drogach szynowych kubicznych krzywych C-Bezier oraz PH krzywych Bezier piątego stopnia. Przedstawiono algorytm obliczeniowy do odtwarzania kształtu osi toru kolejowego na podstawie pomiarów satelitarnych oraz sposób komputerowego generowania wariantów, a następnie optymalizację procesu wyboru wariantu.


  • Modelowanie matematyczne górnej sieci trakcyjnej dla potrzeb diagnostyki odbieraków prądu
    • Andrzej Wilk
    • Krzysztof Karwowski
    • Michał Michna
    • Mirosław Mizan
    • Jacek Skibicki
    • Paweł Kaczmarek
    2014

    Górna sieć trakcyjna jest obecnie najbardziej skutecznym sposobem zasilania kolejowych pojazdów elektrycznych. Wzrost prędkości pojazdów zwiększa pobór mocy i wymaga zapewnienia właściwej współpracy odbieraków prądu pojazdów z siecią jezdną. Metody modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo dla górnej sieci trakcyjnej są obecnie na całym świecie szeroko rozwijane. W artykule przedstawiono nowy model matematyczny elementów sieci trakcyjnej i wyniki symulacji. Głównym celem jest dokładniejsza analiza wyników pomiarów parametrów charakteryzujących współpracę odbieraków prądu z siecią jezdną, aby zwiększyć wiarygodność oceny odbieraków w istniejącym systemie ich monitoringu. Modelowanie sieci oparto na metodzie energetycznej Lagrange'a. Przedstawiono szczegółowo strukturę modelu i równania opisujące go, a także wyniki niektórych pomiarów laboratoryjnych, które zostały wykonane w celu określenia parametrów modelu przewodu jezdnego. Przedstawiono wybrane wyniki symulacji dotyczące skutków oddziaływania siły nacisku odbieraka na przewód jezdny, uzyskane się przy użyciu utworzonego modelu i porównano je z wynikami zarejestrowanymi w warunkach ruchowych na stanowisku monitoringu. Przygotowany program może być używany do tworzenia narzędzi informatycznych, które będą wspierać projektantów sieci trakcyjnej.


  • Modelowanie nierównomiernego nasycenia nabiegunnika generatora synchronicznego
    • Filip Kutt
    • Michał Michna
    • Grzegorz Andrzej Kostro
    • Mieczysław Ronkowski
    2014 Maszyny Elektryczne : zeszyty problemowe

    W artykule przedstawiono koncepcję modelu obwodowego generatora synchronicznego (GS) w układzie współrzędnych naturalnych. W równaniach modelu uwzględniono zarówno niesinusoidalny rozkład uzwojeń, jak i nierównomierne nasycenie nabiegunników. Do wyznaczenia indukcyjności własnych i wzajemnych uzwojeń GS zastosowano zmodyfikowaną metodę funkcji opisujących rozłożenie przestrzenne uzwojeń. Nierównomierne nasycenie nabiegunników GS odwzorowano za pomocą funkcji opisującej geometrię (zastępczą grubość) szczeliny roboczej. Opracowany model obwodowy można zastosować do badań symulacyjnych GS zarówno z biegunami wydatnymi, jak i utajonymi. W celu weryfikacji przyjętych założeń do sformułowania modelu wykonano badania laboratoryjne. Model obwodowy GS można zastosować do analizy autonomicznych systemów elektroenergetycznych, w których parametry pojedynczego generatora mają decydujący wpływ na jakość energii elektrycznej.


  • Modelowanie numeryczne spoin laserowych - wpływ modelu materiałowego na odkształcenia i naprężenia w rejonie karbu lica
    • Karol Niklas
    • Janusz Kozak
    2014

    W metalowych konstrukcjach cienkościennych kluczową rolę odgrywają połączenia, które ze względu na wymagania wytrzymałościowe podlegają szczególnej analizie. Zalecaną metodą obliczeniową jest podejście według hipotezy lokalnych naprężeń, bądź lokalnych odkształceń. Do oceny trwałości zmęczeniowej wg podejścia lokalnych naprężeń istnieje potrzeba wyznaczenia teoretycznego współczynnika koncentracji naprężeń w karbie. W ostatnim czasie opracowane zostały tablice zawierające obliczeniowe współczynniki koncentracji teoretycznej dla złączy o typowej geometrii, oraz standardowych grubości blach. Należy jednocześnie pamiętać, że tablice te są prawdziwe dla standardowych technologii spawania. W przypadku złączy nietypowych, wykonanych nowymi technikami (np. spawaniem laserowym), a w szczególności połączeń blach o grubości poniżej 5 mm istnieje potrzeba przeprowadzenia indywidualnej analizy pola naprężeń w rejonie karbu. Najczęściej do tego celu stosowane są obliczenia numeryczne metodą elementów skończonych, lub metodą elementów brzegowych. W niniejszym referacie przedstawiono wpływ modelu materiałowego na wyniki naprężeń i odkształceń w rejonie karbu lica teowej spoiny laserowej łączącej blachy o grubości 2.5mm. Analizowane w artykule połączenie jest typowym połączeniem blach z usztywnieniami występującym w konstrukcji stalowych paneli typu sandwich. Sformułowano wnioski przydatne przy prowadzeniu obliczeń numerycznych koncentracji naprężeń, lub odkształceń spoin łączących cienkie blachy.


  • MODELOWANIE ODDZIAŁYWAŃ DYNAMICZNYCH POCIĄGU TYPU PENDOLINO NA KONSTRUKCJE ZABYTKOWYCH MOSTÓW KOLEJOWYCH W POLSCE
    • Karol Grębowski
    • Monika Zielińska
    2014 Przegląd Budowlany

    W artykule przedstawiono badania i symulacje numeryczne dotyczące modelowania oddziaływań dynamicznych przejeżdżających pociągów Pendolino po zabytkowych mostach kolejowych w Polsce. Zakres prac obejmuje badania doświadczalne, rozwiązanie problemu dotyczącego poprawnego rozwiązania funkcji dynamicznej uwzględniającej model zależności między mostem, torem i taborem, tzw. model RBT oraz symulacje numeryczne dla obiektu zabytkowego mostu kolejowego w Tczewie. Dzięki przeprowadzonym badaniom i analizom numerycznym określono sposób modelowania obciążenia dynamicznego zmiennego w czasie od przejazdu pociągów dużych prędkości, dzięki którym będzie można w bardzo łatwy sposób określać nośność, a tym samym przydatność starych, nitowanych mostów wchodzących w skład polskiej infrastruktury kolejowej do obsługi zakupionych pociągów Pendolino.


  • Modelowanie propagacji fal sprężystych w węzłach spawanych konstrukcji stalowych
    • Rafał Kędra
    2014

    Celem pracy było wykonanie numerycznych modeli spawanych węzłów konstrukcji stalowych poddanych krótkotrwałym sinusoidalnym wzbudzeniom o wysokich częstotliwościach rzędu 100-200 kHz, symulujących propagację fal sprężystych w ciałach stałych oraz opracowanie wskaźnika pozwalającego na ocenę ewentualnych uszkodzeń występujących w węźle konstrukcji. Model numeryczny opracowano przy użyciu metody elementów skończonych. Jako przykład testowy wykorzystano uproszczony schemat węzła konstrukcyjnego w formie płaskownika o przekroju poprzecznym 6 mm x 60 mm połączonego z blachą węzłową o grubości 6 mm za pomocą różnych układów spoin pachwinowych (rys. 1). Wzbudzenia dokonywano w kierunku poprzecznym i podłużnym. Podstawowa ocena stanu połączenia została wykonana na podstawie pomierzonych odpowiedzi układu w punkcie wzbudzenia (pkt. A - na płaskowniku) i punkcie znajdującym się po drugiej stronie połączenia (pkt. B - na blasze węzłowej, rys. 2). W analizie zjawiska uwzględniono tłumienie występujące w konstrukcji bazując na modelu Rayleigh'a, kontakt pomiędzy powierzchniami styku elementów oraz możliwość różnic właściwości mechanicznych materiału spoin w stosunku do pozostałych części połączenia. Dla różnych układów i długości spoin dokonano jakościowej i ilościowej oceny zjawiska, badając zmiany amplitudy prędkości drgań oraz formy rozchodzenia się zaburzenia po przejściu przez połączenie (rys. 3). Na podstawie wyników obliczeń numerycznych dokonano analizy odpowiedzi konstrukcji w dziedzinie czasu i częstotliwości. Rozważono wpływ sposobu ukształtowania połączenia blach na amplitudy prędkości drgań, energie i moc sygnału. Wykonane analizy numeryczne stanowią wstęp do doświadczalnej analizy zjawiska.


  • MODELOWANIE PROPAGACJI HAŁASU I JEGO WPŁYWU NA SŁUCH Z WYKORZYSTANIEM PLATFORMY OBLICZENIOWEJ PL GRID PLUS
    • Józef Kotus
    • Maciej Szczodrak
    • Andrzej Czyżewski
    • Bożena Kostek
    2014

    W referacie przedstawiono usługi dostępne w gridzie dziedzinowym Akustyka, opracowane w ramach projektu PL Grid Plus. Przygotowane usługi umożliwiają modelowanie propagacji hałasu w środowisku aglomeracji miejskiej pochodzącego ze źródeł liniowych (drogi), punktowych lub powierzchniowych (hałas przemysłowy, imprezy plenerowe) z wykorzystaniem klastrów oblicze-niowych. Na podstawie uzyskanych wyników rozkładu poziomu hałasu możliwe jest przeprowa-dzenie dalszych symulacji ukazujących skutki słuchowe oddziaływania hałasu na organ słuchu. Opracowane narzędzia dają duże możliwości w zakresie definiowania scenariuszy obliczeniowych i sytuacyjnych dzięki temu mają istotny walor dydaktyczny i poznawczy.


  • Modelowanie przemieszczającej się struny w kontakcie z podukładem o parametrach skupionych
    • Rafał Hein
    • Cezary Orlikowski
    2014 Full text Modelowanie Inżynierskie

    W artykule przedstawiono metodę modelowania i analizę układu składającego się z przemieszczającej struny w kontakcie z elementami o parametrach skupionych. Równania ruchu rozważanego układu wyprowadzane są metodą hybrydową, która wykorzystuje metodę dekompozycji modalnej oraz elementów skończonych. Zredukowany model modalny zbudowano dla podukładu nie uwzględniającego przyspieszenia Coriolisa i nieproporcjonalnego tłumienia. Zjawiska te modelowano z zastosowaniem dyskretyzacji przestrzennej. Przedstawiona metoda hybrydowa modelowania jest skuteczna co potwierdziły obliczenia numeryczne i symulacje komputerowe, z których cześć przedstawiono w pracy. Umożliwia ona względnie łatwe otrzymanie modelu niskiego rzędu o odpowiedniej i wymaganej dokładności.


  • Modelowanie przepływów i procesów technologicznych w urządzeniach i systemach wodociągowych i kanalizacyjnych
    • Jerzy Sawicki
    2014

    Rozdział w pracy zbiorowej, przygotowanej przez Sekcję Inżynierii Sanitarnej KILiW PAN, stanowiącej ekspertyzę poświęconą stanowi obecnemu i kierunkom rozwoju przedmiotowej dyscypliny nauk technicznych. Rozdział dotyczy problematyki modelowania przepływów i procesów technologicznych.


  • Modelowanie rozwoju regionalnej sieci połączeń kolejowych z wykorzystaniem metody analitycznego procesu sieciowego
    • Daniel Kaszubowski
    2014 Full text Logistyka

    W artykule przedstawiono wielokryterialny model decyzyjny dla kategoryzacji linii kolejowych w województwie pomorskim z uwagi wymogi użyteczności publicznej. Punktem odniesienia dla analizy był Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie pomorskim, w którym z uwagi na niezbędną elastyczność decyzyjną nie dokonano parametryzacji kryteriów decydujących o przypisaniu linii do segmentu użyteczności publicznej. Model opracowano z zastosowaniem metody analitycznego procesu sieciowego ANP. Wykorzystano w większości ilościowe kryteria decyzyjne pogrupowane w trzy kategorie: transportowe, ekonomiczne i społeczne. Wśród nich można wskazać min.: czas przejazdu, udział transportu zbiorowego w przewozach, stopień motoryzacji, poziom bezrobocia czy ilość podmiotów gospodarczych. Wszystkie kryteria dotyczyły powiatów przez które przechodzą analizowane linie kolejowe. Do analizy wybrano ograniczony zbiór siedmiu linii kolejowych, uwzględniając również ich potencjał w zakresie funkcjonowania węzłów integracyjnych oraz linii dowozowych. Wyniki analizy odpowiadają rekomendacjom Planu, wskazując na możliwość wykorzystania metody ANP do rozwiązywania złożonych problemów decyzyjnych w zakresie planowania transportu na poziomie regionalnym. Opracowany model wymaga dalszego uszczegółowienia i weryfikacji w celu nadania mu optymalnego poziomu dokładności.


  • Modelowanie struktur sieci diagnostyczno-pomiarowych z wykorzystaniem języka SMOL
    • Zdzisław Kowalczuk
    • Jakub Wszołek
    2014

    W artykule przedstawiono koncepcję własnego języka służącego do modelowania, a w przyszłości również do symulacji i optymalizacji struktur sieci diagnostyczno-pomiarowych. Język ten przeznaczony jest do wsparcia dedykowanego środowiska SMO, Sieciowego Monitora Obiektów, służącego do projektowania i symulacji wielokomputerowych systemów, które przeznaczone są do zarządzania w szerokim sensie (obserwacji, monitorowania, diagnozowania, nadzorowania, sterowania) rozłożonymi przestrzennie obiektami różnego rodzaju (urbanistycznymi, przemysłowymi, rolniczymi lub militarnymi).


  • MODELOWANIE UKŁADÓW OGRZEWANIA ROZJADÓW KOLEJOWYCH
    • Kazimierz Jakubiuk
    • Paweł Zimny
    • Mirosław Wołoszyn
    • Mateusz Flis
    2014

    W pracy przedstawiono wyniki wstępnych badań procesu nagrzewania rozjazdów kolejowych dotyczące kształtu i sposobu mocowania grzejników rezystancyj-nych. Proces nagrzewania analizowano metodą symulacji komputerowych wykonanych w programie ANSYS


  • MODELOWANIE ZMIAN DYNAMICZNYCH SIŁ SKRAWANIA PRZY PRZECINANIU DREWNA PIŁAMI TARCZOWYMI
    • Kazimierz Orłowski
    • Tomasz Ochrymiuk
    2014

    Do prognozowania mocy skrawania procesu przecinania drewna sosnowego piłami tarczowymi wykorzystano model, wywodzący się ze współczesnej mechaniki pękania bazujący na idei Atkinsa, w którym ujmuje się pracę właściwą rozdzielania materiału wraz z tarciem na powierzchni natarcia i deformacje plastyczne w płaszczyźnie ścinania. Ponadto, uwzględniono wpływ zmian właściwości materiału obrabianego w zależności od położenia ostrza skrawającego w stosunku do włókien drewna oraz zmienną grubość warstwy skrawanej.


  • MODELOWANIE ZMIAN DYNAMICZNYCH SIŁ SKRAWANIA PRZY PRZECINANIU DREWNA PIŁAMI TARCZOWYMI
    • Kazimierz Orłowski
    • Tomasz Ochrymiuk
    2014 Full text Mechanik

    Do prognozowania mocy skrawania procesu przecinania drewna sosnowego piłami tarczowymi wykorzystano model, wywodzący się ze współczesnej mechaniki pękania bazujący na idei Atkinsa, w którym ujmuje się pracę właściwą rozdzielania materiału wraz z tarciem na powierzchni natarcia i deformacje plastyczne w płaszczyźnie ścinania. Ponadto, uwzględniono wpływ zmian właściwości materiału obrabianego w zależności od położenia ostrza skrawającego w stosunku do włókien drewna oraz zmienną grubość warstwy skrawanej.


  • Modes of Failure Analysis in Reinforced Concrete Beam Using Laser Scanning and Synchro-Photogrammetry
    • Patryk Ziółkowski
    • Krystyna Nagrodzka-Godycka
    • Jakub Szulwic
    • Artur Janowski
    2014

    The following paper reveal the limitations and possibilities of terrestrial laser scanning technology adaptation in diagnostics of reinforced concrete beams. In this paper, authors present potential spectrum of TLS use in modes of failure analysis of R-C beams and determines under which conditions the laser technologies might be applied. Research was carried out at the Regional Laboratory of Structural Engineering at Gdansk University of Technology, as a part of experiments, effectuate by Faculty of Civil and Environmental Engineering. Beam has been properly prepared in order to maximize quality of obtained data. Reinforced concrete beam was progressively overloaded and finally failure by shear and bending. The failure process was attentively tracing and registering by terrestrial laser scanner during the survey. Collected data were post-processed using the software dedicated to scanner (Leica Cyclone) and moreover GPL software (MeshLab). Also in order to validate results, separately resistance strain gauge survey was provided. Furthermore, authors used non-meter synchronous digital cameras to perform a Photogrammetric Process. Main subject of this particular paper is to demonstrate efficiency of laser scanning for the diagnosis of reinforced concrete beams deterioration. Analysis of the data from survey allow to assess whether the displacement can be measure with accuracy not worse than 1 mm. Efficiency of TLS can be a great advantage in multiplied studies or inspections of structural elements. As a result of authors’ research it was achievable to create the consistent procedure to particularize modes of failure in reinforced concrete beams.


  • Module of priorities for public transport vehicles in the TRISTAR system
    • Jacek Oskarbski
    • Karol Żarski
    • Krystian Birr
    2014 Logistyka

    One of the most important elements of the intelligent traffic control systems is the ability to control movement in such a way as to privilege the selected users movement, in particular public transport vehicles. Implemented at the Tri-City the TRISTAR system will also have a module for prioritizing public transport vehicles. The article presents a characteristics of the priority action system: the way of communication with the vehicle, the transfer of information and the location of the vehicle, the priority levels and criteria for their allocation, as well as the software used for configuration.


  • Module structure in Conley theory with some applications
    • Zdzisław Dzedzej
    2014 Full text BANACH CENTER PUBLICATIONS

    A multiplicative structure in the cohomological versjon of Conley index is described . In the case of equivariant flows we apply the normalization procedure known from equivariant degree theory and we propose a new continuation invariant. The theory is then applied to obtain a mountain pass type theorem. Another application is a result on multiple bifurcations for some elliptic PDE.


  • Modulowane fale ultradźwiękowe w diagnostyce zginanych płyt betonowych
    • Błażej Meronk
    • Krzysztof Wilde
    2014 Full text Budownictwo i Architektura

    Artykuł poświęcony jest eksperymentalnym badaniom diagnostyki zginanych elementów betonowych z zastosowaniem dwóch metod wykorzystujących modulowane fale ultradźwiękowe. Pierwsza metoda bazuje na modulacji wymuszonymi drganiami niskoczęstotliwościowymi wymuszonymi przy pomocy wzbudnika elektromagnetycznego. Druga metoda wykorzystuje modulację generowanego sygnału ultradźwiękowego bez wymuszania drgań niskich częstotliwości.