Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2017

Show all
  • Badania nad zastosowaniem gliceryny odpadowej pochodzącej z procesu produkcji biopaliw w technologii poliuretanów
    • Aleksander Hejna
    2017 Full text

    Niniejsza praca obejmuje dwie części. W części teoretycznej przedstawiono aktualny stan rynku poliuretanów. Wskazano uzależnienie rynku od ropy naftowej oraz trendy związane z alternatywnymi surowcami do produkcji poliuretanów. Omówiono użycie olejów roślinnych do produkcji polioli i pianek poliuretanowych. Wskazano, że alternatywą jest wykorzystanie odpadów pochodzących z przetwórstwa surowców odnawialnych, takich jak gliceryna odpadowa. Omówiono prace prowadzone w tym temacie i na tej podstawie wskazano na dalsze kierunki badań. W części eksperymentalnej opisano dwuetapową syntezę poliolu z wykorzystaniem gliceryny odpadowej i oleju rycynowego. Omówiono wpływ parametrów procesu na strukturę chemiczną, właściwości reologiczne oraz termiczne polioli. Na podstawie analizy wyników badań stwierdzono, że przygotowane biopoliole mogą zostać wykorzystane w produkcji pianek poliuretanowych. Kolejnym etapem było przygotowanie sztywnych pianek poliuretanowo-poliizocyjanurowych oraz określenie wpływu zawartości biopoliolu na strukturę chemiczną i komórkową, a także właściwości mechaniczne, termiczne i palność materiałów. Stwierdzono, że zastąpienie do 35% mas. poliolu petrochemicznego otrzymanym biopoliolem pozwala na poprawę właściwości pianek w porównaniu do materiału referencyjnego oraz otrzymanie materiału o właściwościach porównywalnych do komercyjnie dostępnych wyrobów.


  • BADANIA ODBIOROWE OBIEKTU GRUNTOWO-POWŁOKOWEGO REKORDOWEJ ROZPIĘTOŚCI
    • Mikołaj Miśkiewicz
    • Bartosz Sobczyk
    • Łukasz Pyrzowski
    • Jacek Chróścielewski
    • Krzysztof Wilde
    2017

    Mosty o konstrukcji gruntowo-powłokowej są atrakcyjne nie tylko ze względu na zalety technologiczne i niskie nakłady finansowe, ale także specyficzne walory architektoniczne. Wpływa na fakt, że obiekty tego typu są stosowane coraz częściej, zwłaszcza przy budowie dróg ekspresowych i autostrad. Wiadukt tego typu został również wzniesiony, między innymi, w ciągu drogi krajowej nr 16 Grudziądz – Olsztyn na obwodnicy Ostródy. Charakteryzuje się on unikalnym rozmiarem, niespotykanym dla tego typu konstrukcji. Teoretyczna rozpiętość wiaduktu wynosi prawie 26 m i wg wiedzy autorów jest to rekord w skali Europy. Z uwagi na ten fakt oraz dzięki zaangażowaniu projektanta obiektu Tadeusza Stefanowskiego we współpracy z Inwestorem – GDDKiA o. Olsztyn i wsparciu prof. Czesława Machelskiego we współpracy z ViaCon Sp. z o.o. (wykonawcy obiektu), jak również generalnego wykonawcy Budimex S.A. podstawowy zakres badań odbiorowych został uzupełniony o część rozszerzoną uwzględniającą między innymi powierzchniowy pomiar przemieszczeń 3D z wykorzystaniem skanera laserowego. Wyniki skanowania pozwoliły szczegółowo śledzić i dokumentować odpowiedź przestrzenną konstrukcji w trakcie obciążenia próbnego. W pracy zaprezentowano skrótowo wybrane wyniki przeprowadzonych badań.


  • Badania odporności warystorów z wykorzystaniem wymagań pomiarowych zawartych w normie PN EN 61000-4-5
    • Stanisław Galla
    • Mirosław Włas
    2017

    Badania odporności w EN 61000-4-5 są jednymi z podstawowych badań wykonywanych w ramach testów EMC na portach wejścia wyjścia urządzeń elektronicznych. W referacie przedstawiono uproszczoną metodykę doboru warystorów stanowiących zazwyczaj jeden z elementów ochronnych stosowanych na badanych portach. Proponowana metoda doboru powinny być wykonywana przez projektanta/konstruktora na początku procesu projektowego danego urządzenia. Propozycja przypomnienia o konieczności jej stosowania pojawiła się w wyniku obserwacji własnych autorów gdyż stwierdzono, iż wysoki procent urządzeń badanych ma problemy z spełnieniem wymagań zawartych w normie dotyczącej odporności na udary.


  • Badania rozmieszczenia metali ciężkich w osadach dennych zbiorników retencyjnych na terenie zlewni zurbanizowanej
    • Ewa Wojciechowska
    • Aneta Rackiewicz
    • Nicole Nawrot
    • Karolina Matej-Łukowicz
    • Hanna Obarska-Pempkowiak
    2017 Full text Rocznik Ochrona Środowiska

    Potoki na terenach miejskich stanowią odbiornik dla kolektorów kanalizacji deszczowej oraz dla spływów powierzchniowych, które spłukują zanieczyszczenia z terenu zlewni. W zbiornikach retencyjnych budowanych na potokach m.in. w celu ochrony przed powodzią, następuje sedymentacja zawiesiny ogólnej, stanowiącej nośnik dla innych zanieczyszczeń, między innymi metali ciężkich. Źródłem metali ciężkich w zlewni miejskiej jest przede wszystkim ruch uliczny (wycieki paliw i płynów samochodowych, zużywanie się opon, klocków hamulcowych, ścieranie się nawierzchni drogowej), ale również spływy z dachów, pyły atmosferyczne itd. Ocena zawartości metali ciężkich w osadach jest istotna z punktu widzenia dalszego zagospodarowania lub unieszkodliwiania osadów okresowo usuwanych ze zbiorników. Osady denne zdeponowane w zbiornikach retencyjnych są bardzo dobrym wskaźnikiem jakości wody i ekosystemu wodnego oraz zapisem działalności antropogenicznej. W artykule przedstawiono wyniki analiz stężeń wybranych metali ciężkich (cynk, ołów, miedź, kadm) w próbkach wody oraz osadów dennych pobieranych z pięciu zbiorników retencyjnych znajdujących się na Potoku Oliwskim w okresie od kwietnia do czerwca 2016 roku. Potoki Oliwski to jeden z najdłuższych potoków na terenie Gdańska. W próbkach wody stężenia cynku, miedzi i kadmu były na niskim poziomie, natomiast w trzech zbiornikach stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego średniego rocznego stężenia ołowiu według Rozporządzenia Ministra Środowiska (Dz.U. 2016 poz. 1187). Stężenia metali w osadach dennych wykazały zróżnicowanie ilościowe i przestrzenne. Stężenia cynku wynosiły od 27 do 130 mg/kg s.m., miedzi od 2,3 do 89 mg/kg s.m, zaś stężenia ołowiu od 7 do 50 mg/kg s.m, w zależności od położenia zbiornika retencyjnego i charakterystyki jego zlewni. Najwyższe stężenia miedzi odnotowano w osadach pobranych ze zbiornika retencyjnego Grunwaldzka zlokalizowanego w dzielnicy Stara Oliwa, w której stosunkowo liczne są dachy wykonane z blachy miedzianej lub posiadające miedziane elementy. W celu oceny stopnia zanieczyszczenia osadów, stężenia metali w osadach porównano do wytycznych zawartych w klasyfikacjach osadów, np. klasyfikacji osadów dennych według kryteriów geochemicznych opracowanych przez Państwowy Instytut Geologiczny oraz niemieckiej klasyfikacji LAWA z 1998 roku.


  • Badania skuteczności ochrony katodowej nóg platformy wydobywczej
    • Kazimierz Darowicki
    • Juliusz Orlikowski
    • Agata Jażdżewska
    2017

    Wykonano badania potencjałowe parametrów ochrony platformy wydobywczej Baltic Beta. Stwierdzono występowanie pełnej ochrony katodowej w rejonie dna. Stan techniczny anod wykazuje znaczne zużycie, jednakże w dalszym ciągu realizują proces ochorny


  • Badania struktury chemicznej (metodami FTIR i NMR) oraz własności termicznych (metodą DSC) materiałów i ustalenie rodzaju tworzywa sztucznego - Numer umowy: 032257
    • Janusz Datta
    • Marcin Włoch
    2017

    Przeprowadzono badania struktury chemicznej (metodami 1H NMR oraz FTIR) oraz własności termicznych (metodą DSC) materiałów pobranych z dostarczonych obiektów i ustalono typ tworzywa sztucznego z jakiego zostały wykonane dostarczone obiekty.


  • Badania śrub kominów 250, 120, 270, 9800
    • Jerzy Łabanowski
    • Krzysztof Krzysztofowicz
    • Michał Landowski
    • Grzegorz Gajowiec
    2017

    Przedmiotem pracy było wykonanie badań pękniętych śrub komina 250 oraz ustalanie przyczyn ich uszkodzenia. Przedmiotem drugiego zadania było wykonanie badań weryfikacyjnych śrub pobranych z połączeń kołnierzowych kominów 120, 270 i 9800.


  • Badania uwarunkowań propagacyjnych w radiowych sieciach ban w kabinie promu pasażerskiego
    • Paweł Tomasz Kosz
    • Sławomir Ambroziak
    • Luis M. Correia
    2017 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Zaprezentowano badania uwarunkowań propagacyjnych w sieciach WBAN typu off-body w kabinie promu pasażerskiego przy częstotliwości 2,45 GHz, dla scenariuszy statycznych podczas snu, dla różnych pozycji ciała i różnych miejsc montażu anten odbiorczych, jak również dla scenariuszy dynamicznych w łazience kabiny. Opisano stanowisko badawcze, środowisko kabiny promu pasażerskiego oraz zbadane scenariusze pomiarowe. Zaprezentowano również wstępną analizę wyników pomiarów, opartą na wartości średniej (μ) oraz odchyleniu standardowym (s).


  • Badania wstępne możliwości oceny stanu powierzchni tocznej szyn za pomocą zjawisk wibroakustycznych
    • Roksana Licow
    • Franciszek Tomaszewski
    • Michał Urbaniak
    2017 Full text Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

    W artykule przedstawiono wstępną koncepcję możliwości wykorzystania zjawisk wibroa-kustycznych w celu oceny stanu powierzchni tocznych szyn. Scharakteryzowano metodykę, zakres badań oraz wybór punktów lokalizacyjnych. Badania wstępne obejmowały pomiary drgań i hałasu na referencyjnym odcinku toru oraz na odcinku toru z wadą squat. Pomiary przeprowadzono na dwóch liniach kolejowych nr 213 Reda – Hel oraz 131 Chorzów Batory – Tczew. W artykule zawarto wyniki z przeprowadzonych pomiarów oraz wstępne wnioski potwierdzające zasadność prowadzenia dalszych badań zjawisk wibroakustycznych.


  • Badania znacznikowe na stopniu wodnym Piła-Koszyce
    • Witold Sterpejkowicz-Wersocki
    • Piotr Zima
    2017 Full text

    W artykule przedstawiono problemy związane ze zjawiskami filtracyjnymi na stopniu wodnym Piła-Koszyce oraz wyniki przeprowadzonych jesienią 2016 r. badań znacznikowych, których celem było zweryfikowanie kierunków filtracji pod jazem i w zaporze lewobrzeżnej. Dzięki tym obserwacjom możliwe było racjonalne zaplanowanie koniecznych prac remontowych.


  • Badanie działania wyłączników różnicowoprądowych przy częstotliwościach prądu różnicowego mniejszych niż 50 Hz
    • Stanisław Czapp
    • Łukasz Kałka
    2017 INPE: Informacje o Normach i Przepisach Elektrycznych

    W artykule przedstawiono wyniki badań działania wyłączników różnicowoprądowych przy częstotliwościach prądu różnicowego mniejszych niż 50 Hz. Badania wykazały, że próg zadziania wyłączników różnicowoprądowych może silnie wzrastać wraz z obniżaniem częstotliwości.


  • BADANIE ENDOSKOPOWE PRZESTRZENI ROBOCZEJ SILNIKA O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM Z WSTĘPNĄ KOMORĄ SPALANIA
    • Zbigniew Korczewski
    2017 Full text Journal of Polish CIMEEAC

    W artykule podjęto zagadnienie diagnostyki endoskopowej przestrzeni roboczych tłokowych silników spalinowych. Scharakteryzowano endoskopową aparaturę diagnostyczną będącą na wyposażeniu bazy laboratoryjnej Katedry Siłowni Morskich i Lądowych Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Przybliżono metodykę realizacji badań endoskopowych na przykładzie laboratoryjnego silnika o zapłonie samoczynnym z wstępną komorą spalania. Miały one na celu ocenę stanu referencyjnego jego przestrzeni roboczej przed rozpoczęciem testowania różnego rodzaju pozostałościowych paliw żeglugowym, w tym zasiarczonych i modyfikowanych. Załączone wyniki badań endoskopowych dotyczą zarówno jakościowej jak i ilościowej oceny wykrytych defektów powierzchniowych elementów ograniczających przestrzeń robocza przedmiotowego silnika.


  • Badanie i analiza dokładności estymacji położenia obiektów ruchomych w hybrydowym systemie lokalizacyjnym
    • Piotr Rajchowski
    2017 Full text

    W niniejszej rozprawie dyskusji poddano dokładność lokalizacji poruszających się osób w środowiskach wewnątrzbudynkowych. W świetle bieżących oczekiwań służb państwowych, czy też podmiotów gospodarczych znajomość położenia osób wewnątrz budynków jest niezwykle ważna, lecz jego określenie jest problematyczne np. z racji utrudnionej propagacji sygnałów radiowych. W rozprawie przedstawiono propozycję budowy hybrydowego systemu lokalizacyjnego, przeznaczonego do pracy w środowisku wewnątrzbudynkowym, w którym możliwe jest zwiększenie dokładności estymacji położenia poruszającej się osoby, integrując dane pozycyjne w postaci estymat położenia wyznaczonych z zastosowaniem algorytmu nawigacji inercyjnej z wynikami radiowych pomiarów odległości, również w przypadku dostępności mniej niż trzech węzłów referencyjnych. Efektywność zaproponowanej metody sprawdzono w trakcie badań symulacyjnych oraz pomiarowych. Opracowanie modeli symulacyjnych źródeł danych pomiarowych poprzedzono przeprowadzeniem analizy działania algorytmu nawigacji inercyjnej oraz radiowych pomiarów odległości realizowanych w szerokopasmowym interfejsie radiowym UWB (Ultra-Wide Band), w celu określenia charakteru i rodzaju występujących błędów w obu źródłach danych pozycyjnych. Analiza uzyskanych wyników posłużyła do opracowania dwóch modeli symulacyjnych stosowanych w trakcie sprawdzania efektywności zaproponowanej metody. Przeprowadzone w kolejnym etapie badania pomiarowe z użyciem urządzeń, wytworzonych podczas realizacji projektu badawczo-rozwojowego, umożliwiły zebranie oryginalnego materiału pomiarowego, jednocześnie sprawdzając efektywność funkcjonowania zaproponowanej metody w warunkach rzeczywistych. W uzupełnieniu do badań symulacyjnych i pomiarowych przeprowadzono także teoretyczną analizę możliwej dokładności zaproponowanej metody, w odniesieniu do jednego ze znanych w literaturze algorytmów radiolokalizacji, wyznaczając dolną granicę Cramera Rao.


  • Badanie i analiza dokładności radiolokalizowania terminali ruchomych w środowisku miejskim w systemie LTE
    • Paweł Gadka
    2017 Full text

    W ramach pracy doktorskiej, przeprowadzono kompleksową analizę i badanie efektywności metody OTDoA, służącej do estymacji położenia terminala ruchomego w sieci LTE. Opracowano algorytm, którego zastosowanie pozwala na zwiększenie dokładności radiolokalizowania poprzez detekcję pierwszej składowej odebranego sygnału zbiorczego z możliwie dużą dokładnością. Algorytm ten opiera się na dynamicznym wyznaczaniu progu detekcji (w zależności od panujących warunków w kanale radiowym) w funkcji korelacji sygnału odebranego z wzorcowym sygnałem referencyjnym. Postać algorytmu wyznaczono na podstawie badań symulacyjnych oraz przeprowadzonych pomiarów w rzeczywistej sieci LTE. Przeprowadzono także badania pomiarowe jakości procesu radiolokalizowania w rzeczywistej sieci LTE z zastosowaniem różnych algorytmów detekcji sygnałów odbieranych. Badania odbyły się na różnych obszarach, zarówno w warunkach statycznych jak i dynamicznych. Wyniki prób pokazały, że opracowany algorytm pozwala na zwiększenie dokładności estymacji położenia terminala ruchomego w sieci LTE. W pracy pokazano także, że możliwe jest wykorzystanie sygnałów CSRS, stosowanych m. in. do estymacji charakterystyk kanału, dla celów lokalizowania za pomocą metody OTDoA, zamiast dedykowanych dla tego celu specjalnych sygnałów PRS. Podejście takie pozwala na zaoszczędzenie ograniczonych zasobów radiowych.


  • Badanie i analiza dokładności wyznaczania położenia osób w sieciach WBAN
    • Piotr Rajchowski
    • Krzysztof Cwalina
    2017 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Przedstawiono dwie najczęściej spotykane metody monitorowania poruszających się osób w środowiskach zamkniętych stosowane w sieciach WBAN, nawigację inercyjną oraz radiolokalizację. Sprawdzono dokładność wyznaczania estymaty położenia dla każdej z nich na podstawie przeprowadzonych badań pomiarowych, wykorzystując wykonane urządzenia pomiarowe.


  • Badanie i analiza efektywności alokacji strumieni danych w heterogenicznej sieci WBAN
    • Krzysztof Cwalina
    2017 Full text

    W niniejszej dysertacji doktorskiej poddano dyskusji efektywność alokacji strumieni danych w heterogenicznej radiowej sieci WBAN (Wireless Body Area Networks). Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój nowoczesnych sieci radiokomunikacyjnych piątej generacji (5G), którego część stanowią radiowe sieci działające w obrębie ciała człowieka, bardzo ważnym aspektem są metody maksymalizujące wykorzystanie dostępnych zasobów czasowo –częstotliwościowych w tychże sieciach. Przedstawione w niniejszej rozprawie znane metody adaptacyjnej alokacji strumieni danych zwiększają efektywność wykorzystania tychże zasobów, np. poprzez dynamiczną zmianę przepływności na podstawie krótkookresowej ramkowej stopy błędów, czy estymacji parametrów kanału radiowego dla sieci z pojedynczym interfejsem radiowym i dotyczą głównie wąskopasmowych sieci sensorowych. Użycie tychże algorytmów w heterogenicznej sieci szczególnie przy współistnieniu interfejsu wąskopasmowego oraz szerokopasmowego jest możliwe, jednak nie są wykorzystywane współdzielone informacje dla obu interfejsów, które mogłyby zwiększyć ich efektywność. Przedstawiono propozycję nowej metody, której celem jest zwiększenie wykorzystania dostępnych zasobów czasowo-częstotliwościowych w sieciach z wieloma interfejsami radiowymi poprzez lokalną estymację i predykcję parametrów jakościowych kanału radiowego, z wykorzystaniem radiowych pomiarów odległości, estymat parametrów ruchu oraz analizy odpowiedzi impulsowej kanału. Przeprowadzone prace badawcze umożliwiły ocenę efektywności proponowanej metody w heterogenicznej sieci WBAN w porównaniu ze znanymi metodami, dla zdefiniowanych metryk oceny wykorzystania dostępnych zasobów. Prace badawcze zrealizowano z wykorzystaniem opracowanych w ramach projektu badawczo-rozwojowego urządzeń prototypowych dla komunikacji typu off-body oraz kilku miejsc montażu anteny na ciele człowieka. Oryginalny materiał badawczy zebrany w środowisku promu pasażerskiego oraz środowisku wewnątrzbudynkowym, umożliwił realizację symulatora wiernie oddającego specyfikę heterogenicznej sieci WBAN i analizę porównawczą efektywności zaproponowanej metody względem znanych metod.


  • Badanie i analiza efektywności pracy naziemnego, samoorganizującego się systemu radiolokalizacyjnego
    • Wojciech Siwicki
    2017

    Jak wiadomo, klasyczne systemy hiperboliczne posiadają strukturę łańcuchową, i pracują w trybie synchronicznym. Taka hierarchiczna struktura tradycyjnych systemów hiperbolicznych, zwłaszcza zaś wymóg zapewnienia synchronicznej pracy łańcucha stacji stanowi istotne utrudnienie jego pracy. Poza tym uszkodzenie stacji głównej skutkuje wyłączeniem z eksploatacji całości łańcucha i tym samym pozbawia dostępu do usługi radiolokalizacyjnej na obszarze obsługiwanym przez ten łańcuch. Jest to szczególnie kłopotliwe i może mieć trudne do przewidzenia konsekwencje, gdy mamy do czynienia z potrzebą radiolokalizowania osób i rzeczy dla potrzeb zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa lub obronności. Należy mieć na uwadze również fakt, że powszechnie stosowane satelitarne systemy radionawigacyjne GNSS (Global Navigation Satellite System) są postrzegane przez terrorystów lub kraje wrogie ich dysponentom, jako cel o wysokiej wartości. Głównym celem rozprawy jest zbadanie nowego podejścia do sposobu działania hiperbolicznego systemu radiolokalizacyjnego, pracującego w strukturze niełańcuchowej, w sposób asynchroniczny. Dodatkowo zastosowanie transmisji z widmem rozproszonym oraz samoorganizujący się tryb pracy podnoszą walory eksploatacyjne zaproponowanej koncepcji, zwłaszcza jego odporności na działania destrukcyjne ze strony potencjalnego przeciwnika.


  • Badanie i analiza efektywności radiolokalizowania obiektów w środowisku wewnątrzbudynkowym
    • Agnieszka Czapiewska
    2017 Full text

    W ramach rozprawy doktorskiej przeprowadzono badania i analizę efektywności radiolokalizowania obiektów w środowisku wewnątrzbudynkowym, które cechują szczególne warunki propagacyjne fali elektromagnetycznej. Konsekwencją tych warunków jest częste zawyżanie radiowych pomiarów odległości, służących do wyznaczania położenia obiektów. W rezultacie wartość średnia błędów tych pomiarów jest większa od zera, a ich rozkład jest różny od gaussowskiego. Niestety, błędy danych wejściowych znanych w literaturze algorytmów wyznaczania położenia powinny mieć rozkład Gaussa o zerowej wartości średniej. W związku z powyższym postawiono tezę, która mówi: w systemach radiolokalizacyjnych możliwe jest zwiększenie dokładności wyznaczania położenia obiektów wewnątrz budynków poprzez uwzględnienie wybranych właściwości środowiska propagacji fal radiowych. Celem pracy było opracowanie algorytmu, który pozwolił zwiększyć dokładność estymacji położenia obiektów przy zastosowaniu metod pomiarowych pozwalających określić odległość między urządzeniami w środowisku wewnątrzbudynkowym poprzez uwzględnienie właściwości danego środowiska. W rozprawie scharakteryzowano problemy radiolokalizowania obiektów we wnętrzach budynków. Omówiono także stosowane radiowe metody, jak również algorytmy wyznaczania położenia obiektów: znane z literatury oraz autorski algorytm opracowany w ramach prac prowadzonych nad rozprawą. Opisano narzędzie pomiarowe, które posłużyło do zgromadzenia rzeczywistych pomiarów odległości. Przedstawiono wyniki badań zrealizowanych z użyciem rzeczywistych danych pomiarowych oraz wyniki badań symulacyjnych.


  • Badanie i analiza kanału radiowego 868 MHz do komunikacji typu off-body w środowisku promu pasażerskiego
    • Krzysztof Cwalina
    • Sławomir Ambroziak
    • Piotr Rajchowski
    • Luis M. Correia
    2017 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Przedstawiono badania i analizę kanału radiowego 868 MHz do komunikacji typu off-body w sieciach BAN. Pomiary przeprowadzono w środowisku promu pasażerskiego z wykorzystaniem mobilnego stanowiska pomiarowego. Opracowano metodę pomiaru tłumienia propagacyjnego z wykorzystaniem radiowych pomiarów odległości, które umożliwiają zautomatyzowanie procesu pomiarowego i uniezależnienie go od zmiennej prędkości poruszającej się osoby.


  • BADANIE I ANALIZA METOD ALOKACJI STRUMIENI DANYCH W HETEROGENICZNYCH SIECIACH WBAN
    • Krzysztof Cwalina
    • Sławomir Ambroziak
    • Piotr Rajchowski
    • Paweł Tomasz Kosz
    2017

    W artykule przedstawiono nową metodę adaptacyjnej alokacji strumieni danych w heterogenicznej sieci WBAN (Wireless Body Area Network) typu off-body oraz wykonane stanowisko badawcze. Wyniki uzyskane przy użyciu opracowanej metody porównano z wybranymi algorytmami możliwymi do zastosowania w tychże sieciach. Wykazano zwiększenie efektywności wykorzystania dostępnych zasobów czasowo-częstotliwościowych niezależnie od miejsca montażu węzła mobilnego na ciele człowieka.