Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2017

Show all
  • Analiza i określenie przyczyn uszkodzenia palisady poddanej skomasowanemu działaniu morskich obciążeń środowiskowych.
    • Bohdan Zadroga
    2017 Full text Inżynieria Morska i Geotechnika

    Charakterystyka palisady i jej uszkodzeń. Zakres i metodyka obliczeń stateczności palisady. Wariantowa analiza przyczyn uszkodzenia palisady.


  • Analiza konstrukcji uchwytów obróbkowych w aspekcie montażu
    • Adam Barylski
    2017 Technologia i Automatyzacja Montażu

    Porównano zastosowanie dwóch typów uchwytów w operacji wykonania dokładnych otworów w dźwigni. Analizowano zaprojektowany uchwyt specjalny i modułowy. Określono przybliżony czas wykonania oprzyrządowania. Porównano czasy zamocowania obrabianej dźwigni w uchwycie i koszty zastosowanych uchwytów przedmiotowych.


  • Analiza lepkosprężysta nawierzchni drogowych z zastosowaniem betonu asfaltowego konwencjonalnego i o wysokim module sztywności
    • Łukasz Mejłun
    2017 Full text

    Rozprawa doktorska dotyczy lepkosprężystego zachowania się konstrukcji nawierzchni drogowych z zastosowaniem betonów asfaltowych konwencjonalnych AC i o wysokim module sztywności AC-WMS. Składa się z trzech części. Pierwsza część dotyczy zaprojektowania i właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych, zróżnicowanych pod względem krzywych uziarnienia i rodzaju asfaltu. Przedstawiono wyniki badania odporności na koleinowanie oraz właściwości w warunkach obciążeń powtarzalnych. Druga część dotyczy analiz właściwości lepkosprężystych mieszanek w warunkach obciążeń powtarzalnych. Analizowano moduł dynamiczne, kąty przesunięcia fazowego i parametr odporności na deformacje trwałe oraz wyznaczono parametry lepkosprężystych modeli Burgersa i Hueta-Sayegha. Trzecia część dotyczy analizy lepkosprężystego zachowania się nawierzchni asfaltowej z warstwami wykonanymi z różnych betonów asfaltowych. W analizach przyjęto rzeczywiste rozkłady temperatur i poruszające się obciążenie. Analizie poddano pionowe przemieszczenia na powierzchni jezdni, łączne pionowe odkształcenie warstw asfaltowych, poziome odkształcenia na spodzie warstw asfaltowych oraz głębokość koleiny. Rozważono wpływ czynników: temperatury, prędkości, rodzaju modelu reologicznego, zastosowania betonów asfaltowych AC i AC-WMS w różnych konfiguracjach oraz grubości podbudowy z AC-WMS w porównaniu z rozwiązaniem konwencjonalnym. Przeprowadzone analizy pokazały, że betony asfaltowe AC-WMS są materiałami o bardzo dobrych właściwościach lepkosprężystych i dużej odporności na deformacje trwałe. Mogą one przewyższać konwencjonalne betony asfaltowe dla obciążeń długotrwałych lub być do nich porównywalne dla obciążeń krótkotrwałych.


  • Analiza lokalizacji biogazowni metodami AHP i taksonomi numerycznej - porównanie metod
    • Alicja Stoltmann
    • Paweł Bućko
    2017 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Artykuł przedstawia porównanie wielokryterialnej metody Analytic Hierarchy Proces oraz taksonomii numerycznej w oparciu o wybór lokalizacji biogazowni.


  • Analiza możliwości docierania dwutarczowego wałków w aspekcie kinematyki.
    • Adam Barylski
    2017

    Przedstawiono kinematykę docierania maszynowego wałków. Analizowano mimośrodowy i planetarny układ wykonawczy docierarek dwutarczowych.


  • Analiza możliwości docierania dwutarczowego wałków w aspekcie kinematyki
    • Adam Barylski
    2017 Full text Mechanik

    Przedstawiono kinematykę docierania maszynowego wałków. Analizowano mimośrodowy i planetarny układ wykonawczy docierarek tarczowych


  • Analiza możliwości usprawnienia organizacji przewozów kurierskich o zróżnicowanym zasięgu przestrzennym na przykładzie powiatu nidzickiego
    • Daniel Kaszubowski
    • Rudowski Rafał
    2017 Full text Transport Economics and Logistics

    W artykule przedstawiono możliwości poprawy efektywności przewozów kurierskich na przykładzie danych pochodzących z firmy Siódemka S.A, dotyczących obsługi powiatu nidzickiego. Uzyskane wyniki wskazują na możliwości osiągnięcia wymiernych efektów w postaci redukcji przebytego przez kuriera dystansu, co przekłada się na oszczędności w postaci niższego zużycia paliwa oraz oszczędności czasowych. Problemem jest możliwość praktycznego wykorzystania zastosowanych metod optymalizacji w codziennej działalności firmy kurierskiej. Zastosowane metody obliczeniowe odpowiadają potrzebom statycznych obliczeń i nie mogą znaleźć zastosowania w codziennym planowaniu tras kurierów. Jednak pomimo tych ograniczeń, uzyskane wyniki uzasadniają poszukiwanie metod praktycznego wykorzystania rozwiązań optymalizacyjnych w przewozach kurierskich


  • Analiza napięć indukowanych i strat mocy w kablach elektroenergetycznych wysokiego napięcia dla wybranych sposobów uziemienia żył powrotnych
    • Stanisław Czapp
    • Krzysztof Dobrzyński
    • Jacek Klucznik
    • Zbigniew Lubośny
    2017

    Dostarczanie mocy do centrów miast coraz częściej odbywa się z wykorzystaniem linii kablowych o napięciu 110 kV. To dogodny sposób zasilania, a praktycznie jedyny możliwy w przypadku gęstej zabudowy miejskiej. Kable wysokiego napięcia zawierają współosiową żyłę powrotną, w której podczas normalnej pracy oraz w stanach zakłóceniowych (podczas zwarć) mogą indukować się znaczne napięcia względem ziemi, co zagraża porażeniem i/lub uszkodzeniem zewnętrznej powłoki kabla. Wartości tych napięć zależą od sposobu uziemienia żył powrotnych kabli oraz konfiguracji kabli. Konsekwencją napięć indukowanych są prądy indukowane, a te z kolei są przyczyną dodatkowych strat mocy w kablach. W referacie przedstawiono wielowariantową analizę napięć indukowanych w wybranej linii kablowej. Rozpatrzono uziemienie jednostronne żył powrotnych, uziemienie dwustronne żył powrotnych, transpozycję żył powrotnych oraz transpozycję żył roboczych. Dla każdego z przypadków obliczono straty mocy czynnej w tej linii.


  • Analiza napięć indukowanych w żyłach powrotnych kabli wysokiego napięcia dla ich wybranych konfiguracji
    • Stanisław Czapp
    • Krzysztof Dobrzyński
    • Jacek Klucznik
    • Zbigniew Lubośny
    2017 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W żyłach powrotnych kabli wysokiego napięcia mogą indukować się znaczne napięcia względem ziemi przy przepływie prądów roboczych oraz prądów zwarciowych, co zagraża porażeniem i/lub uszkodzeniem zewnętrznej powłoki kabla. Wartości tych napięć zależą od sposobu ułożenia i długości kabli, sposobu uziemienia ich żył powrotnych, wartości prądu w żyłach roboczych, a także transpozycji żył roboczych i powrotnych. W artykule przedstawiono analizę napięć indukowanych w żyłach powrotnych kabli dla układu z jednym kablem na fazę oraz dla układu z trzema kablami na fazę. Rozważano uziemienie jednostronne kabli, uziemienie dwustronne kabli, transpozycję żył powrotnych oraz transpozycję żył roboczych. Analiza wykazała, że powyższe czynniki mają znaczący wpływ na wartości napięć indukowanych, i w praktyce konieczne jest wykonanie zaawansowanych obliczeń, pozwalających na wybór optymalnej konfiguracji dla danej linii kablowej.


  • Analiza napięć indukowanych w żyłach powrotnych kabli wysokiego napięcia w wybranych konfiguracjach ich ułożenia
    • Stanisław Czapp
    • Krzysztof Dobrzyński
    • Jacek Klucznik
    • Zbigniew Lubośny
    2017 INPE: Informacje o Normach i Przepisach Elektrycznych

    W żyłach powrotnych kabli wysokiego napięcia mogą indukować się znaczne napięcia względem ziemi przy przepływie prądów roboczych oraz prądów zwarciowych, co zagraża porażeniem i/lub uszkodzeniem zewnętrznej powłoki kabla. Wartości tych napięć zależą od sposobu ułożenia i długości kabli, sposobu uziemienia ich żył powrotnych, wartości prądu w żyłach roboczych, a także transpozycji żył roboczych i powrotnych. W artykule przedstawiono analizę napięć indukowanych w żyłach powrotnych kabli dla układu z jednym kablem na fazę oraz dla układu z trzema kablami na fazę. Rozważano uziemienie jednostronne kabli, uziemienie dwustronne kabli, transpozycję żył powrotnych oraz transpozycję żył roboczych. Analiza wykazała, że powyższe czynniki mają znaczący wpływ na wartości napięć indukowanych i w praktyce konieczne jest wykonanie zaawansowanych obliczeń, pozwalających na wybór optymalnej konfiguracji dla danej linii kablowej.


  • Analiza oddziaływania planowanej inwestycji – wieży radiokomunikacyjnej dla systemów telefonii komórkowej i Internetu szerokopasmowego – na pracę obiektów radiokomunikacyjnych na terenie Portu Lotniczego Olsztyn Mazury w Szymanach
    • Sławomir Ambroziak
    • Jarosław Sadowski
    2017

    Celem niniejszego opracowania jest analiza (matematyczna) oddziaływania planowanej inwestycji w postaci wieży radiokomunikacyjnej dla systemów telefonii komórkowej i Internetu szerokopasmowego na pracę obiektów radiokomunikacyjnych na terenie Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach.


  • Analiza opłacalności inwestycji z instalacji opalanych paliwami gazowymi lub o łąścznej mocy zainstalowanej elektrycznej źródła poniżej 1 MW w oparciu o prognozę cenową praw majątkowych
    • Paweł Bućko
    • Alicja Stoltmann
    • Adrian Miller
    2017 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Za energię wytworzoną w instalacjach opalanych paliwami gazowymi lub w jednostkach o mocy poniżej 1 MW uzyskuje się tzw. żółty certyfikat. Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne przedłuża do końca 2018 roku funkcjonowanie systemu wsparcia. W artykule przedstawiono predykcję ceny rynkowej dla praw majątkowych z kogeneracji do 2025 roku dla instalacji opalanych paliwami gazowymi lub o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej źródła kogeneracyjnego poniżej 1 MW, zakładając przedłużenie systemu wsparcia w obecnej formie.


  • ANALIZA POLARYZACJI I TŁUMIENIA FAL RADIOWYCH W SIECIACH WBAN TYPU OFF-BODY
    • Sławomir Ambroziak
    • Kenan Turbić
    • Luis M. Correia
    2017 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Przedstawiono analizę polaryzacji fal radiowych i empiryczny wąskopasmowy model propagacyjny dla sieci WBAN typu off-body, dla częstotliwości 2,45 GHz i środowiska biurowego. Zarówno obecność ciała ludzkiego, jak i warunki propagacyjne mają duży wpływ na depolaryzację sygnału radiowego. Model składa się z trzech składowych: tłumienia średniego, wyrażonego przez logarytmiczną funkcję odległości, zaników wolnozmiennych modelowanych rozkładem logarytmiczno-normalnym i zaników szybkozmiennych modelowanych rozkładem Nakagamiego.


  • ANALIZA PORÓWNAWCZA DROGI HAMOWANIA MOTOCYKLA Z WŁĄCZONYM I WYŁĄCZONYM UKŁADEM ABS
    • Marcin Witkiewicz
    • Mirosław Owczarz
    • Stanisław Taryma
    2017 Full text Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    W artykule przedstawiono wyniki pomiaru drogi hamowania motocykla przy użyciu hamulca koła przedniego, koła tylnego oraz kombinacji obu tych hamulców. Próby intensywnego hamowania motocykla przeprowadzono na suchej nawierzchni asfaltowej z włączonym i wyłączonym układem ABS. Na podstawie zmierzonej drogi hamowania dokonano obliczenia średniego opóźnienia hamowania.


  • Analiza porównawcza struktury zalążka u Sedum hispanicum L. i Sedum acre L.
    • Krzysztof Jagiełło
    • Katarzyna Serbakowska
    • Marcin Polonis
    2017 Full text

    Zalążki Sedum hispanicum i S. acre ze względu na budowę klasyfikuje się jako anatropowe. Rozwój zarodka przebiega według typu Caryophyllad - po podziale zygoty powstają dwie komórki, komórka bazalna, która nie ulega podziałom oraz komórka apikalna, z której powstaje cały zarodek właściwy i chalazalne komórki suspensora. Przez cały okres rozwoju zalążka odżywianie zarodka przechodzi od stadium pobierania substancji odżywczych za pomocą suspensora do bezpośredniego poboru z bielma. Suspensor u Sedum hispanicum i S. acre składa się z komórki bazalnej i trzech komórek chalazalnych suspensora. Substancje odżywcze potrzebne dla rozwoju zarodka mogą być również pobierane przez haustoria – chalazalne i mikropylarne. Rozrastają się one przez tkanki zalążka czyli ośrodek i integument, ale również i chalazę, oraz sznureczek. Wewnątrz haustoriów oraz komórki bazalnej suspensora, w pobliżu ścian transferowych, występują bardzo liczne mitochondria, co wskazuje na uczestnictwo haustorium w aktywnym transporcie substancji. Głównymi materiałami magazynowanymi w liścieniach lub bielmie nasion są: skrobia, białka i lipidy. Obserwacje mikroskopowe wskazują, że materiałem zapasowym magazynowanym w komórkach zarodka Sedum hispanicum są białka znajdujące się w wakuolach, a komórki S. acre zawierają lipidy, jako rezerwy odżywcze oraz skrobię w licznych ziarnach skrobiowych. Różnice w składzie materiału zapasowego tych roślin mogą wskazywać na przystosowanie do środowiska życia.


  • Analiza pracy elementów konstrukcyjnych budynku Afrykarium na podstawie monitoringu technicznego
    • Krzysztof Wilde
    • Aleksandra Kuryłowicz-Cudowska
    • Michał Groth
    2017 Materiały Budowlane

    W artykule omówiono zakres pracy systemu monitoringu technicznego wdrożonego w budynku Afrykarium we Wrocławiu, dokonano analizy wybranych sygnałów pomiarowych oraz oceniono pracę konstrukcji.


  • ANALIZA PROCESU TRANSPORTOWEGO ŁADUNKÓW SKONTENERYZOWANYCH I NIENORMATYWNYCH NA DOLNEJ WIŚLE W RELACJI GDAŃSK WARSZAWA
    • Patrycja Jerzyło
    • Aleksandra Wawrzyńska
    2017 Full text Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    W artykule omówiona została organizacja procesu transportowego w relacji Gdańsk –Płock.. Przedstawiono inwentaryzację istniejącej infrastruktury punktowej oraz liniowej wybranych rodzajów transportu wraz z analizą obecnych połączeń transportowych między miastami. Przeanalizowano pilotażowy, badawczo-promocyjny rejs kontenerowy po Wiśle i transport ładunku nienormatywnego w celu identyfikacji utrudnień związanych proces przeładunki na drogach wodnych. Na podstawie analizy wielokryterialnej alternatywnych przewozów ładunków, wyznaczono najbardziej optymalne rozwiązanie zawierające planowaną trasę przejazdu, wybrane środki transportu i urządzenia przeładunkowe.


  • Analiza przyczyn zużywania się (uszkadzania) szyn w zależności od warunków techniczno – eksploatacyjnych toru
    • Roksana Licow
    • Franciszek Tomaszewski
    2017 Full text Pojazdy Szynowe

    Diagnostyka nawierzchni kolejowej jest istotnym elementem składowym czynników wpływających na poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej w Polsce. Monitorowanie zmian zachodzących na powierzchni tocznej szyn jest bardzo ważnym elementem w kontekście poziomu bezpieczeństwa przewozów prowadzonych transportem szynowym. W artykule przedstawiono niektóre z czynników wpływające na proces degradacji powierzchni tocznej szyn w odniesieniu do wybranych uszkodzeń zawartych i zdefiniowanych w Katalogu Wad w Szynach Polskich Linii Kolejowych. Do analizy przyczyn zużyć szyn kolejowych przyjęto wybrane parametry techniczno – eksploatacyjne takie jak: rodzaj przewozów, obcią- żenie przewozami i ich maksymalne dopuszczalne naciski osi. Na podstawie danych o geometrii toru wyszczególniono miejsca zagrożeń na występowanie poszczególnych rodzajów uszkodzeń. Uzyskane wyniki analizy mogą posłużyć w dalszych badaniach dotyczących degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce.


  • Analiza ruchowa pojazdów szynowych z uwzględnieniem zmian napięcia na odbieraku prądu
    • Leszek Jarzębowicz
    • Sławomir Judek
    2017 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W artykule zaproponowano metodykę wykonywania analizy ruchowej pojazdów szynowych, która uwzględnia wpływ zmieniającego się napięcia zasilającego pojazd a jego właściwości ruchowe. Wykorzystując model opracowany w programie Simulink wskazano na istotne różnice w czasie przejazdu oraz w wartościach napięcia zasilającego pomiędzy proponowanym sposobem analizy a powszechnie stosowanym podejściem uproszczonym.


  • Analiza składu chemicznego produktów korozji wraz z określeniem przyczyn ich powstania
    • Jacek Ryl
    • Joanna Wysocka
    • Kazimierz Darowicki
    2017

    Celem wykonanych prac jest analiza składu chemicznego osadów korozyjnych, występujących na dostarczonych układach scalonych, wraz z określeniem potencjalnych przyczyn ich powstania.