Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2017

Show all
  • Analiza składu fazy gazowej wytwarzanej podczas fermentacji ciemnej
    • Piotr Rybarczyk
    • Karolina Kucharska
    • Roman Pawłowicz
    • Marian Antoni Kamiński
    2017 Full text Camera Separatoria

    Fermentacja ciemna umożliwia otrzymywanie bio-wodoru z substratów pochodzenia biologicznego, np. z biomasy ligno-celulozowej. Kontrola i właściwe sterowanie przebiegiem procesu fermentacji ciemnej wymaga bieżącego monitoringu składu powstającej fazy gazowej. W niniejszej pracy przedstawiono metodykę analizy składu fazy gazowej z wykorzystaniem techniki GC-TCD-FID. Zaproponowana metodyka umożliwia oznaczenie następujących gazów w analizowanej mieszaninie: H2, O2, CH4 i CO2. W pracy zwięźle omówiono metodę fermentacyjnego otrzymywania biopaliw gazowych z surowców ligno-celulozowych. Przedstawiono przykładowe wyniki analizy chromatograficznej próbek gazowych, pobieranych w trakcie fermentacji ciemnej z hydrolizatu ze zmielonej i wysuszonej wierzby energetycznej po wcześniejszej obróbce alkalicznej i hydrolizie enzymatycznej.


  • Analiza symulacyjna wybranych algorytmów dostarczania paczek wiadomości w sieci DTN na Bałtyku
    • Wojciech Gumiński
    2017 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Jedną z dróg zwiększania bezpieczeństwa żeglugi morskiej jest zapewnienie powszechnej dostępności usług e-nawigacji na obszarach morskich pozbawionych dostępu do Internetu. W artykule opisano wyniki symulacji wybranych algorytmów przekazywania wiadomości usług niewrażliwych na opóźnienia w znacznej odległości od lądu, w sieci o nieciągłej i sporadycznej łączności.


  • Analiza systemu kanalizacji podciśnieniowej
    • Magda Kasprzyk
    2017

    W niniejszej pracy zestawiono informacje na temat jednego z alternatywnych systemów kanalizacji, dostępnych obecnie na rynku. Zawarto w niej także początki powstawania układu podciśnieniowego na świecie, jak również polskie rozwiązania prototypowe. Kanalizacja próżniowa jest jednym z niekonwencjonalnych systemów, który posiada wiele istotnych zalet w porównaniu z kanalizacją grawitacyjną, jednak wciąż wielu inwestorów boi się ryzyka jakie niesie za sobą zaawansowana technologia, automatyka oraz konieczność bezwzględnej szczelności w kwestii niezawodnościowej. Zasady wymiarowania kanalizacji podciśnieniowej również nie są jasne. Projektanci najczęściej muszą opierać się na inżynierskim wyczuciu i doświadczeniu, a polska norma PN-EN 1091:2002 „Zewnętrzne systemy kanalizacji podciśnieniowej” zawiera jedynie ogólne zalecenia projektowe. Realizacja projektu jest mniej kosztowna od budowy systemu tradycyjnego, a właściwa i umiejętna eksploatacja jest warunkiem prawidłowego działania urządzeń, jak i całej sieci podciśnieniowej. Rozwiązanie alternatywne, jakim jest system kanalizacji podciśnieniowej, posiada znacznie więcej pozytywnych aspektów jego zastosowania, niż negatywnych, więc należy mieć to na uwadze, stając przed wyborem optymalnej sieci odprowadzającej ścieki.


  • Analiza wahań zwierciadła płytkich wód podziemnych na obszarze sandru Brdy
    • Beata Jaworska-Szulc
    • Małgorzata Pruszkowska-Caceres
    • Adam Szymkiewicz
    • Anna Gumuła-Kawęcka
    • Wioletta Gorczewska-Langner
    2017 Przegląd Geologiczny

    W pracy przeprowadzono analizę wahań zwierciadła wód podziemnych na obszarze sandru Brdy, na podstawie obserwacji z 10 punktów pomiarowych sieci obserwacyjno badawczej wód podziemnych Polskiego Instytutu Geologicznego – Polskiego Instytutu Badawczego (PIG-PIB), publikowanych w Rocznikach Hydrogeologicznych w latach 2003–2016. Na podstawie danych z Roczników określono trendy położenia zwierciadła wód podziemnych, analizowano stany średnie miesięczne, stany charakterystyczne z wielolecia oraz oceniono zagrożenie wystąpienia suszy gruntowej (niżówki hydrogeologicznej). Została także podjęta próba skorelowania obserwacji położenia zwierciadła wody z danymi meteorologicznymi ze stacji w Chojnicach, zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie sandru Brdy. W tym celu wykonano symulacje numeryczne przepływu wody przez strefę aeracji dla wybranego, reprezentatywnego punktu obserwacyjnego. Uzyskane w ten sposób wartości zasilania infiltracyjnego po równano z obserwowanymi wahaniami zwierciadła wody.


  • Analiza wezbrania rzeki Kaczej w Gdyni po opadzie z 14 lipca 2016 roku
    • Michał Szydłowski
    • Wojciech Szpakowski
    • Tadeusz Widerski
    2017 Gospodarka Wodna

    W połowie lipca 2016 r. w Trójmieście, zanotowano opad atmosferyczny o sumie przekraczającej 150 mm. Opadom deszczu od godzin popołudniowych dnia 14 lipca do godzin rannych 15 lipca towarzyszył okresami bardzo silny i gwałtowny wiatr początkowo z kierunku północno-wschodniego następnie z kierunku północno-zachodniego. Opisana sytuacja hydro-meteorologiczna spowodowała znaczne wezbrania w rzekach i potokach rejonu Zatoki Gdańskiej, pełniących często w miastach nadmorskich rolę kolektorów wód opadowych. W wielu miejscach zaobserwowano zjawiska powodziowe oraz podtopienia. Taka sytuacja miała również miejsce w zlewni rzeki Kaczej w Gdyni. W artykule pokrótce scharakteryzowano przebieg tej powodzi miejskiej, opisano niektóre skutki przejścia fali wezbraniowej oraz przedstawiono historyczny profil maksymalnych rzędnych zwierciadła wody na wybranym odcinku rzeki. Profil wielkiej wody, określony na podstawie geodezyjnego po-miaru znaków wielkiej wody porównano z rzędnymi obliczonymi dla przepływów maksymalnych o określonych prawdopodobieństwach przewyższenia, które były wcześniej wykorzystane do opracowania map zagrożenia powodziowego w rozpatrywanym rejonie Gdyni.


  • Analiza wielokryterialna wariantów systemu zaopatrzenia w wodę zespołu padów
    • Wiktor Treichel
    • Tyszewski Sylwester
    • Zaleska Joanna
    • Dorota Pusłowska-tyszewska
    • Karol Przeździecki
    • Grodzka-łukaszewska Maria
    • Kołodziejak Grzegorz
    • Aleksandra Małachowska
    2017

    Jednym z istotnych problemów decyzyjnych na etapie potencjalnej eksploatacji gazu z formacji łupkowych jest wybór sposobu zaopatrzenia w wodę kopalni gazu łupkowego. Z uwagi na duże zapotrzebowanie na wodę do procesu szczelinowania kolejno przekazywanych do eksploatacji odwiertów wydobywczych, należy poszukiwać systemu zaopatrzenia w wodę, który zagwarantuje wymaganą jej ilość, a jednocześnie nie będzie zbyt dużym obciążeniem dla środowiska. W sformułowanym zagadnieniu decyzyjnym uwzględniono trzy scenariusze rozwoju eksploatacji oraz trzy źródła poboru wody: wody powierzchniowe, własne ujęcia wód podziemnych oraz zakup wody w istniejących ujęciach posiadających rezerwy. Prognozowane na modelu symulacyjnym warianty oceniano pod kątem możliwości uzyskania wymaganej ilości wody, częstości wykorzystania poszczególnych źródeł, a także pośrednich oddziaływań na środowisko towarzyszących poszczególnym sposobom dostarczania wody, w tym na powietrze, klimat akustyczny, powierzchnię ziemi, krajobraz, zagospodarowanie terenu oraz elementy środowiska podlegające ochronie. Do porównania wariantów wykorzystano metodę analizy wielokryterialnej PROMETHEE.


  • Analiza właściwości emiterów LCR
    • Kazimierz Jakubiuk
    • Mikołaj Nowak
    • Daniel Kowalak
    • Mirosław Wołoszyn
    2017 Full text Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

    Od wielu lat pojawiają się publikacje dotyczące konstrukcji emiterów służących do wypromieniowania energii pola elektromagnetycznego z układów, w których są wytwarzane impulsy prądowe o krótkim czasie trwania (rzędu ns lub µs) i znaczącej wartości szczytowej (rzędu MA). Tego rodzaju emitery nazywane są w języku angielskim Large Current Radiators (LCR). Budowa emitera LCR powinna zapewniać możliwie niewielką indukcyjność (rzędu µH) i możliwie dużą efektywność wypromieniowania energii pola elektromagnetycznego wytworzonego w impulsowym generatorze prądu, np. w generatorze magetokumulacyjnym. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie metody analizy numerycznej właściwości wybranych układów emiterów LCR w oparciu o oprogramowanie EMCOS Antenna VLab v1.0.1 SV oraz wyników symulacji komputerowej wybranych ich typów. Wyniki symulacji zostały porównane z wynikami pomiarów. Uzyskano ich zadowalającą zgodność.


  • Analiza zaokrąglenia krawędzi elementów płaskich w docieraniu jednotarczowym.
    • Adam Barylski
    2017

    Przedstawiono wyniki badań stanu krawędzi elementów płaskich, docieranych w układzie jednotarczowym. Badano strefę wejścia mikroziaren w procesie, zaokrąglenie krawędzi docieranych elementów i zużycie mikroziaren ściernych.


  • Analiza zaokrąglenia krawędzi elementów płaskich w docieraniu jednotarczowym
    • Adam Barylski
    2017 Full text Mechanik

    Przedstawiono wyniki badan stanu krawędzi elementów płaskich docieranych w układzie jednotarczowym. Analizowano strefę wejścia mikroziaren w procesie zaokrąglenia krawędzi docieranych elementów i zużycie ścierniwa.


  • |Analiza zmian funkcjonowania transportu zbiorowego wynikających z budowy węzłów integracyjnych
    • Maciej Łada
    • Krystian Birr
    2017 Drogownictwo

    Coraz częstszym problemem zauważalnym podczas modernizacji lub przebudowy sieci transportowej miasta jest integrowanie środków transportu. Rozwiązaniem tej sytuacji jest budowa węzłów przesiadkowych umożliwiających lepszy dostęp do transportu publicznego. Niesie to za sobą skutki w postaci modyfikacji funkcjonowania linii transportu zbiorowego, co daje możliwość poszerzenia oferty przewozowej oraz efektywnego wykorzystania potencjału przewozowego poszczególnych rodzajów środków transportu. Wprowadzane w ten sposób zmiany są istotnym czynnikiem wpływającym na zmiany popytu na podróże transportem zbiorowym. W referacie opisano, jakie zmiany w sieci transportowej miasta przynosi powstanie węzłów przesiadkowych, które stoją przed wyzwaniem zaspokojenia wymogów podróżnych. Przedstawiono również sposoby zmian przebiegu linii transportu zbiorowego na przykładzie Gdańska, a także dokonano porównania opisanych rozwiązań, które mają na celu integrację oferty przewozowej. Przeanalizowane zostały zmiany zachowań pasażerów wynikających ze zmian w sieci transportowej.


  • Analizy eksperymentalne i numeryczne śruby nastawnej w przepływie odpowiadającym warunkom próby śruby swobodnej przy napływie skośnym
    • Judyta Felicjancik
    2017

    W pracy przedstawiono wyniki analiz eksperymentalnych i numerycznych, odzwierciedlających próbę śruby swobodnej przy napływie skośnym. Analizy doświadczalne przeprowadzono na basenie modelowym Centrum Techniki Okrętowej CTO S.A. Obliczenia numeryczne wykonano w programie Star CCM+, wykorzystującym szeroko stosowany w inżynierii model przepływu RANS. Otrzymane wyniki zestawiono ze sobą i porównano. Celem badań eksperymentalnych była weryfikacja wyników obliczeń wykonanych w skali modelowej. Obiektem podjętych analiz był model śruby nastawnej polskiego statku szkoleniowo- badawczego „NAWIGATOR XXI”, identyfikowany jako CP469. Praca ta jest częścią szeregu działań mających na celu rozwój zaawansowanych metod numerycznych, wspomagających proces projektowania pędników okrętowych z uwzględnieniem ich rzeczywistych warunków pracy.


  • Analizy numeryczne i badania in situ innowacyjnego wiaduktu zespolonego VFT-WIB
    • Maciej Malinowski
    • Anna Banaś
    • Marcin Jeszka
    2017

    Dziedzina konstrukcji zespolonych w mostownictwie jest jedną z ciągle rozwijających się. Uwarunkowania wynikające z ciągle udoskonalanych i automatyzowanych procesów produkcji, technologii spawania oraz optymalizacji kosztów wymagają od projektantów nieustannych poszukiwań nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Jednym z innowacyjnych obiektów wybudowanych w ostatnim czasie w Polsce jest wiadukt zespolony w ciągu drogi krajowej nr 22, w km 386+646 niedaleko Elbląga . W pracy przedstawiono założenia, wyniki oraz wnioski z przeprowadzonych badań oraz analiz numerycznych tego wyjątkowego obiektu mostowego.


  • Analizy wyboczeniowe metalowych silosów z blachy falistej wzmocnionych słupami
    • Mateusz Sondej
    2017 Full text

    Rozprawa doktorska dotyczy zagadnienia stateczności płaszczy metalowych silosów wykonanych z blachy falistej i wzmocnionych pionowymi żebrami. Konstrukcje te są obecnie często stosowane w różnych gałęziach przemysłu. W pracy zidentyfikowano wady aktualnie obowiązującej normy do projektowania silosów [PN-EN 1993-4-1]. Przeanalizowano problem skokowej zmiany nośności wyboczeniowej płaszcza silosu na granicy stosowalności dwóch alternatywnych metod normowych [PN-EN 1993-4-1]. Stwierdzono, że stosowanie procedury wymiarowania płaszcza, w której ścianę silosu traktuje się jako powłokę o równoważnych sztywnościach ortotropowych może w niektórych przypadkach prowadzić do przeszacowania nośności wyboczeniowej. Stosowanie drugiej alternatywnej metody może prowadzić natomiast do skrajnie nieekonomicznego projektowania. Przeprowadzono bardzo obszerne parametryczne analizy numeryczne powłok cylindrycznych metodą elementów skończonych w celu sformułowania propozycji zmian do normy [PN-EN 1993-4-1]. Zakres badań obejmował powłoki o średnicach 5-32 m. Na podstawie wyników badań zaproponowano autorską metodę obliczania nośności wyboczeniowej pozbawioną wady skokowej zmiany oraz zwiększenie zakresu stosowalności metody równoważnej powłoki ortotropowej. Drugim istotnym elementem pracy było zbadanie wpływu imperfekcji geometrycznych na spadek nośności wyboczeniowej płaszczy silosów. Na podstawie parametrycznej nieliniowej analizy numerycznej (statycznej i dynamicznej) określono ten wpływ w odniesieniu do powłok cylindrycznych i silosów.


  • Analog modelling in qualitative analysis of vibration propagation
    • Eligiusz Mieloszyk
    • Sławomir Grulkowski
    2017 Full text Przegląd Komunikacyjny

    The theory of dynamic systems is usually used to model the real systems. The models are based on solving ordinary differential equations, partial or difference, which enable obtaining the relation between input signal and the system response (output signal). The analogy between those models and generalized dynamic systems or control systems can be practically used. Vibration propagation can be described in a similar way as the phenomena of vibrations of the electrical, mechanical, or hydraulic systems, diffusion, heat propagation, wave propagation or advection. The physical problem will be solved based on generalized dynamic systems, which enables drawing corresponding conclusions. This concept will be applied to qualitative analysis of vibration propagation in the foundations of transportation constructions


  • Analysis and Risk Evaluation on the Case of Alteration, Revitalization and Conversion of a Historic Building in Gdańsk
    • Beata Grzyl
    • Emilia Miszewska
    • Adam Kristowski
    2017 Full text

    Each investment plan, including the one concerning a building, is exposed to the consequences of various types of threats taking place. Therefore, in the case of some large-scale, atypical and complicated building ventures, some actions included in the procedure of risk management should be taken. This will allow for the risk to be eliminated or limited. While preparing a building venture, an investor does not possess full information about the course of events on each stage of investment completion. The identification of the above-mentioned unknowns, subjecting them to quantification and specifying the method of dealing with them, allows an investor to increase the effectiveness of the intended plan. The enterprise discussed in this article and analyzed in the context of risk, concerns alteration, revitalization and conversion for office purposes of two buildings located in Gdańsk at 1 and 2 Lastadia Street. These buildings are situated on the area of historical urban layout of Gdańsk, in the northern-eastern part of Stare Przedmieście District (Old Suburb). The investor is a limited liability company, which belongs to the Council of Gdańsk. In order to increase the effectiveness of the intended investment venture, while organizing the investment process, the investor commissioned preparation of an analysis and risk evaluation connected with the above-mentioned intention. Based on an on-site visit, the opinions of experts, who have been involved in the process of the preparation of the investment, studies of the available monographies about the technical condition of the buildings at 1 and 2 Lastadia Street and their own experiences, the authors identified 54 types of relevant risks, which have been systematized into 10 subject groups (among others- investor’s risk due to the designing process, location of the investment, third party or investor business activity, force majeure, political, legal, financial, technical). The scope of the study includes the identification, analysis and risk evaluation connected with planning and completion of alteration, revitalization and conversion of a historic building located at 2 Lastadia Street for the office purposes. The risk has been analyzed from the investor’s perspective. The authors used a method of preliminary analysis and risk evaluation PHA and the expert method.


  • Analysis of a gene expression model
    • Agnieszka Bartłomiejczyk
    • Marek Bodnar
    2017

    We study a mathematical model of gene transcription and protein synthesis with negative feedback. We consider a system of equations taking into account the number of active binding sites, the way in which dimers bind to DNA and time delay in translation process. For a simplified model that consist of three ordinary differential equations with time delay we derive conditions for stability of the positive steady state and for the existence of the Hopf bifurcation. We compare obtained results with classical model proposed by Monk in 2003.


  • Analysis of allophones based on audio signal recordings and parameterization
    • Andrzej Czyżewski
    • Magdalena Piotrowska
    • Bożena Kostek
    2017 Journal of the Acoustical Society of America

    The aim of this study is to develop an allophonic description of English plosive consonants based on recordings of 600 specially selected words. Allophonic variations addressed in the study may have two sources: positional and contextual. The former one depends on the syllabic or prosodic position in which a particular phoneme occurs. Contextual allophony is conditioned by the local phonetic environment. Co-articulation overlapping in time demands a precise determination of allophonic pronunciation in the context of phonemic transcription. The presented study is focused on creation of speech recordings that may serve for the analysis of allophone variation. Two sets of recordings are prepared. The first one consists of words read by the non-native speakers. Tempo of reading is forced by a teleprompter. In the second case, every word is played back from the recordings of the phonology expert and then the speaker repeats a particular word. The last stage is the assessment of recordings by the same expert. Scores assigned by the expert are included as a reference for signal analysis and parametrization. [Research sponsored by the Polish National Science Centre, Dec. No.2015/17/B/ST6/01874.]


  • Analysis of catalitic reactors usefulness to reduce pollution generated by piston combustion engines with regard to ship main engines
    • Jerzy Girtler
    • Edyta Zielińska
    2017 Full text Polish Maritime Research

    The article presents results which indicate that the use of catalytic reactors to reduce emissions of harmful compunds contained in the exhaust gas is important in the operation of vehicle motors operation. Efforts of the shipbuilding industry to reduce the toxicity of exhaust gas emitted by the main engines have been indicated and pointed to the desirability of the use of these catalysts in maritime transport. It has been pointed out that studies of the harmful substances in exhaust gases performer at vehicle inspection stations have an impact on increasing the safety of drivers and other road users and contribute to preserving the natural environment by reducing the danger coming from cars operating on Polish roads. An opinion has been expressed that the most serious threats to the environment are emitted by car transport exhaust fumes, which are characterized by significant emission of toxic compounds excreted into the atmosphere from tailpipe emissions. It has been demonstrated that a fully functioning catalytic reactor, operating in a steady state at appropriate temperatures and the composition of the mixture close to stoichiometric ratio, can reduce emissions of carbon monoxide, hydrocarbons and nitrogen oxides by more than 90%. Also, an assessment has been presented reporting the efficiency of catalytic reactors of spark ignition engines operating in a test vehicle inspection station. The results of research in the evaluation of their performance were correlated with their operation waveforms. Such an approach is justified by the fact that during the operation of each vehicle the wear of its assemblies and components is different – including the catalytic reactor. The catalytic layer undergoes aging so that there are changes in the structure and chemical composition of the catalyst bed, while the overlapping of layers of different chemical compounds that block access to the active layer of the reactor. An opinion has also been expressed that it would be advisable to take steps to use research results presented in this article for research of catalytic reactors similar use in diagnostic systems of marine combustion engines, especially the main ones, which exhaust emissions are incomparably greater than in the case of car engines.


  • ANALYSIS OF CLIMATIC ZONES IN POLAND WITH REGARD TO ASPHALT PERFORMANCE GRADING
    • Marek Pszczoła
    • Dawid Ryś
    • Piotr Jaskuła
    2017 Full text Roads and Bridges - Drogi i Mosty

    Towards the end of the last century a new system of bitumen grading was developed and implemented as part of the American Strategic Highway Research Program (SHRP). Its aim was to better adjust the testing methods and requirements for road bitumens to the actual conditions in which those bitumens serve in road pavements. Currently in Poland, similarly as in the other EU countries, road bitumens are tested and classified with regard to mainly the penetration value determined at the temperature of 25C. It should be noted that this classification is not correlated with the climatic conditions in which the bitumens are to serve in the road pavement. This paper presents the results of analyses concerning the determination of the temperatures at which bituminous binders serve in the Polish climatic conditions. A division of the area of Poland into climatic zones depending on the required performance grades (PGs) determined for bitumens on the basis of climatic data from 61 meteorological stations for a period of minimum 20 years is presented. It is proposed to select bitumens depending on the climatic zone in Poland, taking into account the proper probability level which follows from the road class.


  • Analysis of Denoising Autoencoder Properties Through Misspelling Correction Task
    • Karol Draszawka
    • Julian Szymański
    2017 Full text

    The paper analyzes some properties of denoising autoencoders using the problem of misspellings correction as an exemplary task. We evaluate the capacity of the network in its classical feed-forward form. We also propose a modification to the output layer of the net, which we called multi-softmax. Experiments show that the model trained with this output layer outperforms traditional network both in learning time and accuracy. We test the influence of the noise introduced to training data on the learning speed and generalization quality. The proposed approach of evaluating various properties of autoencoders using misspellings correction task serves as an open framework for further experiments, e.g. incorporating other neural network topologies into an autoencoder setting.