Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2010

Show all
  • Corrosion resistance evaluation of Al-based alloys by means of dynamic electrochemical impedance spectroscopy
    • Stefan Krakowiak
    • Kazimierz Darowicki
    2010 ANTI-CORROSION METHODS AND MATERIALS

    W pracy przedstawiono wyniki badań stopów aluminium wykonane za pomocą dynamicznej elektrochemicznej spektroskopii. Na podstawie uzyskanych widm impedancyjnych zostały pokazane zmiany parametrów elektrycznego schematu zastępczego z potencjałem. Stwierdzono, że dodatek magnezu do badanego stopu obniża właściwości przeciwkorozyjne stopu.


  • Corrupted speech intelligibility improvement using adaptive filter based algorithm
    • Damian Ellwart
    • Andrzej Czyżewski
    2010

    A technique for improving the quality of speech signals recorded in strong noise is presented. The proposed algorithmemploying adaptive filtration is described and additional possibilities of speech intelligibility improvement arediscussed. Results of the tests are presented.


  • CPS w multimediach
    • Ewa Hermanowicz
    2010

    W artykule omówiono działalność badawczą Katedry Systemów Multimedialnych (KSM) w tematach: CPS, technologii multimedialnych, technologii studyjnych i wizyjnych, w zastosowaniach metod soft-computingu w inżynierii dźwięku i obrazu, akustyki muzycznej, psychofizjologii słuchu i wytwarzania mowy, syntezy dźwięku i obrazu oraz akustyki architektonicznej, i techniki nagłaśniania. Przedstawiono wyniki naukowe Katedry - liczbę publikacji, opracowanych prototypów sprzętowych i programowych oraz uczestnictwo w grantach krajowych i europejskich i tytuły projektów badawczych zrealizowanych i w trakcie realizacji. Omówiono atrybuty szkoły naukowej wg W. Sierpińskiego. Na tym tle przedstawiono tematykę i dotychczasowe osiągnięcia nowej szkoły naukowej powstającej w ramach KSM. Zajmuje się ona przetwarzaniem sygnałów oraz projektowaniem, implementacją i aplikacjami filtrów cyfrowych, zwłaszcza tych, które są wymagane w nowoczesnym, mobilnym sprzęcie elektronicznym - tzw. ''gadżetach'' multimedialnych.


  • Creation of a map of optimal spindle speeds for a purpose of surveillance of high speed milling of flexible details
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Michał Mazur
    2010

    Drgania samowzbudne typu chatter często towarzyszą procesom frezowania szybkościowego. Ich skutkiem są nieodwracalne uszkodzenia powierzchni obrabianej. Mogą one również doprowadzić do intensywnego zużycia narzędzi skrawających, a nawet samej obrabiarki. W pracy przedstawiono metodę umożliwiającą tworzenie mapy optymalnych prędkości obrotowych wrzeciona. Stosowanie podczas procesu frezowania optymalnej prędkości obrotowej wrzeciona minimalizuje ryzyko wystąpienia drgań samowzbudnych typu chatter.


  • Cross sections for electron scattering from furan molecules; measurements and calculations
    • Czesław Szmytkowski
    • Paweł Możejko
    • Elżbieta Ptasińska-Denga
    • Agnieszka Sabisz
    2010 Full text PHYSICAL REVIEW A

    Zmierzono i policzono przekroje czynne (TCS) na rozproszenie elektronów na drobinach furanu (C4H4O). Całkowite przekroje czynne zmierzono metodą transmisyjną w zakresie energii 0.6 - 400 eV. Sprężysty i jonizacyjny przekrój czyny obliczono dla energii zderzenia do 4 keV; powyżej 70 eV suma obu przekrojów pozostaje w dobrej zgodności z mierzonymi wartościami TCS.


  • Crystal structure and physical properties of NpRh2Sn, a new Np-based ternary compound
    • Tomasz Klimczuk
    • Jean-Christophe Griveau
    • Piotr Gaczyński
    • Rachel Eloirdi
    • Eric Colineau
    • Roberto Caciuffo
    2010 Full text

    Poprzez syntezę w piecu łukowym został otrzymany nowy związek o stechiometrii NpRh2Sn. NpRh2Sn krystalizuje w strukturze ortorombowej i wykazuje przejście PM-AFM w temperaturze Neela T_N = 34K.


  • Current measurement and analysis for induction motor diagnostics
    • Leon Swędrowski
    2010 Full text Metrology and Measurement Systems

    Przedstawiono sposób diagnozowania łożysk tocznych w silnikach indukcyjnych z wykorzystaniem pomiarów i analizy prądu zasilającego silnik. Zaprezentowano metodę pomiarową i opracowania danych diagnostycznych. Uzyskano zgodność częstotliwości składowych widma prądu otrzymanych z badań teoretycznych i eksperymentalnych.Podano wyniki badań łożysk o róznych uszkodzeniach i prawdopodobieństwa poprawnych diagnoz.


  • Current trends in solid-phase microextraction (SPME) fibre catings
    • Agata Spietelun
    • Michał Pilarczyk
    • Adam Kloskowski
    • Jacek Namieśnik
    2010 CHEMICAL SOCIETY REVIEWS

    This critical review presents information on known and innovative approaches to the manufacture of fibre coatings used in solid-phase microextraction (SPME). The properties, advantages and drawbacks of the different types of commercially available SPME fibre coatings are discussed in detail, as are those of novel types of coatings and the methodologies of their preparation. The applications of fibre coatings in the solid-phase microextraction of a broad spectrum of analytes are analysed, with particular emphasis on the sampling of polar analytes from polar matrices


  • Cylindrical surface irregularities presented by frequency spectra of relative tool displacement to the workpiece
    • Adam Boryczko
    2010 MEASUREMENT

    W pracy przedstawiono częstotliwościowe składowe nierówności powierzchni toczonych. Ponieważ nierówności mają charakter szerokopasmowy, trudny do wartościowania parametrami normatywnymi, zastosowano ich analizę amplitudowo-częstotliwościową, opartą na szybkiej transformacie Fouriera. Zaproponowano oryginalny układ pomiaru sygnału przemieszczeń narzędzia względem przedmiotu dla charakteryzowania nierówności wzdłużnych. Dla generowania nierówności poprzecznych zrealizowano procedurę hybrydowej syntezy pomierzonych przemieszczeń narzędzia do przedmiotu z teoretycznym zarysem ostrza. Przedstawiono oryginalne amplitudowo-częstotliwościowe charakteryzowanie i wspólne ujęcie nierówności poprzecznych i wzdłużnych o większych możliwościach badawczych i diagnostycznych od stereometrycznego wykresu SGP.


  • Cylindrical surface irregularities presented by frequency spectra of relative tool displacement to the workpiece
    • Adam Boryczko
    2010 MEASUREMENT

    W pracy przedstawiono częstotliwościowe składowe nierówności powierzchni toczonych. Ponieważ nierówności mają charakter szerokopasmowy, trudny do wartościowania parametrami normatywnymi, zastosowano ich analizę amplitudowo-częstotliwościową, opartą na szybkiej transformacie Fouriera. Zaproponowano oryginalny układ pomiaru sygnału przemieszczeń narzędzia względem przedmiotu dla charakteryzowania nierówności wzdłużnych. Dla generowania nierówności poprzecznych zrealizowano procedurę hybrydowej syntezy pomierzonych przemieszczeń narzędzia do przedmiotu z teoretycznym zarysem ostrza. Przedstawiono oryginalne amplitudowo-częstotliwościowe charakteryzowanie i wspólne ujęcie nierówności poprzecznych i wzdłużnych o większych możliwościach badawczych i diagnostycznych od stereometrycznego wykresu SGP.


  • Czas koncentracji w uproszczonych obliczeniach odpływu ze zlewni zurbanizowanej
    • Katarzyna Weinerowska-Bords
    2010

    Artykuł poświęcony jest wybranym aspektom związanym z określaniem czasu koncentracji dla potrzeb inżynierskich obliczeń odpływu wód deszczowych ze zlewni zurbanizowanych, w tym m.in. wymiarowania kanalizacji deszczowej. Celem artykułu jest przedstawienie funkcjonującego powszechnie w polskich realiach projektowych podejścia do kwestii określania czasu trwania deszczu miarodajnego dla zlewni zurbanizowanej oraz wynikających z tego konsekwencji natury formalnej i obliczeniowej. W artykule przedstawiono zasadnicze cechy zlewni miejskiej, stanowiące o jej odmienności w stosunku do zlewni niezurbanizowanych, oraz specyfikę polskich realiów w podejściu do problemu obliczania odpływu ze zlewni dla potrzeb wymiarowania systemów odwadniających, w tym kanalizacji deszczowej. Zwrócono uwagę na swoisty brak spójności pomiędzy podejściem typowo inżynierskim, a podejściem bardziej formalnym (naukowym) oraz na podstawowe problemy związane ze stosowaniem "tradycyjnych" (z projektowego punktu widzenia) metod obliczeniowych. W referacie przedyskutowano kwestię wpływu sposobu określania czasu trwania deszczu miarodajnego na wyniki obliczeń spływu w przypadku wybranych metod "inżynierskich".


  • Czerwiec roku 2010
    • Zbigniew Cywiński
    2010


  • Człowiek i jego samochód - relacje w strukturach mieszkaniowych w warunkach zrównoważonego rozwoju. Zapis refleksji
    • Tomasz Marcinkowski
    2010 Full text Architecturae et Artibus

    Jakość środowiska zbudowanego - przekształcanego i tworzonego dla coraz liczniejszych pokoleń mieszkańców jest przedmiotem wieloletniej i narastającej dyskusji zawodowej środowiska architektonicznego.Ludzka potrzeba samorealizacji poprzez codzienną aktywność, działalność zawodową, przyjmowane role społeczne wpływa na kształtowanie indywidualnych modeli codzienności miejskiej, na decyzje o wyborach miejsca zamieszkania, miejsca czy kilku miejsc pracy, nauki, miejsc zakupów, rozrywki i rekreacji w strukturze miasta, na różnorodność, częstotliwość i dowolność przemieszczeń mieszkańców w mieście. Miasta są "za ciasne" - jedno po drugim tracą racjonalną drożność swoich korytarzy drogowych. Niewydolność systemu drogowego - to podstawowa przesłanka do przekształcenia całej filozofii życia w mieście a tym samym filozofii tworzenia jego oferty funkcjonalnej i korzystania z niej.Kiedy możliwość przemieszczania się w przestrzeni utożsamiliśmy z rozumieniem wolności a ograniczenia czy zakaz używania samochodu z zamachem na nią?Na jakich warunkach, żyjąc w miejskiej zabudowie mieszkaniowej, uda nam się zachować osobistą mobilność?The quality of developed environment - the one which is encountered, transformed and created for piling-up generationsof inhabitants has become the object of many-year-long and still expanding discussion amidst professional architects.The human need for self-realisation in every-day chores, professional activity and adapted social roles, allbeing understood in the categories of the freedom of choice, has shaped individual models of urban every-day life,the decisions about the choice of residence area, a place or places of work, education, shopping, entertainment andleisure within the structure of the city, as well as the variety, frequency and freedom of movement of urbanites.Cities have been "too tight" and, one after another, they have been losing the smooth flow of their traffic.The number of traffic jams and the increasing level of congestion - these are the basic premises for the bottom-uptransformation of the philosophy of urban life, including the philosophy of how its functional offer should be shapedand used. When did we put an equals mark between the possibility of moving in space and freedom and when did weidentify the ban on using a car with the violation of this freedom?What are we thinking about while standing in a jam?On what conditions will we be able to retain our personal mobility when living in a beautiful residential area?


  • Czy asfalty są szkodliwe dla człowieka? Chemiczne aspekty zagadnienia
    • Marian Antoni Kamiński
    2010 Magazyn Autostrady

    Głos w dyskusji, która wywiązała się po publikacji artykułów dotyczących szkodliwości asfaltów oraz ich wpływu na środowisko naturalne.


  • Czynniki kształtujące architekturę mieszkaniową w XXI wieku
    • Anna Mażewska
    • Antoni Taraszkiewicz
    2010


  • Czynniki kształtujące orientację społeczną w przedsiębiorczości
    • Magdalena Popowska
    • Marzena Starnawska
    2010

    Poprzez uwzględnienie orientacji społecznej wśród przedsiębiorstw, autorzy publikacji przedstawiają jakim zainteresowaniem cieszą się one w Polsce. Autorzy analizują przyczyny istniejącego stanu rzeczy z punktu widzenia tła społeczno-ekonomicznego biznesu - dużego i małego w Polsce.


  • Czynniki wpływające na gęstość ofiar wypadków na odcinkach dróg krajowych w Polsce
    • Wojciech Kustra
    2010

    W referacie przedstawiono wstepne wyniki badań wpływu wybranych czynników na gęstość wypadków drogowych oraz ich ofiar (rannych i śmiertelnych) na drogach krajowych w Polsce w latach 2006-2008. Efektem tych badań sa wybrane modele prognozowania wypadków.


  • Ćwiczenia w kreśleniu rysunków w systemie AutoCAD 2010PL 2011PL
    • Paweł Kłosowski
    2010

    Praca zawiera zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonania w systemie AutoCAD 2010 i 2011 PL w zakresie kreślenia rysunków dwuwymiarowych.Podane są przykładowe rozwiązania każdego problemu z wykorzystaniem tradycyjnego i nowego interface'u.


  • Daily dietary selenium intake of the Pomeranian District inhabitants
    • Joanna Żukowska
    • Maria Szyszko
    • Marek Biziuk
    • Wojciech Czarnowski
    2010

    Se, uznawany za jeden z najważniejszych mikroelementów, znalazł sie w centrum zainteresowania naukowców z wielu dziedzin. Niedostatecznalub nadmierna zawartość Se w dziennej diecie może prowadzić do niekorzystnych zmian w funkcjonowaniu organizmu czlowieka, a więc aby temu zapobiec powinniśmy suplementować ten pierwiastek, bądź ograniczać jego wprowadzanie do organizmu. W związku z tym dzienna dawka selenu spożywana przez człowieka powinna być wyznaczana z dużą dokładnością. W pracy przedstawiono wyniki badań dziennego spożycia selenu przez mieszkańców Północnej Polski (Pomorze), w oparciu o podwójną porcję oraz porównano z zalecaną dawką dziennego spożycia (RDA). Zawartość selenu oznaczano metodą absorpcji atomowej z generowaniem wodorków (HGAAS). W większości przypadków dzienne spożycie selenu było poniżej zalecanego (RDA).


  • Damage tests of the single shell ship fuel tank with additional elastic protective coating
    • Janusz Kozak
    2010

    Wejście na mieliznę lub kolizja średniej wielkości np. kontenerowca może doprowadzić do zanieczyszczenia środowiska Morza Bałtyckiego paliwem uwolnionym z rozszczelnionych, jednoposzyciowych zbiorników dennych, a ilość tego paliwa może być znaczna. W związku z tym podjęto prace badawcze zmierzające do opracowania sposobu obniżenia ryzyka rozlewu paliwa w wypadku kolizji poprzez wprowadzenie drugiej bariery ochronnej. Idea pomysłu polega na dodaniu wewnętrznej elastycznej powłoki odpornej na działanie paliw, umieszczonej wewnątrz zbiornika na podłożu wypełniającym w taki sposób, aby w wypadku rozdarcia poszycia zbiornika w wyniku kolizji odsunięta na pewną odległość elastyczna powłoka zapewniła szczelność w stnie awaryjnym zapobiegając rozlewowi. Opracowanie takiego nowego rozwiązania wymaga rozpoznania szeregu problemów w tym między innymi: opracowania receptury tworzywa sztucznego odpornego na działanie paliw ropopochodnych, taniego, łątwego do nakładania wewnątrz przestrzeni zamkniętych w warun kach stoczni; znalezienia materiału dla pośredniej warstwy wypełniającej; opracowania składu i techn ologii nanoszenia warstwy pośredniczącej pomiędzy wypełniaczem betonowym a powłoką drugiej bariery; opracowania technologii nakładania komponentów bariery w warunkach przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem miejsc osobliwych takich jan narożniki, załamania itp.; doboru wymiarowego komponentów drugiej bariery: wysokości warstwy wypełniającej i grubości powłogi ochronnej; wpływu obecności dodatkowej powłoki i wypełnienia na szybkość korocji konstrukcji stalowej; opracowanie metod kontroli stanu powierzchni zakrytych; uzgodnienia z Towarzystwami Klasyfikacyjnymi zasad wprowadzania i eksploatacji nowego rozwiązania. Wymienione zagadnienia opracowywano w ramach projektu CORET (E!3614): ''Elastyczne powłoki ochronne w zbiornikach statków dla podniesienia poziomu ochrony środowiska''. W artykule przedstawiono wybrane problemy związane z realizacją niektórych powyżej wymienionych grup zagadnień.