Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2011

Show all
  • O możliwościach optymalizacji konstrukcji stalowych
    • Agnieszka Łukowicz
    • Elżbieta Urbańska-Galewska
    2011

    W artykule poruszona jest kwestia błędów konstrukcyjnych i ich pochodzenie, a także ilość informacji związanych z optymalizacją konstrukcji. Jest również mowa o systemowym budowaniu hal stalowych, jako formie optymalizacji inwestycji, o ograniczeniach i ich wzajemnych zależnościach mających wpływ na funkcję optymalizacji.


  • Obciążenia długiego, wiotkiego pręta przenoszonego przez układ robotów
    • Krzysztof Lipiński
    2011 Full text Modelowanie Inżynierskie

    Praca prezentuje badania nad układami nad mobilnymi dynamicznie. Opisano współpracę układu dwóch robotów przenoszących wspólny, długi i wiotki ładunek. Za modelowane roboty to urządzenia pracujące autonomicznie (o niewielkich możliwościach wymiany informacji). Po uchwyceniu wspólnego ładunku, w układzie pojawiają się więzy. Pomimo pojawiających się powiązań mechanicznych, układy sterowania robotów pozostają niepowiązane. Powstały układ jest układem nadmiarowym dynamicznie (więcej układów napędzanych, silników niż stopni swobody układu). Co więcej, zadane trajektorie ruchu, narzucone na autonomiczne manipulatory, okazują się niekompatybilne z równaniami więzów. Prowadzi to do powstania istotnych obciążeń wewnętrznych przenoszonych przez ładunek, których zadaniem jest wyeliminowanie potencjalne niezgodności pomiędzy trajektorią planowaną, a trajektorią zgodną z więzami (wynikająca z więzów fizycznych modyfikacja sterowana robotami do takiej postaci, aby było one zgodne z równaniami ruchu). Powstające obciążenia wewnętrzne stają się jednak źródłem znacznych, niepożądanych obciążeń ładunku. Zachowanie układu analizowano na modelu numerycznym. Analizowana struktura mechaniczna modelowana jest jako układ wieloczłonowy. Każda z osi robota sterowana jest indywidualnie. Za modelowano proporcjonalne sterowniki prędkości narzucające prędkości obrotów poszczególnych przegubów. W pobliżu położenia końcowego sterowniki prędkości przełączane są na proporcjonalno-różniczkowe sterowniki położenia. Kontrolowane są obciążenie wewnętrzne pręta. Szukane są warunki prace, zabezpieczające przed powstaniem dużych obciążeń. Badane są konsekwencje wynikające z niesymetryczności pracy robotów.


  • Obiekty -pomniki gdyńskiego tepma budowania okresu powojennego
    • Maciej Niedostatkiewicz
    • Leszek Niedostatkiewicz
    2011

    W rozdziale przedstawiono przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego w latach 1950-1970, które świadczą o duzym zaangażowaniu projektantów i wykonawców we wprowadzanie postępu technicznego dla przyspieszenia tempa realizacji inwestycji. Wskazano zalety oraz wady stosowanych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych oraz technologicznych


  • Obliczanie współczynnika filtracji piasków i żwirów na podstawie krzywej uziarnienia: przegląd wzorów empirycznych
    • Adam Szymkiewicz
    • Arkadiusz Kryczałło
    2011 Full text Inżynieria Morska i Geotechnika

    Podstawy teoretyczne opisu współczynnika filtracji. Propozycja wyodrębnienia trzech grup wzorów określających współczynnik filtracji. Zasady ustalania krzywej uziarnienia gruntu, obliczania średnicy miarodajnej gruntu i porowatości gruntu. Zestawienie porównawcze wzorów i wartości współczynnika filtracji.


  • Obliczenia geometrii elementów stalowych konstrukcji montażowej anteny TV Trzeciewiec.
    • Artur Olszewski
    2011

    W pracy wykonano analizę naprężeń w montażowej konstrukcji stalowej masztu TV Trzeciewiec.


  • Obliczenia niezawodności użytkowej kładek dla pieszych
    • Karol Winkelmann
    • Anna Adamowicz
    • Jarosław Górski
    • Maciej Malinowski
    2011 Rozprawy Naukowe i Zawodowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu

    W pracy zaprezentowano metodę obliczania niezawodności użytkowej kładek dla pieszych. Obciążenie pieszymi opisano definiując następujące zmienne losowe: amplitudę i częstość wymuszenia pieszego, jego prędkość, a także czas i miejsce pojawienia się na kładce. Zastosowano metodę Monte Carlo. Wygenerowane realizacje obciążenia stanowią zbiór danych wejściowych do obliczeń przeprowadzanych dowolnym programem stosującym metodę elementów skończonych. Określono prawdopodobieństwo wystąpienia maksymalnego przyspieszenia pionowego pomostu kładki, większego niż dopuszczalne, zdefiniowane w normach. Oszacowano także niezawodność użytkową kładki związaną z poziomem odczuwalnych wibracji kładki przez pieszego. Prezentowane podejście symulacyjne może stanowić podstawę optymalizacji zarówno konkretnych konstrukcji kładek dla pieszych, jak i norm projektowych.


  • Obraz przedsiębiorczości w Polsce
    • Aniela Mikulska
    2011 Full text PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU

    Celem artykułu jest charakterystyka przedsiębiorczości w Polsce przez pryzmat dynamiki procesów gospodarczych, odwzorowywanych w takich parametrach jak przychody, nakłady inwestycyjne czy wynik finansowy. Okres badawczy obejmuje lata 2004-2008, od wstąpienia Polski do UE do roku, w którym odczuwalne były skutki globalnego kryzysu gospodarczego. Dodatkowo do porównań sytuacji przedsiębiorstw posłużono się przykładowymi wskaźnikami efektywności. Artykuł wskazuje słabości gospodarki polskiej w zakresie warunków działania przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem barier w sferze finansowej i innowacyjnej.


  • Obróbka graficzna obrazu w nowoczesnych systemach diagnostyki sieci trakcyjnej jezdnej
    • Sławomir Judek
    • Jacek Skibicki
    2011 Full text Pojazdy Szynowe

    W artykule autorzy przedstawiają założenia nowej metody bezkontaktowego pomiaru położenia przewodów jezdnych sieci trakcyjnej, a także pokazują jakie znaczenie w tej metodzie ma komputerowa analiza obrazu pozyskiwanego z kamery. Problemem technik wizyjnych jest zmienność parametrów obrazu wejściowego (jasność, kontrast, zakres widma, krzywa gamma i in.), które są zależne od zmieniających się warunków oświetlenia zewnętrznego związanych z aktualną pogodą i porą dnia. Tymczasem parametry obrazu poddawanego analizie powinny być zawsze takie same lub bardzo zbliżone. Autorzy omawiają opracowaną aplikację komputerową, której zadaniem jest doprowadzenie parametrów pozyskanego obrazu do wymaganych wartości wyjściowych, niezależnie od ich poziomów w obrazie wejściowym.


  • Obróbka hybrydowa drewna toczeniem i nagniataniem
    • Kazimierz Orłowski
    • Włodzimierz Przybylski
    • Lubomir Javorek
    2011

    Opisano wyniki badań procesu nagniatania tocznego powierzchni drewna jaworowego po toczeniu z obracającymi płytkami skrawającymi, które wykazały, iż pomimo zauważalnego efektu reologicznego powierzchni drewna, obserwowana jest zdecydowana poprawa gładkości powierzchni obrobionej.


  • Obróbka sekwencyjna drewna toczeniem i nagniataniem
    • Kazimierz Orłowski
    • Włodzimierz Przybylski
    • Lubomir Javorek
    2011

    Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych obróbki sekwencyjnej drewna jaworowego poprzez toczenie i następujące po nim nagniatanie. Wałki z drewna jaworowego w pierwszym etapie były toczone za pomocą noża, specjalnej konstrukcji, z obrotową krawędzią skrawającą, a następnie były nagniatane na tokarce z zastosowaniem nagniataka ślizgowego i rolkowego. Eksperymenty wykonano na różnych poziomach wartości posuwu i siły docisku w przypadku nagniatania rolkowego. Przeprowadzone badania wykazały znaczne zmniejszenie wartości chropowatości powierzchni jako efekt zastosowania nagniatania po toczeniu.


  • Observing uncertainty in music tagging by automatic gaze tracking
    • Bożena Kostek
    2011

    In this paper, a new approach to observe music file tagging process by employing a gaze tracking system is proposed. The study was conducted with the participation of twenty subjects having different musical experience. For the purpose of the experiments a website survey based on a musical database was prepared. It allowed to gather information about music experience of subjects along with music characteristics such as genre, tempo, dynamics, etc. The results obtained from the preliminary tests show that it is also possible to use a gaze tracking system to automatically tag music characteristics, however this process should be optimized. Conclusions are derived with respect to the outcomes of the experiments. Future directions aimed at optimization the experimental set-up are also discussed.


  • Obsługa protokołu IPv6 w systemach operacyjnych Windows i Linux
    • Wojciech Gumiński
    • Jacek Światowiak
    2011 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Artykuł ukazuje obecny stan i możliwości praktycznego wykorzystania protokołu IPv6 w najpopularniejszych systemach operacyjnych stosowanych zarówno na stacjach roboczych, jak i w serwerach usług sieciowych. Celem pracy jest dokonanie przeglądu możliwości wykorzystania obecnie stosowanych systemów operacyjnych w sieciach następnej generacji opartych wyłącznie na bazie nowego protokołu IPv6.


  • Obsługa przełączeń terminali ruchomych niewspierających mobilności
    • Michał Hoeft
    • Tomasz Gierszewski
    • Krzysztof Gierłowski
    • Józef Woźniak
    • Rafał Chrabąszcz
    • Piotr Pacyna
    2011 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Artykuł omawia koncepcję network-based mobility management umożliwiającą obsługę terminali ruchomych niewspierających protokołów mobilności. Praca koncentruje się na protokole Proxy Mobile IPv6 (PMIPv6) który zapewnienia ciągłą osiągalność terminala ruchomego, pomimo zmiany punktu przyłączenia terminala do sieci. W dalszej części artykuł przybliża wysiłki autorów poczynione w celu uruchomienia środowiska do testowania efektywności tego protokołu. Są to prace wykonywane obecnie w trakcie budowy ogólnopolskiego systemu Internetu nowej generacji w ramach projektu Inżynieria Internetu Przyszłości (IIP).


  • Occurrence of antimicrobial resistant bacteria in environment and the statistical analysis of this phenomenon
    • Aneta Łuczkiewicz
    • Wojciech Artichowicz
    2011

    Introduction: In this study the occurrence of antimicrobial resistance patterns among fecal indicators (Escherichia coli and Enterococcus spp.) was analyzed in water and wastewater samples. The trends in antimicrobial resistance were analyzed using basic statistical methods. Methods: Samples were obtained from two local watercourses (Oliwski Stream and Reda River) as well as from the wastewater treatment plant (WWTP) Gdansk - Wschod. Bacterial strains were isolated using selective media and then the susceptibility analyses were carried out against the antimicrobial agents, important in treating human E. coli and enterococcal infection. To find the trends in antimicrobial resistance the results were analyzed using basic statistical methods: Kolmogorov-Smirnov Test (KST), Chi square independence test (the 2) and linear regression function. Results and Conclusions: According to the obtained data, in Oliwski Stream the ratio of E. coli with resistance patterns to all tested E. coli isolates suggested a positive correlation downstream. In the Reda River such association was not observed. In case of enterococci the explicit correlation between antimicrobial resistance rate against sampling points was also not confirmed. In case of wastewater samples, a positive selection of resistant isolates was observed during the treatment processes. Thus, it is suggested that bacteria carrying antimicrobial-resistance genes had a survival advantage over the sensitive ones.


  • Ocena bezpieczeństwa statku w czasie katastrofy na morzu
    • Mirosław Gerigk
    2011 Full text Journal of Machine Construction and Maintenance

    W pracy przedstawiono podstawowe charakterystyki statku w stanie uszkodzonym. Omówiono metody oceny bezpieczeństwa statków w stanie uszkodzonym. Przedstawiono proponowaną metodę oceny bezpieczeństwa statku w stanie uszkodzonym wraz z procedurą możliwą do wykorzystania w warunkach operacyjnych. Opisano całościowy model ryzyka wypadku.


  • Ocena bezpieczeństwa wiaduktu kolejowego uszkodzonego wskutek uderzeń pojazdów ponadgabarytowych
    • Krzysztof Żółtowski
    • Marek Szafrański
    2011 Full text Inżynieria i Budownictwo

    Efektem prób przewozu ładunków ponadgabarytowych są częste kolizje z przęsłami wiaduktów usytuowanych nad drogami samochodowymi. Powoduje to ich degradację, a w skrajnych przypadkach prowadzić może do poważnego wypadku lub nawet katastrofy. Przegląd wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 7 w Pasłęku ujawnił znaczne deformacje i uszkodzenia w dźwigarach głównych przęsła powstałe na skutek uderzeń pojazdów ponadgabarytowych. W referacie przedstawiono analizę nośności uszkodzonego przęsła. Pokazano rezultaty analizy statyczno-wytrzymałościowej oraz nieliniowej analizy sprężysto-plastycznej MES z uwzględnieniem istniejących deformacji. W rezultacie podano zalecenia dotyczące naprawy oraz dalszej eksploatacji obiektu.


  • Ocena efektywności energetycznej pojazdów samochodowych z silnikami spalinowymi. - J. Kropiwnicki.
    • Jacek Kropiwnicki
    2011

    W pracy podjęto problem dostosowania procedur pomiarowych do rzeczywistych warunków pracy układów napędowych pojazdów w aglomeracji miejskiej. Przedstawiono nową metodę identyfikacji rzeczywistych warunków eksploatacji pojazdów, która obejmuje zarówno wpływ warunków ruchu strumienia pojazdów, jak również styl jazdy kierowcy (czynnik nie uwzględniany dotychczas w testach). Zaprezentowano również nową metodę wyznaczania prognozowanego zużycia paliwa oraz oceny efektywności energetycznej pojazdów. Przedstawiona metoda oceny efektywności energetycznej pojazdów obejmuje pełen zakres pracy układu napędowego, w odróżnieniu do powszechnie używanej metody polegającej na porównywaniu zużycia paliwa osiągniętego w warunkach wybranego testu homologacyjnego. Zamieszczono liczne przykłady identyfikacji warunków eksploatacji pojazdów oraz obliczeń prognozowanego zużycia paliwa. Uzyskane wyniki wykazały dużą dokładność metody w zakresie prognozowania zużycia paliwa w rzeczywistym ruchu miejskim. Przedstawiono także koncepcję przygotowania mapy warunków eksploatacji w wybranej aglomeracji, która umożliwia wyznaczanie: całkowitej energii przeznaczanej do napędu pojazdu, zużycia paliwa, czasu przejazdu, średniej prędkości przejazdu oraz emisji CO2. W pracy zaprezentowano również niskonakładową metodę wyznaczania parametrów eksploatacyjnych silnika oraz pojazdu z użyciem pokładowej sieci CAN oraz sytemu GPS. W pracy wykorzystano wyniki badań czterech pojazdów. Dwa z nich badane były w warunkach rzeczywistego ruchu na terenie miasta Gdańska, natomiast dwa pozostałe mają formę modeli numerycznych, a badania na nich wykonano metodą symulacji komputerowej.


  • Ocena jakości ogniw fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego na podstawie wyznaczonych empirycznie różnymi metodami pomiarowymi wartości rezystancji szeregowej w funkcji temperatury
    • Ewa Klugmann-Radziemska
    • Michał Modzelewski
    2011 Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania

    W niniejszej pracy przedstawiono analizę wpływu wzrostu temperatury na wartość rezystancji szeregowej krystalicznych krzemowych ogniw słonecznych. We wprowadzeniu przedstawiono teoretyczne i praktyczne informacje na temat składników rezystancji szeregowej i jej wpływu na parametry elektryczne ogniw. Dla zbadania wpływu temperatury na wartość rezystancji szeregowej zbudowano dwa stanowiska eksperymentalne, pozwalające na wyznaczanie ciemnych i dynamicznych charakterystyk prądowo-napięciowych ogniw. Na podstawie wyników pomiarów wyznaczono wartość rezystancji szeregowej w funkcji temperatury z zastosowaniem dwóch metod obliczania: metodzie opartej na modelu jednodiodowym, opartej na analizie charakterystyk ciemnych i standaryzowanej metodzie analizy charakterystyk dynamicznych. Wskazano na różnice w otrzymanych za pomocą tych metod wynikach.


  • Ocena możliwości zmiany struktury układu sterowania prędkością kątową turbozespołu w celu eliminacji synchronizatora automatycznego
    • Grzegorz Redlarski
    2011

    W artykule przedstawiono propozycję zmiany struktury układu regulacji turbozespołu parowego w celu eliminacji synchronizatora automatycznego, w procesie łączenia. Wykonano szereg analiz w zakresie zmian kąta niezgodności fazowej oraz omówiono najistotniejsze wyniki badań.


  • Ocena odcinków prostych trasy kolejowej na podstawie pomiarów satelitarnych
    • Władysław Koc
    • Piotr Chrostowski
    2011 Full text Przegląd Komunikacyjny

    W pracy przedstawiono kolejny moduł opracowywanego w Politechnice Gdańskiej programu komputerowego SATTRACK do wizualizacji, oceny i projektowania trasy kolejowej, dostosowanego do techniki ciągłych pomiarów satelitarnych. Jest to moduł TRACK_STRAIGHT, służący do oceny odcinków prostych. Pokazano opis jego funkcjonowania oraz przykłady zastosowania odpowiednich funkcji. Zapisane w pliku tekstowym współrzędne prostej wykorzystuje się do wyznaczenia jej równania w państwowym układzie odniesień przestrzennych 2000. Mając wyznaczone równania wszystkich prostych, jesteśmy w stanie określić współrzędne punktów głównych trasy oraz kąty zwrotu. W celu przeprowadzenia oceny rzeczywistego kształtu toru na danej prostej należy dokonać jej transformacji do układu lokalnego, w którym rzędne stanowić będą odchylenie od wyznaczonego kierunku prostej, wynikające z nierówności poziomych występujących w torze (a także z błędu pomiarowego). Otrzymany sygnał należy jeszcze poddać analizie w celu sprawdzenia możliwości odfiltrowania pewnych składowych, które można uznać jako spowodowane zjawiskami pobocznymi, nie mającymi bezpośredniego związku z kształtem mierzonego toru. W wyniku tak przeprowadzonego postępowania otrzymujemy zbiór wartości przesunięć poprzecznych toru - do projektu regulacji geometrycznej jego osi.