Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2016

Show all
  • Szacowanie miar bezpieczeństwa ruchu drogowego dla potrzeb oceny efektywności inwestycji drogowych
    • Marcin Budzyński
    • Kazimierz Jamroz
    • Wojciech Kustra
    2016 Full text PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ. SERIA: TRANSPORT

    Koszty wypadków drogowych to jeden z elementów składowych kosztów, które stanowią podstawę do analiz efektywności ekonomicznej inwestycji drogowych. Obok kosztów eksploatacji pojazdów, czasu podróży i czasu pracy oraz kosztów emisji spalin i hałasu, koszty wypadków drogowych decydują o tym czy dana inwestycja będzie opłacalna z punktu widzenia efektywności ekonomicznej. Prawidłowe wyliczenie kosztów wypadków dla planowanych inwestycji zależy przede wszystkim od tego jak wyznaczone będą prognozowane wskaźniki wypadków. Wskaźniki te będą zależeć od szeregu czynników takich jak klasa drogi, natężenie, parametry geometrii drogi lub ulicy, otoczenia itp. Do analizy i oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) w niniejszej metodzie przyjęto dwie grupy miar, są to: miary wielkości strat społecznych jako miary główne, stosowane do oceny wpływu planowanej drogi na brd oraz miary ryzyka społecznego jako miary pomocnicze, stosowane do oceny ryzyka na istniejącej i planowanej drodze. Na podstawie bazy danych o zdarzeniach drogowych z lat 2008 – 2010 na drogach krajowych, bazy danych o elementach drogowych (BDD – bank danych drogowych), danych o stanie nawierzchni i poboczy z systemów SOSN i SOPO, danych o natężeniu ruchu drogowego z Pomiaru Generalnego z 2010 r., danych uzyskanych z systemu wizualizacji pasa drogowego oraz danych własnych uzyskanych głównie z przeglądów dróg, zbudowano modele wpływu wybranych czynników na miary brd. Do modelowania wskaźników dla inwestycji liniowych przyjęto miary ryzyka społecznego (gęstość wypadków GW, gęstość ofiar rannych GR, gęstość ofiar ciężko rannych GCR, gęstość ofiar śmiertelnych GZ i gęstość ofiar ciężko rannych i śmiertelnych GCRZ), natomiast dla inwestycji punktowych straty społeczne (liczba wypadków LW, liczba ofiar rannych LR, liczba ofiar ciężko rannych LCR, liczba ofiar śmiertelnych LZ, liczba ofiar ciężko rannych i śmiertelnych LCRZ). Opracowana metoda będzie narzędziem umożliwiającym ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego dla różnych typów inwestycji, na różnych etapach procesu projektowego dla inwestycji realizowanych na drogach krajowych. Wyniki przedstawiające wpływ wybranych czynników na modele zmiennych opisujących poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego należy wykorzystać do wytycznych, instrukcji, przykładów dobrych praktyk zalecanych i stosowanych przez projektantów. Przykładem może być negatywny wpływ szerokich poboczy utwardzonych na ciężkość wypadków.


  • Szacowanie niepewności rozszerzonej pomiaru mocy chwilowej w układzie do diagnostyki łożysk
    • Ariel Dzwonkowski
    2016 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące szacowania niepewności rozszerzonej w układzie do diagnostyki łożysk tocznych przy wykorzystaniu metody badawczej, opartej na pomiarze i analizie sygnału mocy chwilowej pobieranej przez silnik indukcyjny. Zaprezentowano metodologię oceny niepewności pomiarowej i przedstawiono przykładowe wyniki wykonanych analiz. Na tej podstawie sformułowano wnioski dotyczące możliwości wykorzystania układu przeznaczonego do diagnostyki łożysk w silnikach indukcyjnych z określoną dokładnością.


  • Szare na złote, czyli zgazowanie odpadów
    • Dariusz Kardaś
    • Jacek Kluska
    • Łukasz Heda
    • Paweł Kazimierski
    2016 Biomasa

    .


  • Szczyt północny transeptu dawnego kościoła pocysterskiego w Oliwie
    • Aleksander Piwek
    2016

    Dotychczasowy wystrój architektoniczny północnego szczytu transeptu jest efektem wcześniejszych rozwiązań artystycznych. Do romańskiego szczytu należała obecna czwórlistna wnęka, która zdobiła jego zwieńczenie. Okres gotycki spowodował podwyższenie ściany i wykucie w jej partii górnej obecnego okna oraz wnęki. W artykule dokonano rekonstrukcji szczytów z okresów: romańskiego, gotyckiego i nowożytnego.


  • Szeregowanie identycznych zadań na czterech procesorach jednorodnych z dwudzielnymi grafami konfliktów
    • Marek Kubale
    2016

    Rozważono problem szeregowania n zadań jednostkowych na 4 procesorach jednorodnych o szybkościach s1>=s2>=s3>=s4. Celem szeregowania jest utworzenie najkrótszego możliwego harmonogramu. Zadania podlegają ograniczeniom zasobowym mówiącym, że niektóre pary zadań nie mogą być wykonane na tym samym procesorze. Podajemy algorytm dokładny, który rozwiązuje problem w czasie liniowym, o ile graf niezgodności jest kubiczny. Ponadto podajemy algorytm przybliżony, który znajduje rozwiązanie optymalne, gdy s1>12s2 i s2=s3=s4, o ile graf niezgodności jest podbikwartyczny.


  • Szeregowe sterowanie maszyną CNC
    • Paweł Kowalski
    • Robert Smyk
    2016 Full text Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

    W artykule przedstawiono projekt urządzenia klasy CNC. Opracowano nowy sposób sterowania elementami wykonawczymi odciążający komputer centralny poprzez ograniczenie jego roli do wysyłania poleceń do mikrokontrolera sterującego, zamiast bezpośrednio do elementów wykonawczych. Uzyskano to poprzez wykorzystanie protokołu szeregowego z użyciem portu USB do sterowania maszyną CNC.


  • Szerokopasmowe systemy radiokomunikacyjne w nadmorskiej strefie przybrzeżnej - studium rozwiązań
    • Sławomir Gajewski
    2016 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Przedstawiono wybrane rozwiązania systemowe, oparte na technice OFDMA, przeznaczone do szybkiej transmisji danych w morskiej strefie przybrzeżnej, na potrzeby łączności ziemia - morze oraz ziemia - powietrze. Przeanalizowano również warunki transmisji sygnałów oraz metodykę projektowania interfejsu radiowego OFDMA. Scharakteryzowano własne rozwiązanie systemowe i przeanalizowano wyniki oceny efektywności wykorzystania zasobów fizycznych dla różnych konfiguracji łącza radiowego.


  • Szlifowanie jednostronne ściernicami o spoiwie niklowym z ziarnami z regularnego azotku boru
    • Mariusz Deja
    2016

    Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych szlifowania jednostronnego stali stopowej 40H i ceramiki beztlenkowej SSiC z zastosowaniem ściernic o spoiwie niklowym z ziarnami z regularnego azotku boru B107 i B64. Zaprezentowano uzyskane wartości liniowego ubytku materiałowego oraz parametru Ra chropowatości powierzchni. Scharakteryzowano ogólnie zużycie czynnej powierzchni ściernicy.


  • Szlifowanie jednostronne ściernicami o spoiwie niklowym z ziarnami z regularnego azotku boru
    • Mariusz Deja
    2016 Full text Mechanik

    Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych szlifowania jednostronnego stali stopowej 40H i ceramiki beztlenkowej SSiC z zastosowaniem ściernic o spoiwie niklowym z ziarnami z regularnego azotku boru B107 i B64. Zaprezentowano uzyskane wartości liniowego ubytku materiałowego oraz parametru Ra chropowatości powierzchni. Scharakteryzowano ogólnie zużycie czynnej powierzchni ściernicy.


  • Sztuka jako wartość w procesie rewitalizacji przestrzeni miejskiej na przykładzie wybranych elewacji Drogi Królewskiej w Gdańsku
    • Ryszard Grodnicki
    • Janusz Osicki
    • Wojciech Strzelecki
    • Janusz Tkaczuk
    • Dąbrówka Tyślewicz
    • Edyta Urwanowicz
    2016 Full text BIULETYN KOMITETU PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU PAN

    Celem niniejszej publikacji jest zwrócenie uwagi na rewitalizację przestrzeni miejskiej za pomocą elementów artystycznych, występujących w elewacjach architektonicznych Głównego Miasta w Gdańsku. Sztuka, która zaistniała w elewacjach odbudowywanego w latach pięćdziesiątych Głównego Miasta, dzięki gdańskim artystom, zaowocowała nowymi relacjami twórczymi pomiędzy architekturą a sztuką. Ze względu na ograniczone ramy artykułu, przedstawiamy niektóre wybrane elewacje Drogi Królewskiej, wykonane w trzech różnych technologiach: fresku, sgraffita, rzeźby. Technologie te, mające swój rodowód historyczny, owocują wspaniałością barw, szlachetnością użytych materiałów, przestrzennością form w relacji z płaskością fasad. Pragniemy też zwrócić uwagę na szlachetność użytych materiałów do realizacji w latach pięćdziesiątych, takich jak: tynki wapienne, tworzone z wieloletniego wapna lasowanego w dołach, oraz naturalnego kamienia. Nie bez znaczenia jest też skrótowe przedstawienie rozpoczęcia odbudowy Gdańska w połączeniu z koncepcjami artystycznymi, realizowanymi przez wybitnych malarzy i rzeźbiarzy.


  • Sztuka w blokowisku
    • Anna Stasiak
    2016

    Artykuł poświęcony jest sztuce pojawiającej się w przestrzeni polskich blokowisk. Przybliżone zostaje zjawisko powstawania murali oraz mozaik na osiedlach mieszkaniowych. Pojawia się wyjaśnienie czym dokładnie są te techniki plastyczne, gdzie pojawiły się po raz pierwszy, ich krótka historia na terenach Polski oraz przykłady niedawno powstałych i obecnie tworzonych prac. Poruszona zostaje również kwestia finansowania, odbioru przez społeczeństwo oraz wpływ na lokalnych mieszkańców i przestrzeń, w której powstają murale i mozaiki.


  • Sztuka w przestrzeni publicznej na przykładzie wnętrz budynku kolejowego w Gdyni
    • Wojciech Strzelecki
    • Ryszard Grodnicki
    • Janusz Osicki
    • Janusz Tkaczuk
    • Dąbrówka Tyślewicz
    • Edyta Urwanowicz
    2016

    Celem niniejszego rozdziału jest zwrócenie uwagi na znaczenie sztuk plastycznych i działań artystycznych we wnętrzach obiektów użyteczności publicznej w kontekście przebudowy budynków, a także na rolę artysty wpisującego się w przestrzeń miejską i współtworzącego wyraz z architektem charakter danego miejsca - jego klimat i nastrój.


  • ŚRÓDLĄDOWE PORTY CZYNNIKIEM WARUNKUJĄCYM TRANSPORT TOWARÓW DROGAMI WODNYMI W POLSCE
    • Patrycja Jerzyło
    • Adam Bolt
    2016

    Transport wodny jest najtańszy, najbezpieczniejszy i najmniej uciążliwy dla środowiska naturalnego. Przywrócenie regularnej żeglugi towarowej pociągnie za sobą rewitalizację istniejącej i budowę nowej infrastruktury przeładunkowo-logistycznej śródlądowych portów handlowych. Kreując politykę transportową, trzeba pamiętać, że transport wodny jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu. Wytwarza zaledwie 10% emisji gazów wydalanych do atmosfery przez równoważny transport kołowy. Jego energochłonność to 30% energochłonności transportu kołowego. W artykule została poruszona tematyka związana z żeglugą śródlądową na dolnej Wiśle. Zaprezentowana została Wisła jako droga wodna, jej jakość oraz opis ogólnych uwarunkowań żeglugowych. Przedstawiono opis układu i stanu infrastruktury wodnej ze szczególnym uwzględnieniem portów rzecznych i floty śródlądowej. W pracy zawarto koncepcję rozwoju drogi wodnej Wisły na odcinku Bydgoszcz – Gdańsk. Przedstawione są bariery utrudniające rozwój transportu wodnego i przesłanki przemawiające za aktywizacją dróg wodnych w Polsce. Zaproponowano drogę wodną Wisły, jako łańcuch w ogólnopolskiej sieci transportowej z terminalami kontenerowymi na istniejących nabrzeżach w Porcie Gdańsk i nowym terminalem w Bydgoszczy, w rejonie Warszawy oraz docelowo w rejonie Krakowa już jako elementu przyszłego kanału Śląskiego, a także przyłączono ją do ogólnopolskiej sieci transportowej. Koncepcja centrum logistycznego w Bydgoszczy zawiera plan zagospodarowania obszaru, połączenie do sieci transportowej i schemat funkcjonalny.


  • Świadomość finansowa studentów Politechniki Gdańskiej
    • Gabriela Golawska-Witkowska
    • Ewa Mazurek-Krasodomska
    • Anna Rzeczycka
    2016

    Celem niniejszej monografii jest identyfikacja, analiza i ocena poziomu świadomości finansowej jednej z uczelni technicznych w Polsce – Politechniki Gdańskiej. Rozważaniom towarzyszy hipoteza, że działania w zakresie edukacji finansowej studentów na uczelniach technicznych są niewystarczające, szczególnie w obszarze kształcenia inżynierów. Podniesienie wiedzy studentów w zakresie finansów i poprawa ich świadomości finansowej może przyczynić się do zwiększenia ich aktywności zawodowej, zarówno jako pracowników jak i pracodawców. Przeprowadzone na potrzeby niniejszej monografii badania miały wskazać w jakim kierunku należy edukować przyszłych inżynierów, aby wpłynąć na poprawę ich świadomości finansowej.


  • Świadomość strategii i zarządzania strategicznego w zarządzaniu uczelniami wyższymi na przykładzie szkół wyższych w Polsce
    • Wojciech Popławski
    • Maciej Markowski
    • Marcin Forkiewicz
    2016 Full text Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska

    Celem artykułu jest ukazanie możliwości i zasadności uporządkowanego wdrażania biznesowych modeli zarządzania strategicznego do instytucji użyteczności publicznej, jakimi są uczelnie wyższe. Autorzy zauważają, że obecny rozwój większości uczelni, zarówno niepublicznych, jak i części publicznych, odbywa się bardzo chaotycznie, a decyzje o wymiarze strategicznym, jak uruchamianie nowych kierunków studiów, zapadają na podstawie kryteriów, które w perspektywie długookresowej mogą okazać się dla uczelni wysoce niekorzystne.


  • Tacit Knowledge Sharing and Creativity. How to Derive Innovation from Project Teams?
    • Wioleta Kucharska
    • Rafał Kowalczyk
    2016

    Modern companies are increasingly likely to work in a project management environment, which ensures their success in the implementation of innovation. The aim of the study is to prove that tacit knowledge is a mediator for creativity and project performance. Creativity as one of the crucial sources of innovation is stimulated by tacit knowledge. Bearing this fact in mind, the authors studied relations between tacit knowledge, creativity and the outcome of a project. For this purpose, they conducted a study of 514 Polish professionals with different functions and experience in managing projects in construction industry. The results indicate that the direct effect of tacit knowledge on project performance is rather minor but indirect effects mediated by creativity affect the final project performance. That situation also emphasizes the specific nature of tacit knowledge. It is not easily noticeable and hard to measure, however its indirect influence proves its crucial role in value creation. The data collected during the study has been analyzed using the equal structural modelling method. The results point out to a new context of tacit knowledge sharing as a key factor in the process of creating innovation. Nowadays tacit knowledge sharing is crucial for creation of innovation in project teams. The presented model highlights the essence of these relations.


  • Tacit Knowledge Sharing and Personal Branding. How to Derive Innovation From Project Teams?
    • Wioleta Kucharska
    • Jakub Dąbrowski
    2016

    Innovation, relationships, cooperation, and knowledge are key factors which determine a competitive advantage in the networked economy. A network serves as a contemporary form of market process coordination. Network economy, according to the idea of prosumerism, is founded on collaboration of individual creators based on a network of values instead of hierarchical dependencies. Another feature of a network is that it imposes symmetry of advantages. In such conditions, a set of relationships of a company in an arrangement: “one to many” changes into a relationship “many to many” (networking), and creates a complete network of company values including: business partners and customers (external network), as well as the company’s employees (internal network). The importance of knowledge and relationship in the process of network value creation by innovation is significant. In light of all the above, identifying valuable innovations takes place as a result of symmetrical co-creation and cooperation of members of a consciously configured value network. The objective of the study is to highlight that building a personal brand could be a natural motivator for knowledge workers to share the tacit knowledge they possess. This knowledge, next to explicit knowledge, innovation, relationship, and cooperation, is a key determinant of competitive advantage in the networked economy. Knowledge, as a source of innovation, determines an advantage of one network arrangement over another. This situation has completely changed the role of knowledge workers who now become independent knowledge producers. Modern companies are increasingly likely to work in a project management environment because it ensures their success in the implementation of innovation. Knowledge sharing and team cooperation encourage innovative solutions creation and consequently positively affect project performance. Bearing this fact in mind, the authors studied how tacit knowledge sharing affects the process of building a personal brand and project performance. For this purpose, the authors conducted a study among Polish professionals with different roles and experience in managing projects in various industries. The data collected during the study has been analysed using the equal structural modelling method...


  • Talents, Competencies and Techniques of Business Analyst: A Balanced Professional Development Program
    • Anna Bobkowska
    2016 Full text Annals of Computer Science and Information Systems

    This paper presents preliminary results of action research in which we search for fundamentals of an universal theory of balanced approaches to software process. It is developed on the basis of balanced approach for professional development program for business analysts which integrates approaches oriented on talents, competencies and techniques. This paper includes the description of key concepts in background approaches, components of the framework for professional development program for business analysts and preliminary results of the universal theory of balanced approaches to software process.


  • Teaching civil engineering in English at Gdansk University of Technology
    • Robert Jankowski
    2016 Turkish Online Journal of Educational Technology

    The effects of globalization, as well as many possibilities of easy and cheap ways of travelling, have led to the increase in number of different types of university studies conducted in English. This paper describes advantages and disadvantages after seven years of experience of conducting three-semester MSc Studies in Civil Engineering in English at Gdansk University of Technology, Poland. The studies started in 2009 after a few years of preparations. Some new and attractive methods of teaching were introduced. They include advanced approaches to visualization of the material presented during lectures and some e-learning forms as a support to classical way of teaching. The total number of students enrolled in the programme within seven years is equal to 345, including 218 foreigners. The studies are nowadays recognized in Poland and abroad. They offer effective teaching programme with interesting lectures conducted by experienced staff members of the university. The number of applications increases nearly from year to year, including rapid increase in applications from outside EU in recent editions.


  • Techniczne uwarunkowania uszkodzeń posadzki betonowej myjni samochodowej
    • Tomasz Majewski
    • Maciej Niedostatkiewicz
    2016

    Posadzki betonowe będące górną powierzchnią żelbetowej płyty postojowej należą do najbardziej popularnych nawierzchni myjni samochodowych. Bardzo często realizacja tego typu nawierzchni odbywa się z pominięciem zasad wiedzy technicznej, na podstawie uproszczonej dokumentacji projektowej, która dodatkowo obarczona jest błędami, co w konsekwencji prowadzi do powstawania ich uszkodzeń już w początkowym okresie użytkowania. Późniejsza eksploatacja przyczynia się do postępującej destrukcji tego rodzaju nawierzchni. W artykule przedstawiono przypadek posadzki betonowej która został zrealizowana jako obarczona istotnymi błędami projektowymi oraz wykonawczymi, zaproponowano również koncepcje usunięcia występujących uszkodzeń.