Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2018

Show all
  • Prowadzenie ruchu małego źródła kogeneracji gazowej według kryterium efektu ekonomicznego
    • Paweł Bućko
    • Łukasz Mordasiewicz
    2018

    Cechą charakterystyczną źródeł gazowych jest ich duża elastyczność ruchowa, w porównaniu do większości źródeł konwencjonalnych i odnawialnych. Cecha ta może i powinna być wykorzystywana do poprawy wskaźników ekonomicznych obiektu. W tym celu należy przeanalizować możliwości jakie daje prowadzenie ruchu źródeł nie w standardzie pracy z wymuszeniem zapotrzebowania na ciepło, ale właśnie maksymalnie wykorzystując elastyczność ruchową źródła, w celu wypracowania dodatkowych zysków na rynku energii elektrycznej. Został zaproponowany algorytm zarządzania produkcją przykładowego małego układu kogeneracyjnego, składającego się z dwóch silników o łącznej mocy elektrycznej 2 MW, współpracującego ze szczytowymi kotłami węglowymi w elektrociepłowni zasilającej przykładowy miejski system ciepłowniczy. Przedstawiono obliczenia efektu ekonomicznego proponowanego prowadzenia ruchu obiektu na podstawie historycznych cen energii elektrycznej.


  • Prowadzenie ruchu małej elektrociepłowni gazowej według kryterium efektu ekonomicznego
    • Paweł Bućko
    • Łukasz Mordasiewicz
    2018 Full text Rynek Energii

    Cechą charakterystyczną źródeł gazowych jest ich duża elastyczność ruchowa, w porównaniu do większości źródeł konwencjonalnych i odnawialnych. Cecha ta może i powinna być wykorzystywana do poprawy wskaźników ekonomicznych obiektu. W tym celu należy przeanalizować możliwości jakie daje prowadzenie ruchu źródeł nie w standardzie pracy z wymuszeniem zapotrzebowania na ciepło, ale właśnie maksymalnie wykorzystując elastyczność ruchową źródła, w celu wypracowania dodatkowych zysków na rynku energii elektrycznej. Został zaproponowany algorytm zarządzania produkcją przykładowego małego układu kogeneracyjnego, składającego się z dwóch silników o łącznej mocy elektrycznej 2 MW, współpracującego ze szczytowymi kotłami węglowymi w elektrociepłowni zasilającej przykładowy miejski system ciepłowniczy. Przedstawiono obliczenia efektu ekonomicznego proponowanego prowadzenia ruchu obiektu na podstawie historycznych cen energii elektrycznej.


  • Proximal primal–dual best approximation algorithm with memory
    • Ewa Bednarczuk
    • Anna Węsierska
    • Krzysztof Edward Rutkowski
    2018 Full text COMPUTATIONAL OPTIMIZATION AND APPLICATIONS

    We propose a new modified primal–dual proximal best approximation method for solving convex not necessarily differentiable optimization problems. The novelty of the method relies on introducing memory by taking into account iterates computed in previous steps in the formulas defining current iterate. To this end we consider projections onto intersections of halfspaces generated on the basis of the current as well as the previous iterates. To calculate these projections we are using recently obtained closed-form expressions for projectors onto polyhedral sets. The resulting algorithm with memory inherits strong convergence properties of the original best approximation proximal primal–dual algorithm. Additionally, we compare our algorithm with the original (non-inertial) one with the help of the so called attraction property defined below. Extensive numerical experimental results on image reconstruction problems illustrate the advantages of including memory into the original algorithm.


  • PRZEBIEG TEMPERATURY ZIM NA OBSZARZE POLSKI W LATACH 1720–2015
    • Andrzej A. Marsz
    • Anna Styszyńska
    2018 Full text Prace Geograficzne

    The work discusses the air temperature course of winter periods (December–March) in Poland in the years 1720–2015. The analysis is carried out for area mean values calculated from 5 stations: Szczecin, Wrocław, Warsaw, Wilno and Lwów. The time series of the mean area winter temperature (hereinafter PLZ) consists of combined observational (140 years) and reconstructed (156 years) data. PLZ reconstruction is based on independent variables, i.e. the values of the maximum area of the Baltic Sea covered with ice in the ice season and the monthly temperatures in January and March from the CET data set. The obtained correlations between independent variables and PLZ are strong, highly significant and stable. Statistical analysis shows that the course of PLZ is strongly correlated with a series of mean winter temperatures in Europe reconstructed by Luterbacher et al. (2006). In the analysed period of the years 1720–2015 the course of winter temperatures is non-stationary, there were periods of cooling and warming with different amplitude and duration. The variation range of PLZ falls within the limits from –6.24 (in 1929) to +3.35°C (in 1990). Winters with temperatures below 0°C account for 72% of winters in the examined period. Relatively mild winters dominated over Poland during the analysed period, with an average temperature ranging from –1 to 0°C and from 0 to 1°C, accounting for a total of 39.5% of all winters. The analyses show that the variability of PLZ in the entire examined period does not go beyond the limits of natural variability and the recent increase in PLZ is not unprecedented. Similarly strong temperature increases in winter temperatures were observed several times after the year 1720. The coldest winters occurred between the decades 1751–1760 and 1841–1850. The greatest variability of PLZ is observed in the twentieth century, when the coldest (1961–1970, decade mean PLZ –2.25°C) and the warmest decades (1991–2000, PLZ +0.02°C) occurred in the entire analysed period. The breakthrough in the course of PLZ, combined with the change in the thermal structure of winters, which can be identified with the end of the Little Ice Age, gradually occurred in the years 1858–1885 along with the increase in the intensity of the zone circulation. Changes in the solar constant and the frequency of volcanic eruptions did not affect the variability of winter temperatures.


  • Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie
    • Magdalena Popowska
    2018 Full text HORYZONTY WYCHOWANIA

    Cel naukowy: Celem artykułu jest prezentacja nowej propozycji kształcenia na rzecz przedsiębiorczości na studiach biznesowych (zarządzanie i ekonomia), uwzględniającej edukację w zakresie przedsiębiorczości społecznej. Problem i metody badawcze: W artykule omówiono problem edukacji przedsiębiorczej z punktu widzenia wyzwań zmieniającej się gospodarki oraz ewoluujących oczekiwań stawianych polskim uczelniom wyższym. Główną metodą badawczą są tradycyjne studia literaturowe. Proces wywodu: Punktem wyjścia do rozważań jest przegląd literatury w zakresie umiejętności/kompetencji niezbędnych przedsiębiorcy na różnych etapach rozwoju jego przedsięwzięcia oraz umiejscowienie ich w perspektywie edukacji przedsiębiorczej. Następnie dokonano analizy edukacji w zakresie przedsiębiorczości społecznej, by w ostatniej części zaproponować zrównoważony model edukacji przedsiębiorczej na kierunkach biznesowych. Wyniki analizy naukowej: W edukacji przedsiębiorczej jeszcze niewiele mówi się o wykorzystaniu podejścia społecznego do wzmocnienia jej oddziaływania poprzez zapewnienie studentom możliwości uzyskania nowych umiejętności oraz szerszej perspektywy postrzegania szans rynkowych. Przeprowadzony wywód pozwala sądzić, iż zaproponowany model pozwoli na osiągnięcie tych i wielu innych efektów. Wnioski, innowacje, rekomendacje: Niniejsza propozycja modelu edukacji na rzecz przedsiębiorczości na kierunkach biznesowych stanowi rozwiązanie wprowadzające konkretną innowację w edukacji menedżerskiej. Jednak w celu potwierdzenia zakładanych w tym podejściu korzyści, należałoby wdrożyć go w rzeczywistości akademickiej.


  • Przegląd stanowisk pomiarowych wykorzystywanych do badań odporności hydroabrazyjnej
    • Marta Buszko
    • Alicja Krella
    2018

    Niszczenie hydroabrazyjne materiałów polega na wielokrotnym obciążaniu materiału cząstkami stałymi, zwanymi erodentem, przemieszczającymi się wraz z ciekłym medium. Niszczenie hydroabrazyjne zależy od wielu czynników, które związane są z warunkami przepływu zawiesiny, właściwościami cząstek stałych oraz właściwościami erodowanego materiału. W celu zbadania wpływu wymienionych wcześniej czynników na odporność hydroabrazyjną stworzono kilka stanowisk pomiarowych. Tylko niektóre z tych stanowisk są opisane w normach, gdyż konstrukcja pozostałych wynikała z konkretnych potrzeb, bądź możliwości badaczy. W niniejszej pracy przedstawiono główne podziały i rodzaje stanowisk pomiarowych, które są obecnie stosowane.


  • Przekrój drogi "2 minus 1" – ocena możliwości zastosowania na drogach samorządowych w Polsce
    • Artur Ryś
    • Kazimierz Jamroz
    2018 Full text Drogownictwo

    Od kilkunastu lat w krajach Europy Zachodniej, a od kilku lat również i Polsce, poszukuje się nowych standardów rozwiązań organizacji ruchu, pozwalających w bezpieczny, funkcjonalny i ekonomiczny sposób organizaować ruch na drogach lokalnych. W Polsce dotyczy to przede wszystkim dróg powiatowych lub gminnych, o niewielkim znaczeniu ruchowym, zlokalizowanych głównie poza obszarami zabudowanymi. Dotychczasowe doświadczenia z kilku państw pozwalają jednak zauważyć pewien wspólny kierunek takich poszukiwań, zorientowany na przekrój drogowy typu „2 minus 1”. Jego zasadniczym celem jest umożliwienie zorganizowania ruchu wszystkich użytkowników drogi w obrębie jednojezdniowego przekroju drogi o jednym lecz dwukierunkowym pasie ruchu oraz obustronnych przestrzeni przy jej krawędziach przeznaczonych dla ruchu pieszego i rowerowego wyznaczonych oznakowaniem poziomym.


  • PRZEKSZTAŁCENIA FRONTU WODNEGO GDAŃSKA
    • Piotr Lorens
    • Ryszard Grodnicki
    • Janusz Osicki
    • Janusz Tkaczuk
    • Dąbrówka Tyślewicz
    2018 Full text Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN

    W ramach publikacji przedstawiono główne tendencje współczesnych przemian frontu wodnego Gdańska. W szczególności omówiono zagadnienia zagospdoarowania obszarów zdegradowanych - poportowych i poprzemysłowych.


  • Przepustowość istniejącego układu kanalizacyjnego a metody wyznaczania natężeń deszczy miarodajnych
    • Aleksandra Pieniaszek
    2018 Instal

    Analizy przepustowości układu kanalizacji pracującego w układzie mieszanym - częściowo ogólnospławnym częściowo mieszanym. Problem identyfikacji przewodów. Analizy przepustowości w aspekcie wymagań PN-EN752 oraz wytycznej A118. Wykorzystane wzory empiryczne Błaszczyka, Bogdanowicz-Stachy i Suligowskiego. Problem zjawisk ekstremalnych. Zmiany w zagospodarowaniu przestrzeni, ich wpływ na parametry zlewni. Szczególny problem przepustowości kolektorów głównych.


  • Przesłanki i warunki stosowania kar pieniężnych w naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
    • Alicja Sekuła
    2018 Full text Finanse Komunalne

    Artykuł prezentuje zagadnienia związane z karą pieniężną wymierzaną za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, która, zgodnie z danymi statystycznymi, orzekana jest coraz częściej. Celem publikacji jest analiza przesłanek, zasad i warunków stosowania kary pieniężnej w przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych. W części teoretycznej przybliżono tematykę dyscypliny finansów publicznych oraz scharakteryzowano ogólną koncepcję, założenia, wymiar i warunki stosowania tej sankcji. Przytoczono i skomentowano treść artykułów zawartych w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, które się do niej odnoszą. W części praktycznej omówiono trzy przypadki naruszeń dyscypliny finansów publicznych ukaranych karą pieniężną, orzeczoną zarówno w pierwszej, jak i w drugiej instancji.


  • PRZESTRZENIE HANDLU TRADYCYJNEGO W KONTEKŚCIE PROCESU REWITALIZACJI – SZKIC PROBLEMATYKI
    • Piotr Czyż
    • Patrycja Hanzel
    2018 Full text Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN

    Celem opracowania jest przedstawienie problematyki rewitalizacji targowisk w kontekście wyzwań, przed jakimi stoją one we współczesnych uwarunkowaniach społeczno-gospodarczych. Problematyka ta została opracowana na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego na reprezentatywnym targowisku w Gdańsku Oliwie oraz badaniach literaturowych. Posłużyły one do sformułowania wytycznych do projektu wdrożeniowego zmierzającego do poprawy wizerunku i kondycji ekonomicznej tradycyjnych targowisk w Polsce.


  • Przestrzeń Zurbanizowana jako miejsce architektonicznego dialogu
    • Antoni Taraszkiewicz
    2018 Full text Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN

    W artykule autor porusza problemy budowania współczesnej przestrzeni zurbanizowanej zwracając uwagę na wiodącą rolę obiektów architektonicznych w procesie kreowania tej przestrzeni. Obiekty architektoniczne prowadzą między sobą oraz z zastaną, otaczającą je przestrzenią nieustanny architektoniczny dialog. W dialogu tym na plan pierwszy wysuwają się dwa czynniki determinujące wszystkie rozwiązania przestrzenne, ale również i funkcjonalne, są to: miejsce w jakim lokalizowane jest dane przedsięwzięcie oraz czas w jakim przyszło urbaniście, architektowi tworzyć swoje dzieło. Autor artykułu w oparciu o analizę własnych projektów i realizacji urbanistyczno-architektonicznych dowodzi, że architektoniczny dialog w przestrzeni zurbanizowanej prowadzony być musi w poszanowaniu kontekstu miejsca i czasu, ale również w poczuciu odpowiedzialności moralnej twórcy za konsekwencje decyzji projektowych nie tylko dla samej przestrzeni jako takiej ale przede wszystkim dla człowieka oraz dla jego współistnienia z przestrzenią. Stawia to przed projektantami konieczność przestrzegania zasad etyki i wyznawania systemu wartości mających na celu opiekę nad przestrzenią, w tym nie tylko przestrzenią trójwymiarową, ale również „egzystencjalną”


  • PRZYCZEPY DO BADANIA OPORU TOCZENIA OPON DO SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
    • Stanisław Taryma
    • Ryszard Woźniak
    2018 Full text Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    Przedstawiono doświadczenia Zespołu Pojazdów Katedry Konstrukcji Maszyn i Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej dotyczące urządzeń badawczych (przyczep) do pomiaru oporu toczenia opon do samochodów osobowych i nawierzchni drogowych. Opisano przyczepy pomiarowe tego typu. Pomiary oporu toczenia opon samochodowych wymuszane są koniecznością osiągania przez pojazd jak największej swojej sprawności energetycznej. Niskie opory toczenia opon mają wpływ na obniżenie zużycia paliwa przez pojazd. Dlatego od lat bada się opory toczenia opon samochodowych i pojazdów. W przypadku opon stosowane są zwykle dwie metody pomiaru: laboratoryjna i drogowa. W niniejszym artykule przedstawiono urządzenia (przyczepy pomiarowe) wykorzystywane w metodzie drogowej.


  • PRZYGOTOWANIE GMINNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI NA PRZYKŁADZIE MIASTA STAROGARD GDAŃSKI
    • Piotr Lorens
    • Sławomir Ledwoń
    2018 Full text Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN

    W ramach pracy przedstawiono spoób pracy nad gminnym programem rewitalizacji dla Miasta Starogard Gdański oraz najważniejsze ustalenia tego dokumentu.


  • Przyjazne miasto i hybrydowa mobilność miejska, czyli o hulajnodze naukowo
    • Małgorzata Kostrzewska
    • Bartosz Macikowski
    2018 Full text Pismo PG

    Hulajnoga zalicza się do urządzeń transportu osobistego (UTO), które usprawniają i przyspieszają poruszanie się w mieście. Podobnie jak rower, hulajnoga przyczynia się do zmiany nawyków transportowych mieszkańców współczesnych miast. Ostatnio uświadomiono sobie ogromny potencjał UTO w zakresie wzbogacania form aktywnej mobilności miejskiej. Współczesna myśl urbanistyczna skupia się na potrzebie rozwiązywania problemów, spośród których jednymi z najważniejszych są transport i jakość przestrzeni publicznej. Ograniczenia przestrzenne, ekologia i potrzeba fizycznej aktywizacji mieszkańców wskazują na rosnące znaczenie rozwoju transportu publicznego oraz mobilności aktywnej, opartej na ruchu pieszym, rowerowym oraz coraz popularniejszych UTO. UTO otwierają szansę na wypełnienie luki w modelu mobilności miejskiej, obsługując odległości zbyt duże dla pieszych, a zbyt krótkie dla rowerów, przyczyniając się do rozwiązania problemu "pierwszej i ostatniej mili". Ten rodzaj mobilności, oparty na transporcie zbiorowym i UTO, określamy w naszych badaniach mianem "hybrydowej mobilności miejskiej". HMM to model transportu zakładający łączenie różnych form mobilności z UTO. Możliwość wyboru różnych form mobilności, które w danym momencie są najbardziej odpowiednie, buduje poczucie komfortu i optymalizuje wykorzystanie przestrzeni, co czyni miasto bardziej przyjaznym. Równie ważna jest koordynacja aktywnych form mobilności (pieszych, rowerów i UTO) z transportem publicznym i projektowanie odpowiednich węzłów przesiadkowych. Hybrydowa mobilność miejska i urządzenia transportu osobistego znakomicie wpisują się w ideę miasta zwartego, dostępnego, ekologicznego, zdrowego i aktywnego. W kwietniu 2017 roku na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej rozpoczęło działalność koło naukowe Hulaj Urban Squad. Głównymi zagadnieniami badawczymi koła są przede wszystkim problemy aktywnej mobilności miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem UTO, jako istotnego komponentu mobilności miejskiej.


  • PRZYKŁAD MODELU GRY FABULARNEJ WSPIERAJĄCY PROCES ZAANGAŻOWANIA I MOTYWACJI STUDENTÓW WYŻSZYCH UCZELNI TECHNICZNYCH
    • Tacjana Niksa-Rynkiewicz
    2018 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Artykuł prezentuje koncepcję budowy uniwersalnego scenariusza gry fabularnej, która pomaga zbudować zaangażowanie wśród studentów uczelni technicznych. Jednym ze sposobów na wzmożenie motywacji w procesie uczenia się jest gamifikacja. Gdy gamifikacja wspiera proces nauczania często tworzone są modele tematycznie związane z problematyką danego przedmiotu. Scenariusz proponowanej gry jest uniwersalny i można go wykorzystać w ramach każdego przedmiotu.


  • Przykład zastosowania przetworników piezoelektrycznych do stworzenia elektronicznych padów na platformie sprzętowej Arduino
    • Dawid Weber
    • Damian Koszewski
    2018

    W pracy zaprezentowano autorskie urządzenie umożliwiające sterowania procesem wyzwalania dowolnych próbek dźwiękowych przy użyciu tak zwanych padów perkusyjnych w zewnętrznym samplerze. Pady stworzono za pomocą zestawu zabawkowej perkusji, przetworników piezoelektrycznych oraz specjalnie zaprogramowanej platformy sprzętowej Arduino.


  • Przykłady realizacji i interpretacji wyników sondażowych pomiarów terenowych w czynnych systemach dystrybucji wody
    • Marian Kulbik
    2018 Instal

    W pracy przedstawiono przebieg realizacji i rezultaty sondażowych pomiarów terenowych w trzech układach dystrybucji wody o zróżnicowanym przewymiarowaniu sieci wodociągowej. Pomiary przeprowadzono w dążeniu do identyfikacji właściwości (cech) strukturalnych i funkcjonalnych układów po wieloletniej ich eksploatacji. Ustalenia te determinują opracowanie programu realizacji pomiarów dla potrzeb tarowania komputerowego modelu przepływu wody. W trakcie pomiarów sondażowych rejestrowano natężenie przepływu wody w przewodach i wysokość ciśnienia w wybranych punktach sieci. W jednym wypadku mierzono także stan napełnienia zbiornika. Pozyskane dane empiryczne posłużyły do wyznaczenia histogramu poboru wody, profilu ciśnienia w głównym przewodzie i oszacowana jego oporności hydraulicznej. Ustalenia te umożliwiły zainicjowanie testowej symulacji komputerowej. Jej rezultaty pozwoliły wyznaczyć rozkład ciśnienia w sieci, kierunki i prędkości przepływu wody w przewodach, a także czas jej przebywania w układzie dystrybucji. Finalnym efektem badań były zalecenia metodyczne odnośnie przygotowania i realizacji właściwych pomiarów. Uwzględniają one następstwa sanitarno-hydrauliczne zależne od stopnia przewymiarowania sieci wodociągowej. Zastosowanie zalecanej i sprawdzonej przez autora procedury postępowania w zaprogramowaniu i realizacji pomiarów umożliwia pozyskanie wiarygodnych danych pomiarowych do przeprowadzenia procesu tarowania komputerowego modelu przepływu wody.


  • Przykłady realizacji i interpretacji wyników sondażowych pomiarów terenowych w czynnych systemach wodociągowych
    • Marian Kulbik
    2018

    W pracy przedstawiono przebieg realizacji i rezultaty sondażowych pomiarów terenowych w trzech układach dystrybucji wody o zróżnicowanym przewymiarowaniu sieci wodociągowej. Pomiary przeprowadzono w dążeniu do identyfikacji właściwości (cech) strukturalnych i funkcjonalnych układów po wieloletniej ich eksploatacji. Ustalenia te determinują opracowanie programu realizacji pomiarów dla potrzeb tarowania komputerowego modelu przepływu wody. W trakcie pomiarów sondażowych rejestrowano natężenie przepływu wody w przewodach i wysokość ciśnienia w wybranych punktach sieci. W jednym wypadku mierzono także stan napełnienia zbiornika. Pozyskane dane empiryczne posłużyły do wyznaczenia histogramu poboru wody, profilu ciśnienia w głównym przewodzie i oszacowana jego oporności hydraulicznej. Ustalenia te umożliwiły zainicjowanie testowej symulacji komputerowej. Jej rezultaty pozwoliły wyznaczyć rozkład ciśnienia w sieci, kierunki i prędkości przepływu wody w przewodach, a także czas jej przebywania w układzie dystrybucji. Finalnym efektem badań były zalecenia metodyczne odnośnie przygotowania i realizacji właściwych pomiarów. Uwzględniają one następstwa sanitarno-hydrauliczne zależne od stopnia przewymiarowania sieci wodociągowej. Zastosowanie zalecanej i sprawdzonej przez autora procedury postępowania w zaprogramowaniu i realizacji pomiarów umożliwia pozyskanie wiarygodnych danych pomiarowych do przeprowadzenia procesu tarowania komputerowego modelu przepływu wody.