Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2018

Show all
  • Programowanie strukturalne
    • Witold Malina
    • Piotr Andrzej Mironowicz
    2018

    Celem niniejszej książki jest przedstawienie wybranych metod programowania strukturalnego, tzn. takich, które prowadzą do poprawnej struktury, poprawy jakości oprogramowania oraz zwiększenia efektywności programistów. Może ona służyć jako podręcznik akademicki wykorzystywany na podstawowych kursach inżynierii oprogramowania. Zainteresuje również wszystkich tych, którzy zajmują się programowaniem amatorskim i chcą poszerzyć swoją wiedzę na ten temat. Od Czytelnika wymaga się niewielkiego doświadczenia w zakresie podstaw programowania.


  • Progressive failure analysis of laminates in the framework of 6-field nonlinear shell theory
    • Agnieszka Sabik
    2018 COMPOSITE STRUCTURES

    The paper presents the model of progressive failure analysis of laminates incorporated into the 6-field non-linear shell theory with non-symmetrical strain measures of Cosserat type. Such a theory is specially recommended in the analysis of shells with intersections due to its specific kinematics including the so-called drilling rotation. As a consequence of asymmetry of strain measures, modified laminates failure criteria must be used in the prediction of the failure initiation. The model is implemented into the noncommercial numerical code of finite element method. Several examples are examined and the obtained solutions are compared with analytical, numerical and experimental results.


  • PROJEKT I IMPLEMENTACJA MODULATORA QPSK NA PLATFORMIE FPGA
    • Łukasz Zabłocki
    • Jarosław Sadowski
    2018

    W niniejszym artykule przedstawiono umiejscowienie modulacji cyfrowej w cyfrowym systemie radiokomunikacyjnym, opisano zasadę realizacji modulacji QPSK i strukturę modulatora, przyjętą do badań symulacyjnych i implementacji, przedstawiono wyniki badań symulacyjnych oraz sposób implementacji modulatora QPSK na platformie FPGA.


  • Projekt i wdrożenie komputerowego systemu bazodanowego w poradni dietetycznej
    • Robert Żukowski
    • Robert Piotrowski
    2018 Zeszyty Naukowe Gdańskiej Szkoły Wyższej

    Działalność firm nie jest możliwa, bez szybkiego dostępu do dużej liczby danych. Niezbędne stają się komputerowe bazy danych, które wspomagają zarządzanie w przedsiębiorstwach. W artykule zaprojektowano i wdrożono relacyjną bazę danych w poradni dietetycznej. Bazę danych zaimplementowano w środowisku Microsoft Access.


  • PROJEKT LISTWY ZASILAJĄCEJ W OPARCIU O KONCEPCJĘ INTERNETU RZECZY
    • Adam Nowomiejski
    • Łukasz Łaguna
    • Dominik Mich
    • Szymon Markiewicz
    • Stanisław Galla
    2018 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W referacie przedstawiono podstawowe uwarunkowania, jakimi należy kierować się przy opracowywaniu urządzeń należących do klasy obiektów określanych mianem „Internetu Rzeczy” na przykładzie zrealizowanego prototypu listwy zasilającej. Przedstawione w pracy urządzenie przeznaczone jest do sterowanie różnorodnymi odbiornikami energii elektrycznej niemogącymi być bezpośrednio sterowanymi z sieci Ethernet. W pracy przedstawiono przyjęte założenia projektowe oraz zastosowane rozwiązania. Przedawniono również wyniki testów prototypu i wskazano na napotkane problemy.


  • Projekt netBaltic - cele i zaproponowane rozwiązania
    • Józef Woźniak
    • Michał Hoeft
    • Krzysztof Gierłowski
    • Krzysztof Nowicki
    2018 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Celem projektu netBaltic było pokazanie realizowalności szerokopasmowej sieci teleinformatycznej na morzu, umożliwiającej wdrożenie wielu nowych usług i aplikacji, w tym aplikacji dedykowanych dla środowisk morskich, zapewniających poprawę bezpieczeństwa i efektywności żeglugi. Prace w ramach projektu byly realizowane - przy istotnym finansowaniu przez NCBR w ramach Programu Badań Stosowanych - przez zespoły badawcze z Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej, Instytutu Łączności PIB, Instytutu Oceanologii PAN oraz firm DGT LAB SA i NavSim Polska sp. z o. o. Zaproponowano algorytmy oceny jakości łączy (wykorzystywanych bezprzewodowych technik połączeniowych), zautomatyzowane procedury wyboru najkorzystniejszej techniki połączeniowej wraz z modułami inteligentnego przełączania i zarządzania mobilnością. Opracowano kompletny zestaw mechanizmów umożliwiających utworzenie i utrzymanie samoorganizującej się sieci o transmisji wieloskokowej, wykorzystującej oryginalne algorytmy samoorganizacji i zapewnienia bezpieczeństwa transferu danych, w tym w trudnych warunkach propagacyjnych oraz przy zmiennej topologii sieci. Zaprojektowano i wdrożono protokoły i komponenty umożliwiające realizację przekazów sporadycznych w sieci o nieciągłej łączności, typu DTN (Delay-Tolerant Networking), a także dedykowane aplikacje usprawniające e-nawigację oraz bezpieczeństwo i efektywność żeglugi. Stworzono też bazy danych do gromadzenia i przetwarzania komunikatów AIS. W artykule przedstawiono najistotniejsze innowacyjne wyniki uzyskane w trakcie realizacji szerokopasmowego, heterogenicznego systemu do komunikacji na morzu, umożliwiającego pracę w warunkach zróżnicowanych technologicznie i topologicznie. Wskazano w nim podstawowe moduły węzłów sieci, wraz z ich funkcjonalnościami oraz pozostałe komponenty infrastruktury.


  • Projektowanie, budowa i eksploatacja systemów trzcinowych do odwadniania i stabilizacji osadów ściekowych
    • Katarzyna Kołecka
    • Dariusz Rohde
    2018 Rynek Instalacyjny

    Badania potwierdzają, że po 10–12 latach przeróbki w systemach trzcinowych osady mają cenne właściwości i mogą zostać wykorzystane jako substancja glebotwórcza lub nawóz. Celem artykułu jest przedstawienie zasad projektowania, budowy oraz eksploatacji systemów trzcinowych stosowanych do odwadniania i stabilizacji osadów ściekowych. Wymaganą powierzchnię systemu trzcinowego określa się na podstawie maksymalnej dawki suchej masy osadów, którą można dostarczyć do systemu. Ważne jest dobranie odpowiedniej liczby poletek, gdyż zbyt mała powoduje poważne problemy eksploatacyjne. Jedynie prawidłowo zaprojektowane, wybudowane i eksploatowane systemy trzcinowe gwarantują efektywne odwanianie i stabilizację osadów ściekowych.


  • Projektowanie i eksploatacja dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych
    • Władysław Koc
    • Cezary Specht
    • Piotr Chrostowski
    2018

    Niniejsza monografia zawiera szczegółowy opis aktywnych sieci geodezyjnych GNSS oraz modelowania dokładności określania pozycji w pomiarach satelitarnych. Omówiono również opracowaną technikę mobilnych pomiarów satelitarnych toru kolejowego oraz aplikacje związane z jej zastosowaniem w projektowaniu i eksploatacji dróg szynowych. Autorzy zawarli w pracy wyniki swoich badań, wykonywanych na przestrzeni lat 2009–2015. Badania przeprowadzono w ramach współpracy zespołów z ośrodków naukowych Politechniki Gdańskiej, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ponadto zespół współpracował z przedsiębiorstwami: PKP PLK SA, ZKM Gdańsk (obecnie GAiT), Koszalińska Kolej Wąskotorowa, Budimex SA, a także Leica Geosystems oraz Geotronics Polska. Jak stwierdzono, wprowadzenie do użytku naziemnych korekcyjnych sieci satelitarnych (ASG- -EUPOS, Leica Smart Net) otworzyło możliwości uzyskiwania wysokich, nieosiągalnych dotąd dokładności określania współrzędnych osi toru. W opracowaniu przedstawiono analizę dokładności mobilnych pomiarów satelitarnych przeprowadzoną na podstawie wielu kampanii pomiarowych, wykonanych na eksploatowanych liniach kolejowych oraz na sieci tramwajowej w Gdańsku. Autorzy zaprezentowali również metodykę projektowania i modelowania układów torowych z wykorzystaniem wyników pomiarów satelitarnych.


  • PROJEKTOWANIE POSADOWIENIA MORSKICH ELEKTROWNI WIATROWYCH NA MORZU BAŁTYCKIM WEDŁUG PRZEPISÓW I ZALECEŃ EUROPEJSKICH
    • Kamila Międlarz
    • Paweł Więcławski
    2018 Full text

    Niniejszy artykuł prezentuje zagadnienia związane z tematyką projektowania morskich elektrowni wiatrowych. Opisano politykę energetyczną Polski oraz Unii Europejskiej, a także istniejące wytyczne do projektowania turbin morskich. Scharakteryzowano ich konstrukcję, a także sposoby posadowienia. Przedstawiono model obliczeniowy przykładowej elektrowni o mocy 2MW posadowionej na fundamencie palowym - monopalu. W obliczeniach uwzględniono obciążenie wiatrem, połączone z działaniem fal i prądów morskich. Analizę przeprowadzono zgodnie z norweskimi normami DNV, przyjmując stan graniczny użytkowalności (SLS), jako podstawowe kryterium wymiarowania.


  • PROJEKTOWANIE STANOWISK LABORATORYJNYCH WSPIERAJĄCYCH PROCES SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO KADR MORSKICH DZIAŁU MASZYNOWEGO W ŻEGLUDZE MIĘDZYNARODOWEJ, PRZYBRZEŻNEJ I KRAJOWEJ
    • Zbigniew Korczewski
    • Konrad Marszałkowski
    • Norbert Ochał
    • Jacek Rudnicki
    2018 Full text General and Professional Education

    Within the article a design offer of the Department of Ship and Power Plants of the Faculty of Ocean Engineering And Ship Technology at the Gdansk University of Technology has been presented. The offer concerns designing laboratory stations which might stand for the equipment of a didactic base of maritime educational centers i.e. maritime (naval) academies and schools as well as maritime affairs' professional training centers, which conduct different kind of specialist courses compatible with the STCW Convention's requirements for the engine department's seaman and officers. There has been also moved forward the origin of changes introduced into the structured training frameworks within international domestic and near-coastal voyages, especially in an aspect of practical activities, which aimed increasing a level of the widely understood seagoing and inland vessels navigation's safety


  • Projektowanie sterowania monocyklem elektrycznym
    • Michał Muża
    • Seweryn Hołysz
    • Robert Piotrowski
    2018 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Wraz z rozwojem technologii zaobserwować można globalny wzrost zainteresowania branżą pojazdów elektrycznych. Czynnikami, które pozytywnie wpływają na to zjawisko jest możliwość redukcji spalin oraz hałasu, które emitują standardowe pojazdy. Przy mniejszych, mobilnych konstrukcjach elektrycznych, dodatkową zaletą jest zmniejszenie problemu związanego z zatłoczeniem ulic. Artykuł zawiera opis projektu monocyklu elektrycznego, dla którego zaprojektowano dwa układy sterowania z filtrami Kalmana. W badaniach testowych przedstawiono wyniki sterowania.


  • Projektowanie, synteza oraz badanie aktywności biologicznej amidosiarczanowych inhibitorów sulfatazy steroidowej zawierających w swojej konstytucji ugrupowania fosforowe lub wiązania C-F
    • Mateusz Daśko
    2018 Full text

    Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) estrogeny są jednymi z głównych czynników stymulujących wzrost nowotworów hormonozależnych. Dlatego też, projektowanie oraz synteza nowych, skuteczniejszych środków wpływających na biosyntezę estrogenów stanowi ogromne wyzwanie dla współczesnej medycyny. W ostatnich latach liczne ośrodki naukowe na całym świecie prowadzą intensywne badania związane z poszukiwaniem nowych, skutecznych inhibitorów sulfatazy steroidowej (STS), która bierze udział w biosyntezie estrogenów, a także ich zastosowaniem w terapii przeciwko hormonozależnemu rakowi piersi. W niniejszej pracy opisałem praktyczne metody syntezy, poprzedzone etapem modelowania molekularnego, czterech serii nowych inhibitorów STS: a) amidosiarczanowe pochodne 3-fenylokumaryny zawierające w swojej konstytucji ugrupowania fosforowe; b) amidosiarczanowe pochodne 3-fenylokumaryny zawierające w swojej konstytucji wiązania C-F; c) N-acylowane pochodne 3-(4-aminofenylo)-kumaryny zawierające w swojej konstytucji ugrupowanie amidosiarczanowe oraz wiązania C-F; d) N-acylowane pochodne tyraminy zawierające w swojej konstytucji ugrupowanie amidosiarczanowe oraz wiązania C-F. Aktywność inhibicyjną wszystkich otrzymanych związków oznaczano w teście in vitro z wykorzystaniem STS, wyizolowanej z łożyska ludzkiego. Dla wyselekcjonowanych pochodnych sprawdzono również właściwości cytotoksyczne wobec nowotworowych linii komórkowych: MCF-7, T47D, SkBr3 i MDA-MB-231.


  • Projektowanie uniwersalne w praktyce procesów rewitalizacji
    • Marek Wysocki
    2018 Full text Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN

    W Ustawie o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. po raz pierwszy w Polsce w akcie prawnym wprowadzono konieczność stosowania zasad projektowania uniwersalnego (art. 3 ust 2 pkt 3). Praktyka realizacji procesów inwestycyjnych na obszarach kryzysowych ukazuje, że wymagania wskazane w Ustawie nie są w sposób należyty realizowane. Procesy rewitalizacyjne wymagają zwrócenia uwagi na podniesienie jakości życia mieszkańców. W artykule przedstawiono zagadnienia związane z wdrażaniem zasad projektowania uniwersalnego podczas procesów rewitalizacyjnych. Zauważalny jest brak zainteresowania tym zagadnieniem pomimo tego, że jest to jedno z trzech zadań postawionych przed samorządami w Ustawie o rewitalizacji, po za partycypacją społeczną i wsparciem osób zagrożonych wykluczeniem w obszarze mieszkalnictwa. Przyczyny tego stanu należy upatrywać w małej znajomości zagadnienia, braki w procesie edukacyjnym projektantów i słabej kontroli ze strony samorządów i władz centralnych. Nakładają się na to uwarunkowania konserwatorskie, które często błędnie odczytują prawo do ochrony dziedzictwa kulturowego. Samorząd jako zadanie własne powinien gwarantować możliwość korzystania z pozytywnych efektów procesu rewitalizacji, w szczególności realizacji praw mieszkańców do niezależnego i godnego życia do czego zobowiązuje je Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.


  • Pronouncement of embedded agency in the field of social entrepreneurship
    • Marzena Starnawska
    2018 Full text Problemy Zarządzania

    The paper provides insights into how social entrepreneurship and the institutional theory framework can be combined. The author situates the social entrepreneurship phenomenon here, and embarks on the traditional structure vs agency debate from social sciences, sociology of organizations in particular. The concept of embedded agency is referred to and employed to explain the phenomenon of social entrepreneurship. In this paper, the author provides key arguments concerning how the institutional theory framework can be useful in the field of social entrepreneurship research and practice. The author also discusses how the embedded agency concept is more pronounced in the social entrepreneurship context.


  • Propagation in the Open Cylindrical Guide of Arbitrary Cross Section With the Use of Field Matching Method
    • Piotr Kowalczyk
    • Rafał Lech
    • Małgorzata Warecka
    2018 Full text IEEE TRANSACTIONS ON ANTENNAS AND PROPAGATION

    A simple solution to propagation problem in open waveguides and dielectric fibers of arbitrary convex cross section is presented. The idea of the analysis is based on the direct field matching technique involving the usage of the field projection at the boundary on a fixed set of orthogonal basis functions. A complex root tracing algorithm is utilized to find the propagation coefficients of the investigated guides. Different convex shapes of the guides are analyzed, and the obtained results are compared with the alternative solutions to verify the validity of the proposed method.


  • Propagation of Ship-Generated Noise in Shallow Sea
    • Eugeniusz Kozaczka
    • Grażyna Grelowska
    2018 Full text Polish Maritime Research

    Contamination of sea environment by noise and any energy radiated to water constitutes today a problem to which more and more attention is paid, in view, a.o., of consequences of an impact of these factors onto marine fauna. European Union has introduced a directive by which EU countries are made responsible to undertake efforts aimed at reaching a good envirenmental status of European seas by 2020. A main source of underwater noise is sea transport of any kind. Propagation of underwater acoustic disturbances in the Baltic Sea highly differs from the course of the phenomenon in a deep sea. Model of spherical propagation cannot be applied to this case in view of water environment limitation by seabed and free water surface, i.e. a reduction of the problem to wave propagation in a water layer of the depth comparable with acoustic wave length. This paper is aimed at demonstration of possible assessment of range of acoustic disturbances generated by a ship sailing in shallow sea, by using a method described in the work [13]. The research was made on the basis of results of own measurements of underwater noise produced by ships in the Gdansk Bay area. An important factor which decIdes on a range of underwater disturbances is a kind of seabed sediments. In this paper there are presented results of numerical investigations based on real data dealing with noise produced by a selected floating unit (ship) for selected characteristic spectral components. The simulations were conducted for the shallow sea model of definite physical parameters such as acoustic wave propagation velocity, geometrical dimensions (water depth) and seabed acoustic parameters as well.


  • Proposal of a System Loss Model for Body Area Network in Passenger Ferry Environment
    • Paweł Tomasz Kosz
    2018

    In the paper, proposal of an empirical off-body system loss model for Body Area Networks working in a passenger ferry environment at 2.45 GHz has been presented. The measurements were carried out for dynamic scenarios in the discotheque passenger ferry environment. The general model formula consists of three components: mean system loss, attenuation resulting from the variable antenna position on the human body, and attenuation due to radio wave fading.


  • Proposed method for estimating the costs of safety barrier life cycle
    • Kazimierz Jamroz
    • Anna Gobis
    • Adam Kristowski
    • Beata Grzyl
    2018 Full text MATEC Web of Conferences

    Today barrier types are frequently selected for their price with little regard for the total costs the structure will incur over its lifetime. One of the basic tools designed to manage road infrastructure is the life cycle cost method (LCC, Life cycle cost). It sums up the costs to plan, design, build, operate (use and maintain) and decommission a road structure. Having developed dynamically at the turn of the century the method is now widely applied in a number of industries including traffic engineering. Today, depending on data availability and calculation complexity, two groups of life cycle assessments are distinguished: analytical and parametric. Unfortunately, each comes with some limitations and the search for a new universal life cycle cost calculation method continues. The authors propose their own general concept of a method for estimating the life cycle costs of road safety barriers. The article presents a multi-stage process to build the method which is based on international experience and real test site data.


  • Propozycja modelu tłumienia systemowego dla radiowej sieci BAN pracującej w środowisku promu pasażerskiego
    • Paweł Tomasz Kosz
    2018

    W referacie opisano propozycję empirycznego modelu do szacowania tłumienia systemowego dla radiowych sieci BAN pracujących w środowisku promu pasażerskiego przy częstotliwości 2,45 GHz dla komunikacji typu off-body. Badania pomiarowe przeprowadzono dla scenariuszy dynamicznych w pomieszczeniu dyskoteki promu pasażerskiego. Zaproponowana postać analityczna modelu składa się z trzech składowych: tłumienia średniego, tłumienia wynikającego ze zmiennej pozycji anteny na ciele człowieka oraz tłumienia wynikającego z występowania zaników sygnału radiowego.


  • Propulsion and Maneuvering Systems’ Characteristics of the U.S. Flagged Great Lakes Self-Unloading Bulk Carriers
    • Mariusz Przybylski
    2018 Full text Journal of Polish CIMEEAC

    Paper contains an overview of the propulsion and maneuvering systems’ characteristics of United States flagged Great Lakes self - unloading bulk carriers. A contrast between the importance of the transport task carried by those vessels to their low number and considerable age suggests the need to review and understand their complexity as well as complexity of their operations in order to provide suitable energy- and operational efficiency upgrades. Such review can prove to be challenging due to limited information available in the literature. Environment in which those vessels operate and their operational profile have been also reviewed due to the fact that they gave rise to the unique hull - form that subsequently influenced the propulsion and maneuvering system design in a significant manner. The environment and operational profile were also found to influence propulsion and maneuvering systems’ form more directly: through the requirements posed on vessels maneuvering capabilities and propulsive power requirements.