Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2018

Pokaż wszystkie
  • PROJEKT LISTWY ZASILAJĄCEJ W OPARCIU O KONCEPCJĘ INTERNETU RZECZY
    • Adam Nowomiejski
    • Łukasz Łaguna
    • Dominik Mich
    • Szymon Markiewicz
    • Stanisław Galla
    2018 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W referacie przedstawiono podstawowe uwarunkowania, jakimi należy kierować się przy opracowywaniu urządzeń należących do klasy obiektów określanych mianem „Internetu Rzeczy” na przykładzie zrealizowanego prototypu listwy zasilającej. Przedstawione w pracy urządzenie przeznaczone jest do sterowanie różnorodnymi odbiornikami energii elektrycznej niemogącymi być bezpośrednio sterowanymi z sieci Ethernet. W pracy przedstawiono przyjęte założenia projektowe oraz zastosowane rozwiązania. Przedawniono również wyniki testów prototypu i wskazano na napotkane problemy.


  • Projekt netBaltic - cele i zaproponowane rozwiązania
    • Józef Woźniak
    • Michał Hoeft
    • Krzysztof Gierłowski
    • Krzysztof Nowicki
    2018 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    Celem projektu netBaltic było pokazanie realizowalności szerokopasmowej sieci teleinformatycznej na morzu, umożliwiającej wdrożenie wielu nowych usług i aplikacji, w tym aplikacji dedykowanych dla środowisk morskich, zapewniających poprawę bezpieczeństwa i efektywności żeglugi. Prace w ramach projektu byly realizowane - przy istotnym finansowaniu przez NCBR w ramach Programu Badań Stosowanych - przez zespoły badawcze z Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej, Instytutu Łączności PIB, Instytutu Oceanologii PAN oraz firm DGT LAB SA i NavSim Polska sp. z o. o. Zaproponowano algorytmy oceny jakości łączy (wykorzystywanych bezprzewodowych technik połączeniowych), zautomatyzowane procedury wyboru najkorzystniejszej techniki połączeniowej wraz z modułami inteligentnego przełączania i zarządzania mobilnością. Opracowano kompletny zestaw mechanizmów umożliwiających utworzenie i utrzymanie samoorganizującej się sieci o transmisji wieloskokowej, wykorzystującej oryginalne algorytmy samoorganizacji i zapewnienia bezpieczeństwa transferu danych, w tym w trudnych warunkach propagacyjnych oraz przy zmiennej topologii sieci. Zaprojektowano i wdrożono protokoły i komponenty umożliwiające realizację przekazów sporadycznych w sieci o nieciągłej łączności, typu DTN (Delay-Tolerant Networking), a także dedykowane aplikacje usprawniające e-nawigację oraz bezpieczeństwo i efektywność żeglugi. Stworzono też bazy danych do gromadzenia i przetwarzania komunikatów AIS. W artykule przedstawiono najistotniejsze innowacyjne wyniki uzyskane w trakcie realizacji szerokopasmowego, heterogenicznego systemu do komunikacji na morzu, umożliwiającego pracę w warunkach zróżnicowanych technologicznie i topologicznie. Wskazano w nim podstawowe moduły węzłów sieci, wraz z ich funkcjonalnościami oraz pozostałe komponenty infrastruktury.


  • Projektowanie, budowa i eksploatacja systemów trzcinowych do odwadniania i stabilizacji osadów ściekowych
    • Katarzyna Kołecka
    • Dariusz Rohde
    2018 Rynek Instalacyjny

    Badania potwierdzają, że po 10–12 latach przeróbki w systemach trzcinowych osady mają cenne właściwości i mogą zostać wykorzystane jako substancja glebotwórcza lub nawóz. Celem artykułu jest przedstawienie zasad projektowania, budowy oraz eksploatacji systemów trzcinowych stosowanych do odwadniania i stabilizacji osadów ściekowych. Wymaganą powierzchnię systemu trzcinowego określa się na podstawie maksymalnej dawki suchej masy osadów, którą można dostarczyć do systemu. Ważne jest dobranie odpowiedniej liczby poletek, gdyż zbyt mała powoduje poważne problemy eksploatacyjne. Jedynie prawidłowo zaprojektowane, wybudowane i eksploatowane systemy trzcinowe gwarantują efektywne odwanianie i stabilizację osadów ściekowych.


  • Projektowanie i eksploatacja dróg szynowych z wykorzystaniem mobilnych pomiarów satelitarnych
    • Władysław Koc
    • Cezary Specht
    • Piotr Chrostowski
    2018

    Niniejsza monografia zawiera szczegółowy opis aktywnych sieci geodezyjnych GNSS oraz modelowania dokładności określania pozycji w pomiarach satelitarnych. Omówiono również opracowaną technikę mobilnych pomiarów satelitarnych toru kolejowego oraz aplikacje związane z jej zastosowaniem w projektowaniu i eksploatacji dróg szynowych. Autorzy zawarli w pracy wyniki swoich badań, wykonywanych na przestrzeni lat 2009–2015. Badania przeprowadzono w ramach współpracy zespołów z ośrodków naukowych Politechniki Gdańskiej, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Ponadto zespół współpracował z przedsiębiorstwami: PKP PLK SA, ZKM Gdańsk (obecnie GAiT), Koszalińska Kolej Wąskotorowa, Budimex SA, a także Leica Geosystems oraz Geotronics Polska. Jak stwierdzono, wprowadzenie do użytku naziemnych korekcyjnych sieci satelitarnych (ASG- -EUPOS, Leica Smart Net) otworzyło możliwości uzyskiwania wysokich, nieosiągalnych dotąd dokładności określania współrzędnych osi toru. W opracowaniu przedstawiono analizę dokładności mobilnych pomiarów satelitarnych przeprowadzoną na podstawie wielu kampanii pomiarowych, wykonanych na eksploatowanych liniach kolejowych oraz na sieci tramwajowej w Gdańsku. Autorzy zaprezentowali również metodykę projektowania i modelowania układów torowych z wykorzystaniem wyników pomiarów satelitarnych.


  • PROJEKTOWANIE POSADOWIENIA MORSKICH ELEKTROWNI WIATROWYCH NA MORZU BAŁTYCKIM WEDŁUG PRZEPISÓW I ZALECEŃ EUROPEJSKICH
    • Kamila Międlarz
    • Paweł Więcławski
    2018 Pełny tekst

    Niniejszy artykuł prezentuje zagadnienia związane z tematyką projektowania morskich elektrowni wiatrowych. Opisano politykę energetyczną Polski oraz Unii Europejskiej, a także istniejące wytyczne do projektowania turbin morskich. Scharakteryzowano ich konstrukcję, a także sposoby posadowienia. Przedstawiono model obliczeniowy przykładowej elektrowni o mocy 2MW posadowionej na fundamencie palowym - monopalu. W obliczeniach uwzględniono obciążenie wiatrem, połączone z działaniem fal i prądów morskich. Analizę przeprowadzono zgodnie z norweskimi normami DNV, przyjmując stan graniczny użytkowalności (SLS), jako podstawowe kryterium wymiarowania.


  • PROJEKTOWANIE STANOWISK LABORATORYJNYCH WSPIERAJĄCYCH PROCES SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO KADR MORSKICH DZIAŁU MASZYNOWEGO W ŻEGLUDZE MIĘDZYNARODOWEJ, PRZYBRZEŻNEJ I KRAJOWEJ
    • Zbigniew Korczewski
    • Konrad Marszałkowski
    • Norbert Ochał
    • Jacek Rudnicki
    2018 Pełny tekst General and Professional Education

    Within the article a design offer of the Department of Ship and Power Plants of the Faculty of Ocean Engineering And Ship Technology at the Gdansk University of Technology has been presented. The offer concerns designing laboratory stations which might stand for the equipment of a didactic base of maritime educational centers i.e. maritime (naval) academies and schools as well as maritime affairs' professional training centers, which conduct different kind of specialist courses compatible with the STCW Convention's requirements for the engine department's seaman and officers. There has been also moved forward the origin of changes introduced into the structured training frameworks within international domestic and near-coastal voyages, especially in an aspect of practical activities, which aimed increasing a level of the widely understood seagoing and inland vessels navigation's safety


  • Projektowanie sterowania monocyklem elektrycznym
    • Michał Muża
    • Seweryn Hołysz
    • Robert Piotrowski
    2018 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Wraz z rozwojem technologii zaobserwować można globalny wzrost zainteresowania branżą pojazdów elektrycznych. Czynnikami, które pozytywnie wpływają na to zjawisko jest możliwość redukcji spalin oraz hałasu, które emitują standardowe pojazdy. Przy mniejszych, mobilnych konstrukcjach elektrycznych, dodatkową zaletą jest zmniejszenie problemu związanego z zatłoczeniem ulic. Artykuł zawiera opis projektu monocyklu elektrycznego, dla którego zaprojektowano dwa układy sterowania z filtrami Kalmana. W badaniach testowych przedstawiono wyniki sterowania.


  • Projektowanie, synteza oraz badanie aktywności biologicznej amidosiarczanowych inhibitorów sulfatazy steroidowej zawierających w swojej konstytucji ugrupowania fosforowe lub wiązania C-F
    • Mateusz Daśko
    2018 Pełny tekst

    Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) estrogeny są jednymi z głównych czynników stymulujących wzrost nowotworów hormonozależnych. Dlatego też, projektowanie oraz synteza nowych, skuteczniejszych środków wpływających na biosyntezę estrogenów stanowi ogromne wyzwanie dla współczesnej medycyny. W ostatnich latach liczne ośrodki naukowe na całym świecie prowadzą intensywne badania związane z poszukiwaniem nowych, skutecznych inhibitorów sulfatazy steroidowej (STS), która bierze udział w biosyntezie estrogenów, a także ich zastosowaniem w terapii przeciwko hormonozależnemu rakowi piersi. W niniejszej pracy opisałem praktyczne metody syntezy, poprzedzone etapem modelowania molekularnego, czterech serii nowych inhibitorów STS: a) amidosiarczanowe pochodne 3-fenylokumaryny zawierające w swojej konstytucji ugrupowania fosforowe; b) amidosiarczanowe pochodne 3-fenylokumaryny zawierające w swojej konstytucji wiązania C-F; c) N-acylowane pochodne 3-(4-aminofenylo)-kumaryny zawierające w swojej konstytucji ugrupowanie amidosiarczanowe oraz wiązania C-F; d) N-acylowane pochodne tyraminy zawierające w swojej konstytucji ugrupowanie amidosiarczanowe oraz wiązania C-F. Aktywność inhibicyjną wszystkich otrzymanych związków oznaczano w teście in vitro z wykorzystaniem STS, wyizolowanej z łożyska ludzkiego. Dla wyselekcjonowanych pochodnych sprawdzono również właściwości cytotoksyczne wobec nowotworowych linii komórkowych: MCF-7, T47D, SkBr3 i MDA-MB-231.


  • Projektowanie uniwersalne w praktyce procesów rewitalizacji
    • Marek Wysocki
    2018 Pełny tekst Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN

    W Ustawie o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. po raz pierwszy w Polsce w akcie prawnym wprowadzono konieczność stosowania zasad projektowania uniwersalnego (art. 3 ust 2 pkt 3). Praktyka realizacji procesów inwestycyjnych na obszarach kryzysowych ukazuje, że wymagania wskazane w Ustawie nie są w sposób należyty realizowane. Procesy rewitalizacyjne wymagają zwrócenia uwagi na podniesienie jakości życia mieszkańców. W artykule przedstawiono zagadnienia związane z wdrażaniem zasad projektowania uniwersalnego podczas procesów rewitalizacyjnych. Zauważalny jest brak zainteresowania tym zagadnieniem pomimo tego, że jest to jedno z trzech zadań postawionych przed samorządami w Ustawie o rewitalizacji, po za partycypacją społeczną i wsparciem osób zagrożonych wykluczeniem w obszarze mieszkalnictwa. Przyczyny tego stanu należy upatrywać w małej znajomości zagadnienia, braki w procesie edukacyjnym projektantów i słabej kontroli ze strony samorządów i władz centralnych. Nakładają się na to uwarunkowania konserwatorskie, które często błędnie odczytują prawo do ochrony dziedzictwa kulturowego. Samorząd jako zadanie własne powinien gwarantować możliwość korzystania z pozytywnych efektów procesu rewitalizacji, w szczególności realizacji praw mieszkańców do niezależnego i godnego życia do czego zobowiązuje je Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.


  • Pronouncement of embedded agency in the field of social entrepreneurship
    • Marzena Starnawska
    2018 Pełny tekst Problemy Zarządzania

    The paper provides insights into how social entrepreneurship and the institutional theory framework can be combined. The author situates the social entrepreneurship phenomenon here, and embarks on the traditional structure vs agency debate from social sciences, sociology of organizations in particular. The concept of embedded agency is referred to and employed to explain the phenomenon of social entrepreneurship. In this paper, the author provides key arguments concerning how the institutional theory framework can be useful in the field of social entrepreneurship research and practice. The author also discusses how the embedded agency concept is more pronounced in the social entrepreneurship context.


  • Propagation in the Open Cylindrical Guide of Arbitrary Cross Section With the Use of Field Matching Method
    • Piotr Kowalczyk
    • Rafał Lech
    • Małgorzata Warecka
    2018 Pełny tekst IEEE TRANSACTIONS ON ANTENNAS AND PROPAGATION

    A simple solution to propagation problem in open waveguides and dielectric fibers of arbitrary convex cross section is presented. The idea of the analysis is based on the direct field matching technique involving the usage of the field projection at the boundary on a fixed set of orthogonal basis functions. A complex root tracing algorithm is utilized to find the propagation coefficients of the investigated guides. Different convex shapes of the guides are analyzed, and the obtained results are compared with the alternative solutions to verify the validity of the proposed method.


  • Propagation of Ship-Generated Noise in Shallow Sea
    • Eugeniusz Kozaczka
    • Grażyna Grelowska
    2018 Pełny tekst Polish Maritime Research

    Contamination of sea environment by noise and any energy radiated to water constitutes today a problem to which more and more attention is paid, in view, a.o., of consequences of an impact of these factors onto marine fauna. European Union has introduced a directive by which EU countries are made responsible to undertake efforts aimed at reaching a good envirenmental status of European seas by 2020. A main source of underwater noise is sea transport of any kind. Propagation of underwater acoustic disturbances in the Baltic Sea highly differs from the course of the phenomenon in a deep sea. Model of spherical propagation cannot be applied to this case in view of water environment limitation by seabed and free water surface, i.e. a reduction of the problem to wave propagation in a water layer of the depth comparable with acoustic wave length. This paper is aimed at demonstration of possible assessment of range of acoustic disturbances generated by a ship sailing in shallow sea, by using a method described in the work [13]. The research was made on the basis of results of own measurements of underwater noise produced by ships in the Gdansk Bay area. An important factor which decIdes on a range of underwater disturbances is a kind of seabed sediments. In this paper there are presented results of numerical investigations based on real data dealing with noise produced by a selected floating unit (ship) for selected characteristic spectral components. The simulations were conducted for the shallow sea model of definite physical parameters such as acoustic wave propagation velocity, geometrical dimensions (water depth) and seabed acoustic parameters as well.


  • Proposal of a System Loss Model for Body Area Network in Passenger Ferry Environment
    • Paweł Tomasz Kosz
    2018

    In the paper, proposal of an empirical off-body system loss model for Body Area Networks working in a passenger ferry environment at 2.45 GHz has been presented. The measurements were carried out for dynamic scenarios in the discotheque passenger ferry environment. The general model formula consists of three components: mean system loss, attenuation resulting from the variable antenna position on the human body, and attenuation due to radio wave fading.


  • Proposed method for estimating the costs of safety barrier life cycle
    • Kazimierz Jamroz
    • Anna Gobis
    • Adam Kristowski
    • Beata Grzyl
    2018 Pełny tekst MATEC Web of Conferences

    Today barrier types are frequently selected for their price with little regard for the total costs the structure will incur over its lifetime. One of the basic tools designed to manage road infrastructure is the life cycle cost method (LCC, Life cycle cost). It sums up the costs to plan, design, build, operate (use and maintain) and decommission a road structure. Having developed dynamically at the turn of the century the method is now widely applied in a number of industries including traffic engineering. Today, depending on data availability and calculation complexity, two groups of life cycle assessments are distinguished: analytical and parametric. Unfortunately, each comes with some limitations and the search for a new universal life cycle cost calculation method continues. The authors propose their own general concept of a method for estimating the life cycle costs of road safety barriers. The article presents a multi-stage process to build the method which is based on international experience and real test site data.


  • Propozycja modelu tłumienia systemowego dla radiowej sieci BAN pracującej w środowisku promu pasażerskiego
    • Paweł Tomasz Kosz
    2018

    W referacie opisano propozycję empirycznego modelu do szacowania tłumienia systemowego dla radiowych sieci BAN pracujących w środowisku promu pasażerskiego przy częstotliwości 2,45 GHz dla komunikacji typu off-body. Badania pomiarowe przeprowadzono dla scenariuszy dynamicznych w pomieszczeniu dyskoteki promu pasażerskiego. Zaproponowana postać analityczna modelu składa się z trzech składowych: tłumienia średniego, tłumienia wynikającego ze zmiennej pozycji anteny na ciele człowieka oraz tłumienia wynikającego z występowania zaników sygnału radiowego.


  • Propulsion and Maneuvering Systems’ Characteristics of the U.S. Flagged Great Lakes Self-Unloading Bulk Carriers
    • Mariusz Przybylski
    2018 Pełny tekst Journal of Polish CIMEEAC

    Paper contains an overview of the propulsion and maneuvering systems’ characteristics of United States flagged Great Lakes self - unloading bulk carriers. A contrast between the importance of the transport task carried by those vessels to their low number and considerable age suggests the need to review and understand their complexity as well as complexity of their operations in order to provide suitable energy- and operational efficiency upgrades. Such review can prove to be challenging due to limited information available in the literature. Environment in which those vessels operate and their operational profile have been also reviewed due to the fact that they gave rise to the unique hull - form that subsequently influenced the propulsion and maneuvering system design in a significant manner. The environment and operational profile were also found to influence propulsion and maneuvering systems’ form more directly: through the requirements posed on vessels maneuvering capabilities and propulsive power requirements.


  • Prowadzenie ruchu małego źródła kogeneracji gazowej według kryterium efektu ekonomicznego
    • Paweł Bućko
    • Łukasz Mordasiewicz
    2018

    Cechą charakterystyczną źródeł gazowych jest ich duża elastyczność ruchowa, w porównaniu do większości źródeł konwencjonalnych i odnawialnych. Cecha ta może i powinna być wykorzystywana do poprawy wskaźników ekonomicznych obiektu. W tym celu należy przeanalizować możliwości jakie daje prowadzenie ruchu źródeł nie w standardzie pracy z wymuszeniem zapotrzebowania na ciepło, ale właśnie maksymalnie wykorzystując elastyczność ruchową źródła, w celu wypracowania dodatkowych zysków na rynku energii elektrycznej. Został zaproponowany algorytm zarządzania produkcją przykładowego małego układu kogeneracyjnego, składającego się z dwóch silników o łącznej mocy elektrycznej 2 MW, współpracującego ze szczytowymi kotłami węglowymi w elektrociepłowni zasilającej przykładowy miejski system ciepłowniczy. Przedstawiono obliczenia efektu ekonomicznego proponowanego prowadzenia ruchu obiektu na podstawie historycznych cen energii elektrycznej.


  • Prowadzenie ruchu małej elektrociepłowni gazowej według kryterium efektu ekonomicznego
    • Paweł Bućko
    • Łukasz Mordasiewicz
    2018 Pełny tekst Rynek Energii

    Cechą charakterystyczną źródeł gazowych jest ich duża elastyczność ruchowa, w porównaniu do większości źródeł konwencjonalnych i odnawialnych. Cecha ta może i powinna być wykorzystywana do poprawy wskaźników ekonomicznych obiektu. W tym celu należy przeanalizować możliwości jakie daje prowadzenie ruchu źródeł nie w standardzie pracy z wymuszeniem zapotrzebowania na ciepło, ale właśnie maksymalnie wykorzystując elastyczność ruchową źródła, w celu wypracowania dodatkowych zysków na rynku energii elektrycznej. Został zaproponowany algorytm zarządzania produkcją przykładowego małego układu kogeneracyjnego, składającego się z dwóch silników o łącznej mocy elektrycznej 2 MW, współpracującego ze szczytowymi kotłami węglowymi w elektrociepłowni zasilającej przykładowy miejski system ciepłowniczy. Przedstawiono obliczenia efektu ekonomicznego proponowanego prowadzenia ruchu obiektu na podstawie historycznych cen energii elektrycznej.


  • Proximal primal–dual best approximation algorithm with memory
    • Ewa Bednarczuk
    • Anna Węsierska
    • Krzysztof Edward Rutkowski
    2018 Pełny tekst COMPUTATIONAL OPTIMIZATION AND APPLICATIONS

    We propose a new modified primal–dual proximal best approximation method for solving convex not necessarily differentiable optimization problems. The novelty of the method relies on introducing memory by taking into account iterates computed in previous steps in the formulas defining current iterate. To this end we consider projections onto intersections of halfspaces generated on the basis of the current as well as the previous iterates. To calculate these projections we are using recently obtained closed-form expressions for projectors onto polyhedral sets. The resulting algorithm with memory inherits strong convergence properties of the original best approximation proximal primal–dual algorithm. Additionally, we compare our algorithm with the original (non-inertial) one with the help of the so called attraction property defined below. Extensive numerical experimental results on image reconstruction problems illustrate the advantages of including memory into the original algorithm.


  • PRZEBIEG TEMPERATURY ZIM NA OBSZARZE POLSKI W LATACH 1720–2015
    • Andrzej A. Marsz
    • Anna Styszyńska
    2018 Pełny tekst Prace Geograficzne

    The work discusses the air temperature course of winter periods (December–March) in Poland in the years 1720–2015. The analysis is carried out for area mean values calculated from 5 stations: Szczecin, Wrocław, Warsaw, Wilno and Lwów. The time series of the mean area winter temperature (hereinafter PLZ) consists of combined observational (140 years) and reconstructed (156 years) data. PLZ reconstruction is based on independent variables, i.e. the values of the maximum area of the Baltic Sea covered with ice in the ice season and the monthly temperatures in January and March from the CET data set. The obtained correlations between independent variables and PLZ are strong, highly significant and stable. Statistical analysis shows that the course of PLZ is strongly correlated with a series of mean winter temperatures in Europe reconstructed by Luterbacher et al. (2006). In the analysed period of the years 1720–2015 the course of winter temperatures is non-stationary, there were periods of cooling and warming with different amplitude and duration. The variation range of PLZ falls within the limits from –6.24 (in 1929) to +3.35°C (in 1990). Winters with temperatures below 0°C account for 72% of winters in the examined period. Relatively mild winters dominated over Poland during the analysed period, with an average temperature ranging from –1 to 0°C and from 0 to 1°C, accounting for a total of 39.5% of all winters. The analyses show that the variability of PLZ in the entire examined period does not go beyond the limits of natural variability and the recent increase in PLZ is not unprecedented. Similarly strong temperature increases in winter temperatures were observed several times after the year 1720. The coldest winters occurred between the decades 1751–1760 and 1841–1850. The greatest variability of PLZ is observed in the twentieth century, when the coldest (1961–1970, decade mean PLZ –2.25°C) and the warmest decades (1991–2000, PLZ +0.02°C) occurred in the entire analysed period. The breakthrough in the course of PLZ, combined with the change in the thermal structure of winters, which can be identified with the end of the Little Ice Age, gradually occurred in the years 1858–1885 along with the increase in the intensity of the zone circulation. Changes in the solar constant and the frequency of volcanic eruptions did not affect the variability of winter temperatures.