Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2016

Show all
  • Badania dynamiki ruchu odbieraków prądu z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor
    • Andrzej Wilk
    • Sławomir Judek
    • Krzysztof Karwowski
    • Michał Michna
    • Mirosław Mizan
    2016

    Rozwój kolei dużych prędkości stawia coraz wyższe wymagania w zakresie konstrukcji i utrzymania sieci trakcyjnych oraz odbieraków prądu. Głównym problemem technicznym jest konieczność zapewnienia ciągłości styku pomiędzy przewodem jezdnym a nakładkami stykowymi ślizgacza. Współpraca pomiędzy elementami zestyku ślizgowego zależy w istotnym stopniu od zastosowanej konstrukcji odbieraka i wartości parametrów, zwłaszcza tych, które determinują dynamikę ruchu poszczególnych podzespołów pantografu. Wstępna weryfikacja własności dynamicznych odbieraka prądu na etapie projektu lub modyfikacji istniejącej konstrukcji za pomocą odpowiednich symulacji komputerowych pozwala zmniejszyć koszty i czas realizacji wdrożenia. Ponadto przeprowadzenie symulacji komputerowych – w ramach obowiązujących przepisów – jest niezbędnym elementem procedur certyfikacyjnych zarówno dla odbieraków, jak i sieci jezdnych. Otwartą kwestią pozostaje wybór narzędzi do wymaganego normami zakresu badań symulacyjnych. W odniesieniu do zagadnień analizy własności dynamicznych odbieraka prądu na etapie jego projektowania istotne znaczenie ma zaimplementowany w pakiecie Autodesk Inventor tzw. Moduł Symulacji Dynamicznej (MSD). Umożliwia on wyznaczanie przemieszczeń, prędkości, przyspieszeń oraz sił reakcji i momentów działających na poszczególne połączenia obiektu pod wpływem zewnętrznych sił i momentów zdefiniowanych przez użytkownika.


  • Badania efektywności energetycznej pompy ciepła typu GEJZER KOMPAKT W 11
    • Jan Wajs
    • Dariusz Mikielewicz
    2016

    Badania eksperymentalne, analizy teoretyczne oraz weryfikacja klasy energetycznej sprężarkowej pompy ciepła woda-woda typu GEJZER KOMPAKT W 11 w świetle wymagań Dyrektywy Parlamentu Europejskiego


  • Badania eksperymentalne formowania się kondensatu na zmodyfikowanej powierzchni wymiany ciepła, część 1: podstawy teoretyczne i budowa układu pomiarowego.
    • Rafał Andrzejczyk
    • Tomasz Muszyński
    • Przemysław Kozak
    2016 Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna

    W artykule przedstawiono koncepcję stanowiska naukowo-dydaktycznego, które ma posłużyć do lepszego poznania procesów przemian fazowych w obecności gazów inertnych oraz przy wykorzystaniu nowoczesnych metod intensyfikacji powierzchni celem zwiększenia intensywności wymiany ciepła.


  • Badania eksperymentalne mikroturbozespołów
    • Wojciech Włodarski
    2016

    W pracy zaprezentowano rezultaty badań eksperymentalnych mikroturbozespołów parowych pracujących w zmiennych warunkach ruchu. Opisywane testy dotyczyły właściwości kompletnego urządzenia jakim jest mikroturbozespół, a nie wyłącznie jego podzespołów: mikroturbiny lub generatora elektrycznego. Badania przeprowadzono na pięciu różnych mikroturbozespołach różniących się typem generatora elektrycznego oraz typem konstrukcyjnym turbiny. Szczegółowo opisano budowę wszystkich rozpatrywanych mikroturbozespołów. Przedstawiono koncepcje pomiaru głównych parametrów pracy mikroturbozespołów. Rozpatrywane mikroturbozespoły przebadano w szerokim zakresie zmian parametrów pracy. Doświadczenia przeprowadzano przy zasilaniu mikroturbiny różnymi czynnikami. Testy wykonywano w stanach ustalonych oraz w trakcie dynamicznie zmieniających się warunków pracy mikroturbozespołu. Obserwowano zachowanie mikroturbozespołów w różnych spodziewanych sytuacjach jakie mogą wystąpić w czasie eksploatacji. Zebrane rezultaty doświadczeń pozwoliły opracować charakterystyki statyczne oraz opisać właściwości dynamiczne rozpatrywanych mikroturbozespołów. Doświadczenia zebrane w trakcie opisanych eksperymentów mogą być przydatne w planowaniu podobnych badań lub przy projektowaniu układów regulacji automatycznej mikrosiłowni z mikroturbozespołami parowymi.


  • Badania eksperymentalne prostownika osiemnastopulsowego o mocy 150 kVA z opcjonalnym szeregowym energetycznym filtrem aktywnym
    • Piotr Mysiak
    • Wojciech Śleszyński
    • Artur Cichowski
    • Lubomir Wyrzykowski
    • Paweł Kolan
    2016 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W artykule przedstawiono system sterowania oraz wybrane wyniki badań eksperymentalnych przekształtnika AC / DC składającego się z osiemnastopulsowego diodowego prostownika na bazie dławików sprzężonych i szeregowego energetycznego filtra aktywnego. Przebadano i porównano trzy konfiguracje przekształtnika o mocy 150kVA: (1) osiemnastopulsowy prostownik bez dodatkowych elementów, (2) prostownik z dodatkowym dławikiem sieciowym oraz (3) prostownik zintegrowany z szeregowym filtrem aktywnym. Zastosowana metoda sterowania filtrem aktywnym znacznie zmniejsza zniekształcenia harmoniczne oraz asymetrię prądów sieci, co jest szczególnie korzystne w przypadku niskich obciążeń i nieidealnego napięcia zasilającego.


  • Badania fizykochemiczne bursztynu bałtyckiego na terenie Gdańska – wczoraj i dziś
    • Barbara Kosmowska-Ceranowicz
    • Ewa Wagner-Wysiecka
    2016

    Przedstawiono zarys badań nad bursztynem bałtyckim z uwzględnieniem szczególnej roli Gdańska w tym obszarze.


  • Badania i analiza dokładności powierzchni docieraka docierarki jednotarczowej z ruchem posuwowym pierścienia prowadzącego
    • Adam Barylski
    • Norbert Piotrowski
    2016 Full text Mechanik

    Zaprezentowano stanowisko badawcze, które umożliwi zbadanie wpływu położenia pierścienia prowadzącego w układzie niestandardowym docierania jednotarczowego na zużycie narzędzia. Przeprowadzono serie badań dla układu z ruchem posuwistym pierścienia prowadzącego, przedstawiono przykładowe wyniki oraz przeanalizowano zużycie tarczy docierającej dla różnych parametrów kinematycznych.


  • Badania i analiza dokładności powierzchni docieraka docierarki jednotarczowej z ruchem posuwowym pierścienia prowadzącego
    • Adam Barylski
    • Norbert Piotrowski
    2016

    W artykule zaprezentowano stanowisko badawcze, które umożliwi zbadanie wpływu położenia pierścienia prowadzącego w układzie niestandardowym docierania jednotarczowego na zużycie narzędzia. Przeprowadzono serie badań dla układu z ruchem posuwistym pierścienia prowadzącego, przedstawiono przykładowe wyniki oraz przeanalizowano zużycie tarczy docierającej dla różnych parametrów kinematycznych.


  • Badania i analiza uwarunkowań propagacji fal radiowych w wybranych środowiskach zamkniętych
    • Paweł Tomasz Kosz
    • Sławomir Ambroziak
    2016 Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania

    W artykule scharakteryzowano stanowisko badawcze do pomiarów własności propagacji fal radiowych w środowiskach zamkniętych. Przedstawiono szczegółowy opis zarówno części nadawczej, jak i odbiorczej tego stanowiska, a następnie przedstawiono opis zamkniętych środowisk propagacyjnych, w których przeprowadzono badania pomiarowe. W artykule zaprezentowano opracowane scenariusze pomiarowe, na podstawie których została wykonana kampania pomiarowa w rzeczywistych warunkach propagacyjnych. Na koniec zaprezentowano wstępną analizę otrzymanych wyników badań pomiarowych.


  • Badania i analiza uwarunkowań propagacji fal radiowych w wybranych środowiskach zamkniętych
    • Paweł Tomasz Kosz
    • Sławomir Ambroziak
    2016

    W artykule scharakteryzowano stanowisko badawcze do pomiarów własności propagacji fal radiowych w środowiskach zamkniętych. Przedstawiono szczegółowy opis zarówno części nadawczej, jak i odbiorczej tego stanowiska, a następnie przedstawiono opis zamkniętych środowisk propagacyjnych, w których przeprowadzono badania pomiarowe. W artykule zaprezentowano opracowane scenariusze pomiarowe, na podstawie których została wykonana kampania pomiarowa w rzeczywistych warunkach propagacyjnych. Na koniec zaprezentowano wstępną analizę otrzymanych wyników badań pomiarowych.


  • BADANIA KOMPOZYTOWEGO MOSTU DLA PIESZYCH
    • Jacek Chróścielewski
    • Mikołaj Miśkiewicz
    • Łukasz Pyrzowski
    • Krzysztof Wilde
    2016 Mosty

    Opracowany w ramach konsorcjum FOBRIDGE kompozytowy most pieszo-rowerowy jest pierwszym na świecie zwartym jednoelementowym obiektem o konstrukcji powierzchniowym, który wytworzony jest w całości w jednym cyklu produkcyjnym, uformowanym z powłoki sandwiczowej w technologii infuzji. Technologia infuzji polega na podciśnieniowym przesycaniu żywicą ułożonej na formie tzw. suchej konstrukcji (całego dźwigara w przypadku obiektu FOBRIDGE). Podczas produkcji przęsła można nadać mu trwały kolor, fakturę czy napisy określone przez zamawiającego. Przyjęte rozwiązanie, w wersji masowej produkcji, może konkurować cenowo w odniesieniu do odpowiednich obiektów wykonanych z tradycyjnych materiałów jak stal, beton lub drewno. Do głównych zalet przęsła FOBRIDGE mostu pieszo-rowerowego należą:  możliwość zastosowania ekologicznego rdzenia z pianki PET, który może pochodzić z recyklingu zużytych opakowań,  wykorzystanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych – laminat polimerowy zbrojony tkaninami szklanymi,  cały dźwigar stanowi jeden zwarty element – brak części „obcych”, łączników, klejeń itp., które mogłyby osłabiać obiekt i ulegać szybszej korozji,  powtarzalność konstrukcji – rozwiązanie ustandaryzowane,  proces wytwarzania z wykorzystaniem typowych rozwiązań w technologii infuzji,  krótki czas produkcji (kilka dni) i prac montażowych (kilka godzin),  niewielka masa – pozwala na łatwy montaż i zastosowanie lekkich podpór oraz transport na miejsce wbudowania obiektu bez dodatkowych pozwoleń,  cena, w produkcji przemysłowej z uwzględnieniem 50 letniego okresu użytkowania, konkurencyjna z obiektami z materiałów tradycyjnych,  znacznie niższe w porównaniu z obiektami z materiałów tradycyjnych (stal, beton, drewno) koszty utrzymania,  użytkowanie nie wymagające prac konserwacyjnych przez cały cykl życia produktu (min 50 lat) – obiekt bezobsługowy,  niska wysokość konstrukcyjna, wynosząca zaledwie 11 cm,  znakomite parametry dynamiczne (częstotliwość drgań własnych powyżej 7 Hz),  wyposażenie kładki w system monitoringu technicznego.


  • Badania laboratoryjne wybranych sposobów koordynacji regulatora transformatora blokowego oraz regulatora generatora
    • Robert Małkowski
    • Robert Rink
    • Agata Melchert
    2016 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Wprowadzenie wymogu stosowania transformatorów blokowych z przekładnią regulowaną pod obciążeniem spowodowało konieczność określenia właściwego sposobu podziału kryteriów sterowania pomiędzy regulator generatora a regulator transformatora blokowego. W referacie zwrócono uwagę na aspekt miejsca pomiaru napięć. Ma to istotny wpływ zarówno na algorytm jak i jakość regulacji. Rozważania teoretyczne zilustrowane zostały wynikami prób eksperymentalnych.


  • BADANIA MARKETINGOWE A WYNIKI NOWYCH PRODUKTÓW – EFEKT MEDIACYJNY JAKOŚCI INFORMACJI RYNKOWYCH
    • Dariusz Dąbrowski
    2016 Full text Nauki o Zarządzaniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

    Celem pracy jest empiryczna weryfikacja efektu mediacyjnego pomiędzy wykorzystaniem badań marketingowych w zakresie kształtowania nowych produktów a wynikami tych produktów poprzez jakość informacji rynkowych. Efekt taki ma uzasadnienie merytoryczne, gdyż uzyskiwanie informacji rynkowych za pomocą badań marketingowych powinno skutkować wysoką jakością tych informacji, wykorzystanie zaś informacji o wysokiej jakości przy wdrażaniu nowych produktów powinno z kolei prowadzić do wysokich wyników tych produktów. Obiektem badania były projekty wdrażania nowych produktów podejmowane przez krajowe przedsiębiorstwa wysokiej i średniowysokiej techniki zatrudniające powyżej 49 osób. Z tych przedsiębiorstw wylosowano do badania próbę przedsiębiorstw, na podstawie której zebrano informacje o 287 projektach nowych produktów. Analizę danych przeprowadzono z wykorzystaniem modeli równań strukturalnych, jej wyniki zaś wskazują, że jakość informacji jest mediatorem pomiędzy wykorzystaniem badań marketingowych a wynikami nowych produktów.


  • Badania nad wykorzystaniem materiału skalnego z wierceń w formacjach łupkowych w procesach termicznych
    • Katarzyna Piszcz-Karaś
    2016

    Zbadano właściwości urobku skalnego z wierceń w formacjach łupkowych pod kątem wykorzystania ich w masie zarobowej kruszywa lekkiego. Analizowano przemiany zachodzące podczas spiekania w temperaturze 1200°C, źródła powstawania fazy gazowej i wiążącej się z nią strukturą porowatą, wpływającą na jakość produktu gotowego. Punktem odniesienia były technologie produkcji popiołporytowych kruszyw lekkich. Proponowane rozwiązanie wytwarzania kruszywa obejmowało możliwość modyfikacji wspomnianych technologii przez zastosowanie zwiercin łupkowych, wpływających na proces pęcznienia i kształtowanie szkieletu spieków. Na podstawie danych literaturowych stwierdzono, że skład mineralno-chemiczna łupków gazonośnych jest kompatybilny z surowcami do produkcji kruszyw lekkich. Nie przeprowadzono jednak systematycznych badań aplikacyjności do mas zarobowych odpadów z poszukiwań węglowodorów niekonwencjonalnych, w tym zlokalizowanych na terenie Polski. Wykorzystanie zwiercin łupkowych pokrywa się z aspektami zagospodarowania materiałów wtórnych oraz stanowi przyjazne środowisku uzupełnienie rozwiązań przy adaptowanej w Polsce technologii pozyskiwania gazu z łupków. Zrealizowane badania dowiodły, że dodatek zwiercin zamiennie do bentonitu pozwala na uzyskanie kruszyw typu lekkiego zgodnego z wymaganiami normy dla tego typu materiałów. Osiągnięte parametry sztucznego kruszywa lekkiego zawierającego zwierciny łupkowe mogą stanowić podstawę do projektowania betonów lekkich i konstrukcji betonowych. Wskazują na to osiągnięte dla otrzymanych kruszyw wartości poszczególnych parametrów ceramicznych, w tym szczególnie gęstości nasypowej w stanie luźnym (600–630 kg/m3), gęstości pozornej (1272–1442 kg/m3) i wytrzymałości (4,4 ± 0,5 N/mm2). Badanie mikrostruktury otrzymanych aglomeratów dowiodły, że dodatek zwiercin łupkowych skutkował wytworzeniem zwitryfikowanej, nieprzepuszczalnej zewnętrznej warstwy, co zbliża uzyskane aglomeraty kruszywa do kruszyw typu keramzytowego. Metoda termicznego przetwarzania zwiercin łupkowych uwzględnia kilka aspektów: zagospodarowanie odpadów; wykorzystanie energetyczne w procesie spiekania oraz produkcję kruszywa lekkiego o właściwościach użytkowych nie gorszych od kruszyw produkowanych komercyjnie. Wyniki badań niosą ze sobą możliwość ich praktycznego zastosowania, gdyż otrzymano kruszywo o korzystnych właściwościach użytkowych i o neutralnym oddziaływaniu na środowisko.


  • Badania numeryczne zderzenia autobusu w układzie bariera i kratownicowa konstrukcja wsporcza
    • Krzysztof Wilde
    • Kazimierz Jamroz
    • Dawid Bruski
    • Stanisław Burzyński
    • Jacek Chróścielewski
    • Wojciech Witkowski
    2016 Full text Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury

    Zdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa ruchu, potrzebne są badania poligonowe i symulacyjne funkcjonowania tych urządzeń w chwili uderzenia pojazdu. W pracy przedstawione zostały przykłady zastosowania badań numerycznych do symulacji pracy układu bariera drogowa i konstrukcja wsporcza znaku drogowego w przypadku uderzenia w nie autobusu.


  • BADANIA NUMERYCZNE ZDERZENIA AUTOBUSU W UKŁADZIE BARIERA I KRATOWNICOWA KONSTRUKCJA WSPORCZA
    • Krzysztof Wilde
    • Kazimierz Jamroz
    • Dawid Bruski
    • Stanisław Burzyński
    • Jacek Chróścielewski
    • Wojciech Witkowski
    2016

    Zdarzenia spowodowane wypadnięciem pojazdu z trasy stanowią 20 – 30 % ogółu zdarzeń niebezpiecznych na drogach. Najczęściej występującymi przeszkodami i niebezpiecznymi obiektami przy drodze, w które uderza wypadający z niej pojazd są: bariery na autostradach i drogach ekspresowych oraz drzewa, słupy i znaki drogowe na innych szlakach. Do opracowania metody projektowania, tj. doboru lokalizacji i rodzaju urządzeń bezpieczeństwa ruchu, potrzebne są badania poligonowe i symulacyjne funkcjonowania tych urządzeń w chwili uderzenia pojazdu. W pracy przedstawione zostały przykłady zastosowania badań numerycznych do symulacji pracy układu bariera drogowa i konstrukcja wsporcza znaku drogowego w przypadku uderzenia w nie autobusu.


  • Badania próbek płyt podeszwowych dostarczonych przez Zamawiającego
    • Krzysztof Formela
    • Józef Haponiuk
    2016

    Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie badań mających na celu określenie czy dostarczone przez Zamawiającego próbki płyt podeszwowych zostały wykonane z tworzywa termoplastycznego.


  • Badania skłonności do pękania zimnego złączy doczołowych ze stali typu dupleks 2205 wykonanych w środowisku wodnym
    • Karolina Prokop-Strzelczyńska
    • Grzegorz Rogalski
    • Jerzy Łabanowski
    2016

    W pracy zbadano skłonność stali dupleks 2205 do tworzenia pęknięć zimnych. Wykonano technologiczne próby Tekken w warunkach podwodnych metodą mokrą z wykorzystaniem elektrod otulonych. Przedstawiono wyniki badań twardości, badań metalograficzny makro i mikroskopowych oraz badań zawartości ferrytu.


  • Badania stanu technicznego ścianek szczelnych strony południowej i północnej komory południowej śluzy Dzierżno
    • Wojciech Kiełczyński
    • Maciej Kiełczyński
    • Kamil Szuliński
    2016

    Prace dotyczyły badań nieniszczących łączników (zamków) Paine`a oraz ścianek szczelnych. Ściany boczne komory południowej śluzy Dzierżno zbudowane są ze stalowych pasów blachy o grubości około 16mm i długości 22m połączonych ze sobą wzdłuż dłuższej krawędzi za pomocą zamków Peine`a. System ten umożliwia uzyskanie szczelnego połączenia na całej długości ścianki. Zaawansowany proces korozji spowodował rozszczelnienie połączenia kształtowego i utratę funkcji zamka, jakim jest łączenie krawędzi dwóch sąsiednich ścianek oraz zapobieganiu ich wzajemnemu przemieszczaniu. |silnie skorodowany „łeb” zamka sprawia, że krawędzie łączonych ścianek i część środkowa zamka stanowią luźne nie połączone elementy. Zalecono podjęcie niezwłocznych działań korygujących, prowadzących do usunięcia problemu utraty szczelności i sztywności w badanym obszarze uszkodzonych zamków.


  • BADANIA SYMULACYJNE SIECI AD HOC Z WIELODOSTĘPEM TDMA
    • Andrzej Marczak
    2016 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W referacie przedstawiono budowę i działanie protokołu komunikacji sieci Ad Hoc z wielodostępem TDMA. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych transmisji w sieci Ad Hoc pracującej w oparciu o ten protokół. Symulowana sieć składa się ze stacji bazowych i terminali ruchomych znajdujących się w samochodach, samolotach i na statkach.