Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2016

Show all
  • Analiza konstrukcji i montażu przedmiotowych uchwytów modułowych i specjalnych
    • Adam Barylski
    2016 Full text Mechanik

    W artykule dokonano próby ilościowej oceny technologiczności konstrukcji. metoda wskaźnikową, zaprojektowanych uchwytów obróbkowych specjalnych. Wyznaczono również wariantowo koszty uchwytów modułowych dla tego samego typu obrabianego elementu.


  • Analiza konstrukcji ramy nośnej wyczynowego roweru wodnego Rektor na przykładzie wybranego węzła
    • Zbigniew Mysiakowski
    • Iga Mysiakowska
    • Wojciech Litwin
    2016 Full text Mechanik

    W pracy poruszono problem zmniejszenia masy wyczynowego roweru wodnego Rektor bez utraty jego wytrzymałości. W tym celu przeprowadzone zostały wieloetapowe obliczenia wybra- nego węzła konstrukcyjnego. Ponadto omówiono technologię wykonania rur kompozytowych. Podczas analizy sprawdzono trzy przypadki różniące się materiałem, z którego wykonano ramę, odpowiednio: z aluminium, laminatu zbrojonego włóknem szklanym oraz laminatu zbrojonego włóknem węglowym. W dal- szej części, w celu zachowania odpowiedniej wytrzymałości, zaproponowana została sekwencja ułożenia poszczególnych warstw laminatu.


  • Analiza kosztów konfiguracji i montażu uchwytów modułowych na przykładzie obróbki dźwigni dwustronnej.
    • Adam Barylski
    2016 Technologia i Automatyzacja Montażu

    Przedstawiono problematykę zastosowania modułowych uchwytów przedmiotowych w operacjach obróbkowych. Podano przykłady konfiguracji tego typu oprzyrządowania w obróbce dźwigni dwustronnej. Wyznaczono koszt zakupu elementów oraz montażu i użytkowania uchwytów na przykładzie dwóch firm. Analizowano wpływ ilości mocowanych jednocześnie elementów do obróbki na koszt oprzyrządowania modułowego. Rozwiązaniem najkorzystniejszym okazało się zastosowanie prostokątnej płyty bazowej, umożliwiającej obróbkę dźwigni w dwóch zamocowaniach.


  • Analiza kosztów operacji docierania jednotarczowego
    • Adam Barylski
    2016

    Przedstawiono wyniki analizy kosztów operacji docierania powierzchni płaskich, na przykładzie pierścieni ceramicznych z Si3N4. Analizowano składowe kosztów w zależności od wielkości serii obrabianych elementów.


  • Analiza możliwości wykorzystania propagacji fal sprężystych do diagnostyki nakładkowego połączenia dźwigara blachownicowego
    • Rafał Kędra
    • Magdalena Rucka
    2016

    W pracy przedstawiono wyniki analiz doświadczalnych propagacji fal sprężystych w modelu połączenia nakładkowego dwuteowego dźwigara blachownicowego. W testach wykorzystano zestaw urządzeń do generacji i akwizycji sygnałów oraz przetworniki piezoelektryczne. Badano możliwość wykrycia całkowitego poluzowania pojedynczych śrub i grup łączników przy zastosowaniu wzbudzenia punktowego i liniowego. Przeprowadzone analizy z wykorzystaniem technik zaawansowanego przetwarzania sygnałów potwierdziły możliwość zastosowania metody do wykrywania uszkodzeń w połączeniach śrubowych, wskazały również ograniczenia związane z występowaniem tzw. martwych obszarów, w obrębie których odbicia od krawędzi lub nieregularności modelu uniemożliwią jednoznaczną interpretacje zarejestrowanych sygnałów.


  • Analiza niezawodności człowieka-operatora w kontekście bezpieczeństwa funkcjonalnego.
    • Kazimierz Kosmowski
    • Emilian Piesik
    2016 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Artykuł przedstawia niektóre kwestie analizy warstwowego systemu zabezpieczeń instalacji podwyższonego ryzyka z uwzględnieniem analizy niezawodności człowieka HRA (human reliability analysis). Działania człowieka operatora w odniesieniu do systemu operatorskiego HSI (human system interface), w tym systemu alarmowego i potencjalnych błędów człowieka mogą mieć istotny wpływ na wyniki analiz probabilistycznych w procesie weryfikacji poziomów nienaruszalności bezpieczeństwa SIL (safety integrity level). Wpływ ten może być analizowany przy użyciu wybranych metod HRA. W pracy przeanalizowano wpływ czynników ludzkich na prawdopodobieństwo błędu człowieka HEP (human error probability) korzystając z metod SPAR-H oraz HEART. Uzyskane wyniki HEP są analizowane dla wybranego scenariusza awaryjnego w kontekście rozwiązań bezpieczeństwa funkcjonalnego.


  • Analiza numeryczna propagacji fali elektromagnetycznej w konstrukcji podłogi posadowionej na gruncie
    • Jacek Lachowicz
    2016

    Popularną techniką wspomagającą interpretację map georadarowych jest modelowanie numeryczne propagacji pola elektromagnetycznego z użyciem metody różnic skończonych w dziedzinie czasu (FDTD). W pracy przedstawiono analizy numeryczne przeprowadzone dla konstrukcji podłogi posadowionej na gruncie, która wcześniej została poddana badaniom metodą georadarową. Przeanalizowano modele numeryczne dla konstrukcji idealnej oraz uszkodzonej. Uzyskane wyniki pokazały jakich odbić należy się spodziewać od elementów konstrukcyjnych, a jakich od uszkodzeń.


  • Analiza obowiązujących przepisów w zakresie projektowania systemów odwodnieniowych wraz z ich odniesieniem do zdarzenia opadowego z 14 lipca 2016 roku w Gdańsku
    • Michał Szydłowski
    • Wojciech Szpakowski
    2016

    Zgodnie z tytułem, wykonano analizę obowiązujących przepisów w zakresie projektowania systemów odwodnieniowych wraz z ich odniesieniem do zdarzenia opadowego z 14 lipca 2016 roku w Gdańsku


  • Analiza obrazu twarzy na tle procesów pamięciowych
    • Katarzyna Bobkowska
    2016

    Eksperyment wykonany w ramach prezentowanych w niniejszej pracy badań zakładał wykorzystanie kombinacji metod wywodzących się z fotogrametrii i teledetekcji oraz informatyki (analiza obrazów) w celu zbadania procesu empatii u człowieka. Głównym założeniem badań było wykonanie rejestracji, przy wykorzystaniu szybkiej kamery, twarzy ludzkich podczas eksperymentu, który polegał na losowym wyświetlaniu na ekranie komputera jednej z czterech fotografii obrazujących wyrazy mimiczne dwóch podstawowych stanów emocjonalnych złości i radości. Zadaniem osoby badanej było odtworzenie zauważonego na monitorze wyrazu mimicznego wybranego stanu emocjonalnego. W ramach przeprowadzonych badań potwierdzono opublikowaną już wcześniej tezę specjalistów neuropsychologii zachowawczej, mówiącą, że mechanizmy powstawania i korzystania przez mózg z zasobów pamięci wpływają na nasze zachowanie. Wystarczy przywołanie wspomnienia w pamięci, aby wywołać skutki w postaci zmian w ludzkim zachowaniu.


  • Analiza oporu toczenia kół jezdnych samochodu podczas jazdy po różnych nawierzchniach drogowych
    • Witold Luty
    • Marcin Zwierzyniecki
    • Stanisław Taryma
    2016 Full text PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ. SERIA: TRANSPORT

    W pracy została podjęta problematyka zmiany oporu toczenia kół jezdnych samochodu w zależności ˆod typu nawierzchni drogowej. Przeprowadzono badania eksperymentalne samochodu ciężarowego podczas jazdy po różnych nawierzchniach drogowych. Podczas badań wyznaczono charakterystyki wybiegu pojazdu. Na podstawie utworzonych charakterystyk wybiegu wyznaczono długości drogi wybiegu oraz uśrednione wartości współczynnika oporu toczenia kół pojazdu. Oceniono wpływ typu nawierzchni drogowej na uzyskane wartości współczynnika oporu toczenia kół pojazdu oraz wynikające z tego zmiany zużycia paliwa.


  • Analiza porównawcza 2D i 3D klasycznego i bezstykowego elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych
    • Mateusz Flis
    2016 Full text Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

    Elektryczne ogrzewanie rozjazdów jest istotnym problemem technicznym i ekonomicznym. Z tych względów istnieje potrzeba prowadzenia badań w celu optymalizacji systemu ogrzewania rozjazdów kolejowych. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki analizy numerycznej układów ogrzewania rozjazdów kolejowych metodą klasyczną oraz z zastosowaniem grzejników odizolowanych termicznie od stopki szyny. Przeprowadzono analizę 2D i 3D rozpatrywanych układów, na podstawie której wykazano zasadność zastosowania do obliczeń modelu 2D. Obliczenia numeryczne procesu ogrzewania rozjazdów przeprowadzono w programie ANSYS.


  • ANALIZA PORÓWNAWCZA METOD WYZNACZANIA SZEROKOŚCI PASA RUCHU STATKU ŚRÓDLĄDOWEGO
    • Patrycja Jerzyło
    2016

    Żegluga śródlądowa w Polsce stanowi niewykorzystany potencjał. Możliwości przewozowe jakie posiadają rzeki są olbrzymie. Kluczowy problem stanowią parametry eksploatacyjne poszczególnych odcinków, które w znacznym stopniu ograniczają żeglowność szlaku. W związku z powyższym istotnego znaczenia nabiera wyznaczanie parametrów eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych. W artykule dokonano charakterystyki śródlądowych dróg w Polsce. W artykule przedstawiono analizę metod analitycznych określania szerokości pasa ruchu jednostki śródlądowej na odcinku prostoliniowym i zakolu.


  • Analiza porównawcza metody TDOA i ATDOA w systemie WAM
    • Jacek Stefański
    • Jarosław Sadowski
    2016 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W artykule przedstawiono nową metodę estymacji położenia obiektów w radiowych sieciach sensorowych, w których węzły pracują asynchronicznie względem siebie. Opisano zasadę działania metody, zaprezentowano przykładowe zastosowanie tej metody w przestrzeni 3D wraz z przyjętym modelem symulacyjnym i wynikami badań. Istotną część artykułu stanowi analiza porównawcza efektywności pracy zaproponowanej metody z metodą synchroniczną dla potrzeb multilateracyjnego systemu dozorowania obszarowego WAM (Wide Area Multilateration).


  • Analiza porównawcza procesów tłumienia i wygładzania fali ciśnienia w trakcie nieustalonego przepływu w rurociągach wykonanych z różnych materiałów.
    • Natalia Krystyna Gietka
    2016 Full text Acta Scientiarum Polonorum Formatio Circumiectus

    Uderzenie hydrauliczne jest uważane za jeden z najważniejszych problemów nieustalonego przepływu w przewodach, dlatego nadal stanowi obiekt badań wielu naukowców. To zagadnienie może być badane na dwóch poziomach: praktycznym i teoretycznym. W artykule zaprezentowane zostały wyniki badań doświadczalnych przeprowadzonych na stanowisku pomiarowym nieustalonego przepływu, funkcjonującym w Laboratorium Hydraulicznym Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Badania polegały na pomiarach ciśnienia w charakterystycznych punktach badanego przewodu podczas przejścia fali ciśnienia. Pomiary zostały przeprowadzone dla przewodu wykonanego z polietylenu wysokiej gęstości oraz dla przewodu ze stali ocynkowanej. Na podstawie pomiarów i obliczeń porównane zostały charakterystyczne parametry fali ciśnienia. Artykuł przedstawia również wyniki symulacji numerycznych z użyciem klasycznej metody charakterystyk. Porównując wyniki pomiarów i symulacji numerycznych widać wyraźnie, że wyniki obliczeń uzyskiwane na drodze rozwiązywania klasycznego układu równań znacznie różnią się od wyników pomiarów. Okazuje się, że tłumienie fali ciśnienia w przewodzie przebiega w zasadniczo odmienny sposób, a na jego przebieg ma wpływ wiele czynników, w tym materiał przewodu. Propagacja fali ciśnienia przebiega w sposób szczególnie złożony, w przypadku przewodów o różnych charakterystykach materiałowych.


  • ANALIZA PORÓWNAWCZA WYNIKÓW ZASTOSOWANIA PROCESÓW MARKOWA I SEMIMARKOWSKICH, JAKO MODELI NIEZAWODNOŚCIOWYCH, WIELOSTANOWYCH OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
    • Jacek Rudnicki
    2016

    W czasie racjonalnej eksploatacji obiektów i systemów technicznych, podejmowane są różnorakie decyzje eksplo-atacyjne a sam proces decyzyjny powinien polegać na wyborze tej, spośród możliwych do podjęcia, która uznana zostanie za najlepszą. Wybór takiej decyzji, możliwy jest po uwzględnieniu szeregu różnych informacji, lecz nigdy nie będzie wybo-rem do końca prawidłowym bez uwzględnienia danych i wskaźników dotyczących niezawodności. W przypadku ustalenia probabilistycznego prawa powstawania uszkodzeń, wartości wskaźników niezawodności można oszacowywać korzystając z matematycznych modeli niezawodnościowych. W czasie eksploatacji wielu urządzeń i systemów technicznych (np. okrętowych układów napędu głównego) wielokrotnie zaobserwowano fakt, że czas poprawnej pracy tych obiektów technicznych nie jest jednoznaczną miarą ich zużycia. Wobec tego do opisu ich gotowości i niezawod-ności mogą być zastosowane modele zmian ich stanów niezawodnościowych w postaci procesów semimarkowskich, mode-le, u podstaw których leży założenie wielostanowości obiektów technicznych. W referacie przedstawiono analizę porównawczą wyników symulacyjnych badań niezawodnościowych, hipotetycznego obiektu technicznego uzyskanych z zastosowaniem modeli niezawodnościowych w formie procesów Markowa oraz odpo-wiadających im procesów semimarkowskich, nazywanych również „półmarkowskimi”.


  • Analiza porównawcza zmierzonych wartości opóźnienia hamowania samochodu osobowego ze sprawnym i uszkodzonym układem hamulcowym
    • Marcin Witkiewicz
    • Mirosław Owczarz
    • Stanisław Taryma
    2016 Full text Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    Przeprowadzono szereg prób ekstremalnego hamowania samochodu osobowego ze sprawnym i uszkodzonym układem hamulcowym oraz z działającym i niedziałającym układem ABS. Próby przeprowadzono przy prostoliniowym torze jazdy na płycie poślizgowej Autodromu Pomorze. W artykule przedstawiono wyniki osiągniętych wartości średniego, pełnego opóźnienia hamowania.


  • Analiza rozwiązań projektowych wraz z opinia dotyczącą prawidłowości przyjętych w projekcie rozwiazań konstrukcyjnych oraz analiza hydrogeologiczną rejonu robót budowlanych.
    • Kazimierz Gwizdała
    • Marcin Cudny
    • Małgorzata Pruszkowska-Caceres
    2016

    Analiza rozwiązań projektowych wraz z opinia dotyczącą prawidłowości przyjętych w projekcie rozwiazań konstrukcyjnych oraz analiza hydrogeologiczną rejonu robót budowlanych.


  • ANALIZA SCZEPNOŚCI MIĘDZYWARSTWOWEJ DWUWARSTWOWO WBUDOWANEJ PODBUDOWY ASFALTOWEJ NA ODCINKU KM 335+946 – 356+850 STR. P ORAZ JEJ WPŁYW NA TRWAŁOŚĆ KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI „Budowa mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55"
    • Piotr Jaskuła
    • Dawid Ryś
    2016

    Celem pracy jest ocena jakości połączenia dwóch warstw technologicznych podbudowy z betonu asfaltowego AC 22 35/50 o całkowitej grubości 18 cm oraz wpływ tego połączenia na trwałość konstrukcji nawierzchni drogi na odcinku km 355+946 – 356+850 str. P, wbudowanej w ramach realizacji kontraktu „Budowa mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55”.


  • Analiza społeczno-ekonomiczna produkcji biogazu z odpadów organicznych
    • Iwona Cichowska-Kopczyńska
    • Katarzyna Ronewicz
    2016

    W odniesieniu do obaw społecznych dotyczących systemu zarządzania odpadami można wyróżnić główne kategorie wpływu: życie i zdrowie ludzkie, środowisko oraz zasoby naturalne. Zaostrzenie wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska i wykorzystania odnawialnych źródeł energii wymuszają poszukiwania nowych i rozwoju istniejących już metod zagospodarowania odpadów w sposób pozwalający na zmniejszenie ich niekorzystnego oddziaływania. Fermentacja metanowa stanowi obiecujące rozwiązanie do zagospodarowania odpadów organicznych, korzystniejsze ekonomicznie niż alternatywne sposoby jak kompostowanie, spalanie czy składowanie, które dodatkowo jest uciążliwe dla lokalnych społeczności w związku z odorami przenoszącymi się na duże odległości, angażuje dużą powierzchnię terenu obniżającą walory estetyczne środowiska.


  • Analiza stanu nawierzchni i klas pojazdów na podstawie parametrów ekstrahowanych z sygnału fonicznego
    • Karolina Marciniuk
    • Bożena Kostek
    2016 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Celem badań jest poszukiwanie parametrów wektora cech ekstrahowanego z sygnału fonicznego w kontekście automatycznego rozpoznawania stanu nawierzchni jezdni oraz typu pojazdów. W pierwszej kolejności przedstawiono wpływ warunków pogodowych na charakterystykę widmową sygnału fonicznego rejestrowanego przy przejeżdżających pojazdach. Następnie, dokonano parametryzacji sygnału fonicznego oraz przeprowadzano analizę korelacyjną w celu przedstawienia separowalności klas na podstawie ekstrahowanych parametrów. W procesie optymalizacji proponowanego wektora cech wykorzystano statystykę Behrensa-Fishera.