Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2016

Show all
  • Analiza sygnałów fonicznych w nagraniach pojazdów w zmiennych warunkach pogodowych
    • Karolina Marciniuk
    • Adam Kurowski
    • Bożena Kostek
    2016

    Akustyczna detekcja pojazdów jest najmniej inwazyjnym sposobem kontroli natężenia ruchu pojazdów w miastach. Charakteryzuje się ona również większą odpornością na warunki oświetleniowe i pogodowe. W niniejszym referacie przedstawiono wyniki parametryzacji sygnałów fonicznych dla sygnałów przejeżdżających pojazdów w kontekście zmian warunków atmosferycznych. W ramach badań przeprowadzono rejestrację wideofoniczną pojazdów w dwóch wybranych lokalizacjach, między innymi dla drogi ekspresowej oraz drogi o niższym natężeniu pojazdów. Sesje nagraniowe prowadzone były przy różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem różnic w widmie sygnału fonicznego dla jezdni mokrej i suchej.


  • Analiza technologii lutowania próżniowego stali austenitycznej
    • Dariusz Fydrych
    • Grzegorz Gajowiec
    • Grzegorz Rogalski
    • Aleksandra Świerczyńska
    2016

    Celem badań była ocena poprawności budowy złącza lutowanego próżniowo ze stali austenitycznej oraz analiza składu chemicznego charakterystycznych obszarów badanej próbki. Na podstawie badań wizualnych oraz metalograficznych na mikroskopie skaningowym (w tym analizy EDS) stwierdzono, że badane złącze charakteryzuje się prawidłową geometrią, jednak występują w nim liczne niezgodności (wydzielenia), co świadczy o nieprawidłowych parametrach procesu spajania.


  • Analiza warunków eksploatacyjnych w dolnych odcinkach Odrzańskiej Drogi Wodnej i Wiślanej Drogi Wodnej
    • Patrycja Jerzyło
    • Wojciech Ślączka
    2016 Full text Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    W artykule poruszono tematykę związaną z żeglugą śródlądową na dolnej Odrze i Wiśle. Zaprezentowano Wisłę i Odrę jako drogi wodne, ich warunki eksploatacyjne oraz opis ogólnych uwarunkowań żeglugowych.


  • Analiza wielkości mikroziaren ściernych
    • Adam Barylski
    2016 Technika Transportu Szynowego

    Przedstawiono skomputeryzowana analizę wielkości i kształtu mikroziaren ściernych. W badaniach mikroziaren czarnego węglika krzemu oraz elektrokorundu zwykłego i szlachetnego stosowano stereoskopową mikroskopię optyczną oraz oprogramowanie Scopelmage DynamicPro i Scopelmage Advanced


  • Analiza właściwości rozszerzonego obserwatora prędkości maszyny indukcyjnej
    • Daniel Wachowiak
    2016

    Rozszerzony obserwator prędkości został zaproponowany przez prof. Krzemińskiego i jest oparty na rozszerzonym modelu maszyny indukcyjnej, gdzie wprowadzona został nowa zmienna ζ. Jest to nowe podejście do estymacji zmiennych stanu maszyny indukcyjnej i nie wszystkie problemy zostały do tej pory rozwiązane. Zaproponowano wykorzystanie algorytmów ewolucyjnych do doboru wzmocnień obserwatora. W celu redukcji nakładów obliczeniowych potrzebnych do doboru wartości wzmocnień zaproponowano funkcję celu opartą na rozkładzie biegunów. W celu uzyskania biegunów obserwatora konieczna była linearyzacja równań błędów obserwatora. Elementy uzyskanej macierzy stanu zależą od punktu pracy maszyny. Zbadano zatem wpływ punktu pracy maszyny na jakość działania obserwatora. Zaproponowano metodę modyfikacji wzmocnień obserwatora wraz ze zmianami prędkości wirnika, tak by uzyskać dobre właściwości dynamiczne w szerokim zakresie prędkości bez względu na kierunek obrotów wirnika. Zbadano wpływ błędów parametrów modelu maszyny na jakość odtwarzania w stanie ustalonym. Zaproponowano metodę wstępnej identyfikacji prędkości oraz algorytm procedury lotnego startu z wykorzystaniem badanego obserwatora. Badania eksperymentalne potwierdzają możliwość zastosowania procedury lotnego startu w napędzie bezczujnikowym bez przekraczania znamionowych prądów stojana. Badania symulacyjne oraz eksperymentalne potwierdzają moją tezę: „Rozszerzony obserwator prędkości maszyny indukcyjnej dzięki zastosowaniu metody strojenia parametrów na podstawie rozkładu biegunów zachowuje dobre właściwości odtwarzania zmiennych stanu w szerokim zakresie pracy maszyny, włączając stany dynamiczne lotnego startu i osłabiania pola”.


  • Analiza właściwości sonaru z falą ciągłą i modulacją kodową
    • Andrzej Jedel
    • Jacek Marszal
    • Roman Salamon
    2016

    Sonary z falą ciągłą, w odróżnieniu od sonarów impulsowych, mogą być wykorzystywane do quasi ciągłej obserwacji celów oraz jako ciche sonary trudno wykrywalne przez obce systemy nasłuchu (sonary przechwytujące). W sonarach z falą ciągłą stosowana jest zwykle liniowa modulacja częstotliwości, której negatywnym skutkiem są błędy oceny odległości celów, spowodowane efektem Dopplera. W celu ich redukcji autorzy zaproponowali użycie modulacji kodowej, w której elementy kodu reprezentowane są przez sygnały z hiperboliczną modulacją częstotliwości. Przeprowadzone badania symulacyjne wykazały skuteczność takiego rozwiązania. Znaczna redukcja błędów oceny odległości związana jest jednak z pogorszeniem niektórych parametrów sonaru, takich jak zasięg, rozdzielczość wgłębna i poziom listków bocznych sygnału wyjściowego, wpływający niekorzystnie na prawdopodobieństwo fałszywego alarmu. W tym artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych nad związkami zachodzącymi między parametrami sygnałów kodowych, a wymienionymi parametrami eksploatacyjnymi sonaru. Mogą być one wykorzystywane do optymalizacji rozwiązań sonarów o różnym przeznaczeniu i zróżnicowanych cechach użytkowych.


  • Analiza wpływu błędu częstotliwości próbkowania na sygnały odbierane w systemie LTE
    • Paweł Gadka
    2016 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W artykule dokonano analizy wpływu błędu częstotliwości próbkowania w platformie radia programowalnego na odbierany sygnał LTE (Long Term Evolution).


  • Analiza wpływu ilości i jakości oleju smarowego na poprawność działania korbowych łożysk ślizgowych
    • Piotr Bzura
    • Agnieszka Dziedzic
    2016

    W artykule przedstawiono wpływ ilości i jakości oleju smarowego na działanie korbowego łożyska ślizgowego i opisano stanowisko badawcze, na którym zostały przeprowadzone badania własności oleju smarowego w aspekcie wpływu tych własności oleju na poprawność działania wspomnianego łożyska. Przedstawiono także analizę wyników badań i w oparciu o te wyniki sformułowano wniosek, że ilość i jakość oleju smarowego wpływa na poprawność działania korbowych łożysk ślizgowych tłokowych silników spalinowych.


  • Analiza wpływu wybranych odnawialnych źródeł energii na straty mocy czynnej i biernej w systemie elektroenergetycznym
    • Stanisław Czapp
    • Marcin Sarnicki
    • Bartosz Tarakan
    • Krzysztof Tarakan
    • Ryszard Zajczyk
    2016 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Moc zainstalowana oraz produkcja energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii od kilkunastu lat systematycznie w Polsce wzrasta. Należy spodziewać się, że tendencja ta w najbliższych latach zostanie utrzymana. Dość dużym zainteresowaniem cieszą się źródła wiatrowe oraz źródła fotowoltaiczne, co sprawia, że przy znacznych ich mocach zainstalowanych konieczne staje się badanie wpływu tych źródeł na system elektroenergetyczny. W artykule przedstawiono analizę wpływu farmy fotowoltaicznej i farmy wiatrowej na poziom strat mocy czynnej i biernej w systemie elektroenergetycznym. Obliczenia wykonano z wykorzystaniem programu DIgSILENT PowerFactory.


  • Analiza znamion skórnych przy pomocy metod przetwarzania obrazu i algorytmów inteligencji obliczeniowej
    • Agnieszka Mikołajczyk
    2016

    Nowotwory skóry są najczęściej spotykanymi nowotworami na świecie. Czerniaki złośliwe stanowią od około 5 do 7% wszystkich nowotworów złośliwych skóry u człowieka. Celem pracy była budowa zautomatyzowanego systemu do diagnostyki znamion skórnych pod kątem wykrycia czerniaka złośliwego. Omawiane narzędzie powinno służyć jako system wspomagania decyzji dla lekarzy pierwszego kontaktu lub jako system możliwiający samobadanie skóry . W trakcie projektowania aplikacji s tworzono i zaproponowanonową, rozszerzoną wersję metody dermatoskopowej ABCD Stoltza. Główne cechy znamion skórnych o charakterze nowotworowym były wyszukiwane przy pomocy metod przetwarzania obrazu oraz algorytmów obliczeniowych. Dodatkowo wytrenowano sztuczną sieć neuronową, która pełni rolę lekarza specjalisty zajmującego się interpretacją wydobytych ze znamienia cech oraz stawiającej ostateczną diagnozę. Aplikację przetestowano na 126 znamionach skórnych. Uzyskała wysoki wynik końcowy o czułości równej 98% oraz swoistości równej 73.08%.


  • Analizy obliczeniowe przebudowywanej sieci ciepłowniczej w ramach realizacji zadania „Nowy przebieg drogi krajowej nr 91 – odcinek Trasy Wschodniej od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej w Toruniu”
    • Jacek Chróścielewski
    • Mikołaj Miśkiewicz
    • Łukasz Pyrzowski
    • Stanisław Burzyński
    • Krzysztof Wilde
    2016

    Opracowanie zawiera wyniki analiz obliczeniowych dot. sieci ciepłowniczych wykonanych z rurociągów klasy C.


  • Analizy obliczeniowe sieci ciepłowniczej w ramach realizacji nowego odcinka Al. Niepodległości w Białymstoku na osiedlach: Starosielce, Zielone Wzgórza i Leśna Dolina
    • Jacek Chróścielewski
    • Mikołaj Miśkiewicz
    • Łukasz Pyrzowski
    • Stanisław Burzyński
    • Krzysztof Wilde
    2016

    Opracowanie zawiera wyniki analiz obliczeniowych dot. sieci ciepłowniczych wykonanych z rurociągów klasy C.


  • Analizy wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w Gdyni
    • Krystian Birr
    • Jacek Oskarbski
    • Karol Żarski
    2016 Full text Transport Economics and Logistics

    Rosnący udział podróży transportem samochodowym i związany z tym wzrost natężenia ruchu drogowego, negatywnie wpływa na jakość funkcjonowania transportu zbiorowego, a w szczególności tego, który jest z ruchem drogowym bezpośrednio związany – transportu autobusowego. Zwiększające się zatłoczenie ulic wywołuje zaburzenia funkcjonowania systemu transportu autobusowego, przede wszystkim w postaci opóźnień pojazdów lub też wydłużeniem czasu przejazdu, po dostosowaniu rozkładu jazdy, a w konsekwencji rzadszymi kursami, albo wzrostem kosztu jego funkcjonowania. W skali globalnej powoduje to spadek atrakcyjności transportu zbiorowego, a w konsekwencji dalszy wzrost udziału podróży samochodami. W związku z powyższym samorządy miast podejmują działania usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego poprzez stosowanie różnego rodzaju udogodnień i priorytetów. Jednym z takich rozwiązań jest wyznaczenie dedykowanych pasów dla ruchu autobusowego. Również miasto Gdynia w ramach prowadzonych projektów badawczych, w tym Civitas Dyn@mo w roku 2015 po wielomiesięcznych analizach wdrożyło tego rodzaju rozwiązanie. Celem artykułu jest przedstawienie metodyki analiz dotyczących wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w obszarze Gdyni wraz z wynikami. W metodyce wykorzystane zostały narzędzia symulacyjne na poziomie mikro, mezo i makroskopowym w celu oszacowania efektywności poszczególnych rozwiązań. W efekcie wskazano lokalizacje, w których wyznaczenie pasów autobusowych będzie najbardziej efektywne.


  • Analyses of the effect of the design features of the spindle of the sliding table saw upon its critical rotational speeds
    • Kazimierz Orłowski
    • Karol Duchnicz
    • Przemysław Dudek
    2016 Full text Mechanik

    Producenci pilarek formatowych do drewna dążą do zwiększania dokładności przecinania. Można to osiągnąć np. przez poprawę zachowania się wrzeciona, gdyż od niego w dużej mierze zależą efekty przecinania. Przedstawiono metodykę wyznaczania prędkości krytycznych wrzeciona pilarki formatowej w funkcji cech konstrukcyjnych wrzeciona i jego napędu.


  • Analysis and bioanalysis: an effective tool for data collection of environmental conditions and processes
    • Natalia Jatkowska
    • Katarzyna Owczarek
    • Błażej Kudłak
    • Andrzej Pokrywka
    • Zofia Mazerska
    • Agnieszka Gałuszka
    • Jacek Namieśnik
    2016 Full text POLISH JOURNAL OF ENVIRONMENTAL STUDIES

    Reliable information that allows us to estimate the state of the environment and to forecast changes in the ecosystem are constantly required. Increasing environmental consciousness and dynamic development of analytical techniques are the main reasons for determining the wide range of pollutants occurring at very low concentrations in complex matrix samples. The presence and concentration of many of those pollutants in the environment are not yet subjected to legal regulations, so development of new methodologies to ensure good quality of results and their control are essential. This paper presents the target and development directions currently observed in environmental monitoring and biomonitoring. A lot of attention has been paid to a wide range of compounds that are endocrine disruptors. The overview of analytical approaches and procedures used to detect and to determine biologically active compounds can be found in this paper as well.


  • Analysis of abrasive particle trajectories during single-sided lapping process with driven conditioning ring
    • Adam Barylski
    • Norbert Piotrowski
    2016 Applied Mechanics and Materials

    In this paper new kinematics systems were studied for a single lapping process. In order to ensure the constant profile wear of the tool a standard kinematic system can be changed. Lapping is carried out by applying loose abrasive grains between two surfaces and causes a relative motion between them. The result is a finish of multi-directional lay. During process, the mechanism of surface formation are decisively affected by a pressure force, a process time and a motion type of grains. It has been proven, that providing the additional movements of the conditioning ring affects the profile wear of the lapping plate. First of all, the kinematics equations of the lapping process have been developed and the process has been simulated. A type of the abrasive particle trajectories in standard single-disk lapping depends on rotational speed ratio of a tool and a conditioning ring. In addition, two new kinematic systems were presented: with radial and secant movement of the conditioning ring. Finally, comparison and analysis of abrasive trajectories were carried out.


  • Analysis of Ceramic Elements with Ring-Crack Defects in Lubricated Rolling Contact
    • Waldemar Karaszewski
    2016 Solid State Phenomena

    The properties of ceramics, specifically low density, high hardness, high temperature capability and low coefficient of thermal expansion are of most interest to rolling element manufacturers. Surface ring cracks on lubricating rolling contact fatigue failure has been studied using numerical fracture analysis. Such cracks are very often found on ceramic bearing balls and decrease fatigue life rapidly. The numerical calculations are based on a three-dimensional model of the ring crack. The stress intensity factors along crack front are analyzed using a finite element analysis. The numerical analysis is verified by experimental studies.


  • Analysis of Crash Computation on a Basis of the Pronciple of Linear Momentum and Kinetic Energy
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Marek Chodnicki
    • Barbara Kowalska
    • Piotr Kmita
    2016

    The article shows the calculation of a vehicle crash with a fixed pile, modelled by the finite element method. There were compared during the crash simulations changes in kinetic energy, as well as – changes in linear momentum and its derivative, with respect to time. Calculations were made in the HyperWorks CAE software environment. The obtained results show influence of various body parts and devices of the deceleration on the vehicle during crash.


  • Analysis of effect of overloaded vehicles on fatigue life of flexible pavements based on weigh in motion (WIM) data
    • Dawid Ryś
    • Józef Judycki
    • Piotr Jaskuła
    2016 International Journal of Pavement Engineering

    Overloaded vehicles have a significant impact on pavement fatigue life and distress. As the studies show, the phenomena intensify when the control of traffic is poor. The paper presents the results of the research including analysis of weigh in motion data from eight stations and analysis of asphalt pavement fatigue caused by mixed traffic. Distributions of vehicles axles load including the multiple axles effects are presented. Mixed axle loads were transformed into equivalent number of standard 100 kN axle loads. The regression model of load equivalency factor depending on the axle load distribution and the percentage of overloaded vehicles is presented. The analysis of the effect of overloaded vehicles on decrease of fatigue life of a pavement structure is presented. The analysis has shown that the increase of percentage of overloaded vehicles from 0% to 20% can reduce the fatigue life of asphalt pavement upto 50%.