Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2018

Show all
  • Analiza właściwości emiterów impulsowych pola elektromagnetycznego
    • Mikołaj Nowak
    • Kazimierz Jakubiuk
    • Daniel Kowalak
    2018 Full text Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

    W pracy przedstawiono analizę porównawczą wybranych emiterów pola elektromagnetycznego w oparciu o badania symulacyjne. Badane emitery różnią się kształtem i rozmiarem elementów składowych. Analiza dotyczy właściwości impulsów pola elektromagnetycznego. Porównano właściwości kierunkowe, efektywności emisji oraz częstotliwości własne emiterów. Wskazano na najbardziej korzystną z punktu widzenia tych parametrów konstrukcje emitera.


  • Analiza wpływu usytuowania stężeń na siły wewnętrzne w słupach żelbetowej hali prefabrykowanej
    • Krzysztof Butowt
    • Krystyna Nagrodzka-Godycka
    2018 Inżynieria i Budownictwo

    Przedstawiono wpływ usytuowania stężeń prętowych na siły wewnętrzne elementów wsporczych dwunawowej hali żelbetowej wykonanej z prefabrykatów. Wykonano analizę porównawczą pięciu modeli hal tj. jednego bez stężeń oraz czterech z różnie usytuowanym systemem stężeń. Odpowiednio usytuowane stężenia powodują zmniejszenie wartości sił wewnętrznych (momentów) szczególnie w słupach wewnętrznych.


  • ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU MGO NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
    • Zbigniew Korczewski
    • Jacek Rudnicki
    • Konrad Marszałkowski
    2018

    W ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym MGO produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego zwiększania obciążenia. Opracowane charakterystyki stanowią materiał odniesieniowy dla dalszych analiz porównawczych analogicznych charakterystyk uzyskanych podczas kolejnych testów silnikowych, z zastosowaniem pozostałościowych paliw żeglugowych.


  • ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMD80 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
    • Zbigniew Korczewski
    • Jacek Rudnicki
    • Konrad Marszałkowski
    2018

    W ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMD80 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego zwiększania obciążenia. Opracowane charakterystyki stanowią materiał odniesieniowy dla analiz porównawczych analogicznych charakterystyk uzyskanych podczas testów silnikowych, z zastosowaniem pozostałościowych paliw żeglugowych.


  • ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RME180 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
    • Zbigniew Korczewski
    • Jacek Rudnicki
    • Konrad Marszałkowski
    2018

    W ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RME180 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego zwiększania obciążenia. Opracowane charakterystyki stanowią materiał odniesieniowy dla analiz porównawczych analogicznych charakterystyk uzyskanych podczas testów silnikowych, z zastosowaniem pozostałościowych paliw żeglugowych.


  • ANALIZA WPŁYWU WŁAŚCIWOŚCI PALIWA ŻEGLUGOWEGO TYPU RMG380 NA CHARAKTERYSTYKĘ ENERGETYCZNĄ SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO, NIEZAWODNOŚĆ PRACY I ZUŻYCIE JEGO CZĘŚCI
    • Zbigniew Korczewski
    • Jacek Rudnicki
    • Konrad Marszałkowski
    2018

    W ramach opracowania przedstawiono wyniki badania silnika laboratoryjnego Farymann Diesel D10 zasilanego paliwem żeglugowym RMG380 produkowanym przez koncern paliwowy GRUPA LOTOS S.A. Badania miały na celu opracowanie charakterystyk energetycznych i emisyjnych silnika w stanie pracy ustalonej na reprezentatywnych obciążeniach wyznaczanych według charakterystyki śrubowej oraz określenie jego cech dynamicznych w procesie forsownego zwiększania obciążenia. Opracowane charakterystyki stanowią materiał odniesieniowy dla dalszych analiz porównawczych analogicznych charakterystyk uzyskanych podczas kolejnych testów silnikowych, z zastosowaniem pozostałościowych paliw żeglugowych.


  • Analiza wpływu zerwania kabla sprężenia zewnętrznego estakady wschodniej E5 w ciągu drogi krajowej nr 25 Trasy Bursztynowej w Koninie na nośność konstrukcji
    • Krzysztof Wilde
    • Jacek Chróścielewski
    • Mikołaj Miśkiewicz
    • Łukasz Pyrzowski
    2018

    Celem opracowania jest analiza wpływu zerwania kabla sprężenia zewnętrznego estakady wschodniej E5 w ciągu drogi krajowej nr 25 Trasy Bursztynowej w Koninie na nośność konstrukcji.


  • Analiza wybranej technologii budowy szkieletowych domów drewnianych odpornych na oddziaływania sejsmiczne
    • Marcin Szczepański
    2018

    W niniejszej dysertacji opisano wyniki kompleksowych badań dotyczących wybranej technologii budowy szkieletowych domów drewnianych odpornych na oddziaływania sejsmiczne, w której zastosowano piankę poliuretanową jako wypełnienie międzyszkieletowe. Badania objęły testy eksperymentalne oraz dokładne analizy numeryczne z uwzględnieniem nieliniowości materiałowej. W części pierwszej pracy przybliżono zagadnienie technologii budowy domów drewnianych szkieletowych oraz wykonano wstępne badania eksperymentalne modelu drewnianego budynku szkieletowego na stole wstrząsowym. Następnie, szczegółowo zaprezentowano badania eksperymentalne paneli ściennych drewnianego budynku szkieletowego w dwóch wariantach izolacji (wełna mineralna i pianka poliuretanowa) pod obciążeniem harmonicznym. Wyniki przeprowadzonych badań pokazały, iż zastosowanie pianki poliuretanowej prowadzi do wzrostu liczby tłumienia badanego panelu ściennego, a także wzrostu sztywności, co świadczy o pozytywnym wpływie pianki w kontekście obciążeń dynamicznych. W drugiej części pracy opisano badania właściwości materiałowych wełny mineralnej oraz pianki poliuretanowej. W ramach badań wykonano testy statyczne ściskania i rozciągania, dynamiczną analizę mechaniczną (DMA) oraz różnicową kalorymetrię skaningową. Wyniki tych badań pokazały iż, wartość modułu zachowawczego jak i modułu stratności dla pianki poliuretanowej jest większa w porównaniu z wełną mineralną. Następnie, przedstawiono wyniki analiz numerycznych przeprowadzonych z wykorzystaniem MES dla modeli ścian w dwóch wariantach izolacji oraz wykonano kalibrację modeli numerycznych porównując pętle histerezy otrzymane z analiz numerycznych oraz badań eksperymentalnych. Następnie zaproponowano numeryczny model rzeczywistej konstrukcji drewnianego budynku szkieletowego w dwóch wariantach izolacji. Wyniki analiz numerycznych potwierdziły korzystny wpływ zastosowania pianki poliuretanowej jako wypełnienia między-szkieletowego budynku drewnianego. Wyniki badań eksperymentalnych oraz analiz numerycznych potwierdzają tezę podaną w rozdziale I, iż zastosowanie pianki poliuretanowej jako wypełnienia między-szkieletowego domu drewnianego prowadzi do zwiększenia sztywności całego obiektu, a także wzrostu tłumienia drgań, co skutkuje znacznym zwiększeniem odporności sejsmicznej konstrukcji.


  • Analiza wybranych metod obliczeniowych i eksperymentalnych wyznaczania charakterystyk amplitudowych jachtu żaglowego na fali regularnej
    • Artur Karczewski
    • Radosław Szmagliński
    2018 Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni

    W artykule zaprezentowano wyniki analizy porównawczej charakterystyk amplitudowych właściwości morskich kadłuba jachtu żaglowego na fali regularnej uzyskanych trzema metodami. Dwie z nich opierały się na podejściu obliczeniowym, trzecia oparta była na klasycznym eksperymencie przeprowadzonym na basenie modelowym. Zrewidowano użyteczność formuł empirycznych opracowanych na bazie badań kadłubów jachtowych serii Delft. Wykonano symulacje komputerowe przy użyciu modelu numerycznego wg. teorii paskowej, oraz wykonano badania modelowe, w celu walidacji obu metod. Dla wybranych warunków falowania porównano zachowania jachtu, które są charakterystyczne dla jego pływania w warunkach sfalowanej powierzchni akwenu wodnego, czyli nurzania i kiwania. Zbadano również przyrost oporu kadłuba od falowania.


  • Analiza wytrzymałościowa zmodyfikowanej belki liny łyżkowej zainstalowanej na platformie Lotos Petrobaltic
    • Artur Olszewski
    • Wojciech Kwiek
    • Dominik Olszewski
    2018

    Przedmiotem sprawozdania jest analiza wytrzymałosciowa zmodyfikowanej belki liny łyżkowej zainstalowanej na platformie Lotos Petrobaltic. Modyfikacja polega na wykonaniu w belce przelotowego otworu umozliwiającego zamontowanie czujnika napięcia liny łyżkowej.


  • Analiza zawartości metali w miodach o różnym pochodzeniu botanicznym
    • Magdalena Pajor
    • Joanna Pilch
    • Katarzyna Grecka
    • Bartłomiej Cieślik
    2018 Full text Analityka: Nauka i Praktyka

    W ostatnim czasie wzrasta zainteresowanie produktami naturalnymi. Ze względu na postępującą chemizację środowiska chętnie wraca się do produktów tradycyjnych, które jawią się jako te wolne od wszechobecnej chemii. Jednym z takich produktów jest miód. Produkt ten, oprócz walorów prozdrowotnych jest wiarygodnym źródłem informacji na temat stanu środowiska naturalnego i może być wskaźnikiem jego skażenia ze względu na mały zasięg migracji samych pszczół. W prezentowanej pracy porównano zawartość metali w miodach spadziowych, gryczanych i wielokwiatowych. Następnie sprawdzono, czy różnice w składzie mineralnym miodów są charakterystyczne i wystarczające aby przypisać miód do konkretnej odmiany


  • Analysing the impact of traffic incidents on express road traffic flow using FREEVAL
    • Eliza Ciszewska-Kulwińska
    • Aleksandra Romanowska
    • Wojciech Kustra
    2018 Full text MATEC Web of Conferences

    Traffic incidents occurring on motorways or express roads cause disruptions and deteriorate traffic conditions. The impact will differ depending on the type of incident, its duration and space blocked on the roadway and can be measured with e.g. average speed reduction, extension of travel time, time lost or overall costs of traffic disruptions. The aim of the paper is to analyse this impact, based on data from the Tri-City Ring Road (Poland). The analyses were conducted on a macroscopic level, with the use of a simulation software FREEVAL. The analysed road section was divided into homogeneous basic, merge and diverge segments. Particular traffic disturbances were introduced into individual segments, in order to represent a traffic accident or short-term road works leading to a blocked shoulder, closure of 1 lane or 2 lanes for the duration of 15 to 60 minutes. The total of 150 scenarios were analysed. The results of the analyses helped to assess how travel time and vehicle speed change depending on the location, type and duration of the traffic incident. It was found, for example, that in the case of right shoulder blockage, travel time will not change significantly (up to 3%) while the closing of 1 of 2 or 2 of 3 lanes will cause significant travel time extension (by over 500%).


  • Analysis and design improvement of high class roads’ arched sections in Poland
    • Joanna Żukowska
    • Paweł Słomiński
    2018 Full text E3S Web of Conferences

    Although Polish road network standards, in particular higher classes of roads are improving dynamically the number of fatalities on the network is still higher that EU’s average. Ensuring road safety and high maintaining standards is a complex issue and one that poses a major challenge for all road authorities. Road accidents at high speed roads characterize specially serious material and social consequences, thus research into road safety is of a special interest and numerous analyses and debates are being conducted worldwide as well as in Poland. In this paper the authors provide the results and recommendations coming from the analysis of accidents which happened on high speed roads during the heavy rainfall. The analysis of incidents which happened on sections with changing vertical alignment shows that a properly designed road geometry does not eliminate road accidents or conflicts.


  • Analysis and evaluation of grouping methods for effective cutting tool operation
    • Michał Dobrzyński
    • Włodzimierz Przybylski
    2018 Full text Journal of Machine Construction and Maintenance

    This article presents the possibilities for using cluster analysis in the assignment of machine tools in automated manufacturing systems. Based on the similarity of manufacturing processes in the system, cutting tools have been grouped. The objective was to obtain groups of similar objects, which could potentially ensure the reduction of the frequency and time of setups, optimizing the maintenance of tool resources and improving the efficiency and quality of production. With the application of similarity coefficients and hierarchical clustering algorithms, tool sets were formed with their composition specified. The assumed key factor was the limited tool magazine capacity for the machine tool. Therefore, it was necessary to separate the group with the largest multiplicity, not exceeding the assumed tool magazine capacity, from each group. The final part of the study includes an evaluation of the obtained solutions with selected measures used.


  • Analysis and improvement attempt of prof. Alan Fowler’s negotiation game
    • Jakub Golik
    2018 Full text Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia

    The main goal of the following article is to design an improved version of the negotiation game created by prof. Alan Fowler (Fowler, 1997). I have tried to achieve this by constructing four separate versions of the game which represent different approaches while preserving rules, chosen basic technical assumptions and the simplicity of the base game. Each version of the game is supposed to i.a. make it less obvious, create new negotiation possibilities (including potential cooperation), widen the course of action, make the game more enjoyable for the players and implement elementary mathematical foundation to the game's root (with regard to Game Theory). Firstly, the article presents the description and the analysis of the base game. Afterwards, the four versions are presented with the follow-up summary and recommendations. Additionally, the article is supported by interactive Excel spreadsheet which enables the reader to have a more detailed view into the analysis and to carry out their own. Since the game has not been created as a mathematical exercise, the strictly mathematical notions are very limited and simplified to make the article reader-friendly for wider audience.


  • Analysis of 2D Feature Spaces for Deep Learning-based Speech Recognition
    • Grazina Korvel
    • Povilas Treigys
    • Gintautas Tamulevicus
    • Jolita Bernataviciene
    • Bożena Kostek
    2018 JOURNAL OF THE AUDIO ENGINEERING SOCIETY

    convolutional neural network (CNN) which is a class of deep, feed-forward artificial neural network. We decided to analyze audio signal feature maps, namely spectrograms, linear and Mel-scale cepstrograms, and chromagrams. The choice was made upon the fact that CNN performs well in 2D data-oriented processing contexts. Feature maps were employed in the Lithuanian word recognition task. The spectral analysis led to the highest word recognition rate. Spectral and mel-scale cepstral feature spaces outperform linear cepstra and chroma. The 111-word classification experiment depicts f1 score of 0.99 for spectrum, 0.91 for mel-scale cepstrum , 0.76 for chromagram, and 0.64 for cepstrum feature space on test data set.


  • Analysis of air mass back trajectories with present and historical volcanic activity and anthropogenic compounds to infer pollution sources in the South Shetland Islands (Antarctica)
    • Danuta Szumińska
    • Czapiewski Sebastian
    • Małgorzata Szopińska
    • Żaneta Polkowska
    2018 Full text Bulletin of Geography: Physical Geography Series

    This work analyses atmospheric transport of natural and anthropogenic pollution to the South Shetland Islands (SSI), with particular reference to the period September 2015 – August 2017. Based on data from the Global Volcanism Program database and air mass back trajectories calculated using the HySPLIT model, it was found that it is possible that in the analysed period volcanic pollution was supplied via long-range transport from South America, and from the South Sandwich Islands. Air masses flowed in over the South Shetland Islands from the South America region relatively frequently – 226 times during the study period, which suggests the additional possibility of anthropogenic pollution being supplied by this means. In certain cases the trajectories also indicated the possibility of atmospheric transport from the New Zealand region, and even from the south-eastern coast of Australia. The analysis of the obtained results is compared against the background of research by other authors. This is done to indicate that research into the origin of chemical compounds in the Antarctic environment should take into account the possible influx of pollutants from remote areas during the sampling period, as well as the possible reemission of compounds accumulated in snow and ice.


  • ANALYSIS OF BEARING CLEARANCE AND WIDTH OF OIL GROOVE ON CHARACTERISTIC OF FLUID FILM IN HYDRODYNAMIC MAIN CRANKSHAFT BEARINGS
    • Tomasz Żochowski
    • Artur Olszewski
    2018 Full text TRIBOLOGIA

    Abstract Paper represents analysis of influence of oil groove width and bearing clearance on characteristics of oil film in hydrodynamic journal main crankshaft bearing. Analysis was performed in purpose to define influence of bearing clearance and dimensions of oil groove on static characteristics and manufacturability of half shelf bearings in industrial high-volume production. Computer simulations was made using ARTbear program which was developed in Department of Machine Construction and Vehicle Design in Gdańsk Technical University. Performedanalysis allowed to define correlation between groove geometry and load capacity and working conditions of bearing. Potential opportunities of possible shortening of production time in high-volume production were also indicated.


  • Analysis of efficiency of phosphates sorption by different granulation of selected reactive material
    • Magda Kasprzyk
    • Jarosław Węgler
    • Magdalena Gajewska
    2018

    In the light of the need to find an effective way to remove phosphorus from wastewater, studies on the suitability of sorption materials in this process should be conducted. The aim of the study was to examine the potential benefits of using selected adsorbents to reduce orthophosphates from the model solution under steady conditions. The study was conducted on a laboratory scale using synthetic wastewater with concentration of P-PO4 in the range of 5-100 mg/dm3. Experiment has shown that fine-grained material M1 (0-2 mm) is highly effective at removal of phosphorus compounds at the level of 97.8% at the highest concentration of P-PO4. The sorption capacity achieved during the investigation was 9.6 mg/g, while the maximum sorption capacity from the Langmuir model could reach up to 256 mg/g. Material M2 (2-8 mm) did not show satisfactory sorption capacity (maximum calculated sorption capacity: 0.36 mg/g) and the effectiveness of phosphate reduction did not exceeded 6% at the lowest concentration of P-PO4.


  • Analysis of Failures of High Speed Shaft Bearing System in a Wind Turbine
    • Michał Wasilczuk
    • Rafał Gawarkiewicz
    • Bartosz Bastian
    2018

    During the operation of wind turbines with gearbox of traditional configuration, consisting of one planetary stage and two helical stages high failure rate of high speed shaft bearings is observed. Such a high failures frequency is not reflected in the results of standard calculations of bearing durability. Most probably it can be attributed to atypical failure mechanism. The authors studied problems in 1.5 MW wind turbines of one of Polish wind farms. The analysis showed that the problems of high failure rate are commonly met all over the world and that the statistics for the analysed turbines were very similar. After the study of potential failure mechanism and its potential reasons, modification of the existing bearing system was proposed. Various options, with different bearing types were investigated. Different versions were examined for: expected durability increase, extent of necessary gearbox modifications and possibility to solve existing problems in operation.