Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2004

Pokaż wszystkie
  • Analiza energetyczna siłowni gazowo-parowej z wysokociśnieniowym kotlem fluidalnym.
    • Piotr Kubski
    2004

    Przeprowadzono analizę siłowni gazowo-parowej, w której jako sprzę-żenie cieplne obiegu gazowego z parowym zastosowano wysokociśnieniowy kocioł fluidalny, będący jednocześnie komorą spalania dla obiegu turbiny gazowej. W celu podniesienia efektywności energetycznej układu zastosowano dodatkową komorę spalania paliwa gazowego, dla którego utleniaczem są wysokociśnieniowe spaliny opuszczające kocioł fluidalny. Dla rozpatrywanego układu określono podstawowe wskaźniki energetyczne.


  • Analiza impulsów prądowych towarzyszących rozwojowi drzewienia elektrycznego.
    • Marek Olesz
    2004

    W referacie dokonano analizy impulsów prądowych towarzyszących rozwojowi drzewienia elektrycznego przy udarach nakładanych na napięcie przemienne. Obserwowano wyładowania niezupełne (wnz) w kanale drzewka w czasie narastania udaru. Ładunek pułapkowany w izolacji powodował wyładowania w czasie stanu przejściowego oraz przy napięciu przemiennym, dla którego wnz przy braku przepięć nie występują. Wyniki badań wskazują na istotny w procesie degradacji izolacji wpływ pułapkowania ładunku prowadzący do wyładowań wstecznych i podtrzymywanych.


  • Analiza kinematyki niestandardowego układu wykonawczego obrabiarki do płaszczyzn.
    • Adam Barylski
    2004

    Kinematyka docierania ma decydujący wpływ na jakość czynnej powierzchni docieraka, jak również na jakość powierzchni obrabianej. Dla analiz prędkości docierania opracowany został model symulacji komputerowej układu niestandardowego docierarki jednotarczowej.


  • Analiza montażu stożkowo-planetarnej przekładni zębatej.
    • Adam Barylski
    2004

    Przedstawiono budowę i montaż stożkowo-planetarnej przekładni zębatej, przenoszącej moc 400 kW przy przełożeniu 1:22,21. Porównano dwie wersje harmonogramów montażu przekładni, wskazując na możliwości skrócenia cyklu o 22%.


  • Analiza możliwości oceny na etapie prognozowania skutków ekonomicznych harmonogramu realizacji projektu.
    • Adam Kostrubiec
    2004

    Przedsięwzięcie projektowe, niezależnie od przyjętych celów jego realizacji, w każdym przypadku wywołuje skutki o charakterze ekonomicznym. W niniejszym rozdziale opisano czynniki wpływajace na mozliwość dokonania oceny jakości harmonogramu projektu w układzie wielkości ekonomicznych. Podejście takie pozwoli w efekcie włączyć do procesu budowy i optymalizacji harmonogramu projektu kryteria o charakterze ekonomicznym.


  • Analiza możliwości ruchowych optycznych pól komutacyjnych.
    • Sylwester Kaczmarek
    2004

    Wielosekcyjne optyczne pola komutacyjne mogą być budowane w oparciu o trzy typy komutatorów: FX, WSX i WIX (oznaczanych też w literaturze przez FXC, WSXC i WIXC), które realizują odpowiednio komutację: światłowodów, długości fal oraz długości fal z ich konwersją. Własności łączeniowe zależne są od tego jakiej kombinacji komutatorów użyjemy do realizacji wielosekcyjnego pola komutacyjnego. W pracy rozważono trójsekcyjne symetryczne pola komutacyjne dla różnych sekwencji typów komutatorów w poszczególnych sekcjach. Wykorzystując do opisu możliwości ruchowych grafy kanałowe przeprowa-dzono analizę porównawczą następujących struktur: FX-FX-FX, WSX-FX-WSX, FX-WSX-FX, WSX-WIX-WSX, WIX-FX-WIX, WIX-WSX-WIX, WIX-WIX-WIX i FX-WIX-FX. Struktury te uszere-gowano według kryterium prawdopodobieństwa blokady dla typu selekcji długość fali - długość fali, któ-ra odpowiada selekcji punkt-punkt.


  • Analiza możliwości zastosowania planowania badań do określania skłonności do tworzenia pęknięć zimnych.
    • Dariusz Marek Fydrych
    2004

    W pracy przedstawiono rozważania na temat możliwości zastosowania teorii planowania badań do określania skłonności do tworzenia pęknięć na zimno badanej metodą implant. Opisano wady i zalety wybranych planów badań z uwzględnieniem kryteriów realizowalności, informatywności i efektywności. Szczególną uwagę zwrócono na trudności związane z zastosowaniem planowania badań do zagadnień spawalniczych.


  • Analiza możliwości zastosowania symulatorów dydaktycznych w systemach nauczania wspomaganego komputerowo zgodnych ze standardem SCORM 2004.
    • Krzysztof Gierłowski
    • Krzysztof Nowicki
    2004

    W związku z gwałtownym wzrostem zainteresowania systemami nauczania komputerowego i ich tempa rozwoju, koniecznym okazało się rozpoczęcie intensywnych prac standaryzacyjnych dotyczących tego rodzaju systemów. Ich owocem jest standard SCORM (Sharable Component Object Model), obejmujący liczne aspekty tworzenia komputerowych systemów edukacyjnych, jak np.: przechowywanie, indeksowanie i wyszukiwanie treści dydaktycznych, obsługa logicznej ścieżki edukacyjnej, adaptującej się do osiągnięć studenta, czy komunikacja pomiędzy zawartością dydaktyczną z którą student aktualnie pracuje, a systemem zarządzającym całym procesem. Wprowadzenie powyższego standardu otworzyło wiele nowych możliwości, pozwalających, na przykład, na obniżenie kosztów uzyskania i opracowania materiałów dydaktycznych, czy na zwiększenie efektywności procesu edukacyjnego. Pomimo tych dokonań i ciągłego, dynamicznego rozwoju standardu, ciągle wiele jego elementów pozostaje w formie tymczasowej, oczekując na dalsze opracowanie. Jednym z takich elementów jest obsługa zasobów dydaktycznych w formie symulacji. Przeprowadzona w dalszej części artykułu analiza możliwości zastosowania elementów symulacji w materiałach dydaktycznych zgodnych ze standardem SCORM wskazuje, niestety, iż działanie takie natrafi na znaczące trudności.


  • Analiza niszczącego oddziaływania wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe.
    • Piotr Jaskuła
    2004

    Niniejsza praca doktorska dotyczy zniszczeń nawierzchni asfaltowych powodowanych oddziaływaniem wody oraz łącznie wody i mrozu. Woda i mróz wpływa na osłabienie kohezji mieszanki i adhezji asfaltu do kruszywa, dąży do odmycia otoczki asfaltu z powierzchni kruszywa, prowadząc do obniżenia wytrzymałości mieszanki i degradacji nawierzchni.Na podstawie studiów literatury autor przedstawił istotę adhezji asfaltu do kruszywa, teorie zniszczeń połączenia asfaltu i kruszywa. Dokonano przeglądu laboratoryjnych metod określających siłę tego połączenia oraz metod oceniających odporność mieszanki mineralno-asfaltowe na działanie wody oraz wody i mrozu łącznie. Przedstawiono sposoby zwiększania tej odporności w mieszankach.Część badawcza zawiera badania laboratoryjne i terenowe odporności betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu. Wykonano analizy obliczeniowe trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni przy uwzględnieniu niszczącego oddziaływania wody i mrozu.Zmodyfikowaną metodę Lottmana (AASHTO T283) wykorzystano do zbadania wpływu następujących czynników na odporność mieszanki mineralno-asfaltowej na działanie wody i mrozu:•różnych rodzajów asfaltu: 8 zwykłych i 3 modyfikowanych asfaltów,•kruszywa granitowego i bazaltowego,•dwóch środków adhezyjnych: ciekłego środka (aminu tłuszczowego -Teramin 14) i wapna hydratyzowanego,•żużla pomiedziowego,•zagęszczenia mieszanki,•sposobów kondycjonowania próbek w laboratorium.Wpływ niszczącego oddziaływania wody i mrozu na mieszanki mineralno-asfaltowe oceniano przez porównanie wytrzymałości na pośrednie rozciąganie oraz modułu sztywności sprężystej badanych przed i po laboratoryjnej symulacji oddziaływania wody i mrozu. Dodatkowo wykonano badania zmęczeniowe wg metody pośredniego rozciągania betonu asfaltowego bez i po laboratoryjnej symulacji oddziaływania wody i mrozu.Na odcinku doświadczalnym poprzez ocenę stanu nawierzchni (stan powierzchni, koleina i szorstkość) oraz laboratoryjne badania odporności warstwy ścieralnej na działanie wody i mrozu weryfikowano skuteczność działania dwóch środków adhezyjnych (ciekłego środka Teramin 14 i wapna hydratyzowanego). Wykonano też ocenę zniszczeń powierzchni 12 nawierzchni dróg i ulic w rejonie Gdańska i Gdyni, eksploatowanych od 2 do 8 lat oraz badania laboratoryjne próbek pobranych z warstw ścieralnych tych nawierzchni.W analizach obliczeniowych stworzono model trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni na podstawie, którego uwzględniono wpływ oddziaływania wody i mrozu na trwałość nawierzchni asfaltowej.W oparciu o przeprowadzone badania w laboratorium i w terenie oraz analizy obliczeniowe stwierdzono, że:1. Rodzaj asfaltu i kruszywa istotnie wpływa na odporność betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu. Jeśli do mieszanki zastosowano kruszywo hydrofilowe to sam asfalt modyfikowany nie daje gwarancji odporności mieszanki na działanie wody i mrozu. W większości przypadków należy zastosować środek adhezyjny.2. Wapno hydratyzowane w takim samym stopniu poprawia odporność betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu, co ciekły środek adhezyjny (Teramin 14).3. Niedogęszczenie i zawyżona zawartość wolnych przestrzeni w mieszance mineralno-asfaltowej istotnie obniża odporność na działanie wody i mrozu.4. Trwałość zmęczeniowa betonu asfaltowego nieodpornego na działanie wody i mrozu spada prawie dwukrotnie.5. Ze stanem nawierzchni bardzo dobrze koreluje stosunek W/A ("wypełniacz/asfalt"). Jeżeli jest on wysoki to wyraźnie maleje odporność betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu, tworząc beton sztywny i kruchy.6. Obligatoryjne stosowanie w Polsce metody AASHTO T283 ograniczy zniszczenia nawierzchni powodowane oddziaływaniem wody i mrozu.7. Analizy obliczeniowe konstrukcji nawierzchni asfaltowej wykazały, że na trwałość zmęczeniową konstrukcji istotnie wpływa odporność mieszanki mineralno-asfaltowej na działanie wody i mrozu.


  • Analiza obciążalności interfejsu radiowego WCDMA/FDD w łączu w dół.
    • Małgorzata Gajewska
    2004

    W artykule przedstawiono analizę obciążalności interfejsu radiowego WCDMA/FDD systemu UMTS w łączu w dól. Pokazano w jaki sposób zmienia się całkowita, dopuszczalna przepływność w zależności od poziomu maksymalnego, dopuszczalnego obciążenia łącza radiowego dla różnych wymaganych wartości (Eb/Nt)n. Przeanalizowano wpływ położenia stacji ruchomej w komórce na generowane obciążenie, w miejskim oraz mobilnym środowisku propagacyjnym.


  • Analiza porównawcza systemów zarządzania nauczaniem opartych na licencji open source.
    • Krzysztof Nowicki
    • Marcin Hasse
    2004

    Referat zawiera przegląd najbardziej znanych systemów LMS opartych na licencji Open Source. Systemy przeanalizowano pod względem jakości interfejsu użytkownika, wsparcia dla standardów zdalnego nauczania oraz dostępności w języku polskim. Określono również technologie wykorzystywane do budowy analizowanych systemów.


  • Analiza porównawcza systemów zarządzania nauczaniem opartych na licencji Open Source
    • Krzysztof Nowicki
    • Marcin Hasse
    2004

    Referat zawiera przegląd najbardziej znanych systemów LMS opartych na licencji Open Source. Systemy przeanalizowano pod względem jakości interfejsu użytkownika, wsparcia dla standardów zdalnego nauczania oraz dostępności w języku polskim. Określono również technologie wykorzystywane do budowy analizowanych systemów.


  • Analiza poziomu hałasu generowanego przez samochód osobowy oparta na modelu VENOM.
    • Grzegorz Ronowski
    2004 Czasopismo Techniczne. Mechanika

    Przedstawiono w dużym zarysie model VENOM, opisujący hałas samochodu osobowego, opracowany w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej przy współpracy ze szwedzkim instytutem VTI. Zaprezentowano wyniki dotyczące generowanego hałasu przez cztery wybrane pojazdy dla różnych warunków ruchu, uzyskane na drodze symulacji. W dalszej kolejności poddano szczegółowej analizie poziomy hałasu generowanego przez pojazdy podczas hamowania i przyspieszania na wybranych biegach.


  • Analiza prądu relaksacji izotermicznej w polietylenie kablowym.
    • Stanisław Wojtas
    • Marek Olesz
    • Remigiusz Michalski
    2004

    Praca zawiera wyniki badań wpływu procesu starzenia się izolacji polietylenowej kabla na parametry prądu relaksacji izotermicznej. Zauważono, że w miarę postępującej degradacji izolacji wzrastają składowe prądu związane z dłuższymi czasami uwalniania się nośników ładunku. Stwierdzono możliwość znaczącego wzrostu prądu relaksacji wskutek powstawania drzewek elektrycznych w polietylenie kablowym.


  • Analiza przybliżonego algorytmu dla problemu szukania drzewa spinającego o minimalnym uporządkowanym indeksie chromatycznym.
    • Dariusz Dereniowski
    2004

    W pracy rozważamy kombinatoryczny problem MERST polegający na szukaniu, dla danego grafu, drzewa spinającego o minimalnym uporządkowanym indeksie chromatycznym. Dla ogólnych grafów problem MERST jest NP-trudny. W pracy zaproponowano nową funkcję dobroci dla pewnego przybliżonego algorytmu rozwiązującego powyższy problem i przeprowadzono doświadczenia komputerowe w celu porównania nowej z wcześniej znaną funkcją dobroci.


  • Analiza rozwiązań konstrukcyjnych i zależności określających parametry układów energetycznych pogłębiarek frezująco-ssących.
    • Damian Bocheński
    2004

    Dokonano przeglądu rozwiązań oraz zaproponowano klasyfikację układów energetycznych pogłębiarek frezująco-ssących. Podano wskaźniki charakteryzujące układy energetyczne na tego rodzaju pogłębiarkach oraz zależności regresyjne określające wybrane parametry tych układów.


  • Analiza sektora wysokiej technologii na Mazowszu
    • Anna Szerenos
    2004

    W perspektywie przyszłego członkostwa Polski w Unii Europejskiej warunkiem wysokiej konkurencyjności polskich regionów będzie m.in. wysoki udział sektora wysokich technologii w produkcji przemysłowej państwa. Dotyczy to zwłaszcza województwa mazowieckiego-najsilniejszego regionu Polski, na obszarze którego funkcjonuje prawie 1/4 wszystkich przedsiębiorstw high-tech. "Centralne" rozmieszczenie firm wysokotechnologicznych w Polsce wynika z wysokiej atrakcyjności inwestycyjnej stolicy- najważniejszej polskiej metropolii, pełniącej w Europie funkcje zwornikowe. Punktem wyjścia do stworzenia programu wsparcia przedsiębiorstw high-tech na Mazowszu powinna być analiza wielkości tego sektora, bowiem w Polsce pomimo rozbudowanego systemu informacji statystycznej w tym zakresie występuje próżnia informacyjna.


  • Analiza stabilności pracy sieciowych pojazdów z napędem energoelektronicznym.
    • Krzysztof Karwowski
    • Jacek Skibicki
    2004

    Nowoczesne pojazdy trakcyjne są wyposażane w filtry wejściowe LO, falowniki napięcia z modulacją PWM, silniki indukcyjne o łącznej mocy kilku MW oraz sterowniki komputerowe, realizujące algorytmy sterowania napędem. Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania. Przedstawiono rezultaty komputerowej analizy systemu - podstacje trakcyjne, sieć trakcyjna i pojazdy.