Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2012

Pokaż wszystkie
  • Rekonstrukcja wieży zegarowej Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej
    • Wiesław Czabański
    2012 Inżynieria i Budownictwo

    Artykuł opisuje proces modernizacyjno-rewitalizacyjny budynku Politechniki Gdańskiej - Gmachu Głównego (z 1904r., który pierwotnie był sztandarowym obiektem Królewskiej Wyższej Szkoły Technicznej w Gdańsku)i koncentruje się na rekonstrukcji wieży z zegarem. Praca przedstawia zwieńczenie wewnętrznych prac i zewnętrznych elewacyjnych robót konserwatorskich budynku uczelni.


  • Relacja z panelu dyskusyjnego - Czy polskiej gospodarce potrzebni są doktorzy?dyskusja o współpracy pomiędzy sektorem nauki a przedsiębiorcami
    • Katarzyna Jakubczyk
    2012 Pismo PG

    Gospodarka oparta na wiedzy, rozwój globalizacji oraz ciągłe a zarazem nagłe zaburzenia równowagi gospodarki światowej zwiększają zapotrzebowanie na specjalistów, posiadających umiejętności analityczne i zdolność do myślenia strategicznego. Współczesne realia gospodarcze wykraczają poza wachlarz kwalifikacji uzyskiwanych na studiach wyższych. Potrzebne jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności rozważania, szukania nowych prawd i poddawania w wątpliwość dotychczasowych. Dlatego właśnie powinno się dążyć do rozwoju kwalifikacji i osobowości poprzez studia doktoranckie.Jednoznacznie stwierdzić można, że innowacyjna gospodarka oczekuje na pracowników ze stopniem doktora nauk. Problem polega jednak na ustaleniu ich liczby oraz zakresu kształcenia i specjalności.


  • Relation between Structure and Magnetic Properties of Microstructured PrAlO3
    • Bartłomiej Andrzejewski
    • Dorota Pawlak
    • Tomasz Klimczuk
    • S Turczyński
    2012 Pełny tekst ACTA PHYSICA POLONICA A

    Przedstawiono porównanie właściwości magnetycznych perowskitowego związku PrAlO3 i mikrostrukturalne wersji w formie eutektycznej PrAlO3 - PrAl11O18.


  • Relationship between heavy metal distribution in sediment samples and their ecotoxicity by the use of the Hasse diagram technique
    • Stefan Tsakovski
    • Błażej Kudłak
    • Vasil Simeonov
    • Lidia Wolska
    • Gregorio Garcia
    • Jacek Namieśnik
    2012 ANALYTICA CHIMICA ACTA

    Opisane badania wskazują, że istnieje nowe podejście oszacowywania ryzyka zanieczyszczenia określonych przedziałów środowiska morskiego dzięki równoczesnemu monitorowaniu zawartości metali ciężkich i parametrów ekotoksykologicznych. Rutynowe podejście stosuje oddzielnie wskaźniki zawartości metali ciężkich i wskaźniki ekotoksykologiczne w celu wykrycia zależności między poziomami zawartości metali ciężkich a mierzalnymi parametrami toksykologicznymi (np.śmiertelność czy wartości EC50). Jednakże gdy dwa zbiory danych (stężenia metali i parametry ekotoksykologiczne) połączy się i zinterpretuje z zastosowanie diagramów Hasse uzyska się godne zaufania interpretacje tychże zależności. Ponadto można uzyskać ranking wpływu rodzaju zanieczyszczenia na poszczególne przedziały środowiska morskiego.


  • Relative product diversification in the course of economic development: import-export analysis.
    • Aleksandra Parteka
    • Massimo Tamberi
    2012 Dipartimento di Scienze Economiche Aziendali e Statistiche

    This paper contributes to trade diversification literature by comparing changes in relative (i.e. assessed in comparison with world patterns) heterogeneity of import and export structures in the process of economic development. In particular, by focusing on the diversification of imports, we add a missing piece to already analysed export trends. We use highly disaggregated trade statistics (4963 product lines) for 163 countries (1988-2010) and find that, despite differences in levels (imports being typically more diversified than exports, particularly at lower stages of economic development), they follow a similar path of evolution in the development process. Progressing relative diversification of both import and export structures accompanies economic growth, while re-specialisation is plausible only in case of few specific countries (very rich, small ones, abundant in oil/petrol). By comparing the results obtained with the use of alternative estimation methods (non-parametric, semi-parametric and parametric), we demonstrate the robustness of these findings. As income per capita grows, import (and export) structures of countries usually become less specialised with respect to the typical benchmark.


  • Reliability model of the crankshaft-piston assembly
    • Piotr Bzura
    2012 Pełny tekst Journal of KONES

    The laws that govern the durability of crankshaft-piston assembly friction nodes can be proved or at least derived or justified in an intuitive way. Operation of all the friction nodes is disturbed by external factors occurring with randomly changing intensity and also appearing at random. As the crankshaft-piston assembly friction nodes have a series structure and effects of those disturbances accumulate, their fitness for use period can be presented as an image of appearing disturbances with determined effects. This can be done on the probability distribution basis. The crankshaft-piston assembly usual wear and tear process is long, therefore images of the appearing disturbances should be characterised by the degree of wear, i.e. the change of the friction node durability, which is a subject of the Markov chain process. The friction node surface durability is an effect of many factors (e.g. stress pattern in the contact area, the surface material hardness, chemical properties of the surface material etc.). However, among those mentioned the least known effect is that of the properties of lubricating agent on the fatigue strength of friction node elements in the crankshaft-piston assemblies. Therefore, the paper presents a reliability model allowing to estimate the fatigue wear of friction nodes in the crankshaft-piston assembly, operating in a lubrication contact with different loads, temperatures and speeds.


  • Reliable testbed for indoor positioning systems
    • Przemysław Woźnica
    • Łukasz Kulas
    • Krzysztof Nyka
    2012

    This paper proposes a test environment for indoor localization system, based on radio wave propagation prosperities. The following sections presents variety of problems from the assessment of the existing localization system to the analysis of inconveniences which occur when comparison of different localization systems is implemented. The problem is associated with different testing environments presented in published papers is also described. In order to solve presented problems the construction of testing environment is introduced. Exemplary implementation of such an environment, in which the real wireless location system was tested, is also presented with the measurement results.


  • Relieving the Measuring System of the Trailer for Tyre/Road Rolling Resistance Measurements from the Inertia Force
    • Ryszard Woźniak
    • Stanisław Taryma
    • Grzegorz Ronowski
    2012 Key Engineering Materials

    In the article the principle of measuring of tyre/road rolling resistance tyres in road conditions applied in a special measuring trailer is presented. This trailer was built in Faculty of Mechanical Engineering at Gdansk University of Technology. The construction of two special devices used in this trailer was discussed. These devices eliminate the influence of some chosen confounding measurements factors such as: the inertia force acting on the measuring arm with the wheel and the tested tyre and vibrations of the measuring arm. The operation of these devices was proven in practice. The conclusions arising from the use of these systems are described.


  • Reminiscencje z XVI Konferencji Naukowej ''DROGI KOLEJOWE''
    • Władysław Koc
    • Sławomir Grulkowski
    • Zbigniew Kędra
    • Piotr Chrostowski
    2012

    Przedstawiono ogólne informacje dotyczące konferencji naukowej, która odbyła się w dniach 5-7 października 2011 roku w Gdyni. Omówiono tematykę referatów, wymieniono instytucje, których przedstawiciele uczestniczyli w konferencji.


  • Remote Monitoring System for Impedance Spectroscopy using Wireless Sensor Network
    • Michał Kowalewski
    • Grzegorz Lentka
    2012

    The architecture of a miniaturized impedanceanalyser with wireless communication module for remoteImpedance Spectroscopy (IS) of anticorrosion coatings ondifficult-to-reach objects (e.g. on the steel construction ofthe bridge) is described in this paper. Some practical aspectsof implementation of a Wireless Sensor Network (WSN) arealso discussed. A low scale, middle range, WSN networkcomposed of a Base Station (BS) with a Personal Computer(PC) and nodes with impedance analysers fit with AtmelZigBee modules was simulated in MATLAB. Effectivenessof different routing protocols in an ad-hoc WSN was studied.


  • Removal of sulfur from a solvent extract
    • Agata Mechlińska
    • Lidia Wolska
    • Jacek Namieśnik
    2012 TRAC-TRENDS IN ANALYTICAL CHEMISTRY

    The presence of sulfur in a solvent extract that is to be analyzed chromatographically impairs and sometimes precludes properinterpretation of the chromatogram, as the sulfur peak masks the peaks of other compounds present in the sample, and sulfur alsodisrupts the operation of the mass detector. This means that discrepancies in the results can lead to erroneous interpretations andfalse assessments of environmental risk. For this reason, sulfur should be removed from an extract prior to chromatographicanalysis and determined in a separate analytical run using an appropriate procedure.This article presents a critical analysis of known methods for removing elemental sulfur from solvent extracts prior to the finaldetermination step of chemicals in the group comprising polychlorinated biphenyls, polyaromatic hydrocarbons andpolybrominated diphenyl ethers.


  • Research on operational characteristics of tyres with run flat insert
    • Grzegorz Motrycz
    • Piotr Stryjek
    • Jerzy Jackowski
    • Marcin Wieczorek
    • Jerzy Ejsmont
    • Grzegorz Ronowski
    • Sylwia Sobieszczyk
    2012 Pełny tekst Journal of KONES

    The paper describes results of research on heavy vehicle tyre with Run Flat VFI insert. The experiment has included the determination of heat generation, rolling resistanceand radial stifnessof two different tyre designes (textile and steel carcass). The results have been used for the purpose of ewalution of tyre operating characteristics. The study included research on non-inflated tyre properties. The purpose of the paper is nto determine chracteristics of the tyres equipped with inserts, which are essenical for driving wheeled APCs. The inserts are composed of polymer rings mounted on rims inside the tyres. If the inflation pressure of the tyres is very low or of there is no inflation pressure at all, the rings transfers the loads imposed on the tyre to the run. Usually in such a case, there is coctact of the ring and inn er surdace of the tyre tread area. Laboratory facility for surveys of heavy vehicles tyres summary characteristicsof radial stiffness and histeresis of the tyres, temperature destribution on the external surface of the test tyre, comparison of radial characteristics of the tyres tested, example of stiffness characteristics, destribution of the temperature on the side of tyre during the road test and carcass damages on the flat tyre are presented in the paper.


  • Resolving Conflicts in Object Tracking in Video Stream Employing Key Point Matching
    • Grzegorz Szwoch
    2012

    A novel approach to resolving ambiguous situations in object tracking in video streams is presented. The proposed method combines standard tracking technique employing Kalman filters with global feature matching method. Object detection is performed using a background subtraction algorithm, then Kalman filters are used for object tracking. At the same time, SURF key points are detected only in image sections identified as moving objects and stored in trackers. Descriptors of these key points are used for object matching in case of tracking conflicts, for identification of the current position of each tracked object. Results of experiments indicate that the proposed method is useful in resolving conflict situations in object tracking, such as overlapping or splitting objects.


  • Results of the application of tropospheric corrections from different troposphere models for precise GPS rapid static positioning
    • Paweł Wielgosz
    • Jacek Paziewski
    • Andrzej Krankowski
    • Krzysztof Kroszczyński
    • Mariusz Figurski
    2012 Pełny tekst Acta Geophysica

    In many surveying applications, determination of accurate heights is of significant interest. The delay caused by the neutral atmosphere is one of the main factors limiting the accuracy of GPS positioning and affecting mainly the height coordinate component rather than horizontal ones. Estimation of the zenith total delay is a commonly used technique for accounting for the tropospheric delay in static positioning. However, in the rapid static positioning mode the estimation of the zenith total delay may fail, since for its reliable estimation longer observing sessions are required. In this paper, several troposphere modeling techniques were applied and tested with three processing scenarios: a single baseline solution with various height differences and a multi-baseline solution. In specific, we introduced external zenith total delays obtained from Modified Hopfield troposphere model with standard atmosphere parameters, UNB3m model, COAMPS numerical weather prediction model and zenith total delays interpolated from a reference network solution. The best results were obtained when tropospheric delays derived from the reference network were applied.


  • Retrieving Urban Energy from Retail = Handel jako forma odzyskiwania energii miasta
    • Sławomir Ledwoń
    2012

    W artykule zawarto przykłady przemian z wiodącym udziałem funkcji handlowej, które przyczyniły się do poprawy jakości przestrzeni miejskiej.


  • Revitalization of the historic ex brewery areas in Poland
    • Antoni Taraszkiewicz
    • Natalia Balcerzak
    2012

    Artykuł zawiera analizę możliwości rewitalizacji terenów pobrowarnych w Polsce oraz analizę wpływu jaki działania te wyierają nie tylko na sam rwitalizowany obszar, ale również na tereny sąsiadujace.


  • Risk criteria for sea-going ships arising from the operation of the main engines' crankshaft - conecting rod - piston systems
    • Roman Liberacki
    2012 Pełny tekst Journal of Polish CIMEEAC

    In the article the risk criterion for sea-going ships arising from the operation of the main engines' crankshaft - connecting rod - piston systems is proposed. These criterion is based on the procedures recommended in the Formal Safety Assessment method developed under the auspices of International Maritime Organization (IMO). First of all the collective risk criterion for ship has been proposed. In the next step, the share of the main engines' crankshaft -connecting rod - piston systems, as the causes of marine accidents has been estimated. Then the risk criteria for ships arising from operation of those systems has been created. Additionally the reliability requirements for main engine components have been estabilished.


  • Rola i znaczenie zbiornika sieciowego w kształtowaniu hydrauliki i jakości wody w systemie wodociągowym
    • Marian Kulbik
    2012

    Eksploatacja zbiornika sieciowego powinna zapewniać cykliczną wymianę wody w jego komorach. Koniecznym warunkiem prawidłowej eksploatacji zbiornika jest zgodność założeń projektowych ze stanem faktycznym. Praktyka eksploatacyjna wskazuje na szereg nieprawidłowości w tym względzie. Z powodu lokalizacji zbiornika sieciowego za nisko lub za wysoko albo wskutek błędów popełnionych w ustaleniu jego parametrów obserwuje się niestabilność hydrauliczną sieci wodociągowej wraz z wymuszonymi zakłóceniami w funkcjonowaniu obiektów. Wymienione uwarunkowania eksploatacyjne mają bezpośredni wpływ na przebieg procesu wtórnego zanieczyszczenia transportowanej wody. Współdziałanie zbiornika sieciowego z pozostałymi elementami sieci wodociągowej wymusza potrzebę oceny jego funkcjonowania w oparciu o wyniki kompleksowej analizy hydraulicznej za pomocą komputerowego modelu przepływów. Jako kryterium oceny zalecono obliczony czas przebywania wody w zbiorniku w odniesieniu do jego wartości dopuszczalnej ze względu na zachowanie normatywnej jakości wody. Dopuszczalny poziom niniejszego parametru jest konieczny dla każdego systemu wodociągowego na podstawie wyników systematycznego monitoringu jakości wody. Aktualna wiedza w tym zakresie ma jedynie charakter poglądowy. Autor widzi potrzebę przeprowadzenia eksperymentalnych badań w celu ustalenia relacji pomiędzy czasem przebywania wody w danym układzie wodociągowym a jej jakością


  • Rola planowania przestrzennego w realizacji rozwoju zrównoważonego
    • Jacek Sołtys
    2012

    Autor wyjaśnia pojęcie planowania i niektóre jego typy. Wskazuje podane przez różnych autorów kryteria i zasady rozwoju zrównoważonego oraz cechy, którym powinny odpowiadać zgodne z nim działania. Jako role planowania przestrzennego opisane są: projektowanie przestrzeni funkcjonalnej, trwałej i pięknej, koordynacja, harmonizacja i regulacja w warunkach wielopodmiotowości oraz planowanie rozwoju, działań i narzędzi sterujących. Autor wskazuje niedostatek przenikania polityki przestrzennej do polityk sektorowych oraz trudności osiągania strategicznego charakteru przez studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin. Zgłasza też propozycje do treści planów i polityki regionalnej.


  • Rola platformy informacyjnej w zarządzaniu transportem podczas imprez masowych
    • Kazimierz Jamroz
    • Jacek Oskarbski
    2012 Technika Transportu Szynowego

    Platforma informacyjna, wspomagana przez technologie inteligentnych systemów transportu, jest narzędziem służącym do prezentacji służbom miejskim informacji o funkcjonowaniu transportu zbiorowego i indywidualnego na wybranych odcinkach sieci transportowej obszaru, w którym odbywa się ruch pojazdów i podróżujących pieszo lub transportem zbiorowym, związanym z organizacją imprez masowych. W referacie przedstawiono strukturę organizacyjną i logiczną platformy informacyjnej, możliwości korzystania z platformy przez poszczególne służby zarządzające transportem, przepływ informacji, przykłady aplikacji stosowanych w ramach platformy oraz analizę wykorzystania platformy podczas EURO 2012 na terenie miasta Gdańska.