Show publications from the year
-
Show all publications from the year 2025
-
Show all publications from the year 2024
-
Show all publications from the year 2023
-
Show all publications from the year 2022
-
Show all publications from the year 2021
-
Show all publications from the year 2020
-
Show all publications from the year 2019
-
Show all publications from the year 2018
-
Show all publications from the year 2017
-
Show all publications from the year 2016
-
Show all publications from the year 2015
-
Show all publications from the year 2014
-
Show all publications from the year 2013
-
Show all publications from the year 2012
-
Show all publications from the year 2011
-
Show all publications from the year 2010
-
Show all publications from the year 2009
-
Show all publications from the year 2008
-
Show all publications from the year 2007
-
Show all publications from the year 2006
-
Show all publications from the year 2005
-
Show all publications from the year 2004
-
Show all publications from the year 2003
-
Show all publications from the year 2002
-
Show all publications from the year 2001
-
Show all publications from the year 2000
-
Show all publications from the year 1999
-
Show all publications from the year 1998
-
Show all publications from the year 1988
-
Show all publications from the year 1987
-
Show all publications from the year 1980
Publications from the year 2015
Show all-
Zagrożenia terrorystyczne związane z systemami zaopatrzenia w wodę
- Ziemowit Suligowski
Problemy bezpieczeństwa obiektów w warunkach zagrożeń terrorystycznych. Dotychczasowe doświadczenia. Identyfikacja słabych stron. Problem ochrony przed zagrożeniem bezpośrednim. Nadwrażliwość na awarie zasilenia energetycznego. Potrzeby regulacji prawnych narzucających określone działania.
-
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z OUTSOURCINGIEM W KONTEKŚCIE ISO 9000 – ANALIZA WIELOKROTNEGO STUDIUM PRZYPADKU
- Piotr Grudowski
- Mateusz Muchlado
Outsourcing znajduje swoje zastosowanie w celu minimalizacji kosztów a także zwiększenia skuteczności procesów. Zjawisko to notuje się także w przedsiębiorstwach które zaimplementowały zintegrowane systemy zarządzania. Autorzy w niniejszej publikacji podejmują tematykę zagrożeń płynących z outsourcingu dla funkcjonowania systemów zarządzania jakością na przykładzie ISO 9000. Tekst ten jest analizą zagrożeń płynących z implementacji outsourcingu zanotowanych w badaniach dostępnych w literaturze tematu w kontekście systemów zarządzania jakością. Autorzy zestawiają zagrożenia z wymaganiami normy i na tej podstawie tworzą zalecenia odnośnie modernizacji ZSZ w taki sposób aby te zagrożenia wyeliminować bądź zmarginalizować.
-
Zagrożenie przestępczością w szkole
- Jarosław Ślęzak
Przestępczość w szkole, rozumiana jako zbiór czynów zabronionych ustawowo pod groźbą kary, a popełnionych na obszarze szkoły jest zjawiskiem społecznym będącym udziałem zarówno nieletnich jak i dorosłych, w tym nauczycieli, wychowawców i opiekunów. Ma ona wiele różnorodnych przyczyn. Do sprawców nieletnich stosuje się ustawę o postępowaniu wobec nieletnich a w stosunku do dorosłych kk. Do najczęściej popełnianych przestępstw należą: gwałt, rozbój, kradzie4ż, kradzież z włamaniem, przestępstwa narkotykowe, rozbójnicze oraz przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu.
-
Założenia urbanistyczne i architektoniczne dla Muzeum Sztuki Współczesnej w Gdańsku
- Monika Arczyńska
Raport obejmuje ocenę możliwości realizacji projektu Muzeum Sztuki Współczesnej jako oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku w budynkach postoczniowych.
-
Zanieczyszczenie modułu PV jako jeden z czynników spadku wydajności
- Ewa Klugmann-Radziemska
Moduły fotowoltaiczne są narażone na codzienne działanie czynników atmosferycznych, w tym osadzających się zanieczyszczeń. Nawet po niedługim czasie użytkowania odkładająca się w sposób naturalny warstwa zanieczyszczeń powoduje spadek sprawności konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną.
-
-
ZAPOWIEDŹ SPEKTAKLU I SPEKTAKL W PRZESTRZENI - ROLA I ODBIÓR ARCHITEKTURY MEDIALNEJ
- Karolina Życzkowska
Rozpatrzono problematykę roli i odbioru architektury medialnej (AM). AM stanowiąca zagadnienie interdyscyplinarne (jako synergia architektury, sztuki, i technologii) rozpatrywano w kontekście biznesu (rola AM w obrębie przestrzeni komercyjnych) oraz psychologii środowiskowej (uwzględniając percepcję użytkownika). Podkreślono specyficzny profil użytkownika współczesnych przestrzeni publicznych wywodzącego się ze „społeczeństwa spektaklu” i „społeczeństwa informacyjnego”. Wymaga on nowych doznań związanych z ofertą obiektów działalności komercyjnych, czego zapowiedzią jest spektakl AM. Celem referatu jest zdefiniowanie pojęcia przestrzeni komercyjnych, związanych z ofertą „doświadczeń kulturowych” oraz innymi celami biznesowymi. Ponadto, przeanalizowano wpływ AM na informacyjną wartość obiektów architektonicznych. Uwzględniono powiązania pomiędzy fizjonomią budynków (formą i fasadą, w obrębie których występują rozwiązania medialne) a ich funkcją. Co więcej, zasygnalizowano również charakterystykę obiektów AM jako „dominant medialnych”. Przedstawione rozważania wzbogacone o wyniki ankiety stanowią wprowadzenie do głębszej analizy percepcji AM. Zaprezentowane wyniki pozwalają jednak zaakcentować główne relacje pomiędzy cechami AM a jej pozytywnym odbiorem przez użytkowników.
-
Zarys historii badań hydrogeologicznych w ośrodkach naukowych i naukowo-badawczych w Gdańsku
- Beata Jaworska-Szulc
- Mirosław Lidzbarski
- Małgorzata Pruszkowska-Caceres
Historia badań hydrogeologicznych w Gdańsku sięga połowy XIX w. Przedwojenne badania niemieckich geologów stanowią cenny materiał porównawczy. Po II wojnie światowej od lat 40. XX w. Badania w regionie Gdańskim prowadził Profesor Zdzisław Pazdro...
-
Zarysowanie dwóch zbiorników na wodę
- Marek Wesołowski
- Paweł Piotrkowski
W pracy przedstawiono realizację dwóch żelbetowych zbiorników cylindrycznych, które po oddaniu do użytku wykazywały liczne nieszczelności w postaci przecieków przez ściany boczne. Dokonano analizy stanu istniejącego, wykazując szereg usterek, które popełniono na etapie projektowania i budowy.
-
Zarzadzanie ryzykiem jako wymiar strategicznego i przedsiębiorczego podejścia do zarządzania małym i srednim przedsiębiorstwem
- Aniela Mikulska
Jedną z wielu przyczyn niepowodzenia ekonomicznego małych i średnich przedsiębiorstw jest niezrozumienie lub niewłaściwe rozumienie kwestii zarządzania ryzykiem. Ryzyko w wielu wymiarach sprzężone jest z procesem przedsiębiorczym. Zarządzanie nim wymaga dostrzegania okazji, umiejętności wykorzystywania zagrożeń jako szans oraz dynamicznej odpowiedzi na zmiany w otoczeniu i w samej organizacji. Sposób podej- ścia do zarządzania ryzykiem jest silnie zdeterminowany poziomem akceptowalnego ryzyka oraz poziomem akceptowalnej zmienności osiąganych przez przedsiębiorstwo wyników. Celem artykułu jest przedstawienie zarządzania ryzykiem w MSP jako źródła wartości dodanej, procesu wspierającego zarządzanie zmianą i realizację przyjętych celów. Analiza wyników badań dotyczących charakterystyki MSP, postrzeganych przez przedsiębiorców kategorii ryzyka oraz wytycznych z obowiązujących standardów zarządzania ryzykiem wskazuje na fakt śladowego zastosowania polecanych praktyk w polskich przedsię- biorstwach.
-
Zarządzanie informacją w procesie projektowania statku
- Agnieszka Królicka
- Kazimierz Trębacki
W prezentowanej pracy przedstawiono znaczenie przepływu informacji w procesach projektowych oraz pomiędzy poszczególnymi stronami procesu projektowego jak np. towarzystwa klasyfikacyjne, poddostawcy czy organizacje konsultingowe. Przedstawione zostały etapy projektowania statku od projektu ofertowego poprzez projekt techniczny a kończąc na dokumentacji zdawczej. Skuteczne zarządzanie potrzebną informacją wpływa na lepszą jakość projektów, zmniejszeniu kosztów związanych z poprawą i eliminacją błędów. Wszystko to razem wpływa na lepszy jakościowo wyrób finalny jakim jest statek oraz na bezpieczeństwo jednostki pływającej.
-
Zarządzanie inżynierskimi projektami badawczymi z uwzględnieniem filozofii badań w inżynierii i technologii
- Anna Bobkowska
Celem prac opisanych w rozdziale jest analiza możliwości zastosowania filozofii badań w inżynierii i technologii w zarządzaniu inżynierskim projektem badawczym. Analiza obejmuje wybór praktycznych zagadnień z obszaru filozofii badań w inżynierii i technologii oraz próbę integracji wiedzy z powiązanych obszarów w celu efektywnego zarządzania inżynierskim projektem badawczym. W filozofii badań w inżynierii i technologii można znaleźć zagadnienia, które mogą mieć praktyczne zastosowanie w inżynierskich projektach badawczych. Punktem odniesienia dla zadań wytwórczych w inżynierskim projekcie badawczym jest wiedza z zakresu filozofii oraz praktyki technologii, dla zadań badawczych – wiedza na temat filozofii nauki oraz metod badawczych, a dla zadań zarządczych – dobre praktyki zarządzania projektem. Filozofia jest szczególnie przydatna w sytuacji wykraczania poza utarte ścieżki badań, podejmowania wyzwań w obszarze niezbadanych dotychczas aspektów w danej dyscyplinie inżynierskiej oraz wtedy, gdy istniejące metody badawcze ujawniają szereg ograniczeń.
-
Zarządzanie kolejowym ruchem podmiejskim z uwzględnieniem możliwości rekuperacji energii.
- Michał Urbaniak
- Marianna Jacyna
W materiale zaprezentowano ideę zarządzania ruchem pociągów przy uwzględnieniu rekuperacji. Odzyskana energia może być wykorzystywana na drodze wymiany między pojazdami znajdującymi się na tym samym odcinku zasilania, związane jest to jednak z odpowiednio skonstruowanym rozkładem jazdy. Przedstawioną koncepcję poparto wynikami z przeprowadzonego przejazdu teoretycznego na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Lotnisko Rębiechowo wykazując, że odpowiednio korygując czas przejazdu można zwiększyć wykorzystanie energii pochodzącej z rekuperacji blisko czterokrotnie.
-
ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM LOGISTYCZNYM W PROCESIE PRODUKCJI FARB PROSZKOWYCH
- Radosław Drozd
- Karol Kufel
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie systemu zarządzania łańcuchem logistycznym oraz praktycznych problemów w zarządzaniu nim w przedsiębiorstwie X produkującym farby proszkowe. Jedną z charakterystycznych cech opisywanego systemu logistycznego jest wykorzystywanie w koncepcji VMI – Vendor Management Inventory. Zakłada ona, że producent/dostawca sam generuje zamówienia na rzecz klienta na podstawie otrzymanych od niego informacji. Wiąże się to niestety z koniecznością wzięcia odpowiedzialności przez przedsiębiorstwo X nie tylko za odpowiednie zaopatrzenie własnego procesu produkcyjnego, ale także swoich klientów.
-
Zarządzanie partycypacyjne czy imperatywne władztwo w wymiarze sprawiedliwości.
- Przemysław Banasik
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie czy wypracowane koncepcje w zarządzaniu administracją publiczną mogą zostac wykorzystane w organizacji wymiaru sprawiedliwości.
-
Zarządzanie relacjami w szkołach wyższych elementem zarządzania jakością kształcenia
- Piotr Grudowski
- Ilona Ziemkiewicz-Gawlik
We współczesnym świecie relacje stały się czynnikiem, który można potraktować, jako podstawową determinantę przetrwania i rozwoju oraz istotny czynnik tworzenia przewagi konkurencyjnej. Na szczególną uwagę zasługują relacje z „klientami”, gdyż sukces na rynku osiągają wyłącznie te organizacje, które skutecznie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania „klientów”. W artykule przedstawiono istotę zarządzania relacjami w szkołach wyższych jako element jakości kształcenia kształtujący przewagę konkurencyjną. Przewagą szkoły wyższej jest osiągnięcie nadrzędnej pozycji wobec większej liczby konkurentów. Przewaga ta wynika z posiadania wyróżniającej się zdolności do zaoferowania „klientowi” usług odpowiadających jego oczekiwaniom, w sposób lepszy niż konkurenci i o wyższej jakości. W obecnych czasach, w sytuacji zmienności rynku, środkiem służącym do umocnienia pozycji na rynku staje się przede wszystkim zdolność do nawiązania i utrzymania właściwych relacji, czyli zachowanie współpracy z „klientami” oraz oferta najwyższej jakości usługi.
-
Zarządzanie ryzykiem jako niezbędny element procesu zarządzania wartością w przedsiębiorstwie
- Aniela Mikulska
Zarządzanie przedsiębiorstwem nabiera wielowymiarowego zna-czenia w warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia. Strategie realizowane przez przedsiębiorstwa uwzględniają nie tylko negatywny, ale i pozytywny wpływ ryzyka na wartość przedsiębiorstwa oraz jego potencjał rozwojowy. Przedsiębiorcza orientacja podmiotów wyraża się w podejmowaniu ryzyka na drodze do budowania swojej pozycji konkurencyjnej, a podejście do zarządzania ryzykiem determinuje w długim okresie zdolność przedsiębiorstwa do przetrwania i rozwoju. W opracowaniu podkreślono wpływ BCM (Business Continuity Management, po polsku UCD tj. Utrzymanie Ciągłości Działania) oraz zintegrowanego zarządzania ryzykiem ERM (Enterprise Risk Management) na wartości tworzone przez przedsiębiorstwo. BCM zabezpiecza interesy przedsiębiorstwa w sytuacjach skrajnych, natomiast zarządzanie ryzykiem pozwala nie tylko ograniczać negatywny wpływ zagrożeń na długookresowe wyniki przedsiębiorstwa, ale co więcej pozwala również na wykorzystywanie pojawiających się w otoczeniu szans. Wnioski autorki wynikają z wnikliwej analizy literatury dotyczącej zarządzania ryzykiem oraz analizy wyników opublikowanych badań.
-
ZARZĄDZANIE STRATEGIAMI SZLIFOWANIA SZYN W PROCESIE UTRZYMANIA NAWIERZCHNI KOLEJOWYCH
- Sławomir Grulkowski
- Jerzy Zariczny
Szlifowanie szyn kolejowych od co najmniej kilkunastu lat jest podstawową i integralną czynnością na rzecz prawidłowego utrzymania nawierzchni kolejowej i wydłużenia jej trwałości. Technologia, która pierwotnie stosowana była do usuwania tzw. zużyć falistych, czyli wzdłużnych nierówności powierzchni tocznej główki szyny, w coraz szerszym zakresie wprowadzana jest jako czynność planowo-zapobiegawcza. Zwiększone obciążenia dynamiczne przekazywane na powierzchnię toczną główki szyny, wynikające ze zwiększających się: nacisków na oś taboru, prędkości na liniach kolejowych i mocy jednostek trakcyjnych oraz często braku jednorodności odcinków linii kolejowych, prowadzą wprost do ujawniania się zwiększonej liczby wad kontaktowo – zmęczeniowych. Można to wyeliminować poprzez usunięcie górnej zewnętrznej warstwy materiału stalowego, a powstawanie nowych wad zdecydowanie opóźnia odpowiedni kształt przekroju szyny, do którego prowadzi szlifowanie. Wymaga to stosowania specjalnych maszyn szlifierskich. Wiele zarządów i kolejowych firm wykonawczych w Europie ciągle zbiera szczególne doświadczenia w zakresie technologii szlifowania szyn, by systematycznie pracować nad opracowywaniem odpowiednich specyfikacji technologii. W artykule przedstawiono obecnie stosowane strategie szlifowania i zalecenia dla optymalizacji wykorzystania technologii szlifowania obowiązujące w Europie.
-
Zarządzanie (współzarządzanie) sieciowe i zarządzanie sieciami w wymiarze sprawiedliwości – wyzwania (15 stron) Governance network and networks governance in the justice system – challenges
- Przemysław Banasik
- Sylwia Morawska
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytania czy w wymiarze sprawiedliwości jest miejsce i podstawa do wdrożenia zarządzania sieciowego (współzarządzania) oraz czy w działalności pomocniczej wymiaru sprawiedliwości istnieje potencjał do jego wdrożenia. W wymiarze sprawiedliwości istnieje duży potencjał do wykorzystania mechanizmów sieciowej współpracy. W ramach przestrzeni wymiaru sprawiedliwości współpraca międzyorganizacyjna może przybierać różne relacje i interakcje. Współpraca międzyorganizacyjna możliwa jest w działalności pomocniczej. Cechuje ją bowiem specyfika wynikająca z faktu, że dotyczy ona wymierzania sprawiedliwości, w której sędziowie są niezawiśli. Doskonałym narzędziem nastawionym na wymianę informacji oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami są wspólnoty praktyków. Są one przejawem realizacji paradygmatu zarządzania sieciowego. Wspólnoty praktyków intensyfikują przepływ wiedzy między organizacjami. Powołanie, w obszarze działalności podstawowej, zespołów sędziów (wspólnot praktyków) w sprawach cywilnych, karnych, gospodarczych itp. w układach horyzontalnych w obrębie okręgu lub apelacji poprzez uzyskiwanie konsensusu w ramach różnych poglądów interpretacyjnych sprzyjać może ujednolicaniu poglądów w ramach jednorodnych stanów faktycznych, a tym samym budować zaufanie do wymiaru sprawiedliwości. W działalności pomocniczej tworzenie więzi międzyorganizacyjnych służy przede wszystkim transferowi dobrych praktyk zarządczo-organizacyjnych.
-
Zarządzanie wymiarem sprawiedliwości - w kierunku spójnego systemu i budowania wartości
- Przemysław Banasik
Rozdziały: 1. Miejsce i odrębności zarządzania wymiarem sprawiedliwości w zarządzaniu publicznym; 2. Wartości, a więc co? Jak je postrzegać w wymiarze sprawiedliwości? 3. Wymiar sprawiedliwości w powiązaniach sieciowych; 4. Wrażliwość czy niewrażliwość wymiaru sprawiedliwości; 5. Zarządzanie systemowe – kierunki ewolucji sądu; 6. Ekonomiczna analiza motywacji polskiego sędziego i czynniki wpływające na jego decyzje związane z wyborem zawodu i efektywnością.