Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2005

Pokaż wszystkie
  • Model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układach napędowych
    • Ireneusz Mosoń
    • Andrzej Wilk
    2005

    W artykule przedstawiono metodę modelowania i model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układach napędowych. Do modelowania wykorzystano metodę energetyczną Lagrange'a. Współczynniki równania Lagrange'a układu napędowego z przełączalnym silnikiem reluktancyjnym MRV160 wyznaczono na podstawie wyników obliczeń silnika metodą elementów skończonych w programie Flux2D. Zamieszczono wybrane wyniki pomiarów i symulacji układu napędowego.


  • Model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układzie napędowym
    • Ireneusz Mosoń
    • Andrzej Wilk
    2005

    Przedstawiono sposób modelowania i opracowany model matematyczny przełączalnego silnika reluktancyjnego w układzie napędowym wyprowadzony z metody energetycznej Lagrange'a. Dokonano odpowiedniego podziału przełączalnego silnika reluktancyjnego na elementy skupione, sformułowano funkcje stanu elementów zachowawczych i rozpraszających. Wyznaczono funkcję Lagrange'a i funkcję dyssypacji Rayleigha we współrzędnych uogólnionych oraz wyprowadzono układ równań różniczkowych modelu. Współczynniki równań będące indukcyjnościami własnymi i wzajemnymi, a zależne od położeń wirnika i od prądów fazowych, wyznaczono na podstawie wyników obliczeń silnika metodą elementów skończonych w programie Flux 2D. Zamieszczono wybrane wyniki modelowania układu napędowego z przełączalnym silnikiem reluktancyjnym MRV160.


  • Model multiplikatywny a średnia geometryczna - wybrane problemy
    • Jerzy Ossowski
    2005

    W pierwszej części artykułu omówiono problemy względnego i absolutnego rozproszenia zmiennej objaśnianej w relacji do jej średniej geometrycznej w modelu multiplikatywnym. W nastepnej kolejności omówiono właściwości estymatora warunkowej średniejgeometrycznej w modelu multiplikatywnym. Na tym tle omówiono zagadnienie interpretacji odchylenia standardowego w tego typu modelach. W części końcowej artykułu wnioski teoretyczne poddano weryfikacji wykorzystując do tego celu multiplikatywny model kursu dolara na polskim rynku walutowym.


  • Model oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej
    • Tomasz Korol
    2005

    Artykuł jest polemiką z artykułem Sławomira Nahotko. Ma on charakter informacyjny dla osób zainteresowanych tematyką oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej polskich przedsiębiorstw.Autor przedstawił w nim swój model sztucznych sieci neuronowych prognozowania zagrożenia upadłością firm.


  • Model of process of wear sidle bearings of self ignition combustion engine
    • Piotr Bzura
    2005

    W artykule została podjęta próba przeanalizowania praktycznej przydatności modelu procesu zużycia głównych łożysk ślizgowych silnika spalinowego o ZS, opisującego zmienną szybkość ich zużycia. Analizie został poddany problem częstych zatrzymań i rozruchów silnika, gdyż z badań statystycznych wynika, że w tym czasie występuje największe zużycie łożysk ślizgowych.


  • Model optymalizacyjny doboru głównych parametrów układu napędowego okrętu z kompromisową śrubą o stałym skoku
    • Jan Michalski
    2005

    Praca zawiera sformułowania modeli matematycznych przydatnych do budowy algorytmu obliczeniowego, służącego do wstępnego wyznaczania parametrów układu napędowego okrętu ze śrubami o skoku stałym, w przypadku zadania niestandardowego - gdy charakterystyki oporu kadłuba są zmienne. Argumentami modeli są te parametry okrętu które identyfikowane są na etapie projektowania wstępnego. Struktura prezentowanych modeli spełnia formalizm dotyczący formułowania zagadnień optymalizacji matematycznej. Rezultatem optymalizacji są wyznaczane parametry układu napędowego ze śrubą kompromisową, które ekstremizują ustaloną funkcję celu, np. minimalizują zużycie paliwa na całej trasie rejsu.


  • Model osobistej wirtualnej biblioteki cyfrowej
    • Anna Chodkowska
    • Bogdan Wiszniewski
    2005

    Szybki rozwój Internetu umożliwiający publikowanie i czytanie artykułów online w skali globalnej, uzasadnia tworzenie bibliotek cyfrowych jako repozytoriów wiedzy. Ich rozwój napotyka jednak na liczne bariery natury psychologicznej, organizacyjnej i technologicznej. W artykule przedstawimy propozycje ich przełamania z punktu widzenia doświadczeń Biblioteki Głównej Politechniki Gdańskiej. W szczególności skoncentrujemy się na modelu osobistej biblioteki cyfrowej zrealizowanej w postaci biblioteki wirtualnej. Kluczowym zagadnieniem dla takiej biblioteki jest jakość oferowanych usług determinowana dynamizmem zasobów zarówno w sensie ich zmienności w czasie jak i zmiany ich lokalizacji. Proponowane rozwiązanie wykorzystuje model analizy H. Garcia-Molina i J. Cho i rozszerza go o nowe charakterystyki stabilności i spójności związanych z równoczesnym pomiarem wieku i położenia elementów. Przygotowywany system biblioteki wirtualnej jest w trakcie projektowania w oparciu o opracowany model teoretyczny i implementowany w formie prototypu do badań w środowisku Internetu z wykorzystaniem istniejącej funkcjonalności w Bibliotece Wirtualnej Sieci Semantycznej Politechniki Gdańskiej.


  • Model pojawiania się sytuacji odmiennych od normalnej podczas pobytu statku na morzu
    • Jerzy Girtler
    2005

    W referacie przedstawiono model zmian sytuacji, które mogą pojawiać sie w czasie ruchu statku. Model ten został opracowany w formie procesu semimarkowskiego. W modelu tym wyróżniono takie sytuacje, jak normalną, skomplikowaną, niebezpieczną, awaryjną i katastroficzną. Przedstawiono wzory określające prawdopodobieństwa pojawienia się wymienionych sytuacji. Zasygnalizowano, że w sytuacjach tych, jest możliwe podejmowanie racjonalnych decyzji, w przypadku zastosowania statystycznej teorii decyzji.


  • Model procesu hamowania w pojeździe hybrydowym
    • Marian Cichy
    • Jacek Kropiwnicki
    2005

    W tradycyjnym procesie hamowania cała energia kinetyczna pojazdu jest rozpraszana do otoczenia w postaci energii cieplnej. W pojazdach hybrydowych istnieje możliwość odzyskania części tej energii przez przekazanie do akumulatorów i wykorzystania jej do napędu pojazdu. W pracy przedstawiono model energetyczny procesu hamowania pojazdu hybrydowego w układzie szeregowym, stosując metodę grafów wiązań (GW). Stosując konwencję GW podano zależności umożliwiające analizę energetyczną procesu hamowania. Podano szacunkowe obliczenia parametrów energetycznych procesu hamowania autobusu hybrydowego.


  • Model ruchowy sygnalizacji w sieci pakietowej z protokołem SIP
    • Piotr Gutkowski
    • Sylwester Kaczmarek
    2005

    W pracy przedstawiono koncepcję analizy ruchowej sygnalizacji protokołu SIP. Zwrócono uwagę na szczególne cechy protokołu SIP, które należy uwzględnić przy tworzeniu modelu ruchowego. Po przyjęciu pewnych założeń upraszczających zaproponowano model ruchowy składający się z szeregowo połączonych modeli M/G/1. Podano również wzory umożliwiające obliczenie jednego z ważniejszych parametrów QoS, którym jest średni czas przebywania wiadomości SIP w systemie obsługi. Opisano także obecne tendencje rozwojowe związane z protokołem SIP: możliwość zastosowania protokołu SCTP, rozwiązania SIP-T oraz SIP-Q.


  • Model zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i jego zastosowanie przy podejmowaniu decyzji
    • Jerzy Girtler
    • Piotr Bzura
    2005

    W publikacji przedstawiono formalny opis procesu zmian stanu technicznego ślizgowych układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym i uzasadniono, że modelem tego procesu może być proces semimarkowski o skończonym zbiorze stanów. Przydatność tego modelu została wykazana na przykładzie często spotykanej w praktyce eksploatacyjnej sytuacji decyzyjnej, w której należy podjąć najlepszą decyzję spośród możliwych do podjęcia. Do podjęcia takiej (racjonalnej) decyzji została zastosowana wartość oczekiwana konsekwencji (jako kryterium optymalizacji), zgodnie z regułą wynikającą ze statystycznej teorii decyzji.


  • Model zużycia łożysk ślizgowych silnika o zapłonie samoczynnym
    • Piotr Bzura
    2005

    W artykule przedstawiona została możliwość zdobycia i wykorzystania informacji określających podstawowe własności fizyko-chemiczne oleju smarowego dla kształtowania zużycia łożysk ślizgowych.


  • Modele 1D i 2D przepływu w pompie diagonalnej
    • Romuald Puzyrewski
    • Paweł Flaszyński
    • Kazimierz Żochowski
    2005

    W pracy przedstawiono nowe podejście do rozwiązania zadania konstrukcyjnego pompy w ramach modelu osiowo-symetrycznego typu 2D. Przykład obliczeniowy cytowany w artykule przedstawia wirnik pompy diagonalnej poddanej obliczeniom 3D.Przedstawiono także nowy sposób prezentacji procesu tłoczenia w pompie diagonalnej w ramach modelu 1D w postaci wykresu energia - straty energii.


  • Modele prognozowania upadłości przedsiębiorstw - analiza porównawcza wyników sztucznych sieci neuronowych z tradycyjną analizą dyskryminacyjną
    • Tomasz Korol
    2005

    W artykule autor przedstawił swoje cztery modele sztucznych sieci neuronowych prognozowania upadłości przedsiębiorstw. Ponadto artykuł zawiera analizę porównawczą wyników modeli sztucznych sieci neuronowych z modelami analizy dyskryminacyjnej na rok i na dwa lata przed upadłością firm. Zawarto w nim również badania nad wyborem najlepszych wskaźników-predyktorów zagrożenia bankructwem przedsiębiorstw.


  • Modele systemów zarządzania jakością
    • Zbigniew Celmerowski
    2005

    Współczesne systemy zarządzania jakościa stają sie coraz bardziej złozone. Niniejszy rodział prezentuje próby modelowania tych systemów. Modele pozwalaja lepiej zrozumieć, wdrażać, stsosować i rozwijać te systemy w warunkach konkretnego przedsiebiorstwa.


  • Modeling and experimental investigation of the small UPQC systems
    • Ryszard Strzelecki
    • Grzegorz Benysek
    • J. Rusinski
    • H. Debicki
    2005 Pełny tekst

    In this paper the basis of analytical modelling of the UPQC arrangements (Unified Power Quality Conditioner) in d-q rotating coordinates, as well as select results of investigations conducted on the simplified small power laboratory model were talked over. In short form power balance as well as fundamental dependences and analytic model with regard of decoupling circuits were investigated. Applied method for DC link capacity selection was talked over in detail and additionally confirmed with experimental results. Results of simulation and experimental investigations, including operation of the UPQC arrangement in case of burden of the supply with thyristor rectifier were also introduced.


  • Modeling of a cyclic plane strain compression-extension test in granular bodies within a polar hypoplasticity
    • Andrzej Tejchman-Konarzewski
    • Erich Bauer
    2005

    W artykule przedstawiono wyniki numerycznej analizy wpływu cyklicznego ściskania-rozciągania na lokalizację odkształceń stycznych w materiałach granulowanych. Obliczenia wykonano stosując metodę elementów skończonych i mikropolarne hipoplastyczne prawo konstytutywne. Analizę przeprowadzono dla piasku zagęszczonego i luźnego dla różnych amplitud obciążenia.


  • Modeling of active fiber Bragg grating sensors
    • Paweł Wierzba
    2005

    W artykule omówiono działanie przetwornika hydrofonu wykorzystującego profilowaną membranę sprzężoną z aktywną światłowodową siatką Bragga. W wyniku modelowania, wykonanego Metodą Elementów Skończonych, stwierdzono występowanie gradientów naprężeń wzdłuż siatki. Opracowano program do modelowania pasywnych i aktywnych światłowodowych siatek Bragga wykorzystujący metodę modów sprzężonych. Przedstawiono charakterystyki widmowe pasywnych i aktywnych światłowodowych siatek Bragga. Przebadano wpływ gradientów naprężeń na pracę prezentowanego przetwornika.