Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2009

Pokaż wszystkie
  • Współczesne strategie przekształceń przestrzeni portów w kontekście przemian współczesnego miasta
    • Piotr Lorens
    2009

    Artykuł zawiera generalny opis współczesnego procesu przeobrażeń miast portowych. W szczególności omówiono w nim przekształcenia i ewolucję portu oraz skutki przestrzenne tego procesu.


  • Współczesne tendencje rozwoju struktur miejskich. Znaczenie procesów przekształceń i rewitalizacji
    • Piotr Lorens
    2009

    W artykule zawarto omówienie znaczenia procesów przekształceń i rewitalizacji miast w kontekście ich współczesnej ewolucji.


  • Współczesne wyzwania dla rozwoju systemów bezpieczeństwa tarnsportu
    • Ryszard Krystek
    2009

    Rozdział I: Współczesne wyzwania dla rozwoju systemów bezpieczeństwa transportu.1.1 Prawo do bezpieczeństwa1.2 Kultura bezpieczeństwa1.3 Polityka bezpieczeństwa1.4 Podsumowanie


  • Współczesność budownictwa światowego na podstawie Konferencji IABSE w latach 2007-2008
    • Zbigniew Cywiński
    2009

    Wgląd w problematykę budownictwa światowego dyskutowaną na spotkaniach IABSE w latach 2007-2008.


  • Współpraca pomp ciepła z miejską siecią ciepłowniczą
    • Zdzisław Kusto
    2009 Instal

    Pompa ciepła może być jednym z niekonwencjonalnych źródeł ciepła, które pozwolą na obniżenie zużycia konwencjonalnych surowców energetycznych. W artykule opisano wykonany bilans energetyczny i oszacowanie kosztów ogrzewania budynku wielomieszkaniowego ogrzewanego pompami ciepła współpracującymi z miejskim systemem ciepłowniczym. Zamierzenie takie jest zrealizowane w Gdańsku. Uczestnikami eksperymentu są spółdzielnia mieszkaniowa w dzielnicy Gdańsk-Orunia oraz Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplej


  • Wstępne badania identyfikacyjne elektrociepłowni kogeneracyjnej z silnikami spalinowymi zasilanymi paliwem gazowym
    • Maciej Ziółkowski
    2009 Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej

    W referacie przedstawiono możliwości prowadzenia badań identyfikacyjnych obciążeń kogeneracyjnych zespołów prądotwórczych, pracujących w lokalnych elektrociepłowniach. Na podstawie zaprezentowanych wyników badań wstępnych, przeprowadzonych w elektrociepłowni biogazowej zlokalizowanej na wysypisku śmieci Gdańsk Szadółki, oceniono możliwości wykorzystania uzyskanych wyników w procesie projektowania lokalnych elektrociepłowni z silnikami spalinowymi.


  • Wstępne wyniki badań dostępności sieci ASG-Eupos podczas inwentaryzacji trasy kolejowej Kościerzyna - Kartuzy = Preliminary research results of ASG-Eupos network availability during surveying of Kościerzyna-Kartuzyrailway route
    • Władysław Koc
    • Cezary Specht
    • Aleksander Nowak
    • Agnieszka Jurkowska
    • Piotr Chrostowski
    • Leszek Lewiński
    • Maciej Bornowski
    2009 Pełny tekst

    W artykule przedstawiono wyniki pomiarów dostępności określonej wartości błędu współrzędnych, wyznaczonych przy wykorzystaniu sieci ASG-EUPOS, uzyskane podczas pomiarów inwentaryzacyjnych testowego odcinka linii kolejowej. Pomiary z wykorzystaniem4 odbiorników GNSS przeprowadzono w miesiącu lutym bieżącego roku na odcinku trasy kolejowej Kościerzyna - Kartuzy. Program badań zakładał montaż, na pokładzie platformy kolejowej napędzanej przez drezynę elektryczną, czterech zestawów pomiarowych odbiorników fazowych GPS System 1200 (Leica) wykorzystujących, dla wyznaczeń współrzędnych, Aktywną Sieć Geodezyjną EUPOS. Pomiary wykonano metodą RTK w serwisie czasu rzeczywistego NAWGEO przy wykorzystaniu poprawek powierzchniowych. W wyniku pomiarów uzyskano blisko 40 000 wyznaczeń współrzędnych każdej z anten. Artykuł przedstawia metodę realizacji pomiarów, matematyczny model wyznaczania dostępności określonej wartości błędu współrzędnych, który zastosowano do opracowania rezultatów, prezentując funkcje oraz graniczne wartości dostępności, przy założeniu progu decyzji pomiędzy stanem zdatności i niezdatności wynoszącym 10 cm. Ponadto w publikacji wskazano na obszary poznawcze w zakresie dalszych kierunków badań eksperymentalnych.


  • Wtórny rozwój bakterii heterotroficznych w wodzie wodociągowej
    • Aleksandra Sokołowska
    • Krystyna Olańczuk-Neyman
    2009

    Bezpieczne dostarczenie wody poprzez system dystrybucji bez pogorszenia jej jakości jest aktualnym wyzwaniem dla technologów, wymagającym nowych rozwiązań. W tym aspekcie istotnie ważną cechą wody jest biologiczna stabilność utożsamiana z zachowaniem na niezmienionym poziomie jej właściwości mikrobiologicznych. W wodzie niestabilnej biologicznie zachodzi wtórny wzrost różnorodnych mikroorganizmów, któremu to zjawisku często towarzyszą niekorzystne zmiany cech fizycznych (np. mętność, zapach, smak, barwa) oraz cech chemicznych (np. wzrost stężenia żelaza, manganu, azotynów, azotanów). W pracy opisano przyczyny, skutki oraz metody zapobiegania wtórnemu wzrostowi mikroorganizmów w sieci wodociągowej, a także przedstawiono wyniki badań bakteriologicznych jakości wody przeznaczonej do spożycia pochodzącej z ujęcia powierzchniowego i dwóch ujęć podziemnych.


  • Wybór poziomu dokładności modelu systemu kanalizacyjnego
    • Jerzy Sawicki
    2009 PRACE NAUKOWE POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ, SERIA: INŻYNIERIA ŚRODOWISKA

    W pracy podjeto problem doboru modelu obliczeniowego sieci kanalizacji deszczowej. Jako kryterium porównawcze przyjęto fizykalne aspekty systemu (zmienność ruchu w czasie i przestrzeni)oraz charakterystyke przyjętej metody obliczeniowej. Znaczenie wybory własciwych relacji zilustrowano na przykładzie obliczania miarodajnego spływu wód deszczowych oraz wymiarowaniu komór rozdzielczych.


  • Wybrane aplikacje
    • Mariusz Kaczmarek
    • Alicja Renkielska
    • Mateusz Moderhak
    • Antoni Zbigniew Nowakowski
    2009


  • Wybrane aspekty drog wodnych środlądowych na zapleczu portu gdanskiego
    • Teresa Jarzębińska
    • Jerzy Znyk
    2009 Inżynieria Morska i Geotechnika

    W artykule przedstawiono stan istniejący polskich drog wodnych środlądowych, skład floty przewozowej i miejsce polskich drog wodnych w sieci europejskiej. Omowiono równiez możliwości przystosowania portu gdanskiego dla obslugi przewozow środlądowych.


  • Wybrane aspekty wykorzystania projakościowych systemów zarządzania w szkolnictwie wyższym
    • Piotr Grudowski
    2009 Pełny tekst PRZEGLĄD ORGANIZACJI

    W opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące relacji jakie łączą systemy zarządzania skoncentrowane na jakości z elementami zarządzania wiedzą w wyższych uczelniach. Zaproponowano trójetapowy model rozwojowy projakościowego systemu zarządzania uczelnią uwzględniający elementy zarządzania wiedzą w ramach struktur procesowych.


  • Wybrane czynniki zróżnicowania rozwoju regionów - na przykładzie województwa pomorskiego i wielkopolskiego
    • Małgorzata Gawrycka
    • Anna Szymczak
    2009

    Procesy globalizacji realizujące się we współczesnej gospodarce wynikają w dużym stopniu ze swobody przepływu produktów, kapitału i zasobów pracy. Ich skutkiem jest zmiana znaczenia poszczególnych czynników produkcji. Na znaczeniu tracą tradycyjne czynniki: praca, kapitał i ziemia. Dominujacego znaczenia, dla wzrostu gospodarczego, nabiera z kolei wiedza utożsamiana z nowoczesnymi technologiami, innowacyjnością oraz skutecznym zarzadzaniem organizacjami. Rola i znaczenie narodowej polityki makroekonomicznej systematycznie obniża się, ponieważ procesy gospodarcze przebiegają niezależnie od granic państwowych. Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że rzeczywista konkurencyjność gospodarki zależy głównie od konkurencyjności przedsiębiorstw. Oznacza to, iż rozwój gospodarczy można osiagnąć dzięki tworzeniu warunków sprzyjających budowaniu konkurencyjności pzrez przedsiębiorstwa. Celem niniejszego artykułu jest próba zdiagnozowania przyczyn zróżnicowania regionów w Polsce na przykładzie województwa pomorskiego i wielkopolskiego.


  • Wybrane informacje o rynku kart płatniczych w Polsce w latach 2003-2008
    • Marcin Potrykus
    2009 Pełny tekst Ekonomiczne Problemy Usług

    Referat podejmuje tematykę rozwoju rynku bankowości terminalowej w Polsce. Charakterystyce poddano istotę zjawiska. Zanalizowano krajowy rynek bankowości terminalowej, w oparciu o ilościowy stan kart płatniczych, a także dokonywanych transakcji bankomatowych (ilościowo i wartościowo). Zbadano stopień nasycenia rynku kartami płatniczymi i punktami, w których można korzystać z kart płatniczych ( bankomaty, punkty handlowo-usługowe). Ocenie poddano przyszłe szanse rozwoju bankowości terminalowej w Polsce z uwzględnieniem technologii bezstykowej oraz projektu Karty Miejskiej.


  • Wybrane problemy kształtowania kładek dla pieszych w miastach
    • Krzysztof Żółtowski
    • Andrzej Kozakiewicz
    • Tomasz Romaszkiewicz
    2009

    W referacie przedstawiono główne problemy z jakimi może zetknąć się projektant miejskiej kładki dla pieszych. Omówiono : estetykę, funkcjonalność, bezpieczeństwo i własności mechaniczne tych obiektów mostowych. Zawarto przykładowe wyniki badań naukowych.


  • Wybrane problemy metodyczne planowania w zarządzaniu rozwojem obszarów metropolitalnych
    • Jacek Sołtys
    2009

    Autor nawiązuje do cech obszarów metropolitalnych oraz typowych problemów rozwiązywanych w procesie planowania rozwoju tych obszarów. Zasadniczym przedmiotem artykułu są wybrane problemy metodyczne dotyczące planowania kompleksowej strategii zarządzania rozwojem obszarów metropolitalnych i sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego tych obszarów. Problemy metodyczne planowania rozumiane są jako trudności, dylematy i wątpliwości dotyczące doboru lub sposobu zastosowania właściwych metod. Omawiane są m. in. problemy: określenia podmiotu planu strategicznego obszarów metropolitalnych, uczestnictwa różnych podmiotów w procesie planistycznym, wzmacniania cech strategicznych w planowaniu przestrzennym obszarów metropolitalnych oraz zakresu ustaleń planistycznych. Autor analizuje też przyczyny problemów oraz wskazuje niektóre możliwości ich pokonania.


  • Wybrane problemy respektowania struktury przyrodniczej w zarządzaniu rozwojem obszarów metropolitalnych
    • Jacek Sołtys
    2009

    Autor zadaje pytanie, dlaczego w zarządzaniu rozwojem obszarów metropolitalnych nie zawsze respektuje się ich strukturę przyrodniczą. Analizy pewnych typowych sytuacji pozwalają stawiać hipotezy niektórych tego przyczyn. Należą do nich: ograniczoność przestrzeni i konfliktogenność struktur przestrzennych, mechanizmy społeczno-gospodarcze wymuszające decyzje niekorzystne dla środowiska przyrodniczego, niedostatek świadomości ekologicznej i hierarchia wartości, zwłaszcza decydentów, niedostatki metodyczne planowania przestrzennego, niedostateczna siła prośrodowiskowych grup społeczno-politycznych i ich argumentów. Wskazuje się na typowe wspólne problemy wymagające całościowego rozwiązania w procesie planowania obszarów metropolitalnych. Podkreśla się problemy wynikające z ich wielopodmiotowości i aktualnego systemu planowania. Sygnalizuje się możliwe problemy zarządzania rozwojem obszarów metropolitalnych, wykorzystującego ich plany zagospodarowania przestrzennego, będące wciąż w fazie sporządzania. Wskazuje się też wnioski metodyczne do planowania strategicznego i przestrzennego, których uwzględnienie pozwoliłoby łagodzić sygnalizowane problemy.


  • Wybrane problemy teoretyczne związane z projektowaniem i budową Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu
    • Krzysztof Żółtowski
    • Tomasz Romaszkiewicz
    • Bartosz Wasilewski
    2009

    W artykule omówiony jest przegląd problemów teoretycznych i odpowiadające im analizy numeryczne wykonane jako część prac konsultingowych dla GDDKiA przy projektowaniu mostu podwieszonego we Wrocławiu


  • Wybrane problemy wykonawstwa pali w złożonych warunkach geotechnicznych podłoża ekspansywnego tarasu niskiego rzeki Brdy w Bydgoszczy.
    • Kazimierz Gwizdała
    • Łukasz Kumor
    • Maciej Kordian Kumor
    2009

    Przedstawiono przykład wykonawstwa pali CFA w warunkach podłoża ekspansywnego. Omówiono wpływ błędnego rozpoznania geotechnicznego oraz wyboru niedoświadczonego wykonawcy na realizację posadowienia obiektu.