Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2015

Pokaż wszystkie
  • Nowoczesna koncepcja rozwoju transportu trolejbusowego - projekt Slide-In
    • Mikołaj Bartłomiejczyk
    • Marcin Połom
    2015 Pełny tekst Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    Ewolucja komunikacji trolejbusowej zachodzi w wielu europejskich miastach. Wraz z rozwojem alternatywnych źródeł zasilania (baterie trakcyjne, supekondensatory, spalinowe agregaty prądotwórcze) trolejbusy stają się mniej uzależnione od sieci trakcyjnej, a przy tym bardziej efektywne ekonomicznie. Jednoczesny rozwój autobusów elektrycznych i wiążące się z nimi problemy eksploatacyjne skłaniają do refleksji nad wykorzystaniem zalet trolejbusów i elektrobusów czyniąc rozwiązanie doskonalszym. W artykule przedstawiono szwedzkie doświadczenia we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań z pogranicza komunikacji trolejbusowej i autobusów elektrycznych.


  • Nowoczesne rozwiązania stosowane w kontekście ograniczenia strat energetycznych w budynkach oraz poprawy komfortu cieplnego
    • Rafał Andrzejczyk
    • Marta Gosz
    • Tomasz Mania
    2015

    W artykule zaprezentowano nowoczesne rozwiązania pozwalające na zmniejszenie energochłonności budynków oraz ograniczenie wpływu warunków atmosferycznych na komfort cieplny. Omówiono metodologię optymalizacji kształtu oraz rodzaju materiałów wykorzystywanych w procesie powstawania budynków użytkowych. Zaprezentowano tu metody oparte o najnowsze zdobycze techniki takie jak materiały budowlane z domieszką PCM (ang. Phase change materials)


  • Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych
    • Sławomir Sommer
    2015 Logistyka

    W artykule został podjęty temat nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Opisane zostały: moduł prędkości zbliżania (CVM), system ostrzegania o poprzecznym ruchu pojazdów (CTA), system informacji o polu martwym (BLIS), lewy boczny oraz prawy boczny moduł wykrywania obiektów (SODL/ SPDR), system ostrzegania kierowcy (DAS) oraz asystent pasa ruchu (LKA).


  • Nowoczesny menedżeryzm sądowy
    • Przemysław Banasik
    2015 Organizacja i Kierowanie

    Celem artykułu jest ocena rozwiązań przyjętych w wymiarze sprawiedliwości dotyczących zarządzania nim przez profesjonalne podmioty. Artykuł odpowiada na pytania, na ile formalne kompetencje menedżerów sądowych pokrywają się z kompetencjami merytorycznymi i praktycznymi. I wreszcie, na ile menedżerowie są świadomi wyzwań stojących przed współczesnym wymiarem sprawiedliwości w Polsce. Brak wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania może być poważną przeszkodą we wprowadzeniu profesjonalnego zarządzania sądem. Wprowadzenie do sądu menedżera sądowego wymaga w związku z tym dokonania identyfikacji luki kompetencyjnej i opracowania strategii kształcenia ustawicznego dostosowanego do potrzeb organizacji wymiaru sprawiedliwości.


  • Numerical estimation of the pile toe and shaft unit resistances during the installation process in sands
    • Jakub Konkol
    2015 Pełny tekst Studia Geotechnica et Mechanica

    Numerical simulations of a pile jacking were carried out. A Coupled Eulerian–Lagrangian (CEL) formulation was used to treat with large deformation problems. An Abaqus, a commercial Finite Element Method software suit, was used as a computing environment. The Mohr–Coulomb constitutive model was applied and the Coulomb model of friction was used to describe pile-soil interaction. Calculations were made for three different pile diameters. Toe and shaft unit resistances versus depth for each pile were investigated and plotted. CPT-based solutions were compared with the results of numerical simulations.


  • Numerical FDM modelling of wave propagation in concrete structure
    • Beata Zima
    • Rafał Kędra
    2015 Prace Studentów Politechniki Wrocławskiej. Seria : Konferencje

    The article presents application of finite difference method to damage detection and its size evaluation in concrete structure by elastic wave propagation method. The simulations of wave propagation in concrete structure were performed for six different damage scenarios. Damages were modelled as areas with changed material properties. Investigation focused on the influence of damage size on the energy of wave reflection. Presented results in the form of displacement maps and signals indicate the possibility of detecting material defects by using a quantitative indicator.


  • Numerical Investigation of Nuclear Reactor Kinetic and Heat Transfer Fractional Model with Temperature Feedback
    • Tomasz Nowak
    • Kazimierz Duzinkiewicz
    • Robert Piotrowski
    2015

    Abstract—In the paper, the numerical results concerning the kinetics and proposed heat exchange models in nuclear reactor based on fractional calculus are presented for typical inputs. Two fractional models are proposed and compared with the model based on ordinary derivative. The first fractional model is based on one of the generalized Cattaneo equations. The second one is based on replacing the ordinary to fractional order of derivative in differential system of equations. Modified Oustaloup Method is implemented. Simulation results of proposed models are presented.


  • Numerical methods for the assessment of bridge safety barriers
    • Kazimierz Jamroz
    • Stanisław Burzyński
    • Wojciech Witkowski
    • Krzysztof Wilde
    • Grzegorz Bagiński
    2015

    The paper presents a numerical study of the bus crash test for bridge safety barriers. The analysis is conducted with the use of explicit code LS-DYNA. The problem of hourglass effect in shell elements is discussed. The simulations of bus impact against the barrier show that the analyzed barrier withstands the impact forces and restrains the bus trajectory to the bridge road.


  • NUMERICAL MODEL QUALITY ASSESSMENT OF OFFSHORE WIND TURBINE SUPPORTING STRUCTURE BASED ON EXPERIMENTAL DATA
    • Maciej Kahsin
    • Marcin Łuczak
    2015

    As a structure degrades some changes in its dynamical behavior can be observed, and inversely, observation and evaluation of these dynamical changes of the structure can provide information of structural state of the object. Testing of the real structure, besides of being costly, can cover only limited working states. It is particularly considerable in case of hardly accessible, and randomly/severely dynamically loaded offshore structures. As a testing instrument, numerical simulations are not limited as much, however a quality of answers depends significantly on an excellence of numerical model, and how in reality it reassembles the actual structure and the test results. One of the strategies is to correlate and update numerical models basing on the experimental data. Presented outcomes were obtained in frame of “AQUILO” project that aims to create a knowledge base, from which the investor will be able to decide on the best type of support structure for offshore wind farm specific location in Polish maritime areas. The examined object is laboratory tripod type support model (scaled) of the offshore wind turbine supporting structure, with appended flange on the one of the branches, allowing simulation of a fatigue cracking process. For the assessment and comparison with numerical model calculation results of the dynamical state of the structure the Experimental Modal Analysis (EMA) approach was selected. After several measuring campaigns a database of results including varying type of supporting condition, and crack opening stages, was obtained. The numerical model was constructed with use of Finite Element Method (FEM) approach. The quality of FE model was assessed using Modal Assurance Criterion (MAC) that compares both models modal vectors, that is modal deformation shapes. Also the differences in frequencies of modes was assessed and taken as quantification of an compatibility. The results (EMA) show importance of applying and modelling (FEM) of supporting condition. An additional senility analysis directs indicated best fit parameters for a start of FE optimization process.


  • Numerical modeling of the combustion in a lab-scale pulverized-coal fired combustion chamber
    • Karol Ronewicz
    • Dorota Sawicka
    • Janusz Cieśliński
    • Sławomir Smoleń
    2015

    This work presents results of numerical modeling of the combustion process inside a lab-scale drop-tube chamber, designed to investigate the slagging properties of the flue ashes, created through the solid fuel firing. Interaction between turbulence and chemistry is accounted by use of probability density function (PDF). FLUENT inputs for non-premixed combustion chemistry modeling are defined. A discrete second phase of the coal particles is determined and a simulation involving reactions of the fuel is solved.


  • NUMERICAL SIMULATIONS OF GAP FLOW ABOVE ROTATING DISK
    • Filip Wasilczuk
    • Paweł Flaszyński
    • Piotr Doerffer
    2015 Pełny tekst TASK Quarterly

    A rotating disk can be considered a basic configuration for the investigati ons of the impact of various conditions on the flow through the clearance between the s hrouded turbine blade and the casing. Numerical calculations using Fine/Turbo Numeca were conducted to examine the influence of the rotational velocity and the pressure differ ence across the disk on the flow conditions, especially the mass flow through the clearance. The results were validated using the experimental data. Moreover, the flow field was investigated t o reveal the vortices induced in the flow. The calculations showed a significant drop of the mas s flow with a rise of the rotation velocity. Additionally, the vortex created upstream of th e disk at higher rotation velocities was observed. The phenomenon of separation at the edge of the di sk was investigated.


  • Numerical single-phase modeling of turbulent flow and heat transfer of nanofluids
    • Hendrik Boertz
    • Albert Baars
    • Janusz Cieśliński
    • Sławomir Smoleń
    2015

    In this work, Nusselt number and friction factor are calculated numerically for turbulent pipe flow (6 000< Re < 12 000) with constant heat flux boundary condition using nanofluids. The nanofluid is modelled with the single-phase approach and the simulation results are compared with published experimental data.


  • Numerical solution analysis of fractional point kinetics and heat exchange in nuclear reactor
    • Tomasz Nowak
    • Kazimierz Duzinkiewicz
    • Robert Piotrowski
    2015 NUCLEAR ENGINEERING AND DESIGN

    The paper presents the neutron point kinetics and heat exchange models for the nuclear reactor. The models consist of a nonlinear system of fractional ordinary differential and algebraic equations. Two numerical algorithms are used to solve them. The first algorithm is application of discrete Grünwald-Letnikov definition of the fractional derivative in the model. The second involves building an analog scheme in the FOMCON Toolbox in MATLAB environment where Oustaloup recursive filter is defined. The simulation results for input step reactivity are discussed and compared. The impact of the model parameters is examined.


  • Numerical solution of threshold problems in epidemics and population dynamics
    • Zbigniew Bartoszewski
    • Zdzisław Jackiewicz
    • Y. Kuang
    2015 Pełny tekst JOURNAL OF COMPUTATIONAL AND APPLIED MATHEMATICS

    A new algorithm is proposed for the numerical solution of threshold problems in epidemics and population dynamics. These problems are modeled by the delay-differential equations, where the delay function is unknown and has to be determined from the threshold conditions. The new algorithm is based on embedded pair of continuous Runge–Kutta method of order p = 4 and discrete Runge–Kutta method of order q = 3 which is used for the estimation of local discretization errors, combined with the bisection method for the resolution of the threshold condition. Error bounds are derived for the algorithm based on continuous one-step methods for the delay-differential equations and arbitrary iteration process for the threshold conditions. Numerical examples are presented which illustrate the effectiveness of this algorithm.


  • Numerical study of turbulent flow and heat transfer of nanofluids in pipes
    • Janusz Cieśliński
    • Hendrik Boertz
    • Albert Baars
    • Sławomir Smoleń
    2015

    In this work, Nusselt number and friction factor are calculated numerically for turbulent pipe flow (6 000 < Re < 12 000) with constant heat flux boundary condition using nanofluids. The nanofluid is modelled with the single-phase approach and the simulation results are compared with experimental data of Vajjha et al. [1]. Ethylene glycol and water, 60:40 EG/W mass ratio, as base fluid and SiO2 nanoparticles are used as nanofluid with particle volume concentrations ranging from 0% to 10%. Nusselt number predictions for the nanofluid are in agreement with experimental results and a conventional single-phase correlation of Gnielinski [2]. The mean deviation is in the range of 5%. Friction factor values show a mean deviation of 1.5% to a conventional single-phase correlation, however, they differ considerably from the nanofluid experimental data. The results indicate that the nanofluid requires more pumping power than the base fluid for high particle concentrations and Reynolds numbers on the basis of equal heat transfer.


  • Numeryczna a standardowa analiza pracy fundamentu obiektu zabytkowego
    • Jarosław Przewłócki
    • Monika Zielińska
    2015 Pełny tekst Inżynieria Morska i Geotechnika

    Przeprowadzono analizę pracy kamiennego fundamentu obiektu zabytkowego na podstawie obowiązującego EUROKODU 7, a także w oparciu o obliczenia numeryczne programem Abaqus. Sprawdzono dwa podstawowe warunki normowe, czyli stan graniczny nośności oraz stan graniczny użytkowalności . Wykonano również uproszczoną analizę przy wykorzystaniu metody tabelarycznej, bazującej na dopuszczalnych jednostkowych obciążeniach (k2).


  • NUMERYCZNA ANALIZA ZACHOWANIA SIĘ KOLIDUJĄCYCH ZE SOBĄ BUDYNKÓW STALOWYCH PODDANYCH OBCIĄŻENIOM SEJSMICZNYM
    • Barbara Sołtysik
    • Robert Jankowski
    2015

    Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników nieliniowej analizy numerycznej dotyczącej zachowania się dwóch budynków o konstrukcji stalowej zderzających się ze sobą w wyniku oddziaływań sejsmicznych. W badaniach uwzględniono wpływ efektu prędkości odkształcenia na zachowanie się budowli, co dotychczas nie było analizowane. Model numeryczny oraz analiza dynamiczna, dla składowej NS trzęsienia ziemi El Centro z 1940 roku, wykonane zostały przy użyciu Metody Elementów Skończonych (MES) w programie MSC Marc 2008. Przed przystąpieniem do analizy dynamicznej wykonano analizę modalną w celu określenia dominujących częstotliwości drgań własnych konstrukcji oraz odpowiadających im postaci drgań. Wyniki analizy numerycznej pokazują, iż efekt prędkości odkształcenia może mieć istotny wpływ na odpowiedź kolidujących ze sobą budynków stalowych poddanych obciążeniom dynamicznym, prowadząc do zmniejszenia ich odpowiedzi.


  • Numeryczna i eksperymentalna analiza zakładkowego połączenia śrubowego poddanego wymuszeniu impulsowemu
    • Rafał Kędra
    2015

    Połączenia śrubowe są szeroko rozpowszechnione w budownictwie, głównie dzięki ich wysokiej nośności, trwałości i usprawnieniu montażu. W zależności od typu użytych łączników, sposobu ukształtowania połączenia, czy zastosowania wstępnego sprężenia wpływają one w różnym stopniu na sztywność węzłów i pracę całej konstrukcji. Dotyczy to w szczególności właściwości dynamicznych konstrukcji: częstotliwości i postaci drgań własnych oraz tłumienia. W pracy przedstawiono doświadczalno-numeryczną analizę wpływu sposobu modelowania łączników śrubowych na dokładność uzyskanych wyników dla modelu zakładkowego połączenia śrubowego poddanego wymuszeniu impulsowemu. Badania doświadczalne przeprowadzono przy wykorzystaniu młotka modalnego i czujników przyśpieszeń (akcelerometrów). Obliczenia numeryczne wykonano przy pomocy programu ABAQUS, wykorzystującego metodę elementów skończonych. Badano wpływ uproszczeń geometrii łączników, gęstości siatki i typu elementów skończonych w modelu trójwymiarowym na zbieżność uzyskanych wyników do rezultatów eksperymentu. Przeanalizowano szeroko rozpowszechnione i spotykane w literaturze modele numeryczne. W celu zmniejszenia kosztów obliczeniowych sformułowano zastępcze własności mechaniczne (sztywności, współczynniki tłumienia) połączenia w modelu jednowymiarowym.


  • NUMERYCZNY MODEL OBLICZENIOWY OBIEGU TURBINY KLASY 300 MW
    • Andrzej Gardzilewicz
    • Jerzy Głuch
    • Anna Milewska
    2015 Pełny tekst Mechanik

    Niniejszy artykuł stanowi opis modelu obiegu cieplnego turbiny o mocy 360MW, utworzonego w preprocesorze numerycznego programu obliczeniowego onazwie DIAGAR. Zadaniem opisywanego modelu jest odtwarzanie zjawisk fizycznych zachodzących w poszczególnych urządzeniach składowych obiegu, zarówno podczas poprawnej (sprawnej) pracy bloku energetycznego, jak i w przypadku pojawienia się niesprawności. Utworzony model posłuży w przyszłości jako narzędzie cieplno-przepływowej diagnostyki analizowanego bloku energetycznego, pracującego w jednej z polskich elektrowni.