Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2019

Show all
  • METODA POŚREDNIEGO WYZNACZANIA MOCY EFEKTYWNEJ WOLNOOBROTOWEGO SILNIKA OKRĘTOWEGO NA PODSTAWIE EKSPLOATACYJNYCH POMIARÓW CIŚNIENIA POWIETRZA DOŁADOWUJĄCEGO
    • Dominik Kreft
    2019 Full text Journal of Polish CIMEEAC

    W artykule przedstawionometodę, która pozwala w przybliżony sposób wyznaczyć względną moc okrętowego silnika głównego w warunkach eksploatacji na podstawie standardowego pomiaru ciśnienia powietrza doładowującego wkanaledolotowym. Metoda oparta jest na określaniuwspółczynnikówaproksymującej funkcji liniowej, przy znanym ciśnieniu doładowania oraz rodzaju i mocy nominalnejsilnika.Jest ona uzupełnieniem innych metodpośredniego wyznaczania mocy efektywnej silnika głównego, wymienionych we wstępie niniejszego artykułu


  • Metoda wspomagająca wybór modelu transportu ładunków przez samorząd lokalny
    • Daniel Kaszubowski
    2019

    Celem monografii było opracowanie metody wspomagającej wybór modelu transportu ładunków, uwzględniającej wymagania zarządzania tym rodzajem transportu oraz operacyjne uwarunkowania wykorzystania modeli przez samorząd lokalny. Przyjęty cel wynika ze zidentyfikowanych luk badawczych związanych z wykorzystaniem modeli miejskiego transportu ładunków przez samorząd lokalny. Dotyczą one niedostatecznej umiejętności wyodrębnienia transportu ładunków w ramach miejskiego systemu transportowego i braku systemowego podejścia do tego zagadnienia oraz niezdecydowania samorządów w zakresie formułowania wymagań dla modeli jako narzędzi wspierających realizację miejskiej polityki transportowej. Dodatkowym problemem jest niedostatek badań nad wykorzystaniem modeli transportowych w realizacji działań usprawniających transport ładunków w miastach. Uwzględniając wymienione czynniki, przeprowadzono kompleksową analizę zagadnień dotyczących organizacyjnej i podmiotowej charakterystyki miejskiego transportu ładunków, strategicznych celów zarządzania i stosowanych do ich realizacji narzę- dzi usprawniających, warunków implementacji modeli miejskiego transportu ładunków oraz możliwości wykorzystania w tym celu dostępnych metod wspomagania decyzji w transporcie. W rezultacie powstała nowatorska metoda hierarchiczna, zapewniająca niewystępujący wcześniej poziom kompleksowości oraz funkcjonalnej integracji czynników pozwalających na opracowanie rekomendacji odnośnie do wyboru modelu miejskiego transportu ładunków. Metoda obejmuje poziomy: strategiczny (sparametryzowane cele zarządzania), taktyczny (wymagania analityczne narzędzi usprawniających) oraz operacyjny (uwarunkowania wykorzystania modeli przez samorząd). Elementem integrującym jest zastosowanie jednolitego zbioru kryteriów ilościowych, pozwalających na logiczne połączenie zagadnień o różnym poziomie szczegółowości. Spójność metody poddano weryfikacji, stosując ją odniesieniu do wybranego miasta w Polsce. Uzyskane wyniki potwierdzają przyjęcie właściwego podejścia do założonego problemu badawczego. Stwierdzono jednoznacznie, że żaden z dostępnych modeli miejskiego transportu ładunków nie może być obecnie wykorzystany bez gruntownej przebudowy istniejącego systemu pozyskiwania danych oraz zasad planowania miejskiego transportu ładunków. Ze względu na uniwersalny charakter metoda może być stosowana przez wszystkie samorządy miejskie, bez konieczności każdorazowej adaptacji do lokalnych uwarunkowań.


  • Metodologia badania zaworów hamulcowych
    • Piotr Patrosz
    • Paweł Załuski
    • Ryszard Jasiński
    2019 Full text Napędy i Sterowanie

    Artykuł opisuje metodologię statycznego i dynamicznego badania zaworów hamulcowych. Stanowisko badawcze zaprojektowano i zbudowano na Politechnice Gdańskiej jako część projektu badawczo-rozwojowego pt.: „Zaprojektowanie i zbadanie innowacyjnych podsystemów ładowarek kołowych firmy Hydro-Metal”, dofinansowanego przez PARP w ramach programu „Bon na innowacje”. Ponadto przedstawiono szczegóły konstrukcyjne i funkcje najczęściej spotykanych zaworów hamulcowych oraz zaprezentowano przykładowe wyniki badań i wykryte wady badanych zaworów.


  • METODOLOGICZNE PROBLEMY REALIZACJI BADAŃ EMPIRYCZNYCH URZĄDZEŃ ENERGETYCZNYCH OKRĘTOWYCH SIŁOWNI SPALINOWYCH
    • Jerzy Girtler
    2019

    W referacie scharakteryzowano w ujęciu ogólnym wymagania obowiązujące a badaniach naukowych, zwłaszcza empirycznych, w zakresie metodologicznym i na przykładzie badań urządzeń energetycznych siłowni okrętowych, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Scharakteryzowano problemy pojawiające się przy formułowaniu i weryfikacji hipotez naukowych oraz przedstawianiu tez i ich udowadnianiu. Przedstawiono schemat logiczny weryfikacji hipotezy naukowej z zastosowaniem indukcji. Wyjaśniono tok postępowania w procesie udowadniania tezy. Zasygnalizowano także problemy metrologiczne istniejące w procesie wykonywania pomiarów. Wskazano na konieczność przeprowadzania rachunku błędów i oszacowania niedokładności pomiarów. Zwrócono także uwagę na niezasadność bezkrytycznego używania, czyli nadużywania, pojęcia „model” w badaniach naukowych i scharakteryzowano atrybuty modelu adekwatnego do obiektu badań.


  • METODY IDENTYFIKACJI STANÓW NIEZDATNOŚCI EKSPLOATACYJNEJ OKRĘTOWYCH WAŁÓW NAPĘDOWYCH – POMIARY DRGAŃ MECHANICZNYCH LINII WAŁÓW
    • Konrad Marszałkowski
    2019 Full text Journal of Polish CIMEEAC

    Analizując eksploatacyjne przyczyny utraty współosiowości linii okrętowych wałów napędowych należy zauważyć, że jedynie systematyczna kontrola wzajemnego posadowienia elementów linii napędowej (silnika, linii wałów pośrednich i wału śrubowego) prowadzi do zwiększenia niezawodności okrętowego układu napędowego. Wstępnej oceny stanu współosiowości linii wałów okrętowych, w zakresie ich przesunięcia i załamania dokonuje się podczas postoju statku w stoczni. Natomiast ostatecznej oceny poprawnego ustawienia wszystkich współpracujących ze sobą elementów obrotowego układu mechanicznego będącego napędem statku dokonuje się wyłącznie podczas prób ruchowych, prowadząc pomiary drgań mechanicznych na reprezentatywnych zakresach ustalonego obciążenia. W artykule dokonano przeglądu podstawowych technik i narzędzi wykorzystywanych w trakcie prowadzenia tego procesu.


  • Metody strojenia regulatorów typu PID z wykorzystaniem technologii syntezy regulatorów od stanu
    • Mateusz Czyżniewski
    • Rafał Łangowski
    • Tomasz Zubowicz
    2019 Full text Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Układy sterujące typu PID są jednymi z najbardziej popularnych regulatorów wykorzystywanych w układach regulacji. W związku z tym znanych jest szereg metod doboru wartości ich parametrów (nastaw). Obok różnych metod inżynierskich czy analitycznych strojenia tego typu regulatorów, dostępne są również podejścia bazujące na optymalizacji. Wskaźnikiem jakości znajdującym w nich zastosowanie jest np. całka z kwadratu uchybu. W artykule przedstawiono alternatywny sposób wyznaczania nastaw regulatora z rodziny PID bazujący na rozwiązaniu liniowokwadratowego zadania optymalizacji wykorzystującego kryterium energetyczne. Uszczegóławiając, pokazano możliwość transformacji optymalnych nastaw regulatora bazującego na sprzężeniu zwrotnym od stanu obiektu w nastawy regulatora w klasycznym układzie regulacji. Jako aplikację wykorzystano nieliniowy matematyczny model dynamiki podwójnego odwróconego wahadła.


  • Metodyka oceny bezpieczeństwa transportu tramwajowego w Gdańsku
    • Kazimierz Jamroz
    • Jacek Szmagliński
    • Sławomir Grulkowski
    • Krystian Birr
    2019 Full text Transport Miejski i Regionalny

    Zarówno w Polsce, jak i w większości krajów Unii Europejskiej infrastruktura tramwajowa intensywnie się rozwija. Współczesne tramwaje niskopodłogowe zbudowane są według różnych rozwiązań technicznych niż typowe pojazdy szynowe lub tramwaje wysokopodłogowe. W Polsce takie pojazdy jeżdżą często na liniach zaprojektowanych zgodnie ze standardami opracowanymi dla klasycznych pojazdów. Jednocześnie zwiększa się natężenie ruchu drogowego i liczba osób korzystających z rowerów w miastach, co powoduje większą liczbę niebezpiecznych sytuacji w punktach kontaktowych między różnymi środkami transportu. Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza zagrożeń bezpieczeństwa w transporcie tramwajowym oraz wskazanie metod ich redukcji. Jest to swoista analiza ryzyka występującego w transporcie tramwajowym. W artykule przedstawiono podział i opis czynników, które stanowią zagrożenie bezpieczeństwa dla ruchu tramwajowego. Zagrożenia zostały podzielone ze względu na przyczyny i skutki. Powody zostały podzielone na czynnik ludzki - pojazd - ruch drogowy - otoczenie. Na podstawie analizy przeprowadzonej na sieci tramwajowej w Gdańsku oraz na wykorzystywanym w Gdańsku taborze, zidentyfikowano główne zagrożenia bezpieczeństwa ruchu tramwajowego


  • Miary NAO - uwagi na temat "wskaźników NAO"
    • Anna Styszyńska
    2019

    W pracy omówiono rodzaje i sposoby obliczania wskaźników NAO, ich zalety i wady wynikające z różnych okresów standaryzacji. Omówiono wpływ stosowanego indeksu na wielkość związków temperatury powietrza w Polsce z NAO.


  • Miasta na prawach powiatu z rozwiniętym przemysłem jako lokalne ośrodki rozwoju na obszarach peryferyjnych polskich regionów
    • Jacek Sołtys
    • Sławomir Dorocki
    2019 Full text Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego

    Most of the growth factors is situated in big cities, especially in metropolitan areas. Questions arise: 1) Whether and what development factors are in the peripheral areas of voivodeships (i.e. outside the functional areas of their capitals)? 2) Can the industry be the driving force of the development of these areas? These questions are related to the discussion on the reindustrialisation of the European Union and the role of Poland in this process. This study aims to at least partially answer the questions mentioned above. The subject of research was cities with poviat (county) status in peripheries of voivodeships. The purpose was to check: 1) what is the level of industrial development in these cities, 2) whether specific development factors and their combinations are noticed and used in strategies for the development of 11 cities. The following research methods were used: statistical analysis of indicators, cartographic analysis and analysis of 11 cities’ development strategies. It has been found that specific development factors and their combinations are not properly recognised, exposed and used in most of the strategies studied.


  • MicroGal Gravity Measurements with MGS-6 Micro-g LaCoste Gravimeter
    • Marek Przyborski
    • Jerzy Pyrchla
    • Krzysztof Pyrchla
    • Jakub Szulwic
    2019 Full text SENSORS

    Knowing the exact number of fruit and trees helps growers to make better decisions about how to manage their production in the orchard and prevent plant diseases. The current practice of yield estimation is to manually count fruit or flowers (before harvesting), which is a very time-consuming and costly process. Moreover it’s not practical for large orchards. It also doesn’t allow to make predictions of plant development in a more precise way and thus, to take appropriate preventive measures with regard to plant protection or stimulation of plant development, as well as to react correctly in business terms knowing the approximate potential of an orchard before its actual harvest. Thanks to the changes that have occurred in recent years in the field of image analysis methods and computational efficiency, it is possible to create solutions for automatic fruit counting on the recorded digital image. In our work we’ve proposed the architecture of the system for counting apples (fruit in orchards) which is based on methods related to: determining the position of the camera, obtaining the image, image analysis / counting objects in the image and making data available to the fruit grower. The research compared results from three image analysis methods that can be used to count apple trees. The proposed scheme is based on the use of smartphones equipped with a camera with the required image acquisition accuracy and accurate GNSS positioning.


  • Microwave heat treatment application to pasteurization of human milk
    • Edyta Malinowska-Pańczyk
    • Klaudia Królik
    • Katarzyna Skorupska
    • Małgorzata Puta
    • Dorota Martysiak-Żurowska
    • Bogumiła Kiełbratowska
    2019 Full text Innovative Food Science & Emerging Technologies

    A prototype of microwave pasteurizer has been proposed as an alternative for holder pasteurization (HP) routinely used in Human Milk Bank (HMB), ensuring microbiological safety of human milk (HM). It was shown that the time of heat generation was about 15–16 min shorter by applying the microwave than in HP. Total inactivation of heat-sensitive bacteria Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus aureus, and Staphylococcus epidermidis, suspended in milk, occurred in the temperature 62–72 °C in HP. In the case of heat resistant enterococci the level of inactivation depended on the conditions of the process and the properties of the strains. The application of microwave heating allows to obtain lower D-value than those achieved during HP. The using of microwave heating at 62.5 or 66 °C for 5 or 3 min, respectively, allows to inactivation of HM microbiota. Appropriate microbiological quality of milk is critical for the effectiveness of the pasteurization process.


  • Microwave treatment in waste rubber recycling – recent advances and limitations
    • Krzysztof Formela
    • Aleksander Hejna
    • Łukasz Zedler
    • Xavier Colom
    • Javier Cañavate
    2019 Full text Express Polymer Letters

    Environmentally-friendly microwave heating is increasingly used in polymer chemistry and technology. The selectivity and highly efficiency in the heat transfer present a huge advantage in systems based on recycling, improving their productivity and economic competitiveness. In case of the industrial recycling of waste rubbers, especially end-of-life tires, microwave-induced devulcanization and pyrolysis are nowadays considered as promising approaches. This work aims to report the recent progress in microwave treatments of vulcanized rubbers with different compositions. Special attention is focused on the correlation between microwave processing parameters and devulcanization/pyrolysis efficiency, which have a significant impact on the structure-property relationships of the obtained products. Moreover, the main challenges affecting the future of the industrial application of the microwave technology in rubber recycling are also discussed.


  • Miejsca ekspozycji w przestrzeni publicznej miasta. IV generacja rozwoju
    • Dorota Wojtowicz-Jankowska
    2019

    Przestrzeń publiczna miasta, a zwłaszcza te jej obszary, które do niedawna nie były kojarzone z działaniami wystawienniczymi, jest coraz częściej wykorzystywana jako miejsce ekspozycji sztuki. Efektem organizowania wydarzeń artystycznych i quasi-artystycznych jest odnajdywanie niezauważanych czy też celowo niedostrzeganych rejonów miasta. Wprowadzanie do przestrzeni nowej, ekspozycyjnej funkcji sprawia, że następuje jej ożywienie. Jest to wynik działań różnorodnych inicjatorów, wśród których szczególnie ważną rolę odgrywają artyści. Ich poczynania są następstwem zainicjowanego procesu „wychodzenia sztuki” z miejsc takich jak galerie i poszukiwania nowych obszarów do organizacji wystaw artystycznych. Miejsca te znajdują się w przestrzeni publicznej miasta i nie mają odrębnej nazwy. Tym, co je definiuje, są pojawiające się działania twórcze. W niniejszej książce zwrócono uwagę na działania artystyczne związane z ruchem street art jako kierunkiem sztuki bezpośrednio związanym z przestrzenią miasta. Obszary zajmowane przez sztukę przekształciły się w miejsca ekspozycji, stały się także miejscami odkrytymi dla nowych, innych aktywności i przyciągającymi ludzi. Działania wystawiennicze przyniosły wzrost zainteresowania obszarami rzadko odwiedzanymi, zapomnianymi, a czasem nawet wykluczonymi. Obszar badań objął przestrzenie publiczne wybranych współczesnych miast Polski, Europy Wschodniej i Zachodniej oraz Stanów Zjednoczonych. Kluczem wyboru były poszukiwania autorki, która, przemierzając w swych podróżach zarówno wielkomiejskie place i gwarne ulice, jak też ciche zaułki i podwórka odsunięte od życia miejskiego, docierała do miejsc ożywionych przez różnorodne działania twórcze. Badania terenowe odbywały się w latach 2012–2018. Na podstawie analiz i obserwacji autorka zaproponowała typologię miejskich przestrzeni ekspozycji, w której uwzględnione zostały kategorie odbiorcy, inicjatora, obiektu i miejsca ekspozycji. Analizy i opisy czterech wymienionych czynników porządkują strukturę pracy.


  • Międzynarodowa akredytacja instytucjonalna EUA-IEP – rok od akredytacji
    • Agnieszka Lendzion
    2019 Full text Pismo PG

    W 2018 roku odbyła się instytucjonalna ocena Politechniki Gdańskiej pod kątem organizacji i zarządzania uczelnią przez Europejskie Stowarzyszenie Uniwersytetów (European University Association, EUA). W jej wyniku we wrześniu 2018 r. uczelnia otrzymała prawo posługiwania się przez okres 5 lat znakiem EUA-IEP (European University Association – Institutional Evaluation Programme). Po roku od uzyskania akredytacji EUA-IEP Uczelnia przygotowała i przesłała do EUA raport postępu. W dniu 30 października 2019 r. EUA przekazało oficjalną odpowiedź na raport postępu PG, w której zwróciło szczególną uwagę na podejmowane działania PG w celu wzmocnienia profilu badawczego.


  • Międzyuczelniany kierunek studiów technologie kosmiczne i satelitarne - edycja trzecia
    • Tomasz Edward Berezowski
    • Przemysław Falkowski-Gilski
    • Zbigniew Łubniewski
    • Andrzej Stepnowski
    2019 Pismo PG

    politechnika gdańska już po raz trzeci rekrutuje kandydatów na interdyscyplinarny kierunek studiów II stopnia - technologie kosmiczne i satelitarne (TKiS). Jak w latach poprzednich, studia organizowane są we współpracy z Uniwersytetem Morskim w Gdyni oraz Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni. Od tego roku akademickiego w przedsięwzięciu weźmie udział także Uniwersytet Gdański. W poprzednich latach studenci osiągnęli wiele sukcesów w ramach zespołów oraz kół naukowych. Mieli także możliwość kontaktu z ekspertami z krajowego rynku pracy, w tym przedstawicieli z sektora kosmicznego.


  • Miniaturized dual‐band branch‐line coupler with enhanced bandwidth
    • Adrian Bekasiewicz
    2019 Full text MICROWAVE AND OPTICAL TECHNOLOGY LETTERS

    In this letter, a miniaturized hybrid dual-band branch-line coupler (BLC) with enhanced fractional bandwidths is proposed. Compact size and bandwidth enhancement are obtained using meandered transmission line sections with broken symmetry between cross-coupling branches. The circuit is designed at a low numerical cost using surrogate-assisted techniques. The optimized design features small size of only 0.25λg×0.19λg(28% miniaturization with respect to conventional single-band structure), as well as fractional bandwidths of 16% and 9% for 2.5 GHz and5.4 GHz center frequencies, respectively. The proposed structure is compared against state-of-the-art dual-band couplers and validated experimentally.


  • Minimization of vibrations during milling of flexible structures using mechatronic design techniques
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Marek Galewski
    • Michał Mazur
    • Natalia Morawska
    2019

    The paper presents an innovative effective method of minimizing vibrations during milling of flexible structures, using a new vibration suppression method based on a workpiece holder with adjustable support stiffness. The proposed method is rooted in mechatronic design techniques, which can become a standard procedure for optimizing the milling process.


  • Misja społecznie odpowiedzialnego uniwersytetu
    • Krzysztof Leja
    2019

    W artykule przestawiono kilka uwag na temat znaczenia misji dla społecznej odpowiedzialności wspólczesnej uczelni


  • Mitigating Time-Constrained Stolen-Credentials Content Poisoning in an NDN Setting
    • Jerzy Konorski
    2019 Full text

    NDN is a content-centric networking architecture using globally addressable information objects, created by publishers and cached by network nodes to be later accessed by subscribers. Content poisoning attacks consist in the substi-tution by an intruder publisher of bogus objects for genuine ones created by an honest publisher. With valid credentials stolen from an honest publisher, such attacks seem unstoppa-ble unless object recipients can afford costly object content verification. We argue that limited-time validity of stolen cre-dentials gives rise to a mitigation scheme that does without such verification; instead, propagation of trust in an object is carefully designed. We formulate NDN, trust, and intruder models, and specify the mitigation scheme as a Markovian infection process on a graph, whose desirable properties we establish. We validate through simulations that bogus and genuine objects can be distinguished in a probabilistic sense, and evaluate several introduced measures of interest.


  • Mixed integer nonlinear optimization of biological processes in wastewater sequencing batch reactor
    • Robert Piotrowski
    • Mateusz Lewandowski
    • Aleksander Paul
    2019 JOURNAL OF PROCESS CONTROL

    Wastewater treatment plays a key role for humanity. The waste entering lakes, rivers, and seas deteriorates daily quality of life. Therefore, it is very important to improve the efficiency of wastewater treatment. From a control point of view, a biological wastewater treatment plant is a complex, non-linear, multidimensional, hybrid control system. The paper presents the design of the optimizing hierarchical control system applied to a Sequencing Batch Reactor (SBR) in a biological Wastewater Treatment Plant (WWTP). Based on real data records, the ASM2d model of biological processes and the aeration system model are applied. The two-layer hierarchical control structure described in previous works has been extended by an additional optimization layer, used to determine the optimal operating parameters of the SBR reactor (sequence and durations of individual phases), the optimal desired trajectory of dissolved oxygen, and the optimal parameters of the adaptive controller operating in the upper control layer. A large number of different deterministic and non-deterministic optimization algorithms were tested. Finally, the Artificial Bee Colony (ABC) algorithm and the Direct Search Algorithm (DSA) were applied. In the proposed control structure, the lower control layer is the Internal Model Control (IMC) based airflow controller. Results of simulation tests for the wastewater treatment plant case study are presented. As an optimization result, the process operations have become more efficient and the electrical energy consumption has been reduced.