Pokaż publikacje z roku
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2025
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2024
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2023
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2022
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2021
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2020
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2019
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2018
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2017
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2016
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2015
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2014
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2013
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2012
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2011
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2010
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2009
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2008
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2007
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2006
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2005
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2004
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2003
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2002
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2001
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2000
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1999
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1998
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1988
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1987
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1980
Publikacje z roku 2003
Pokaż wszystkie-
-
Sprawność konwersji modułu fotowoltaicznego i straty energetyczne
- Ewa Klugmann-Radziemska
- Eugeniusz Klugmann
W pracy przedstawiono zagadnienia wpływu warunków eksploatacji ogniw fotowoltaicznych na sprawność konwersji i związane z tym procesem straty energetyczne. Omówiono metodę wyznaczania punktu maksymalnej mocy w zmieniających się warunkach nasłonecznienia i temperatury. Poruszono perspektywy rozwoju technologii produkcji i zastosowania ogniw PV na świecie w najbliższych latach, w szczególności możliwości zwiększenia sprawności konwersji ogniw.
-
Sprawność układów turboparowych z przegrzewem wewnętrznym i bez przegrzewu wewnętrznego.
- Piotr Krzyślak
W pracy przedstawiono porównanie sprawności ukłądów turboparowych z i bez wewnętrznego przegrzewu pary. W oparciu o analizę stwierdzono, że układ z przegrzewem ma wyższą sprawność niż bez przegrzewu.
-
Sprzęgło kołnierzowe umożliwiające precyzyjne osiowanie wałów hydrozespołu.
- Olgierd Olszewski
- Artur Olszewski
- Rafał Gawarkiewicz
W artykule przedstawiono unikatowy sposób dokładnego i pewnego osiowania wałów generatora i turbiny. Głównym problemem przy montażu hydrozespołu jest odpowiednio dokładne i pewne wyosiowanie wału w celu uniknięcia załamania osi wału. Regulacja współosiowości odbywa się zazwyczaj za pomocą skrobania kołnierzy lub podkładania cienkich podkładek, wsuwanych pomiędzy kołnierze sprzęgła. Metoda skrobania wymaga od pracowników dużego doświadczenia a przy tym jest bardzo czasochłonna. Metoda druga dodatkowo nie gwarantuje wymaganej pewności połączenia kołnierzy. Przedstawiono zasadę osiowania wałów polegającą na wykorzystaniu odpowiednio zmodyfikowanego sprzęgła gwarantującego. Opisano sposób projektowania tego typu sprzęgieł.
-
Stabilitě des coques lasto-viscoplastiques en grandes rotations soumises aux charges dynamiques et temperatures variables.
- Brahim Bouhafs
- Krzysztof Woźnica
- Paweł Kłosowski
Przeanalizowano stabilność powłoki walcowej poddanej obciążeniu równomiernie rozłożonemu. Przeanalizowano wpływ temperatury na wielkość obciążenia krytycznego. W obliczeniach metodą elementów skończonych zastosowano lepkoplastyczne związki konstytutywne.
-
Stabilność oksydatywna wybranych tłuszczów przeestryfikowanych chemicznie i enzymatycznie
- Eleonora Ledóchowska
- Izabela Iwańska
.
-
Stabilność pracy silnika indukcyjnego zasilanego z falownika napięcia. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice. XII cykl seminariów zorganizowanych przez PTETiS, Oddział Gdańsk.
- Joanna Puszcz
- Marek Adamowicz
- Stanislaw Witkowski
- Jarosław Guziński
W artykule zamieszczono wstępne wyniki badań analizy stabilności silnika indukcyjnego zasilanego z falownika napięcia. Przedstawiono model matematyczny silnika indukcyjnego oraz określono warunki pracy układu przyjmując założenia dla wyznaczenia równań opisujących pracę układu napędowego w stanie ustalonym. Określono transmitancję silnika indukcyjnego w celu wyznaczenia zakresu jego stabilnej pracy. Wykazano możliwość wystąpienia niestabilnej pracy układu z silnikiem indukcyjnym zasilanym z falownika napięcia.
-
Stabilność silnika indukcyjnego w układzie regulacji z obserwatorem prędkości kątowej wału
- Zbigniew Krzemiński
- Joanna Puszcz
W artykule zamieszczono wstępne wyniki badań analizy stabilności układu regulacji napędu z silnikiem indukcyjnym zasilanym przez przekształtnik. Przedstawiono model matematyczny silnika indukcyjnego oraz obserwator prędkości kątowej. Dla rozpatrywanego układu napędowego przeprowadzono wstępną analizę punktu pracy silnika indukcyjnego z obserwatorem prędkości kątowej. Określono warunki pracy układu i przyjęto założenia dla wyznaczenia równań opisujących pracę układu napędowego w stanie ustalonym. Wykazano możliwość niestabilności układu regulacji silnika indukcyjnego z obserwatorem prędkości kątowej wału i zaprezentowano wyniki symulacji. Omówiono wyniki eksperymentalne.
-
Stahlbau in Europa: der Beitrag Polens.
- Jerzy Ziółko
- Karol Heidrich
Krótko scharakteryzowano rozwój budownictwa stalowego w Polsce od połowy XIX wieku do początku XXI wieku. Podano przykłady polskich znamiennych budowli stalowych szczególnie z okresu po II wojnie światowej. Wskazano na ważne obiekty budowlane zrealizowane przez polskie firmy za granicą (w Niemczech, Rosji, Białorusi i na Antarktydzie).
-
Stalowe panele typu SANDWICH - nowe elementy konstrukcji statku. IX Krajowa Konferencja Mechaniki Pękania.
- Janusz Kozak
Przedstawiono ideę zastosowania do konstrukcji kadłuba statku stalowego panelu typu Sandwich. Panele te mogą być użyte na konstrukcje pokładów, grodzic czy ścianek. Jednakże aby mogły być stosowane w konstrukcji kadłuba, należy posiadać informacje na temat ich własności technologiczno-wytrzymałościowych. W referacie przedstawiono badania laboratoryjne paneli SANDWICH prowadzone w Katedrze Technologii Okrętów, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa WOiO na konstrukcjach w skali rzeczywistej.
-
Stan awaryjny prefabrykowanej żelbetowej konstrukcji parkingu.
- Tadeusz Godycki-Ćwirko
- Krystyna Nagrodzka-Godycka
- Leszek Niedostatkiewicz
W referacie opisano stan awaryjny konstrukcji wsporczej dwupoziomowego parkingu. Uszkodzeniu uległy dwuramienne wsporniki słupów wewnętrznych, zarysowaniu zaś uległy słupy skrajne. Badania i analiza wytężenia uszkodzonych elementów umożliwiła określenie przyczyn uszkodzeń i podanie sposobu wzmocnień słupów.
-
Stan nauki w dziedzinie dróg kolejowych - diagnoza i rozwój
- Bożysław Bogdaniuk
- Maria Bałuch
- Włodzimierz Czyczuła
Przedstawiono stan nauki w dziedzinie dróg kolejowych w ostatnich 20 latach. Przedstawiono kierunki w jakich zmierzały badania naukowe i osiągnięcia. Zaprezentowano najważniejsze problemy z jakimi spotyka się kolejnictwo, jako problemy do rozpatrzenia przez specjalistów z dziedziny dróg kolejowych.
-
Stan przed awaryjny wolnostojącego komina stalowego
- Czesław Szymczak
- Robert Jankowski
- Marcin Kujawa
Wiry Karmana wzbudzają drgania, które przy wystąpieniu zjawiska rezonansu mogą doprowadzić do zniszczenia bądź uszkodzenia konstrukcji komina. W referacie przedstawiono efektywny sposób redukcji drgań przy użyciu tłumika wahadłowego.
-
Stan przedawaryjny ścian szczytowych budynku przemysłowego typu halowego
- Leszek Niedostatkiewicz
- Maciej Niedostatkiewicz
W pracy przedstawiono opis stanu przedawaryjnego budynku przemysłowego typu halowego, przeprowadzono analizę przyczyn występujących uszkodzeń oraz przedstawiono rozwiązanie projektowe usunięcia występujących uszkodzeń.
-
Stanowiska badawcze spawania i cięcia pod wodą.
- Grzegorz Rogalski
Przedstawiono stanowiska badawcze procesów spawania i cięcia pod wodą. Zaprezentowano i budowę, zakres symulowanych głębokości spawania i cięcia pod wodą oraz możliwości techniczne. Praca zawiera ponadto podział metod spawania i cięcia pod wodą oraz ich krótką charakterystykę.
-
Stanowisko diagnostyczne do badania charakterystyk robotów przemysłowych
- Grzegorz Rożnowski
Przedstawiono projekt zbudowanego stanowiska diagnostycznego oraz opisano metodę pomiaru wybranych charakterystyk robotów przemysłowych zgodnie z zakładową normą Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów, ZN-88/MERA-18/255, która podaje wymagania i określa przebieg badań robota przemysłowego IRB-6. Omawiana metoda diagnostyczna umożliwia wyznaczenie dwóch rodzajów charakterystyk funkcjonalnych robota: dokładności pozycjonowania jednokierunkowego - AP oraz pozycjonowania jednokomórkowego - RP.
-
Stanowisko laboratoryjne do badania transmisji DMA oparte na procesorze SHARC.
- Grzegorz Lentka
- Patryk Szpejankowski
Referat przedstawia stanowisko w Laboratorium ''Integracja Sprzętu i Oprogramowania'', zapoznające studentów z cechami transmisji DMA w wersji zbliżonejdo tej z komputera IBM XT. Stanowisko oparto na zestawie uruchomieniowym''EZ-KIT Lite'' z procesorem sygnałowym ADSP-21061 z rodziny SHARC firmy Analog Devices. Zastosowane algorytmy i rozwiązania mają charakter ogólny i mogą być realizowane w zbliżonej formie również na innych platformach sprzętowych. Transmisja danych odbywa się pomiędzy zewnętrznym (w stosunku do procesora) urządzeniem a zewnętrzną pamięcią (tak jak w pierwotnym zastosowaniu DMA) z maksymalną możliwą prędkością. Przedstawiono i skomentowano przykładowe wyniki badań przeprowadzonych przy użyciu stanowiska laboratoryjnego.
-
States of light via reducible quantization.
- Marek Czachor
Relatywistyczne sformułowanie kwantowania pola opartego o redukowalne reprezentacje kanonicznych związków komutacyjnych. Konstrukcja stanów fokowskich i koherentnych. Analiza automatycznej regularyzacji rozbieżności w podczerwieni. Twierdzenie o granicy termodynamicznej.
-
Static puncture tests of geotextiles and geotextile - related prodcts
- Adam Bolt
- Angelika Duszyńska
- Monika Piotrowska
W artykule omówiono dwa rodzaje przebicia statycznego geotekstyliów i wyrobów pokrewnych: standardowe badanie CBR zgodnie z normą EN ISO 12236 i nowe metody opracowywane przez CEN TC 189 w ramach projektu normy PrEN 189066. Procedury wykonywania badań są podobne, różnią się: tłokiem obciążającym, metodą podparcia materiału, wypełnieniem cylindra oraz zastosowanym materiałem geosyntetycznym.