Pokaż publikacje z roku
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2025
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2024
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2023
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2022
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2021
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2020
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2019
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2018
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2017
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2016
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2015
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2014
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2013
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2012
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2011
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2010
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2009
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2008
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2007
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2006
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2005
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2004
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2003
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2002
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2001
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2000
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1999
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1998
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1988
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1987
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1980
Publikacje z roku 2007
Pokaż wszystkie-
Analiza równomierności rozkładu pola magnetycznego cewek Helmholtz'a
- Mirosław Wołoszyn
- Joanna Wołoszyn
- Adam Młyński
Pomiar pola magnetycznego wytwarzanego przez obiekt ferromagnetyczny umieszczony w polu magnetycznym Ziemi przeprowadza się za pomocą magnetometrów. W celu kalibracji magnetometru transduktorowego należy umieścić go w obszarze o dużej równomierności rozkładu pola magnetycznego oraz zapewnić precyzyjną zmianę wartości tego pola. Układ cewek Helmholtz'a pozwala na wytworzenie pola o określonej wartości. W pracy przedstawiono wyniki analizy doboru wymiarów geometrycznych cewek Helmholtz'a zapewniającej zadaną równomierność rozkładu pola magnetycznego. Analizę przeprowadzono w pakiecie MathCad.
-
Analiza ryzyka i modelowanie probabilistyczne oparte na wiedzy w projektowaniu i użytkowaniu programowalnych systemów sterowania i zabezpieczeń
- Kazimierz Kosmowski
- Marcin Śliwiński
-
Analiza ryzyka i ocena bezpieczeństwa statku w stanie uszkodzonym
- Mirosław Gerigk
W pracy opisano metodę oceny bezpieczeństwa statków (w stanie uszkodzonym) w oparciu o ocenę ryzyka. Zaproponowano zastosowanie podejścia całościowego, polegającego na zastosowaniu analizy ryzyka wypadku w odniesieniu do różnych scenariuszy wypadku. Proponowaną metodę można zastosować na etapie projektowania statku lub w czasie eksploatacji.
-
Analiza skutków ekonomicznych zastosowania wybranych metaheurystyk w harmonogramowaniu projektow.
- Adam Kostrubiec
Rozprawa dotyczy problematyki związanej z budowaniem harmonogramów realizacji prac w organizacjach zarządzanych przez projekty. W ostatnich latach można zauważyć rosnące zainteresowanie tą formą wytwarzania i dostarczania zarówno dóbr inwestycyjnych, jak i konsumpcyjnych w rozmaitych gałęziach gospodarki. Harmonogram stanowiąc jedno z istotniejszych narzędzi pozwalających na właściwe zarządzanie realizacją przedsięwzięcia, zwiększa szanse uzyskania satysfakcjonującego efektu w zaplanowanym terminie i w ramach zatwierdzonego budżetu. Wobec istotnej roli harmonogramu, pojawia się pytanie o możliwość jego optymalizacji z uwzględnieniem czynników ekonomicznych opartej na nowoczesnych metaheurystykach.Badania algorytmu genetycznego, symulowanego wyżarzania, poszukiwania z ruchami zabronionymi i algorytmu hybrydowego w grupie problemów o zróżnicowanym rozmiarze i ścisłości ograniczeń potwierdziły istnienie efektywnej możliwości optymalizacji harmonogramu projektu opartej na nowoczesnych metaheurystykach. Dodatkowo stwierdzono, że optymalizacja ukierunkowana na kryteria czasowe nie gwarantuje zadowalających efektów ekonomicznych. Natomiast na trudność problemu największy wpływ ma liczba zadań i ścisłość ograniczeń zasobowych. Opracowany model harmonogramowania projektów pozwala na integrację z różnego rodzaju systemami komputerowymi, co może stać się kierunkiem dalszych badań.
-
Analiza sprawności energetycznej układu stowarzyszonego modułu ogniw PV i kolektora słonecznego
- Ewa Klugmann-Radziemska
Produkowane obecnie komercyjnie moduły ogniw fotowoltaicznych produkują energię elektryczną wskutek konwersji energii promieniowania słonecznego ze stosunkowo niską sprawnością, mniejszą niż 20%. Ponad 80% zaabsorbowanej energii oddawane jest do otoczenia. Układy PV/T, stanowiące połączenie kolektora słonecznego (T) z modułem ogniw fotowoltaicznych (PV), są dobrym sposobem na podwyższenie sprawności konwersji energii promieniowania słonecznego, dając możliwość odzyskania tej części energii, która nie bierze udziału w konwersji fotowoltaicznej, w postaci ciepła. Jednocześnie obniżenie temperatury ogniw fotowoltaicznych, z których zbudowany jest moduł PV prowadzi do podwyższenia sprawności konwersji fotowoltaicznej. Proponuje się różne rozwiązania konstrukcyjne połączenia modułu PV z kolektorem słonecznym wodnym lub powietrznym. Sprawność takiego układu jest podstawowym parametrem technicznym, pozwalającym przeprowadzić analizę ekonomiczną tego typu urządzenia. Jest to tym istotniejsze, że systemy PV/T mogą być instalacjami znacznej mocy, jak np. zintegrowane z fasadami wielkich biurowców układy BIPV (Building Integrated Photovoltaic System), chłodzone powietrzem. W pracy przedstawiono metody analizy energetycznej i egzergetycznej tego typu systemu.
-
Analiza stanu awaryjnego bioreaktora oczyszczalni ścieków Gdańsk-Wschód
- Czesław Szymczak
- Piotr Iwicki
- Tomasz Mikulski
W pracy podano opis stanu awaryjnego żelbetowego bioreaktora oczyszczalni ścieków Gdańsk-Wschód. Już w początkowym okresie jego eksploatacji doszło do pewnych przecieków, które stopniowo zwiększały się. W celu ustalenia przyczyn tego stanu awaryjnego zbudowano model komputerowy bioreaktora przy wykorzystaniu pakietu NASTRAN i ROBOT. Przy modelowaniu ścian i dna bioreaktora wykorzystano prostokątne elementy płytowe, natomiast współpracę podłoża gruntowego uwzględniono za pomocą modelu Winklera z uwzględnieniem warstw izolacyjnych. Zbudowany w ten sposób model pozwolił na ustalenie przyczyn stanu awaryjnego, a następnie został wykorzystany do analizy różnych wersji zmian konstrukcyjnych bioreaktora w celu zapewnienia jego szczelności i niezawodności.
-
Analiza stanu naprężeń w płaszczu zbiornika stalowego w strefie przyłączenia do niego rurociągu produktowego
- Jerzy Ziółko
- Ewa Supernak
- Tomasz Mikulski
Wyznaczono stan naprężeń w połączeniu płaszcza stalowego zbiornika walcowego z rurociągiem produktowym. Przeanalizowano trzy rozwiązania konstrukcyjne tego połączenia. Wskazano na rozwiąznie najlepsze pozwalające na zmniejszenie ''martwej pojemności'' zbiornika.
-
Analiza systemów ewakuacyjnych dla współczesnych statków pasażerskich
- Czesław Dymarski
- Piotr Łubiński
Referat przedstawia charakterystykę systemów ewakuacyjnych stosowanych na współczesnych statkach, przewożących na pokładzie dużą ilość osób. Przedstawiono rozwiązania akceptowane przez przepisy i powszechnie stosowane oraz analizę ich zasadniczych cech. Uwzględniono systemy ratunkowe łodziowe i tratwowe oraz morskie systemy ewakuacyjne. Przedstawiono również przykłady opracowanych koncepcji systemów innowacyjnych.
-
Analiza systemu przekazywania energii elektrycznej na drodze indukcyjnej przy dużej szczelinie powietrznej i wysokiej częstotliwości
- Sławomir Judek
- Krzysztof Karwowski
Zasilanie odbiorników energią elektryczną odbywa się, w dominującej liczbie przypadków, za pośrednictwem przewodów łączących, bądź innych zestykowych układów pośredniczących typu komutatory, odbieraki prądu, itp. W przypadku, gdy energia dostarczana jest do obiektu ruchomego występować mogą niekorzystne zjawiska, takie jak zerwania przewodów jezdnych i doziemienia, iskrzenie, czy niebezpieczeństwo porażenia, gdy taka instalacja znajduje się w obszarze dotyku bezpośredniego (np. systemy zasilania trakcji kopalnianej). Z tych względów, atrakcyjną alternatywą staje się dla rozwiązań klasycznych bezstykowe zasilanie energią elektryczną CEETS (ang. Contactless Electrical Energy Transfer System) z wykorzystaniem cewek magnetycznie sprzężonych z dużą szczelinę powietrzną, zwłaszcza w przypadku budowy bezobsługowych stacji doładowujących baterie akumulatorów lub superkondensatorów pojazdu. Systemy CEETS znajdują także zastosowania do zasilania pojazdów w trakcie jego ruchu. Systemy bezstykowego przesyłania energii separują galwanicznie obwody zasilania i odbiornika oraz ułatwiają wykonanie izolacji między tymi obwodami.Artykuł przedstawia analizę pracy systemu CEETS oraz wybrane wyniki badania modelu laboratoryjnego układu bezstykowego przekazywania energii elektrycznej - w szczególności dobór parametrów układu i metodę sterowania w przypadku zmiany wielkości szczeliny powietrznej. Wielkość szczeliny powietrznej - a więc i współczynnik sprzężenia magnetycznego - może się zmieniać np. w przypadku różnego pozycjonowania pojazdu z cewką wtórną względem nieruchomej cewki pierwotnej umieszczonej w miejscu przystankowym. Przedstawione rezultaty dotyczą komputerowej analizy symulacyjnej oraz badań laboratoryjnych w układzie cewek powietrznych z kilkucentymetrową, szczeliną powietrzną przy zasilaniu napięciem sinusoidalnym oraz prostokątnym z przekształtnika tranzystorowego dla stanów pracy quasi-ustalonej.
-
Analiza techniczno-ekonomiczna współspalania różnych rodzajów paliw w bloku energetycznym dużej mocy
- Andrzej Reński
Przeanalizowano możliwości współspalania różnych rodzajów paliw w bloku energetycznym elektrowni cieplnej dużej mocy. Rozważono blok wyposażony w kocioł fluidalny ze złożem cyrkulacyjnym, jak również kocioł opalany biomasą oraz zespół z turbozespołem gazowym. Rozpatrzono wpływ udziału biomasy w łącznej ilości zużywanego paliwa, a także wpływ zastosowania zespołu z turbiną gazową na wskaźniki techniczno-ekonomiczne bloku energetycznego. Zwrócono również uwagę na wpływ zmian wybranych parametrów ekonomicznych: jednostkowych nakładów inwestycyjnych oraz cen paliwa na opłacalność realizacji badanego obiektu.
-
Analiza teoretyczna zagęszczania nawodnionych gruntów ziarnistych metodą mikrowybuchów
- Eugeniusz Dembicki
Opisano mechanizmy zagęszczania, przytoczono przykłady zastosowania zagęszczania gruntów metodą mikrowybuchów. Analizę teoretyczną oparto na propagacji fali uderzeniowej wywołanej kulistym ładunkiem wybuchowym umieszczonym w nieograniczonej półprzestrzeni. Sformułowano podstawowe równania wyjściowe i warunki brzegowo-początkowe przyjęte do rozwiązania. Rozwiązanie numeryczne obejmuje określenie: promienia kulowego otworu zagęszczającego, promienia obszaru zagęszczenia oraz średniego stopnia zagęszczania zagęszczonego obszaru.
-
Analiza TG-FTIR poliuretanów otrzymanych z glikolizatów
- Janusz Datta
- Michał Kacprzyk
Celem pracy było zbadanie możliwości wykorzystania glikolizatów otrzymanych w reakcji odpadowej pianki poliuretanowej z 1,3-propanodiolem w syntezie poliuretanów oraz zbadanie budowy i odporności termicznej (TG-FTIR) poliuretanów z glikolizatów.
-
Analiza uwarunkowań implementacji rozwiązań prowadzących do realizacji wymagań w zakresie spoełeczeństwa informacyjnego w wybranych krajach
- Krzysztof Leja
W opracowaniu na podstawie wielu wskaźników przedstawiono uwarunkowania makroekonomiczne oraz postępy wdrażania idei społeczeństwa informacyjnego w krajach przyjetych do UE w maju 2005 roku. Podkreślono celowość celowoć realizacji idei prof. Cellarego budowania ''Polski Cyfrowej dla Każdego''.
-
Analiza wpływu indukcyjności czół uzwojenia jednowarstwowego silnika asynchronicznego klatkowego na jego właściwości dynamiczne
- Grzegorz Andrzej Kostro
- Mieczysław Ronkowski
Praca dotyczy zagadnienia obliczania indukcyjności czół uzwojenia stojanów silników asynchronicznych klatkowych małej mocy. Przedstawiono wybrane wyniki analizy uzwojenia na przebiegi prądów stojana, momentu elektromagnetycznego i prędkości kątowej podczas rozruchu bezpośredniego silnika. Do analizy zastosowano metodę symulacyjną, wykorzystującą model obwodowy silnika opracowany w ujęciu energetycznym Lagrange'a. Parametry modelu wyznaczono z zastosowaniem modułu do obliczeń magnetostatycznych preprocessora programu Opera 3D. Do budowy dyskretnych modeli geometrycznych 3D uzwojenia stojana i rdzenia silnika opracowano specjalistyczne oprogramowanie. W pracy zamieszczono porównanie wyników badań symulacyjnych i doświadczalnych.
-
Analiza wpływu konfiguracji stacji pomiarowych na dokładność pozycjonowania w metodzie TDOA
- Krzysztof Bronk
- Jacek Stefański
W artykule dokonano analizy wpływu konfiguracji stacji pomiarowych na dokładność estymacji położenia geograficznego terminala w systemach wykorzystujących metodę TDOA (Time Difference of Arrival). W pierwszej części przedstawiono model symulacyjny wykorzystany do badań. Zaprezentowano również model statystyczny, który wykorzystano do wyznaczenia parametru geometrycznego rozmycia pozycji GDOP (Geometric Dilution of Precision) w odniesieniu do hiperbolicznych technik pozycjonowania. W dalszej części artykułu pokazano wpływ tzw. złej konfiguracji stacji pomiarowych na dokładność pozycjonowania terminala. Na zakończenie zaproponowano rozwiązanie, które umożliwia zmniejszenie wpływu tego niekorzystnego zjawiska na dokładność estymacji położenia terminala, poprzez wykorzystanie dodatkowej stacji pomiarowej.
-
Analiza wpływu pozatechnicznych elementów witryn internetowych na klienta w segmencie rynkowym B2C
- Piotr Brudło
Przedstawiono marketingową problematykę handlu internetowego w zorientowaniu na klienta detalicznego. Zaprezentowano szereg pozatechnicznych elementów mających wpływ na postrzeganie witryny przez odwiedzającego ją Internautę. Dokonano przeglądu technik wpływania na zachowanie ludzi oraz przeanalizowano możliwości ich wykorzystania na komercyjnych stronach www. Wyciągnięto wnioski natury ogólnej mogące służyć projektantom stron www dla zwiększenia stopnia atrakcyjności, a zwłaszcza efektywności witryn. Przedstawiono szereg praktycznych przykładów obrazujących poruszaną problematykę. Zasugerowano dalsze kierunki rozwoju witryn komercyjnych w segmencie rynkowym B2C ze szczególnym zwróceniu uwagi na oczekiwania szeroko pojętego Internauty oraz dokonano przeglądu i analizy tych oczekiwań.
-
Analiza wytrzymałościowa nowo projektowanego żurawia remontowego
- Rafał Gawarkiewicz
W referacie przedstawiono wybrane problemy obliczeń wytrzymałościowych przeprowadzonych dla nowo projektowanego żurawia remontowego o nośności 20 t. Omówiono przykładowe wyniki analizy stanu naprężeń i przemieszczeń urządzenia w granicznych warunkach pracy.
-
Analizy krajobrazowe - kwestia przydatności w praktyce zarządzania przestrzenią = Landscape analyses - the issue of usefulness in space management practice
- Bogna Lipińska
W artykule zasygnalizowano konieczność poszerzenia pola badawczego w architekturze krajobrazu o zagadnienia związane z naukami przyrodniczymi i geograficznymi. Omówiono konieczność wielobranżowej i ciągłej współpracy warunkującej prawidłowe wykreowanie ładu przestrzennego, m. in. w wykonywaniu planów zagospodarowania przestrzennego.
-
Analyses of influence of the rotor slots' skew on inductances of the stator and rotor windings of a squirell-cage asynchronous motor
- Andrzej Wilk
- Rafał Birkos
- Michał Dębski
- Mariusz Królik
Obwodowy model matematyczny silnika asynchronicznego klatkowego ujęty w osiach naturalnych zawiera indukcyjności zależne od kąta położenia wirnika. Indukcyjności te zawierają szereg wyższych harmonicznych zależnych od układu geometrycznego strefy przyszczelinowej. Jednym z elementów tego układu jest skos żłobków wirnika. W referacie przedstawiono wyniki obliczeń elektromagnetycznych silnika magnesowanego pojedynczą cewką uzwojenia stojana i pojedynczym oczkiemklatki wirnika. Obliczenia wykonano przy kilku różnych skosach klatki. Wyznaczono indukcyjności własne i wzajemne pomiędzy skupionymi elementami uzwojenia stojana i wirnika w funkcji kąta obrotu wirnika przy kilku skosach klatki. Zbadano wpływ skosu na widmo indukcyjności cewek. Dokonano aproksymacji indukcyjności szeregiem Fouriera w celu uzyskania analitycznych funkcji, które mogą być zastosowane w analitycznym modelu silnika.