Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2010

Pokaż wszystkie
  • Europa Wschodnia
    • Krystyna Gomółka
    2010

    Pojęcie regionu Europy Wschodniej jest różnie definiowane w zależności od klasyfikacji: geograficznej, politycznej, kulturowej. W rezultacie rozpadu ZSRR we wszytskich krajach tego regionu zapoczątkowany został proces transformacji systemowej, który zaowocował stworzeniem instytucjonalnych ram, strzegących pluralizmu, demokratycznego państwa prawa, ochrony praw człowieka oraz gospodarki rynkowej. Względnie zbliżone uwarunkowania i kierunek przemian w polityce wewnętrznej i zagranicznej przyniosły jednak zróżnicowane efekty w poszczególnych krajach.


  • Europejski atlas ryzyka na drogach
    • Małgorzata Romanowska
    • Ewa Ostaszewska
    2010 Drogownictwo

    W maju 2008r. FRIL, PZM i PG włączyły się w realizację 3-letniego Projektu ''Europejski atlas bezpieczeństwa ruchu drogowego'' realizowanego w ramach Programu Euro-RAP przy wsparciu Komisji Europejskiej. Pod przewodnictwem EuroRAP zespoły z 10 państw opracowują krajowe Mapy ryzyka na drogach: Niemiec, Hiszpanii, Holandii, Belgii, szwecji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Słowacji, Czech i Polski. Mapy krajowe po połączeniu utworzą Europejski atlas ryzyka - drogową mapę Europy, przedstawiającą za pomocą pięciostopniowej skali kolorów zmieniające się ryzyko uwikłania w wypadek drogowy z ofiarami smiertelnymi i ciężko rannymi.


  • Evaluation of a PCR Melting Profile method for intra-species differentiation of Trichophyton rubrum and Trichophyton interdigitale
    • Justyna Leibner-Ciszak
    • Anita Dobrowolska
    • Beata Krawczyk
    • Aleksandra Kaszuba
    • Paweł Stączek
    2010 Pełny tekst JOURNAL OF MEDICAL MICROBIOLOGY

    W celu identyfikacji źródła infekcji spowodowanych przez dermatofity, jak i drogi ich transmisji, istnieje potrzeba szukania nowych metod, które pozwolą na głębokie zróżnicowanie genetyczne szczepów w obrębie rodzaju. W pracy po raz pierwszy pokazano zastosowanie techniki PCR MP opartej o adaptory oligonukleotydowe i różnice w temperaturze topnienia fragmentów restrykcyjnych DNA w reakcji PCR do wewnątrzgatunkowego typowania dermatofitów. W przedstawionym opracowaniu wykorzystano szczepy kliniczne wyizolowane ze skóry, palców i paznokci. Za pomocą PCR MP i metody RAPD przebadano 11 izolatów T. rubrum, 40 izolatów T. interdigitale i 14 izolatów M. canis. Z zastosowaniem techniki PCR MP wyróżniono 5 typów (z 1 podtypem) charakterystycznych dla T. rubrum i 7 typów charakterystycznych dla T. interdigitale. Analiza przeprowadzona metodą RAPD ujawniła 5 typów T. rubrum i 4 typy T. interdigitale. Nie zaobserwowano zróżnicowania w przypadku izolatów M. canis. Wyniki te wskazują, że PCR MP to niezawodna metoda na zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe T. rubrum i T. interdigitale o podobnej sile dyskryminacji jak metoda RAPD.


  • Evaluation of Barkhausen Noise and Magnetoacoustic Emission Signals Properties for Plastically Deformed Armco Iron
    • Leszek Piotrowski
    • Bolesław Augustyniak
    • Marek Chmielewski
    • Evangelos V. Hristoforou
    • Konstantinos Kosmas
    2010 IEEE TRANSACTIONS ON MAGNETICS

    Artykuł prezentuje wyniki badania wpływu różnych rodzajów deformacji plastycznej na właściwości magnetoakustyczne żelaza Armco. Badane były dwie serie próbek - pierwsza składała się ze wstępnie wyżarzonych próbek, które następnie były walcowane na zimno, w skład drugiej wchodziły natomiast próbki wycięte z komercyjnie dostępnej blachy wykonanej z żelaza Armco a następnie poddane obciążeniom rozciągającym. Walcowanie na zimno prowadzi do poszerzenia obwiedni sygnału i do pojawienia się trzeciego, centralnego maksimum (które może być przypisane mechanizmowi kotwiczenia granic domenowych). W przypadku próbek niewyżarzanych obwiednia sygnału Barkhausena dla próbek w stanie dostawy wykazuje jedno, szerokie maksimum, które następnie przechodzi w dwa a ostatecznie w trzy maksima. Aby wykryć subtelne zmiany właściwości sygnału Barkhausena wykonano analizę wieloparametrową (szybka transformacja Fouriera FTT, analiza falkowa, analiza rozkładu wysokości impulsów). W przypadku sygnału emisji magnetoakustycznej (EMA) oba rodzaje deformacji prowadzą do znaczącego zwiększenia sie odległości między maksimami sygnału, jak również do wzrostu natężenia sygnału EMA. Jeżeli chodzi o odstęp między maksimami sygnału wynika on zarówno ze wzrostu pola koercji dla badanych próbek jak i zmniejszania się nachylenia pętli B(H), ponieważ sygnał EMA jest generowany głównie podczas kreacji/anihilacji granic domenowych, które to procesy mają miejsca w rejonach ''kolan'' pętli histerezy B(H).


  • Evaluation of change in planning and control process
    • Jolanta Łopatowska
    2010

    Specyfikacja kryteriów i obszarów system pomiaru i oceny zmiany procesu planowania i sterowania oraz przypisanie kluczowych wskaźników poszczególnym obszarom stanowi podstawowy cel rozdziału. Wybrane wskaźniki umożliwiają ocenę cząstkowych efektów zmian w procesie planowania i sterowania. Dokonanie kompleksowej oceny wymaga budowy modelu oceny efektywności zmian w procesie planowania i sterowania. Jego ogólne założenia zostały przedstawione w końcowej części rozdziału.


  • Evaluation of Lightning Protection Earthings by Impulse Tests
    • Stanisław Wojtas
    • Marek Wołoszyk
    2010 Przegląd Elektrotechniczny

    W artykule zamieszczono opis nowej procedury pomiaru uziemień odgromowych metodą udarową. Zgodnie z propozycję podczas testu udarowego można pomierzyć nie tylko impedancję udarową uziemienia, ale także ocenić jego rezystancję oraz współczynnik udaru. Wynik takiego badania uwzględnia tylko tę część uziomu, którą określa się jako jego długość efektywną.


  • Evaluation of losses in a hydraulic motor based on the SWSB - 63 motor tests
    • Agnieszka Maczyszyn
    2010 Pełny tekst Polish Maritime Research

    In this paper are compared two models of energy losses: that suggested by Prof. Paszota,Z. in monograph "Energy losses in the hydraulic displacement motors - definitions and relations serving the evaluation of the efficiency of hydrostatic drive" [18] and that ofProf. Balawender, A. in "Energy analysis and methodology of testing of low-speed hydraulic motors" [1]. By using the data obtained from the tests of SWSB-63 hydraulic motors [2] the graphs which illustrate mechanical, volumetric and pressure losses in function of the parameters on which the losses directly depend [18 ], have been elaborated and showed in comparison with the description of such losses in function of the parameters assumed in [1].The below presented text has been complemented in relation to that published in the monograph [4] and read during the scientific technical conference "Cylinder 2010" organized by the Mining Engineering Centre "Komag", Gliwice, and held on 20÷22 September 2010 in Rytro, Poland.


  • Evaluation of physiological and physical activity by means of a wireless multi-sensor
    • Jerzy Wtorek
    • Adam Bujnowski
    • Magdalena Lewandowska
    • Jacek Rumiński
    • Artur Poliński
    • Mariusz Kaczmarek
    2010 Zeszyty Naukowe Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Technologie Informacyjne

    monitorowanie osób starszych, upośledzonych ruchowo i/lub rekonwalescentów w warunkach domowych jest dynamicznie rozwijającą się dyscypliną nauki i techniki. szczególnego znaczenia nabierają systemy przeznaczone dla osób starszych żyjących samotnie. w pracy przedstawiono zintegrowany system umożliwiający monitorowanie wybranych parametrów fizjologicznych (ekg, ikg, resp) oraz aktywności fizycznej za pomocą akcelerometru. działanie systemu zilustrowano zarejestrowanymi i przetworzonymi sygnałami.


  • Evaluation of reformer tubes degradation after long term operation
    • Jerzy Łabanowski
    2010 Pełny tekst Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering

    Purpose of this paper is to show the effect of long-term service at elevated temperatures on microstructural changes of cast steel reformer tubes made of the alloy IN-519 (24%Cr, 24%Ni, Nb). The relationship between mechanical properties and microstructure degradation is discussed. Investigations were performed on five tubes taken from ammonia reformer furnace. Tubes worked at temperature of 880C and 3,2 MPa pressure. The operation time varied from 24000 to 95000 hours. Metallographic investigations of IN-519 cast steel catalytic tubes show that structural changes occur in non-monotonic way with operating time at elevated temperatures. For this reason the evaluation of tube degradation can not be based only on the microstructure examinations. The presence of a good correlation between mechanical properties of the catalytic tubes and service conditions, i.e. temperature, time, and internal stress was confirmed. The method for assessing the current degradation level and for predicting residual lifetime of creep-resistant tubes has been established.


  • Evaluation of selected diagnostic variables for the purpose of assessing the ageing effects in high-power IGBTs
    • Wojciech Śleszyński
    • Janusz Nieznański
    • Artur Cichowski
    • Jarosław Łuszcz
    • Andrzej Wojewódka
    2010

    Przedstawiono metodę wyznaczania dwóch wskaźników diagnostycznych, które mogą być używane do oceny zużycia modułów IGBT dużej mocy. Proponowane podejście jest próbą zaadaptowania znanej z literatury metody laboratoryjnej do pracy bezpośrednio w układzie napędowym pojazdu trakcyjnego. Rozważane wskaźniki diagnostyczne to rezystancja cieplna między półprzewodnikiem a podstawą modułu oraz napięcie nasycenia kolektor-emiter IGBT. Wskaźniki te mogą być użyte w celu określenia stopnia rozwarstwiania struktury modułu na skutek termomechanicznego zmęczenia stopu lutowniczego oraz uszkodzeń połączeń drutowych wewnątrz modułu. Proponowana metoda została częściowo zweryfikowana eksperymentalnie.


  • Evaluation of the reference fuel consumption and CO2 emission of vehicle with using of the map of operating conditions for selected agglomeration
    • Jacek Kropiwnicki
    2010 Pełny tekst Journal of KONES

    Zaproponowana w pracy metoda tworzenia mapy warunków eksploatacji dla wybranej aglomeracji może zostać przeprowadzona przy wykorzystaniu tanich i prostych w obsłudze urządzeń. Podstawowym urządzeniem badawczym jest pojazd samochodowy wyposażony w system pomiaru położenia GPS z układem korekty wskazań wysokości i rejestracji parametrów jazdy. Zamieszczony w pracy przykład wykorzystania mapy warunków eksploatacji pokazuje możliwości porównywania alternatywnych tras przejazdu dla wybranego pojazdu, ze względu na takie kryteria jak: czas przejazdu, zużyte paliwo lub emisji CO2.


  • Evaluation of the separation algorithm performance employing ANNs
    • Marek Dziubiński
    • Bożena Kostek
    2010

    Celem niniejszego rozdziału jest przedstawienie metodyki separacji dźwięków muzycznych bez informacji a priori o dźwiękach zawartych w muzycznym miksie. W pracy pokazano, że prawidłowo wytrenowana sztuczna sieć neuronowa (SNN)jest w stanie w sposób automatyczny poprawnie sklasyfikować dźwięki zawarte w zmiksowanym sygnale. Skuteczność klasyfikacji SNN jest porównywalna z oceną subiektywną ekspertów.


  • Evaluation of working spaces' technical condition of marine diesel engine on the basis of operation research
    • Zbigniew Korczewski
    • Marcin Zacharewicz
    2010 Pełny tekst Journal of Polish CIMEEAC

    The paper presents the method of evaluation of the technical state of working spaces of a marine diesel engine at the reduced control susceptibility. The method foresees making diagnosis on the basis of the measurements of exhaust gas pressure in the channels connecting engine cylinders with turbocharger's turbine. In the beginning of the article the research objects are characterized i.e. ZVIEZDA main engine of M401 type and the auxiliary engine DETROIT DIESEL of DDA149TI type. Then, there has been defined a diagnostic measure used to identify the condition of the considered engines. Moreover, there have been presented the selected results of diagnostic tests carried out on the engines being in current operation on warships in the Polish Navy.


  • Evolutionary Sets of Cooperating Ship Trajectories: COLREGS Compliance
    • Joanna Szłapczyńska
    • Rafał Szłapczyński
    2010 Journal of Polish Safety and Reliability Association, Summer Safety and Reliability Seminars

    The paper presents a newly designed improvement to the method of solving multi-ship encounter situations. In general, the method combines some of the assumptions of game theory with evolutionary programming and aims to find optimal set of cooperating trajectories of all ships involved in an encounter situation. The improvement presented here is a new way of modelling some of the COLREGS rules. Due to this change, the method is now able to find solutions, which are more compliant with COLREGS, more intuitive and consequently - safer from the navigator's point of view.W artykule przedstawiono nowo zaprojektowane ulepszenie metody rozwiązujacej sytuacje spotakań wielu statków na morzu. Metoda ta, łącząc podejście ewolucyjne z wybranymi założeniami teorii gier, dla zadanych pozycji i parametrów ruchu statków znajduje zbiór bezpiecznych trajektorii wszystkich statków biorących udział w spotkaniu. Proponowane ulepszenie to nowy sposób modelowania prawideł MPZZM. Dzięki wprowadzonym zmianom metoda znajduje rozwiązania bardziej zgodne z MPZZM, bardziej intuicyjne i w rezultacie - bezpieczniejsze z punktu widzenia nawigatora.


  • Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories: development of the method
    • Rafał Szłapczyński
    • Joanna Szłapczyńska
    2010 Logistyka

    The Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories is a method solving ship encounter situations. The method combines evolutionary approach to planning ship trajectory with some of the assumption of game theory. For given positions and motion parameters the method finds a near optimal set of safe trajectories of all ships involved in an encounter. The version presented here is an updated one and its authors have tested extensively various problem-dedicated specialized operators as well as various formulas for fitness function to obtain best effects. In the course of this process it turned out that classic evolutionary mechanisms had to be modified for better performance. Also, intuitional fitness function directly resembling goal function has been replaced with a more complex one, which includes additional COLREGS-compliance factors.Ewolucyjne zbiory bezpiecznych trajektorii statków to metoda rozwiązywania potencjalnych sytuacji kolizyjnych, łącząca podejście ewolucyjne z wybranymi założeniami teorii gier. Dla zadanych pozycji i parametrów ruchu statków metoda znajduje zbiór bezpiecznych trajektorii wszystkich statków biorących udział w spotkaniu. Omawiana jest tu druga, zaktualizowana wersja metody, przy której tworzeniu autorzy testowali różne operatory i funkcje przystosowania w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. W trakcie tego procesu, dla poprawienia wydajności zmieniono klasyczne mechanizmy ewolucyjne. Ponadto pierwotnie stosowana funkcja celu została zastąpiona bardziej złożoną, uwzględniającą dodatkowe kary za naruszanie prawideł MPDM.


  • Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories: simulation results
    • Joanna Szłapczyńska
    • Rafał Szłapczyński
    2010 Logistyka

    The Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories is a method solving multi-ship encounter situations. For given positions and motion parameters the method finds a near optimal set of safe trajectories of all ships involved in an encounter. The paper briefly presents foundations of the method and focuses on simulation results for selected test cases based on the Baltic Basin. The computer simulations cover both open waters and restricted waters cases. The obtained results confirm correctness and aptness of the method in solving encounter situations at sea.Metoda ewolucyjnych zbiorów bezpiecznych trajektorii statku służy rozwiązywaniu sytuacji kolizyjnych wielu statków na morzu. Dla znanych pozycji oraz parametrów ruchu metoda znajduje optymalny zbiór bezpiecznych trajektorii dla wszystkich statków biorących udział w spotkaniu. W artykule pokrótce zaprezentowano główne założenia metody i skupiono się na wynikach symulacyjnych uzyskanych w trakcie badań dla wybranych rejonów Morza Bałtyckiego. Przedstawione przykłady przedstawiają sytuacje spotkań na wodach otwartych oraz ograniczonych. Uzyskane wyniki badań potwierdzają poprawność oraz skuteczność opisywanej metody w rozwiązywaniu sytuacji kolizyjnych na morzu.


  • Ewaluacja kursu zdalnego nauczania geometrii wykreślnej
    • Bożena Kotarska-Lewandowska
    2010

    W artykule podjęto tematykę ewaluacji dydaktycznej i próbę sprecyzowania wskaźników do oceny jakości e-kursów zdalnego nauczania w przypadku przedmiotu geometria wykreślna.


  • Ex situ XANES, XPS and Raman studies of poly(3,4-ethylenedioxythiophene) modified by iron hexacyanoferrate
    • Anna Lisowska-Oleksiak
    • Andrzej Nowak
    • Monika Wilamowska-Zawłocka
    • Marcin Sikora
    • Wojciech Szczerba
    • Czesław Kapusta
    2010 SYNTHETIC METALS

    Praca dotyczy materiału hybrydowego złożonego z polimeru elektroaktywnego poli(3,4-etylenodioksytiofenu) i Błękitu Pruskiego. Wykonano pomiary spektroskopowe z użyciem technik: spektrometrii fotoelektronów wzbudzonych promieniami X (X-ray Photoelectron Spectroscopy (XPS)), spektroskopii absorpcyjnej struktury przykrawędziowej (X-ray Absorption Near Edge Structure (XANES)) oraz spektroskopii mikro-Ramana. Przeprowadzone badania miały na celu poznanie struktury materiału i otoczenia wokół atomów żelaza pochodzących od części nieorganicznej materiału hybrydowego jak również scharakteryzowanie rodzajów wiązań chemicznych występujących w materiale. Uzyskane wyniki potwierdziły obecność Błękitu Pruskiego w materiale hybrydowym. Ponadto wykazano oddziaływanie pomiędzy częścią nieorganiczną a polimerem elektroaktywnym.


  • Ex situ XANES, XPS and Raman studies of poly(3,4-ethylenedioxythiophene)modified by iron hexacyanoferrate
    • Anna Lisowska-Oleksiak
    • Andrzej Nowak
    • Monika Wilamowska-Zawłocka
    • Marcin Sikora
    • Marek Szczerba
    • Czesław Kapusta
    2010 SYNTHETIC METALS

    Praca dotyczy badań XANES, XPS i Ramana polimeru przewodzącego poli(3,4-etylenodioksytiofenu) modyfikowanego heksacyjanożelazianem żelaza. Badania XANES potwierdziły oktaedryczne otoczenie atomu żelaza, którego najbliższymi sąsiadami są atomy węgla oraz atomy azotu. Badania XPS wykazały istnienie wiązań Fe-C, Fe-N oraz chemicznego oddziaływania między atomem siarki polimeru a atomem żelaza błękitu pruskiego. Obecność oddziaływań Fe-N potwierdziły także badania Ramana.