Pokaż publikacje z roku
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2025
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2024
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2023
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2022
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2021
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2020
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2019
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2018
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2017
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2016
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2015
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2014
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2013
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2012
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2011
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2010
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2009
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2008
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2007
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2006
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2005
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2004
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2003
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2002
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2001
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2000
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1999
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1998
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1988
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1987
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1980
Publikacje z roku 2015
Pokaż wszystkie-
Analiza drgań struny gitarowej z użyciem szybkich kamer
- Piotr Szczuko
- Józef Kotus
- Maciej Szczodrak
- Bożena Kostek
- Andrzej Czyżewski
W referacie przedstawiono metodę analizy i wizualizacji ruchu struny gitarowej. Drgania struny zostały zarejestrowane za pomocą szybkich kamer. Układ optyczny zastosowany do rejestracji został dobrany w taki sposób, by móc obserwować drgania wzdłuż struny. Obrazy zarejestrowane za pomocą szybkich kamer zostały przeanalizowane za pomocą algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów tak, aby z dużą dokładnością śledzić wychylenia i odkształcenia struny, poprawić rozdzielczość przestrzenną i przekształcić te dane na przebieg akustyczny. Sygnał akustyczny obliczony na podstawie analizy wizyjnej został porównany z sygnałem odniesienia, zarejestrowanym za pomocą mikrofonu pomiarowego. Przeprowadzone badania mają na celu poznanie zjawiska przekazywania energii drgającej struny do korpusu instrumentu.
-
Analiza efektywności działalności uczelni europejskich i amerykańskich - podejście nieparametryczne
- Joanna Wolszczak-Derlacz
W artykule przedstawiono analizę efektywności naukowej i dydaktycznej 505 uczelni z 10 krajów europejskich oraz z USA w okresie 2000– 2012. W celu obliczenia wskaźników efektywności przyjęto metodę nieparametryczną Data Envelopment Analysis (DEA). Za nakłady uznano: wartość przychodów uczelni, liczbę pracowników naukowych oraz studentów, za wyniki działalności naukowej – liczbę publikacji, a działalności dydaktycznej – liczbę absolwentów. W drugim kroku analizy przetestowano model odnoszący efektywność działalności uczelni do zmiennych związanych m.in. ze źródłem pochodzenia przychodów, wielkością uczelni, lokalizacją oraz rokiem założenia uczelni. Regresja ta została oszacowana oddzielnie dla uczelni europejskich i amerykańskich. W szczególności można stwierdzić, że na efektywność naukową uczelni europejskich w sposób ujemny oddziaływał udział środków pochodzących ze źródeł publicznych, natomiast dla uczelni amerykańskich wpływ ten był dodatni. W obu omawianych grupach uczelnie większe, o dłuższej tradycji oraz położone w bogatszych regionach charakteryzowały się wyższą efektywnością.
-
Analiza efektywności odzysku ciepła odpadowego z zastosowaniem rurki ciepła. Cześć I. Konstrukcja i działanie układu pomiarowego, budowa rurki ciepła.
- Rafał Andrzejczyk
- Tomasz Muszyński
- Przemysław Kozak
Artykuł poświęcony jest możliwościom aplikacyjnym rurki ciepła w instalacjach odzysku ciepła.
-
Analiza energochłonności pojazdu elektrycznego w oparciu o dane z pokładowego rejestratora parametrów
- Leszek Jarzębowicz
- Edward Kulig
W artykule zaproponowano zastosowanie pokładowego rejestratora parametrów dla uzyskania wyników ekspe-rymentalnych pozwalających na analizę energetyczną wózka elektrycznego. Omówiono metodykę przetwarzania danych pomiarowych oraz sposób wykonywania przejazdów dla określenia zapotrzebowania na moc w funkcji prędkości, skuteczności hamowania odzyskowego oraz stopnia chwilowego przeciążenia napędu elektrycznego podczas przyspieszania. Uzyskane wyniki pokazują, iż wartości i zależności charakteryzujące energochłonność wózka są znacząco różne od literaturowych, dotyczących pojazdów większych mocy i prędkości.
-
Analiza i badania systemu antyspoofingowego GPS
- Jarosław Magiera
W rozprawie doktorskiej podjęto problem badawczy, jakim jest przeciwdziałanie spoofingowi w systemie nawigacji satelitarnej GPS. Spoofing oznacza rodzaj ataku elektronicznego, w którym urządzenie, zwane spooferem, przesyła do odbiornika sygnały imitujące te, które są odbierane z satelitów GPS. Odbiór sygnałów imitujących powoduje wyznaczenie nieprawidłowych informacji dotyczących czasu, położenia lub prędkości. Rozprawa obejmuje przegląd stanu wiedzy o znanych metodach przeciwdziałania spoofingowi GPS. Autor rozprawy proponuje nową koncepcję systemu antyspoofingowego GPS, umożliwiającego wykrycie i eliminację spoofingu poprzez metody przestrzennego przetwarzania sygnałów. Wykrywanie spoofingu bazuje na porównywaniu opóźnień fazowych sygnałów GPS odbieranych przez elementy szyku antenowego. Eliminacja spooifngu, realizowana poprzez adaptacyjną filtrację przestrzenną odbieranych sygnałów, umożliwia ograniczenie wpływu sygnałów imitujących na pracę odbiornika GPS. Efektywność zaproponowanych metod jest wykazana na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań symulacyjnych i pomiarowych.
-
Analiza i badania systemu antyspoofingowego GPS
- Jarosław Magiera
- Ryszard Katulski
Artykuł dotyczy problemu spoofingu w systemie GPS, polegającego na niepowołanej transmisji sygnałów imitujących sygnały odbierane z satelitów GPS. Takie działanie prowadzi do wyznaczenia przez odbiornik nawigacyjny nieprawidłowego położenia, prędkości i czasu. Zostały opisane metody przeciwdziałania spoofingowi, w szczególności poprzez przestrzenne przetwarzanie sygnałów. Przedstawiono wyniki badań symulacyjnych efektywności tych metod. Opisano demonstrator sytemu antyspoofingowego i wybrane wyniki badań pomiarowych.
-
ANALIZA I MODERNIZACJA ŁOŻYSKA NR 1 TURBOZESPOŁU TG3 EC BYDGOSZCZ
- Artur Olszewski
- Olgierd Olszewski
Celem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożyska nr 1 turbozespołu TG3 zainstalowanego w EC Bydgoszcz oraz opracowanie projektu nowego łożyska o korzystniejszych własnościach dynamicznych w celu uzyskania stabilniejszej pracy turbozespołu w całym zakresie mocy.
-
ANALIZA I PROJEKTOWANIE UKŁADÓW STEROWANIA STERAMI STRUMIENIOWYMI STATKÓW Z ZASTOSOWANIEM SYSTEMU Z BAZĄ WIEDZY
- Andrzej Kopczyński
Światowa literatura dostarcza przykładów wskazujących na aktualność tematyki związanej z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji w zastosowaniach morskich. Komisja Europejska finansuje projekty mające na celu poprawę konkurencyjności przemysłu okrętowego. W rozprawie podjęto tematykę związaną ze wspomaganiem projektowania podsystemów elektroenergetycznych statków. W rozprawie udowodniono przyjętą na wstępie tezę pracy: możliwe jest wykorzystanie informacji pozyskanych od ekspertów oraz uzyskanych w wyniku badań symulacyjnych jako źródła wiedzy, niezbędnej do funkcjonowania systemu z bazą wiedzy, wspomagającego częściową automatyzację procesu projektowania oraz doboru układów sterowania sterów strumieniowych statków, w postaci pozwalającej na jego bezpośrednie i praktyczne wykorzystanie przez projektantów, konstruktorów, jak i studentów. W celu udowodnienia tezy pracy zrealizowano aplikację systemu ekspertowego dla wspomagania projektowania podsystemu steru strumieniowego statku. Ponadto zrealizowano szereg elementów składowych aplikacji systemu ekspertowego: bazę wiedzy, bazę danych, bibliotekę struktur sterów strumieniowych, bibliotekę modeli matematycznych, zautomatyzowaną aplikację symulacyjną, aplikację oceniającą wyniki symulacji, aplikację generującą raport. Opracowano również aplikację dobierającą parametry modeli matematycznych z wykorzystaniem algorytmu genetycznego. W celu realizacji aplikacji systemu ekspertowego oraz jej elementów składowych wykorzystano narzędzia takie jak: Exsys, MS Access, Matlab/Simulink, Genetic and Evolutionary Algorithm Toolbox oraz elementy języków takich jak: HTML i CSS w celu opracowania pomocy dla użytkownika systemu ekspertowego. Opracowana aplikacja systemu z bazą wiedzy została zweryfikowana na przykładach projektowych, z wykorzystaniem symulacji on-line. Analiza raportów podsumowujących pracę systemu wspomagającego analizę i dobór układów sterowania sterami strumieniowymi statków, potwierdza użyteczność systemu jako narzędzia wspomagającego pracę projektanta.
-
Analiza impedancji sieci prądu stałego w instalacjach fotowoltaicznych
- Marcin Ruciński
- Tomasz Lisewski
- Piotr Musznicki
- Stanisław Galla
W artykule przedstawiono analizę impedancji różnicowej i wspólnej, sieci DC instalacji fotowoltaicznej. Badania impedancji przeprowadzono wykorzystując model matematyczny przygotowany w oparciu o teorię linii długiej. Otrzymane wyniki porównano z pomiarami laboratoryjnymi wykonanymi za pomocą analizatora impedancji.
-
Analiza jakości docierania ceramiki technicznej na docierarce jednotarczowej.
- Adam Barylski
Przedstawiono wyniki badań docierania elementów płaskich w układzie jednotarczowym. Badano obróbkę elementów ceramicznych. Określono wpływ podstawowych warunków kinematrycznych i technologicznych na parametry chropowatości powierzchni docieranych i ubytek elementów.
-
Analiza kreatywności oraz wpływu elementów typowo marketingowych wykorzystywanych na internetowych portalach branży turystycznej
- Piotr Brudło
W obecnej chwili konkurencja pomiędzy agencjami turystycznymi operującymi na globalnym rynku w Internecie, w powiązaniu ze stale rosnącą biznesową dojrzałością całego sektora, wymusiła wprowadzanie kreatywnych oraz celowo zorientowanych elementów o naturze typowo marketingowej w celu wywołania wrażenia unikalności w sposobie traktowania klienta. Marketingowe elementy o charakterze klasycznym, np. zniżki typu „first minute”, „last minute”, programy lojalnościowe dla stałych klientów, czy zniżki powyżej określonej kwoty zamówienia stały się pewnego rodzaju standardem i nie wywołują specjalnego wrażenia na kliencie, a ponadto zwykle wiążą się z bezpośrednią koniecznością obniżenia opłat za usługi. Marketingowe elementy kreatywne, np. częściowy zwrot opłaty za przejazdy autostradami, ubezpieczenie od deszczowych dni, częściowy zwrot za paliwo lub refundacja kosztów postępowania wizowego, itp. zwykle wywołują ciekawość oraz zainteresowanie u klienta swoją nietypowością, a z drugiej strony możliwości skorzystania z nich obwarowane są szerokim wachlarzem warunków i zwykle wszelkiego rodzaju „zwroty” mogą być realizowane w formie upustów na usługi dopiero w kolejnym sezonie. Artykuł koncentruje się na prezentacji oraz analizie marketingowych elementów kreatywnych stosowanych na swojej witrynie internetowej przez internetową agencję turystyczną Adriatic.hr, która w ramach swojej działalności komercyjnej oferuje wynajem kwater, hoteli i apartamentów oraz kompleksowo organizuje szeroko pojęty wypoczynek wakacyjny na terenie Republiki Chorwacji.
-
Analiza kultury organizacyjnej wybranej placówki sieci sklepów sportowych - raport z badań
- Mirosław Wiśniewski
- Krzysztof Leja
W artykule podjęto próbę diagnozy kultury organizacyjnej wybranej placówki sieci handlowej branży artykułów sportowych, posługując się metodą wartości konkurujących zaproponowaną przez Kima Camerona i Roberta Quinna, która pozwala na „pomiar” istniejącej i oczekiwanej kultury organizacyjnej. Celem opracowania jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania, jakie działania można podjąć, aby kultura organizacyjna wybranej firmy stała się bardziej przyjazna dla pracownika oraz czy taka zmiana może przyczynić się do sukcesu firmy1.
-
Analiza lepkosprężysta konstrukcji nawierzchni drogowych z zastosowaniem modelu Burgersa
- Łukasz Mejłun
Mieszanki mineralno-asfaltowe wykorzystywane w warstwach asfaltowych nawierzchni charakteryzują się właściwościami sprężystymi i lepkimi. Zależą one istotnie od temperatury. Im jest ona wyższa, tym bardziej znaczące są właściwości lepkie mma, które są przyczyną powstawania trwałych deformacji (kolein). Przedmiotem badań było modelowanie zachowania się mma w konstrukcji nawierzchni w wysokich temperaturach przy wykorzystaniu modelu lepkosprężystości Burgersa. Parametry modelu zostały wyznaczone dla różnych rodzajów mma wykorzystywanych do asfaltowych warstw konstrukcji nawierzchni. Wyznaczono je w oparciu o wyniki badań próbek obciążonych w sposób powtarzalny z częstotliwością od 0,01 do 25 Hz w temperaturach 4, 20 i 45ºC. Wyniki badań, oprócz wyznaczenia parametrów charakteryzujących przyjęty model reologiczny mma, zostały poddane analizie i porównaniom pod kątem ich odporności na powstawanie trwałych deformacji. Analizy obliczeniowe przeprowadzono dla konstrukcji nawierzchni przeznaczonej dla najcięższego ruchu (KR7). Do analiz przyjęto rzeczywisty przebieg dobowych zmian temperatury jezdni odnotowanych 24-26 lipca 2012 roku na stacji pomiarowej w Redzikowie. Założono, że temperatura na głębokości w warstwach asfaltowych zmienia się zgodnie z modelem Fouriera przepływu ciepła. Analizy przeprowadzono dla dwóch sytuacji w ciągu doby (godz. 10:30 i 19:30), gdy odnotowano temperaturę powierzchni jezdni 40ºC. Obliczenia wykonano w programie VEROAD, w którym symulowano przejazd z prędkościami 5, 60 i 120 km/h pojedynczego koła o ciężarze 50 kN. Przeprowadzone obliczenia umożliwiły ocenę sposobu zachowania się nawierzchni w warunkach wysokich temperatur w kontekście przemieszczeń, naprężeń i odkształceń powstających podczas przejazdu koła oraz kolein warstw asfaltowych. Przeprowadzenie obliczeń dla małej, średniej i dużej prędkości ruchu pozwoliło na ocenę wpływu czasu obciążenia nawierzchni na powstawanie deformacji trwałych. Dodatkowo wykazano, że na proces tworzenia się kolein wpływa nie tylko chwilowa temperatura powierzchni jezdni, ale przede wszystkim historia nagrzewania się warstw asfaltowych i ich temperatury. Połączenie zastosowanej metody obliczeniowej i analiz z odpowiednią interpretacją wyników badań laboratoryjnych umożliwiają kompleksową ocenę zastosowania różnych materiałów w konstrukcjach nawierzchni w kontekście ich odporności na powstawanie deformacji trwałych, co w inżynierii drogowej ma duże znaczenie praktyczne.
-
Analiza lepkosprężysta zachowania się konstrukcji nawierzchni drogowej w zależności od temperatury i warunków obciążenia
- Łukasz Mejłun
- Józef Judycki
- Bohdan Dołżycki
Przedmiotem artykułu jest analiza lepkosprężysta podatnej konstrukcji nawierzchni drogowej w warunkach wysokich temperatur. W analizie wykorzystano model lepkosprężystości Burgersa warstw asfaltowych. Parametry modelu wyznaczono w oparciu o wyniki badań mieszanek mineralno-asfaltowych pod obciążeniem powtarzalnym. Analizowano wpływ rozkładu temperatury, ciężaru koła i prędkości ruchu na ugięcia powierzchni jezdni i odkształcenia spodu warstw asfaltowych.
-
ANALIZA ŁOŻYSKOWANIA MŁYNÓW ORAZ ORAZ OKREŚLENIE SPOSOBÓW I CH MODERNIZACJI ETAP1/2
- Artur Olszewski
- Jacek Łubiński
- Olgierd Olszewski
- Katarzyna Mazur
- Jacek Paduszyński
- Guzman Bartosz
- Emil Olszewski
- Dominik Olszewski
Celem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożysk młynów rudy typu MSZC, 41.02, 41.03 oraz 41.04 wraz z określeniem możliwości zwiększenia ich nośności oraz niezawodności poprzez modernizację lub zmianę konstrukcji. Przeprowadzono symulacje komputerowe czterech typów łożysk młynów określając ich nośność, wartości grubości filmu, temperaturę w filmie olejowym, straty tarcia itp. Wykonano również analizę wpływu ukosowania czopa na warunki pracy łożysk. Opracowano propozycje modernizacji łożysk oraz ich podparć zwiększających nośność i niezawodność. Przedstawiono dostępne systemy pomiarowo-diagnostyczne możliwe do zastosowania w analizowanych młynach. Zestawiono koszty przewidywanej modernizacji obejmujące ceny modernizacji łożysk oraz systemów pomiarowo-kontrolnych.
-
Analiza możliwości oceny stanu technicznego kotew gruntowych za pomocą propagacji fal prowadzonych
- Beata Zima
- Magdalena Rucka
W pracy przedstawiono identyfikację długości swobodnej cięgna kotew gruntowych z wykorzystaniem metody propagacji fal prowadzonych. Badania doświadczalne propagacji fal zostały prowadzone dla modeli kotew w skali laboratoryjnej z różnymi długościami buławy.
-
ANALIZA MOŻLIWOŚCI POPRAWY STANU DYNAMICZNEGO TURBOZESPOŁU NR2 POPRZEZ MODERNIZACJĘ LUB ZMIANĘ KONSTRUKJI ŁOŻYSKA NR 1 W EDF POLSKA S.A. ODDZIAŁ WYBRZEŻE LOKALIZACJA ELEKTROCIEPŁOWNIA W GDYNI
- Artur Olszewski
- Olgierd Olszewski
- Emil Olszewski
Celem pracy było wykonanie analizy warunków pracy łożysk 1, 2 i 3 turbozespołu TG-2 zainstalowanego w EC Gdynia oraz określenie możliwości ewentualnej modernizacji łożysk w celu uzyskania stabilniejszej pracy turbozespołu. Do analizy właściwości łożysk ślizgowych turbiny wykorzystano program obliczeniowy ARTbear7.0.
-
ANALIZA MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA STEROWANIA PREDYKCYJNEGO TURBINĄ PAROWĄ ELEKTROWNI JĄDROWEJ
- Anna Kobylarz
- Kazimierz Duzinkiewicz
- Michał Grochowski
Artykuł przedstawia wyniki wstępnej analizy możliwości zastosowania sterowania predykcyjnego MPC turbiną parową elektrowni jądrowej. Tradycyjnie przyjmuje się, że turbina pracuje w jednym punkcie pracy odpowiadającym jej mocy nominalnej, co pozwala na stosowanie klasycznych regulatorów PID. Synteza sterowania dla warunków zmiennego punktu pracy wymaga uwzględnienia nieliniowego charakteru procesów turbiny oraz możliwości naruszania przez generowane sterowanie ograniczeń dopuszczalnego działania. W algorytmie MPC wykorzystany został opracowany wcześniej nieliniowy model turbiny 4CKC465. Opracowany algorytm MPC został porównany z regulatorem PID strojonym dla trajektorii zadanej. Proponowane sterowanie MPC umożliwia sterowanie turbiną z zadowalającymi skutkami. W artykule dokonano krótkiej analizy wpływu parametrów algorytmu MPC na jakość sterowania turbiną parową.
-
Analiza nawierzchni w Dzielnicy Osowa stworzona w ramach "Quo Vadis, Osowo?"
- Weronika Maria Mazurkiewicz
Mapa, która jest częścią mini-strategii rozwoju dzielnicy Gdańsk Osowa powstałej na podstawie warsztatów "Quo Vadis, Osowo?"
-
ANALIZA NIELINIOWEGO OBSERWATORA I FILTRU CZĄSTECZKOWEGO JAKO ESTYMATORÓW POZYCJI STATKU.
- Krzysztof Jaroś
- Anna Witkowska
W artykule została przedstawiona analiza porównawcza dokonana pomiędzy dwoma estymatorami pozycji. Analiza ta została przedstawiona na podstawie różnicy pomiędzy wartością estymowaną a rzeczywistą. Badania estymatorów zostały przeprowadzone na podstawie równania kinematyki i dynamiki statku dynamicznie pozycjonowanego. Wartościami wykorzystywanymi w symulacji są pomiary z symulowanego odbiornika GPS i siły wytworzone przez napędy statku w czasie wykonywania manewrów. W artykule zawarto nieliniowy model statku z zakłóceniami w globalnym układzie współrzędnych, oraz dwa estymatory nieliniowy obserwator (NO) i filtr cząsteczkowy (PF) (ang. Particle filter). Badania zostały przeprowadzone w środowisku MATLAB/Simulink z użyciem modeli symulacyjnych. W badaniach wykazano że PF jest lepszym estymatorem niż NO podczas manewru zmiany pozycji statku natomiast sytuacja jest odwrotna podczas utrzymywania stałej pozycji statku.