Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2015

Pokaż wszystkie
  • ANALIZA NIEPEWNOŚCI POMIARÓW POŁOŻENIA REALIZOWANYCH METODĄ WIZYJNĄ DLA ZASTOSOWAŃ ELEKTROTRAKCYJNYCH
    • Sławomir Judek
    • Jacek Skibicki
    2015 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Niepewność pomiarowa stanowi kluczowe zagadnienie podczas wykonywania pomiarów. Jest to zwłaszcza istotne w przypadku pomiarów realizowanych na potrzeby prac naukowych i badawczych. Wyznaczanie niepewności pomiaru podczas wykonywania badań z użyciem nowoczesnego sprzętupomiarowego jest zagadnieniem szczególnie złożonym i często ze względu na tę złożoność pomijanym. W artykule przedstawiono analizę niepewności pomiaru położenia realizowanego przy użyciumetody wizyjnej z wykorzystaniem cyfrowej kamery 2D. Przedmiotem pomiaru jest obiekt fizyczny o wymiarach charakterystycznych w zastosowaniach elektrotrakcyjnych. Wykonana analiza pokazuje jaka precyzja może być uzyskiwana w trakcie pomiarów laboratoryjnych wykonywanych metoda optyczną oraz prezentuje i przedstawia jakie czynniki są znaczące z punktu widzenia uzyskania tej precyzji.


  • Analiza Niezawodności Człowieka w Ramach Funkcji związanych z Bezpieczeństwem w Przykładowej Instalacji
    • Emilian Piesik
    • Kazimierz Kosmowski
    • Marcin Śliwiński
    2015

    W analizie bezpieczeństwa funkcjonalnego systemów sterowania i zabezpieczeń należy określić wymagany poziom nienaruszalności bezpieczeństwa SIL w procesie analizy ryzyka, a następnie zweryfikować ten poziom stosując odpowiednie metody modelowania probabilistycznego. Działania człowieka mogą mieć istotny wpływ na realizację funkcji bezpieczeństwa. Wpływ ten ocenia się na podstawie wyników analizy niezawodności człowieka HRA. W niniejszym rozdziale porusza się niektóre kwestie metodyczne dotyczące analizy czynników ludzkich w ocenie systemów związanych z bezpieczeństwem, w tym analizy niezawodności człowieka. Przedstawiono porównanie różnych sposobów oceny prawdopodobieństwa błędu człowieka dla wybranego scenariusza awaryjnego rozpatrywanego w ramach realizowanej funkcji bezpieczeństwa. Przedstawiono także symulator przykładowej instalacji procesowej posiadający interfejs graficzny rozbudowany o funkcje umożliwiające dokonanie analizy działań operatora w sytuacjach nienormalnych.


  • Analiza niezawodności człowieka z uwzględnieniem aspektów zarządzania alarmami
    • Emilian Piesik
    • Marcin Śliwiński
    2015 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W artykule przedstawiono zagadnienie analizy warstwowego systemu zabezpieczeń z uwzględnieniem błędu człowieka-operatora. W analizie bezpieczeństwa funkcjonalnego systemów sterowania i zabezpieczeń istotną kwestią jest dokonanie redukcji ryzyka poprzez warstwy zabezpieczeniowo ochronne. W referacie przeanalizowano system składający się z trzech warstw: podstawowego systemu sterowania BPCS, systemu alarmowego AS oraz systemu automatyki zabezpieczeniowej SIS. W warstwowym systemie zabezpieczeniowym ważną funkcję spełnia system alarmowy, poprzez który człowiek-operator ma istotny wpływ na realizację funkcji bezpieczeństwa. Funkcje te są realizowane poprzez odpowiednie moduły w ramach systemu BPCS, lub SCADA.


  • Analiza nośności blachownicowej konstrukcji dźwigara skrzynkowego mostu w czasie nasuwania podłużnego
    • Krzysztof Żółtowski
    • Michał Drawc
    • Mikołaj Binczyk
    2015

    W referacie opisano konstrukcję przęseł mostu drogowego przez Wisłę w Kamieniu (woj. Lubelskie). Przedstawiono zaawansowane analizy numeryczne dotyczące nośności blachownicowej konstrukcji dźwigara skrzynkowego podczas realizowanego nasuwania podłużnego. W referacie opisano alternatywny projekt nasuwki, który został szczęśliwie zrealizowany. W podsumowaniu zebrano ogólne wnioski dotyczące przyczyn pierwotnych niepowodzeń i przemyślenia związane ze zrealizowanym projektem nasuwki.


  • Analiza nośności granicznej platformy roboczej na podłożu słabonośnym
    • Katarzyna Białek-Platova
    • Lech Bałachowski
    2015 Pełny tekst Inżynieria Morska i Geotechnika

    Analiza numeryczna nośności platformy roboczej z gruntu niespoistego na podłożu z gruntu spoistego o niskiej wytrzymałości. Analiza parametryczna uwzględniająca wpływ miąższości platformy oraz kąta tarcia wewnętrznego materiału platformy i wytrzymałości na ścinanie bez odpływu warstwy słabonośnej. Uwzględnienie różnych schematów zniszczenia podłoża metodą kinematyczną z zastosowaniem optymalizacji (Distinct Layout Optimisation). Wykorzystanie wyników badania dylatometrycznego (DMT) do wyznaczenia parametrów geotechnicznych materiału platformy i podłoża spoistego.


  • Analiza nośności konstrukcji stalowej Terminala T2 Portu Lotniczego im Lecha Wałęsy w Gdańsku
    • Marek Szafrański
    • Krzysztof Żółtowski
    2015

    W referacie przedstawiono rezultaty analiz nośności konstrukcji stalowej Terminala T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Prace wykonano w ramach pełnionego przez autorów nadzoru naukowego nad procesem rozbudowy istniejącej części hali. Wnioski z analiz doprowadziły do modyfikacji rozwiązania konstrukcyjnego oparcia dźwigarów dachowych na wybranych słupach. Obliczenia przeprowadzono dla globalnego modelu belkowego Terminala w konfiguracji docelowej oraz wycinkowych, powłokowych modeli szczegółowych, wykorzystując MES. W modelu globalnym uwzględniono zarówno część istniejącą jak i dobudowywaną budynku. Modele wycinkowe służyły szczegółowej ocenie nośności w strefach, gdzie stwierdzono przekroczenia naprężeń granicznych. W rezultacie wypracowano sposób wzmocnienia przeciążonych stref, który zrealizowano jeszcze w trakcie prowadzonych prac montażowych.


  • ANALIZA NUMERYCZNA WPŁYWU POZIOMU MORZA NA PRZEBIEG WEZBRAŃ W NADMORSKICH CIEKACH POWIERZCHNIOWYCH NA PRZYKŁADZIE POTOKU STRZYŻA W GDAŃSKU
    • Jakub Hakiel
    2015 Pełny tekst Acta Scientiarum Polonorum Formatio Circumiectus

    W dzisiejszych czasach coraz większym problemem stają się podtopienia na terenach zurbanizowanych. Biorąc to pod uwagę, należy większą wagę przyłożyć do prawidłowego obliczania przepustowości koryta. Jednym z czynników wpływających na nie są warunki na odpływie. W przypadku potoków nadmorskich zależą one ściśle od poziomu morza. W pracy podjęto próbę wyznaczenia wpływu poziomu morza na przebieg wezbrań w nadmorskich ciekach powierzchniowych. W tym celu przeprowadzono analizę numeryczną przepływu wody w potoku Strzyża w Gdańsku, którego odbiornikiem jest Martwa Wisła, której poziom wody jest jednakowy z poziomem morza. Obliczenia wykonano na modelu numerycznym opartym na układzie równań de Saint-Venanta w postaci zachowawczej, rozwiązanego metodą różnic skończonych (schemat McCormacka). Analizę przeprowadzono dla dwóch fal wezbraniowych o prawdopodobieństwie przekroczenia 1% i 10% oraz dla sytuacji, gdy w potoku występuje jednostajny przepływ średni. Dla każdego wariantu przyjęto dwa współczynniki szorstkości Manninga: 0,04 oraz 0,08. Otrzymane wyniki przedstawiono w postaci profili maksymalnych poziomów wody w potoku oraz zestawienia zasięgów wpływu poziomu morza na poziom wody w cieku. Podsumowując wykonane obliczenia, wykazano, że oddziaływanie morza zależy bezpośrednio od poziomu wody w potoku. Zdecydowanie większy wpływ na przebieg wezbrania mają przyjęte do obliczeń wartości przepływu. Stanowi to kluczową informację przy określaniu poziomu istotności analizowanego problemu. Praca ta może być wstępem do bardziej szczegółowego rozpoznania zjawiska.


  • Analiza obciążenia osi pojazdów ciężkich na podstawie danych z ważenia pojazdów w ruchu (WIM)
    • Dawid Ryś
    • Józef Judycki
    • Piotr Jaskuła
    2015 Drogownictwo

    W artykule przedstawiono rozkłady obciążenia poszczególnych rodzajów osi pojazdów. Podstawą analizy były dane z ważenia 12 mln pojazdów ciężkich w okresie od roku do 3 lat na 10 stacjach ważenia pojazdów w ruchu, z ang. weigh in motion (WIM), w Polsce. Celem artykułu, oprócz przedstawienia rozkładów, jest ocena wpływu dopuszczalnego obciążenia osi na rzeczywiste obciążenia osi pojazdów ciężkich. Przedstawiono opis matematyczny funkcji rozkładu obciążenia osi jako rozkładu złożonego z dwóch rozkładów normalnych. Opisano procedurę i wyniki obliczeń parametrów funkcji rozkładów. Określono rozkłady średnie z rozróżnieniem dopuszczalnego obciążenia osi 115 kN i 100 kN. Stwierdzono, że rzeczywiste obciążenia osi są wyższe na drogach na których dopuszczalne obciążenie wynosi 115 kN.


  • Analiza obiegów kogeneracyjnych z silnikami tłokowymi i mikroturbi-nami
    • Adam Cieśliński
    • Krzysztof Kosowski
    • Marian Piwowarski
    • Robert Stępień
    • Wojciech Włodarski
    2015 Rynek Energii

    Przeprowadzono analizę dla układów kogeneracyjnych z mikroturbinami wykorzystującymi ciepło odpadowe z silników tłokowych. Rozważono cztery główne źródła ciepła odpadowego z silników tłokowych: spaliny wylotowe, woda chłodząca silnik, olej smarny i ciepło z systemu turbodaładowania. Obliczenia przeprowadzono dla silników General Electric Jerbacher typów: J320 GS-C25 i J416 GS-B05. Uwzględniono różne czynniki robocze siłowni (zarówno “suche”, jak i “mokre”) oraz różne cycle termodynamiczne. Nasze badanie wykazały, że wykorzystując ciepło odpadowe silników, można nie tylko podgrzewać wodę, ale także wytwarzać energię elektryczną. W ten sposób można podnieść sprawność ogólną wytwarzania energii elektrycznej nawet o 20%.


  • Analiza odcinków generujących straty czasu w transporcie tramwajowym
    • Jacek Szmagliński
    2015 Pełny tekst Przegląd Komunikacyjny

    W czasie analiz i studiów przedwykonawczych dotyczących budowy nowych i modernizacji istniejących tras tramwajowych, bardzo często zakładane są nierealne czasy przejazdów, które weryfikuje się już po oddaniu linii do eksploatacji i przeprowadzeniu badań obserwacyjnych. Problematyczne wydaje się określenie, przed zakończeniem inwestycji, rzeczywistej prędkości jazdy, jak również strat czasu powstających w miejscach potencjalnych zatrzymań oraz określenie możliwości i wielkości skrócenia czasu jazdy na liniach istniejących. Dotychczasowe, analityczne podejście do obliczeń trakcyjnych, oparte na założeniach stałego przyspieszenia rozruchu i hamowania, wymaga sprawdzenia dla otwartej w 2007 r. w Gdańsku trasy Centrum – Chełm Witosa, gdzie pochylenia podłużne trasy dochodzą do 5,5%. W artykule scharakteryzowano problem niewielkiej prędkości komunikacyjnej tramwajów w Gdańsku, która nie wzrosła pomimo inwestycji infrastrukturalnych. Przedstawiono algorytm obliczania prędkości normatywnej i maksymalnej możliwej do osiągnięcia. Opisano metody badawcze i porównano obliczenia teoretyczne z wynikami badań obserwacyjnych.


  • Analiza pojedynczych nierówności toru
    • Zbigniew Kędra
    2015

    Ocena stanu geometrii toru kolejowego ma istotne znaczenie w procesie jego prawidłowego utrzymania, spokojność jazdy i w dużym stopniu wpływa na koszty cyklu życia. Jakość geometryczna toru może być analizowana w różnych celach, a pomierzone parametry mogą podlegać różnemu stopniowi agregacji. Pojedyncze nierówności toru analizowane są zazwyczaj z uwagi na bezpieczeństwo i służą do planowania napraw w krótkich terminach. Natomiast agregacja pomierzonych parametrów (zazwyczaj odchylenie standardowe) pozwala na planowanie robót w terminach średniookresowych (w rozkładzie jazdy) i budowę modeli predykcji. W artykule przedstawiono metodę identyfikacji pojedynczych wad na podstawie pomierzonych parametrów opisujących stan geometrii toru kolejowego. Na wybranych przykładach zilustrowano proces wykrywania, interpretacji i prognozy narastania pojedynczych nierówności toru.


  • Analiza popytu na usługi transportowe morskie i śródlądowe, część 1
    • Agnieszka Królicka
    2015 Logistyka

    W warunkach polskiej gospodarki i polskiego systemu transportowego najważniejsze znaczenie w przewozach towarów mają transport drogowy, transport kolejowy, transport morski i transport lotniczy. Porty i transport morski odgrywają ważną rolę w rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. O jakości usług portowych świadczy bezpieczeństwo, szybkość i niezawodność, co znacznie obniża koszty przeładunku, a tym samym ma wpływ na globalne koszty logistyczne. W pracy przedstawiono analizę popytu na usługi transportowe morskie i śródlądowe. Opisana została istota procesu transportowego oraz znaczenie transportu morskiego w działalności transportowej i handlu. Opisane zostało znaczenie portów morskich i ich wpływ na usługi transportowo-handlowe. Zostały przedstawione główne czynniki wpływające na popyt przewozów transportowych drogą morską i wodną śródlądową.


  • Analiza popytu na usługi transportowe morskie i śródlądowe, część 2
    • Agnieszka Królicka
    2015 Logistyka

    Usługi transportowe to dynamiczny czynnik kształtowania ruchu turystycznego i jego obsługi. Popyt na usługi transportowe drogą morską zależy od wielu czynników, takich jak potencjał zaplecza gospodarczego, wielkości (struktury) handlu zagranicznego oraz pozycji konkurencyjności portu względem innych portów. W pracy przedstawiono również prognozę popytu na przewozy ładunków obcych dla żeglugi morskiej i śródlądowej oraz prognozę wielkości przeładunków w głównych portach polskich. Opisane zostało znaczenie czynników makroekonomicznych głównie PKB na strefę handlu i transportu morskiego. Transport morski, oddziałując na procesy wzrostu gospodarczego oraz spójność ekonomiczną, społeczną i przestrzenną tego regionu, generuje znaczną wartość dodaną, współkształtując potencjał i przewagi konkurencyjne regionu nadmorskiego.


  • Analiza porównawcza dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w polskich województwach
    • Justyna Kujawska
    2015 Pełny tekst PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU

    Istotnym problemem dla pacjentów jest dostępność do usług zdrowotnych. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości zastosowania metody Data Envelopment Analysis (DEA) do oceny poziomu dostępu do trzech wybranych usług medycznych w polskich województwach: hospitalizacji w szpitalach ogólnych, opieki jednego dnia i zabiegów operacyjnych. Nieparametryczna metoda DEA pozwala na oszacowanie względnej efektywności obiektów opisanych wieloma nakładami i rezultatami. Ze względu na to, że jedno z wejść (udział w populacji osób w wieku 65 lat i więcej) jest poza kontrolą decydentów, wykorzystano model Non-Controllable Variable. Wyniki pozwoliły na ocenę możliwości dostępu do opieki zdrowotnej i określenie kierunków zmian w nieefektywnych województwach w celu osiągnięcia pełnej efektywności. Wyniki potwierdzają przydatność metody DEA do tego typu badań.


  • Analiza porównawcza metod zwiększania nośności i sztywności stalowych, doczołowych węzłów śrubowych.
    • Patryk Deniziak
    2015 Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Lądowa i Wodna

    Innowacyjna, w porównaniu z dotychczas stosowanym sposobem, metoda obliczania nośności stalowych węzłów została wdrożona wraz z normami europejskimi. Pozwala ona dokładniej odwzo-rować rzeczywistą pracę poszczególnych części węzła, gdyż wynik obliczeń uzależniony jest od znacznie większej liczby zmiennych. Dzięki postępowi technologicznemu w zakresie metalurgii oraz badaniom naukowym obecnie możliwe jest wzmacnianie połączeń dwuteowych słupów z ryglami nie tylko za pomocą chętnie do tej pory wykorzystywanych żeber poprzecznych, ale także stosując dodatkowe nakładki, które spawane lokalnie wzdłuż środnika słupa zwiększają jego nośność. Artykuł przedstawia analizę porównawczą wymienionych metod wzmacniania środnika opartą o procedury opisane w Eurokodzie 3. Otrzymane wyniki zestawione są również z połączeniami, które pozbawione są wszelkich dodatkowych blach, gdyż jest to coraz częściej obserwowany, ze względu na uniknięcie czasochłonnego spawania na placu budowy, zabieg projektowy. Celem poszukiwań jest wskazanie optymalnej, w zakresie prowadzonych obliczeń, metody wzmacniania węzłów stalowych ze względu na efektywność oraz pracochłonność zastosowanych rozwiązań.


  • Analiza porównawcza równoległych energetycznych filtrów aktywnych - typowego (prądowego) i napięciowego, pracujących w sieciach o różnych topologiach
    • Piotr Grugel
    • Ryszard Strzelecki
    • Zbigniew Kłosowski
    2015 Pełny tekst Przegląd Elektrotechniczny

    W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych równoległych, energetycznych filtrów aktywnych w różnych warunkach pracy. Porównano typowy układ równoległego filtra aktywnego, pracujący w oparciu o pomiar odkształcenia prądu odbiornika z układem pracującym na bazie identyfikacji odkształceń napięcia sieci.


  • ANALIZA PORÓWNAWCZA ZMODYFIKOWANEGO ALGORYTMU GRADEINTOWEGO ORAZ ALGORYTMU CHANA DO WYZNACZANIA POŁOŻENIA OBIEKTÓW W SYSTEMACH RADIONAWIGACYJNYCH
    • Agnieszka Czapiewska
    • Jarosław Sadowski
    2015 Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W referacie zostały omówione dwa algorytmy służące do wyznaczania położenia obiektów na podstawie pomiarów odległości: znany z literatury algorytm Chana oraz nowy zmodyfikowany algorytm gradientowy zaproponowany przez autorów referatu. Efektywność obu algorytmów została porównana na podstawie pomiarów przeprowadzonych w środowisku wewnątrzbudynkowym charakteryzującym się silną propagacją wielodrogową.


  • ANALIZA POSTAW INTERNAUTÓW WOBEC MARKI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
    • Magdalena Brzozowska-Woś
    2015 Pełny tekst Marketing i Zarządzanie

    Celem opracowania jest ukazanie roli, jaką odgrywają media społecznościowe i wypowiedzi internautów w kształtowaniu wizerunku marki wśród użytkowników Sieci. Artykuł prezentuje także wyniki obserwacji aktywności polskich internautów dotyczące jednej z polskich marek spożywczych. Internauci zamieszczają w Internecie różnorodne treści powiązane pośrednio lub bezpośrednio z markami. Zadaniem organizacji, podobnie jak w przypadku pozostałych mediów, powinno być stymulowanie zainteresowania marką oraz stały monitoring jej wizerunku w pojawiającym się kontencie.


  • Analiza przepływu gazu w kanałowych reduktorach ciśnienia podczas zwarć łukowych w rozdzielnicach SN
    • Roman Partyka
    • Daniel Kowalak
    2015 Pełny tekst Przegląd Elektrotechniczny

    W artykule przedstawiono metodę obliczania ciśnienia i temperatury gazów podczas zwarcia łukowego wewnątrz przedziału wyłącznika rozdzielnicy średniego napięcia z wykorzystaniem modelu termodynamicznego procesów towarzyszących zwarciom łukowym wewnątrz rozdzielnic z izolacją powietrzną. Następnie, w oparciu o mechanikę płynów lepkich, przedstawiono metodę obliczania rozkładu prędkości i ciśnienia gazu w kanałowych reduktorach ciśnienia podczas zwarcia łukowego. W obliczeniach uwzględniono dwa rodzaje kanałów: kanał prosty pionowy, zapewniający wypływ gazu do obszaru znajdującego się nad rozdzielnicą oraz kanał pionowo-poziomy umożliwiający wypływ gazu do przestrzeni znajdującej się z tyłu rozdzielnicy. Na podstawie średniej prędkości wypływu na wylocie kanału porównano skuteczność redukcji ciśnienia dla dwóch analizowanych konstrukcji kanałów.


  • Analiza przestrzenna branży transportu lądowego w Polsce
    • Adam Marszk
    2015

    Celem opracowania było określenie zróżnicowania rozkładu przestrzennego branży transportu lądowego w Polsce oraz czynników wpływających na jej rozmiary. Analizę przeprowadzono na szczeblu wojewódzkim oraz powiatowym, na podstawie danych za lata 2009 i 2012. Wykorzystano analizę lokalizacji, obliczono i zinterpretowano autokorelację przestrzenną, skontruowano i oszacowano także model regresji przestrzennej. Stwierdzono, że na szczeblu województw brak koncentracji branży, a powiaty z wysokim stopniem koncentracji znajdowały się w pobliżu większych miast. Do czynników wpływających istotnie na rozmiary branży zaliczono nakłady inwestycyjne przedsiębiorstw, liczbę przedsiębiorstw budowlanych oraz wydatki samorządów gminnych i powiatowych na transport i łączność.