Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2018

Pokaż wszystkie
  • Dobór parametrów platformy załadowczo-rozładunkowej
    • Karol Tyszkowski
    • Zbigniew Kneba
    2018 Pełny tekst Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    Artykuł opisuje propozycję zastosowania pneumatycznego mechanizmu napędowego windy załadowczej zasilanej sprężonym powietrzem z układu hamulcowego samochodu ciężarowego. Autorzy starają się określić moc poszczególnych urządzeń napędu. W tym celu wykonano symulację komputerową ruchu platformy windy, na podstawie której określono momenty jakie muszą wytworzyć silniki pneumatyczne. Obliczono czasy opadania i podnoszenia platformy.


  • Dobór przekroju żył powrotnych kabli średniego napięcia
    • Marek Olesz
    • Radosław Sawicz
    2018 INPE: Informacje o Normach i Przepisach Elektrycznych

    W artykule przedstawiono zasady doboru żył powrotnych w kablach średniego napięcia z uwzględnieniem zwarć jednofazowych i dwufazowych z udziałem ziemi. Określono warunki zmniejszenia obowiązującego przekroju żyły powrotnej 50 mm2, co uzasadniono analizą nagrzewania przewodu w stanach zwarciowych.


  • Dobór urządzeń do zgrzewania oporowego punktowego z wykorzystaniem analizy skupień
    • Monika Kędziorska
    • Aleksandra Świerczyńska
    • Grzegorz Rogalski
    • Dariusz Fydrych
    2018 Pełny tekst Przegląd Spawalnictwa

    W pracy omówiono zagadnienie doboru urządzeń do zgrzewania oporowego punktowego, stwierdzając na podstawie przeglądu literatury, że nie istnieje obiektywna metoda wspomagająca decyzję zakupu takich zgrzewarek. Do rozwiązania problemu zaproponowano zastosowanie metod analizy skupień. Zgromadzono i opracowano dane diagnostyczne opisujące 35 zgrzewarek oporowych punktowych, a następnie przeprowadzono ich klasyfikacje metodami Warda i k-średnich. Na podstawie porównania wyników wykazano, że analiza skupień może być stosowana jako wstępna metoda wspomagania decyzji zakupu urządzeń do zgrzewania oporowego punktowego.


  • Does the low optical band gap of yellow Bi3YO6 guarantee the photocatalytical activity under visible light illumination?
    • Konrad Trzciński
    • Mariusz Szkoda
    • Aleksander Herman
    • Anna Borowska-Centkowska
    • Anna Lisowska-Oleksiak
    2018 Pełny tekst JOURNAL OF SOLID STATE ELECTROCHEMISTRY

    Bi3YO6, which is known as an ionic conductor, was tested here as an electrode and photoanode in contact with aqueous electrolytes. Bi3YO6 was deposited onto the Pt substrate and the such prepared electrode was polarized in various aqueous electrolytes. The optical energy band gap of the material equal to 1.89 eV was determined using the Kubelka-Munk function resulting from the UV-Vis spectrum (allowed indirect transition) and also was calculated using the semi-empirical PM7 method (3.38 eV of HOMO-LUMO energy gap). Despite the yellow color of Bi3YO6, the tested material exhibits photoelectroactivity only in the UV range of electromagnetic radiation. The anodic photocurrent characteristic for n-type metal oxide semiconductors was recorded. The electrode exhibits diffusion-controlled cathodic activity while polarized in chloride-free aqueous electrolytes.


  • Doing well by doing good — CSR in a global context
    • Magdalena Popowska
    • Beata Ratkowska
    2018 Pełny tekst EKONOMIA I PRAWO

    Motivation: Nowadays, there is a general understanding that stakeholders are crucial for the successful enterprise. There is also a need to think about Corporate Social Responsibility (CSR) in a global context. Never before corporations enjoyed so much power and authority. Corporations need to evolve, re-think their strategies and change their processes accordingly. However, as of now, there is no agreed way of measuring overall sustainability of actions of each company. There is a great need for holistic studies of CSR, analyzing in details the value created, from stakeholders point of view. Aim: This paper is an attempt to propose a way of looking at corporate social responsibility in line with current methodologies and frameworks focusing on value creation. Currently there is no one definition of global CSR to be used, nor there is one comprehensive methodology to describe it. Instead there is abundance of theories and frameworks. This paper proposes one definition and presents a method of analysis of the global corporate commitment to CSR approach. The main concern of this paper is to offer an insight into different ways companies can create value for various stakeholders groups. Results: Conducted analysis indicated that products companies are aware of needs and expectations of various stakeholders and are good at meeting them. Although assessed companies managed to link sustainability with their strategies, they did not achieve transforming sustainability into core of their business.


  • Dokumentacja oraz wnioski z badań belek hybrydowych w II etapie dla firmy H+H Polska sp. z o.o.
    • Krystyna Nagrodzka-Godycka
    • Marek Wesołowski
    • Jarosław Kondrat
    • Maciej Tomasz Solarczyk
    2018

    Opracowanie stanowi dokumentację oraz wnioski z badań belek nadprożowych o długości 3,0 m każda o przekroju poprzecznym belki hybrydowej


  • Domain segmentation for low-cost surrogate-assisted multi-objective design optimisation of antennas
    • Sławomir Kozieł
    • Adrian Bekasiewicz
    2018 IET Microwaves Antennas & Propagation

    Abstract: Information regarding the best possible design trade-offs of an antenna structure can be obtained through multiobjective optimisation (MO). Unfortunately, MO is extremely challenging if full-wave electromagnetic (EM) simulation models are used for performance evaluation. Yet, for the majority of contemporary antennas, EM analysis is the only tool that ensures reliability. This study introduces a procedure for accelerated MO design of antennas that exploits cheap data-driven surrogates, as well as MO evolutionary algorithm to yield an initial approximation of the Pareto set. The final Pareto set is found using output space mapping. The major contribution of this work is a further reduction of the computational cost of surrogate model construction using a design space segmentation mechanism, where a part of the space containing the Pareto front is first identified by means of single-objective optimisation runs and subsequently represented by a set of adjacent compartments with separate surrogate models established within them. Segmentation allows for significant reduction of the number of training points necessary to build a reliable surrogate and thus the overall optimisation cost. The presented technique is demonstrated using two antenna structures and compared with a state-of-the-art surrogate-assisted techniques. Experimental validation is also provided.


  • Doświadczalne i numeryczne badania propagacji fal elektromagnetycznych w zastosowaniu do diagnostyki konstrukcji żelbetowych i ceglanych metodą georadarową
    • Jacek Lachowicz
    2018 Pełny tekst

    Niniejsza praca dotyczy zagadnień propagacji fal elektromagnetycznych z ukierunkowaniem na diagnostykę nieniszczącą obiektów budowlanych. Głównym celem rozprawy było opracowanie procedur umożliwiających efektywniejsze wykorzystywanie metody georadarowej w ocenie stanu konstrukcji żelbetowych i ceglanych. Szczególną uwagę poświecono sposobom identyfikacji prędkości propagacji fali elektromagnetycznej na podstawie anomalii obserwowanych na mapach georadarowych oraz wykorzystaniu modelowania numerycznego jako wsparcia w interpretacji danych georadarowych i weryfikacji autorskich algorytmów. Opracowano cztery autorskie algorytmy identyfikacji wartości prędkości wykorzystujące typowe dyfrakcje rejestrowane na radargramach. Zaproponowano także autorski heterogeniczny model numeryczny betonu, za pomocą którego analizowano wpływ zawartości wody w materiale na wyniki pomiarów metoda georadarową. Opracowane w ramach pracy modele i algorytmy zostały zweryfikowane w badaniach doświadczalnych przeprowadzonych na obiektach testowych, które zostały również wykorzystane do analizy możliwości diagnostycznych metody georadarowej. Znaczna cześć pracy została poświęcona praktycznym zastosowaniom metody georadarowej w diagnostyce konstrukcji inżynierskich. Badaniom zostały poddane dwie żelbetowe kładki dla pieszych, dla których przeanalizowano wpływ różnych układów prętów zbrojeniowych oraz wilgotności betonu na wyniki pomiarów. Pomiary prowadzono również w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, gdzie przeprowadzono diagnostykę ścian i filarów, które zostały wzmocnione elementami żelbetowymi. W tym przypadku analizy koncentrowały się na wyznaczeniu wartości prędkości, a także identyfikacji systemu zbrojenia i granicy między materiałami.


  • Double-Blind Reputation vs. Intelligent Fake VIP Attacks in Cloud-Assisted Interactions
    • Jerzy Konorski
    2018 Pełny tekst

    We consider a generic model of Client-Server interactions in the presence of Sender and Relay, conceptual agents acting on behalf of Client and Server, respectively, and modeling cloud service providers in the envisaged "QoS as a Service paradigm". Client generates objects which Sender tags with demanded QoS level, whereas Relay assigns the QoS level to be provided at Server. To verify an object's right to a QoS level, Relay detects its signature that neither Client nor Sender can modify. Since signature detection is costly Relay tends to occasionally skip it and trust an object; this prompts Sender to occasionally launch a Fake VIP attack, i.e., demand undue QoS level. In a Stackelberg game setting, Relay employs a trust strategy in the form of a double-blind reputation scheme so as to minimize the signature detection cost and undue QoS provision, anticipating a best-response Fake VIP attack strategy on the part of Sender. The paper addresses the question whether the double-blind reputation scheme, previously proved resilient to a probabilistic Fake VIP attack strategy, is equally resilient to more intelligent Sender behavior. Two intelligent attack strategies are proposed and analyzed using two-dimensional Markov chains.


  • Drgania tarcz łożyskowych silników asynchronicznych wymuszane siłami elektromagnetycznymi
    • Łukasz Łudziński
    2018 Pełny tekst

    W silnikach dużej mocy przyczyny drgań i hałasu tarcz łożyskowych pochodzą głównie od pracy łożysk. W widmach drgań tarcz silników asynchronicznych małej mocy występują dominanty o częstotliwościach niezwiązanych w żaden sposób z pracą łożysk tocznych. Celem niniejszej rozprawy jest określenie mechanizmów wiążących drgania tarcz łożyskowych z wymuszeniami elektromagnetycznymi stojana. Przyjętymi metodami realizacji celu rozprawy była obliczeniowa (MES) i pomiarowa analiza eksploatacyjnych drgań tarcz łożyskowych w silniku asynchronicznym klatkowym małej mocy, w tym pochodzących od wymuszeń elektromagnetycznych. Analizy wykonano na podstawie przeprowadzonych badań eksperymentalnych przy pomocy skanującego lasera dopplerowskiego dla silnika klatkowego o mocy 2,2 kW oraz dodatkowo o mocy 7,5 kW, pracującego przy standardowych parametrach zasilania, przy obniżonym napięciu, wyposażonego w łożyska toczne oraz w specjalnie wykonane łożyska ślizgowe. Potwierdzono, że dominujące składowe widma drgań tarcz łożyskowych silników asynchronicznych małej mocy podczas ich pracy są wynikiem wymuszeń przez reluktancyjne naprężenia (naciski jednostkowe) na wewnętrznej powierzchni stojana. Poprzez analizy uzyskanych wyników badań wykazano, że poszczególne postacie drgań stojana generują odpowiadające im dominujące postacie drgań tarcz łożyskowych w wyników złożonych interakcji w zamkach tarcz i węzłach łożyskowych.


  • Driving Performance Indicators of Electric Bus Driving Technique: Naturalistic Driving Data Multicriterial Analysis
    • Mikołaj Bartłomiejczyk
    2018 IEEE TRANSACTIONS ON INTELLIGENT TRANSPORTATION SYSTEMS

    The issue of electric energy saving in public transport is becoming the key area of interest. By improving of driving techniques and the implementation of eco-driving, it is possible to save electric energy. Systems that help to decrease energy consumption and to reduce fuel emissions are becoming popular in vehicles powered by diesel engines. However, these methods have not yet gained popularity in electric vehicles. Therefore, determining the impact of individual parameters on energy consumption is a very important task. This paper presents a novel method of analysis and optimization of electric bus driving parameters based on measurements and the MCDA method. I present data analysis of vehicle data logger recordings using the most important PCA extracted factors. The influence of several factors was estimated.


  • Drug-drug interaction potential of antitumor acridine agent C-1748: The substrate of UDP-glucuronosyltransferases 2B7, 2B17 and the inhibitor of 1A9 and 2B7
    • Anna Mróz
    • Izabela Ryska
    • Hanna Sominka
    • Anna Bejrowska
    • Zofia Mazerska
    2018 Pełny tekst Pharmacological Reports

    Background The compound 9-(2′-hydroxyethylamino)-4-methyl-1-nitroacridine (C-1748), the promising antitumor agent developed in our laboratory was determined to undergo phase I metabolic pathways. The present studies aimed to know its biotransformation with phase II enzymes – UDP-glucuronosyltransferases (UGTs) and its potential to be engaged in drug-drug interactions arising from the modulation of UGT activity. Methods UGT-mediated transformations with rat liver (RLM), human liver (HLM), and human intestine (HIM) microsomes and with 10 recombinant human isoenzymes were investigated. Studies on the ability of C-1748 to inhibit UGT were performed with HLM, HT29 colorectal cancer cell homogenate and the selected recombinant UGT isoenzymes. The reactions were monitored using HPLC-UV/Vis method and the C-1748 metabolite structure was determined with ESI-TOF-MS/MS analysis. Results Pseudo-molecular ion (m/z 474.1554) and the experiment with β-glucuronidase indicated that O-glucuronide of C-1748 was formed in the presence of microsomal fractions. This reaction was selectively catalyzed by UGT2B7 and 2B17. High inhibitory effect of C-1748 was shown towards isoenzyme UGT1A9 (IC50=39.7μM) and significant but low inhibitory potential was expressed in HT29 cell homogenate (IC50=84.5μM). The mixed-type inhibition mechanism (Ki=17.0μM;Ki’=81.0μM), induced by C-1748 was observed for recombinant UGT1A9 glucuronidation, whereas HT29 cell homogenate resulted in noncompetitive inhibition (Ki=94.6μM). Conclusions The observed UGT-mediated metabolism of C-1748 and its ability to inhibit UGT activity should be considered as the potency for drug resistance and drug-drug interactions in the prospective multidrug therapy


  • Dual Active Bridge (DAB) DC-DC converter for multilevel propulsion converters for electrical multiple units (EMU)
    • Marek Adamowicz
    • Zbigniew Krzemiński
    • Paweł Stec
    2018 Pełny tekst

    Semiconductor power devices made from silicon carbide (SiC) reached a level of technology enabling their widespread use in power converters. Two different approaches to implementation of modern traction converters in electric multiple units (EMU) have been presented in recent years: (i) 3.3-kV SiC MOSFET-based three-level PWM inverter with regenerative braking and (ii) 6.5-kV IGBT-based four-quadrant power electronic traction transformer (PETT). The former has successfully reached optimized dimensions and efficiency but still requires a bulky line frequency transformer for multisystem applications. The latter characterizes inherent galvanic isolation from AC traction, which is realized by cascaded system of power electronic cells containing medium frequency transformers (MFT). The downsizing of the 6.5-kV IGBT-based cells is, however, problematic. The present paper proposes a different approach, that involves the use of a fast switching 1.2-kV SiC MOSFETS. The SiC-based PETT proposed in the paper is dedicated first for the DC traction. For multi-system application the input voltage of the proposed PETT can be adjusted using weight-optimized adjusting atotransformer. Thanks to utilization of fast-switching SiC- based power modules the weight and size of the power electronic cells can be optimized in a convenient way.


  • Dworzec Katowice w świetle współczesnej doktryny ochrony zabytków i rozwoju przestrzennego śródmieścia Katowic.
    • Daniel Załuski
    • Sylwia Rzepnicka
    2018 Pełny tekst

    W artykule opisano dworzec Katowice, otwarty w 1972 r. który stanowił jedną z najbardziej spektakularnych i docenianych ikon architektury modernistycznej Górnego Śląska. Został on zaprojektowany przez trzech wybitnych architektów: Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego (autorów m.in. warszawskiej siedziby Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej). Brutalistyczna architektura przetrwała do 2010 r. i została zastąpiona przez nie mniej spektakularną Galerię Katowicką, otwartą w 2012 r. W artykule omówiono problemy ochrony modernistycznej architektury w świetle ochrony dziedzictwa kulturowego i dóbr kultury współczesnej na przykładzie dyskusji o ochronę dworca Katowice. Opisano również skutki przestrzenne zrealizowanego, najnowszego dworca katowickiego w kontekście przyjętych założeń konserwatorskich, architektonicznych i urbanistycznych. Inwestycja została również oceniona w świetle rozwoju śródmieścia współczesnych Katowic.


  • Dylematy rozwoju sektora energii-wspólne cele z Europą/polska droga
    • Waldemar Kamrat
    2018 Przegląd Gazowniczy

    Przedstawiono dylematy rozwoju krajowego sektora energii na tle uwarunkowań Unii Europejskiej. Określono możliwą polską drogę do osiagnięcia celów klimatyczno-energetycznych


  • Dynamic analysis of temporary steel grandstand equipped with different types of bracing system
    • Natalia Lasowicz
    • Tomasz Falborski
    2018 Pełny tekst MATEC Web of Conferences

    In the paper, behaviour of a temporary steel grandstand equipped with two different types of bracing system has been analysed through the numerical study. A typical solution concerning application of a diagonal tubular members has been compared with elements proposed by authors and called polymer dampers. A polymer element consists of two L-shape steel members bonded with polymer mass. The aim of the paper is to verify the effectiveness of polymer dampers in reduction of vibrations of temporary metal grandstands subjected to dynamic loads induced by spectators. The results of the study show that the response of structure equipped with two analysed bracing systems is different variable. The application of the polymer dampers results in substantial reduction in structural vibrations. Moreover, the decrease in values of accelerations of the grandstand with polymer dampers allows to maintain comfort of spectators at an acceptable level.


  • Dynamic analysis of the railway bridge span under moving loads
    • Marek Szafrański
    2018 Pełny tekst Roads and Bridges - Drogi i Mosty

    The first part of this paper provides a review of the state of knowledge of the dynamic behaviour of railway bridges under moving loads. Particular attention is paid to developments in modelling railway bridge loading and dynamic vehicle-span (structure) interaction. The most important aspects determining the advancements in this area of knowledge are identified. The contemporary techniques for defining bridge span finite element models used in dynamic analyses are also discussed. The second, practical part of this paper presents the results of numerical simulations of the passage of load along the bridge structure. The railway loads are represented by a series of concentrated forces and a series of single-mass oscillators. Vibration of the bridge span centre and of vehicle mass depending on the speed of travel are considered. The loading parameters were adopted to represent a real railway vehicle – EN57 electrical multiple unit. The structure’s parameters were adopted on the basis of a 30 m long load-relieving span. In both cases modal identification techniques were used to obtain all the required dynamic parameters of the span under analysis on the basis of experimental data.


  • DYNAMIC ANALYSIS OF THE RAILWAY BRIDGES IN POLAND WITH REGARDS TO HIGH-SPEED TRAINS PASSAGE ADJUSTMENT
    • Karol Grębowski
    • Monika Zielińska
    2018

    The dynamic analysis of the railway bridge in Tczew was carried out in the article as an example of such bridges adaptation suitability to handle high-speed trains. Calculations of railway bridges are greatly complicated and labor-consuming. The bridge model and a rolling stock passage simulation were developed in the SOFISTIK software. Three types of elements were used for the correct mapping of the structure in the calculation model: beam element (BEAM), surface element (QUAD), truss element (TRUSS). The beam element was used to model the entire bridge, as well as to model the high-speed train. The surface element, whereas, was used to define a concrete platform slab and an additional structure located in front of the bridge and behind it, where the train was placed. The model was verified by comparing the results obtained in the field during the ET-22 locomotive and 20 carriages measurements, with the results acquired in the SOFISTIK software for an identical rolling stock instance. Furthermore, after the verification, a high-speed train passage simulation was performed for two cases: case I - a passage of one high-speed train from the Tczew to Lisewo, case II - simultaneous passage of two high-speed trains. The trains speeds ranged from 150 km/h to the maximum speed that can be achieved by the Pendolino train 250 km/h were adopted for the purpose of the simulation. The conditions for adapting the bridge to the passage of high-speed trains have been determined on the basis of the obtained results analysis.