Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2022

Pokaż wszystkie
  • Wide-field magnetometry using nitrogen-vacancy color centers with randomly oriented micro-diamonds
    • Saravanan Sengottuvel
    • Mariusz Mrózek
    • Mirosław Sawczak
    • Maciej Głowacki
    • Mateusz Ficek
    • Wojciech Gawlik
    • Adam M. Wojciechowski
    2022 Pełny tekst Scientific Reports

    Magnetometry with nitrogen-vacancy (NV) color centers in diamond has gained significant interest among researchers in recent years. Absolute knowledge of the three-dimensional orientation of the magnetic field is necessary for many applications. Conventional magnetometry measurements are usually performed with NV ensembles in a bulk diamond with a thin NV layer or a scanning probe in the form of a diamond tip, which requires a smooth sample surface and proximity of the probing device, often limiting the sensing capabilities. Our approach is to use micro- and nano-diamonds for wide-field detection and mapping of the magnetic field. In this study, we show that NV color centers in randomly oriented submicrometer-sized diamond powder deposited in a thin layer on a planar surface can be used to detect the magnetic field. Our work can be extended to irregular surfaces, which shows a promising path for nanodiamond-based photonic sensors.


  • Wiedza rynkowa i twórczość w kształtowaniu nowych produktów
    • Dariusz Dąbrowski
    2022

    Tematyka niniejszej monografii osadzona jest w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości, w pracy podjęto bowiem problematykę wyjaśnienia osiągania przez przedsiębiorstwo pożądanych rezultatów (np. przewagi konkurencyjnej, wyników handlowych nowych produktów) na podstawie rozwoju nowych produktów. Uwaga została skupiona na produktach materialnych kierowanych zarówno do konsumentów, jak i do organizacji. Wśród czynników warunkujących pożądane wyniki przedsiębiorstw uwzględniono rodzaje potrzebnej wiedzy rynkowej i potencjalne aktywności twórcze w rozwoju nowych produktów. Natomiast na podstawie badania empirycznego podjęto próbę odkrycia pewnych mechanizmów mediacyjnych i moderacyjnych, które pojawiają się w zakresie odziaływania wiedzy rynkowej oraz dwóch kluczowych wymiarów twórczości nowego produktu (nowości i użyteczności) na jego wyniki handlowe. Z tego względu praca stanowi swego rodzaju wgląd w problematykę funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa w obszarze kształtowania nowych produktów. O przyjęciu perspektywy menedżerskiej świadczy też oparcie podjętych rozważań na dwóch ważnych koncepcjach nauk o zarządzaniu, to znaczy szkole zasobowej i koncepcji zdolności dynamicznych organizacji. Ponadto podstawowe pojęcia stosowane w pracy są kategoriami zarządczymi, jak na przykład: przedsiębiorstwo, proces kształtowania nowych produktów, model biznesu, wiedza rynkowa i aktywności twórcze pracowników zaangażowanych w kształtowanie nowych produktów, przewaga konkurencyjna, wyniki handlowe nowego produktu. W konsekwencji uzyskane wyniki i wnioski z pracy, w wymiarze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym, dotyczą zarządzania kształtowaniem nowych produktów w przedsiębiorstwie.


  • Wielkie porty w przeszłości i dziś. Ich rola w rozwoju cywilizacji
    • Karolina Krośnicka
    2022

    Tekst opisuje ewolucję portów morskich, zmiany ich relacji w układzie globalnym, miast portowych i otaczającego regionu, zmieniające się wraz ze zmianami technologii przeładunków i pzrewozu.


  • Wielowęzłowe, wysokonapięciowe sieci prądu stałego MT-HVDC
    • Michał Brodzicki
    2022 Pełny tekst

    Niniejsza rozprawa doktorska podejmuje temat wielowęzłowych wysokonapięciowych sieci prądu stałego MT-HVDC. Zagadnienie to zyskuje na istotności z uwagi na fakt wciąż wzrastającej liczby pracujących układów prądu stałego, co stwarza możliwości wykonywania dodatkowych połączeń pomiędzy nimi od strony napięcia stałego. Rozwiązanie to jest obecnie wykorzystywane na przykład w celu integracji morskich farm wiatrowych z systemami kontynentalnymi.


  • Wieniec w Twierdzy Wisłoujście z lat sześćdziesiątych XVI wieku, jego przekształcenia i uszkodzenie w wojnie w roku 1577 w świetle badań architektonicznych z lat 2020–2022
    • Piotr Samól
    • Robert Hirsch
    • Arkadiusz Woźniakowski
    2022 Pełny tekst Wiadomości Konserwatorskie

    Wieniec w Twierdzy Wisłoujście to unikatowy przykład strażnicy w formie samodzielnej bastei łączącej w sobie tradycje budownictwa średniowiecznego i nowożytnego. Powstała w latach 1562-63 w miejscu wcześniejszego założenia (z ok. 1519 r.). Przedmiotem artykułu jest rozpoznanie pierwotnej formy tego założenia z lat 60. XVI w., wskazanie jego modyfikacji związanych z próbą rozbudowy zespołu i jego uszkodzeniami z oblężenia w 1577 r. Podstawą pracy są badania architektoniczne prowadzone przez autorów w latach 2020-2021 (uzupełniane w 2022), która pozwoliły sfalsyfikować szereg ustaleń starszej literatury, przedstawić nowe ustalenia oraz wskazać zagadnienia, które będą w przyszłości wymagać weryfikacji w badaniach archeologicznych.


  • Wire Arc Additive Manufactured Mild Steel and Austenitic Stainless Steel Components: Microstructure, Mechanical Properties and Residual Stresses
    • Kasireddy Usha Rani
    • Rajiv Kumar
    • Manas M. Mahapatra
    • Rahul S. Mulik
    • Aleksandra Świerczyńska
    • Dariusz Fydrych
    • Chandan Pandey
    2022 Pełny tekst Materials

    Wire arc additive manufacturing (WAAM) is an additive manufacturing process based on the arc welding process in which wire is melted by an electric arc and deposited layer by layer. Due to the cost and rate benefits over powder-based additive manufacturing technologies and other alternative heat sources such as laser and electron beams, the process is currently receiving much attention in the industrial production sector. The gas metal arc welded (GMAW) based WAAM process provides a higher deposition rate than other methods, making it suitable for additive manufacturing. The fabrication of mild steel (G3Si1), austenitic stainless steel (SS304), and a bimetallic sample of both materials were completed successfully using the GMAW based WAAM process. The microstructure characterization of the developed sample was conducted using optical and scanning electron microscopes. The interface reveals two discrete zones of mild steel and SS304 deposits without any weld defects. The hardness profile indicates a drastic increase in hardness near the interface, which is attributed to chromium migration from the SS304. The toughness of the sample was tested based on the Charpy Impact (ASTM D6110) test. The test reveals isotropy in both directions. The tensile strength of samples deposited by the WAAM technique measured slightly higher than the standard values of weld filament. The deep hole drilling (DHD) method was used to measure the residual stresses, and it was determined that the stresses are compressive in the mild steel portion and tensile in austenitic stainless steel portion, and that they vary throughout the thickness due to variation in the cooling rate at the inner and outer surfaces.


  • Wireless Local Area Network Technologies as Communication Solutions for Unmanned Surface Vehicles
    • Andrzej Stateczny
    • Krzysztof Gierłowski
    • Michal Hoeft
    2022 Pełny tekst SENSORS

    As the number of research activities and practical deployments of unmanned vehicles has shown a rapid growth, topics related to their communication with operator and external infrastructure became of high importance. As a result a trend of employing IP communication for this purpose is emerging and can be expected to bring significant advantages. However, its employment can be expected to be most effective using broadband communication technologies such as Wireless Local Area Networks (WLANs). To verify the effectiveness of such an approach in a specific case of surface unmanned vehicles, the paper includes an overview of IP-based MAVLink communication advantages and requirements, followed by a laboratory and field-experiment study of selected WLAN technologies, compared to popular narrowband communication solutions. The conclusions confirm the general applicability of IP/WLAN communication for surface unmanned vehicles, providing an overview of their advantages and pointing out deployment requirements.


  • Within- and between-firm wage inequalities and trade integration in GVC
    • Joanna Wolszczak-Derlacz
    • Dagmara Nikulin
    2022 Journal of International Trade & Economic Development

    This paper examines between- (inter) and within- (intra) firm wage inequality using rich employer-employee data for 12 European countries. We confirm that much overall wage inequality is observed within sectors and within occupations. The share of the within- and between-firm components in overall wage inequality varies across countries. We estimate the link between involvement in global value chains (GVCs) and wages differentiating into the within- and between-firm components and test the hypothesis that there is a different effect of GVCs on wages depending on the position in a value chain (close to or far from the final demand). The results indicate that the between-firm wage component is the main channel through which involvement in global value chains is materialised. However, the exact sign of the relationship between GVC growth and wages (conditioned on upstreamness) is country-heterogeneous albeit its marginal economic significance.


  • Wodociągi Gdyni, (1911-1961)
    • Marian Kulbik
    2022

    Monografia zawiera informacje faktograficzne o procesie tworzenia i eksploatacji wodociągów w latach 1911 – 1961: wiejskiego (Oksywie), osiedlowego (Kamienna Góra), miejskiego (Śródmieście, Grabówek)) oraz grupowego na obszarze Wielkiej Gdyni. Dla każdego wodociągu udokumentowano przebieg prac organizacyjno-przygotowawczych, koncepcje projektowe i wykonane roboty budowlano-instalacyjne. Zagadnienia techniczne przedstawiono na tle przemian społeczno-demograficznych, a także uwarunkowań gospodarczo-finansowych miasta. Dodatkowo zdiagnozowano przyczyny nierentowności budowy i eksploatacji wymienionych wodociągów. Wiele miejsca poświęcono budowniczym wodociągu miejskiego i grupowego wraz z biografiami profesorów Karola Pomianowskiego i Mieczysława Michalskiego. Ponadto rozpoznano rozbudowę struktury i eksploatację wodociągu grupowego podczas okupacji niemieckiej i powojennego piętnastolecia. W uzupełnieniu narracji historycznej o wodociągu grupowym w Gdyni scharakteryzowano aktualny stan techniczny i obecnie pełnioną funkcję przez przedwojenne obiekty wodociągowe.


  • Wodór jako źródło energii - zalety i wady
    • Waldemar Wardencki
    • Zygfryd Witkiewicz
    2022

    W rozdziale przedstawiono wady i zalety zastosowania wodoru jako paliwa w transporcie, w elektroenergetyce i jako paliwa zasilającego kotły grzewcze. Omówiono metody otrzymywania wodoru, kwestie związane z jego przechowywaniem przed transportem, w jego trakcie i w miejscu użycia. Przedstawiono także możli- wość wykorzystania obecnie istniejącej infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej gazu ziemnego do przesy- łania wodoru. W ostatniej części rozdziału części scharakteryzowano potencjał Polski w kontekście Polskiej Strategii Wodorowej


  • Working Conditions in Global Value Chains: Evidence for European Employees
    • Dagmara Nikulin
    • Joanna Wolszczak-Derlacz
    • Aleksandra Parteka
    2022 Pełny tekst Work, Employment and Society

    This article investigates a sample of almost nine million workers from 24 European countries in 2014 to conclude how involvement in global value chains (GVCs) affects working conditions. We use employer–employee data from the Structure of Earnings Survey merged with industry-level statistics on GVCs based on the World Input-Output Database. Given the multidimensional nature of the dependent variable, we compare estimates of the Mincerian wage model with zero-inflated beta regressions focused on other aspects of working conditions (overtime work and bonus payments). Wages prove to be negatively related to involvement in GVCs: workers in the more deeply involved sectors have lower and less stable earnings, implying worse working conditions. However, they are also less likely to have to work overtime. We prove that the analysis of social implications of increasing involvement of countries in global production must compare wage effects of GVCs with other aspects of complex changes in workers’ well-being


  • Wpływ implementacji algorytmu Chana na jego efektywność
    • Agnieszka Czapiewska
    • Robert Nicpoń
    2022 Pełny tekst Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W referacie przybliżono algorytm Chana służący do wyznaczania położenia w metodzie TDOA. W algorytmie tym estymaty współrzędnych położenia można uzyskać w kilku różnych etapach wykonywania procedur algorytmu. Ponadto wątpliwość budzi sposób wypełniania macierzy B. W referacie zbadano dokładność uzyskiwanych estymat położenia w zależności od sposobu implementacji algorytmu Chana.


  • Wpływ oddziaływań sfer hydratacyjnych białek i osmolitów na stabilność białek w roztworze
    • Marcin Stasiulewicz
    2022 Pełny tekst

    Zjawisko zwijania białek w roztworach osmolitów jest intensywnie badane od wielu lat. Wciąż jednak nie ma zgodności co do mechanizmu stabilizacji/destabilizacji białek. Celem niniejszej pracy było poznanie mechanizmu wpływu osmolitów na stabilność białek. W tym aspekcie przeprowadzone badania były ukierunkowane na poznanie wpływu osmolitów na sferę hydratacyjną białka. W niniejszej pracy zbadałem wpływ przedstawiciela osmolitów stabilizujących – betainy i przedstawiciela osmolitów destabilizujących – mocznika na sfery hydratacyjne wybranych cząsteczek modelujących zwinięte formy białek, biomakrocząsteczek w formie zwiniętej oraz cząsteczek modelujących fragmenty rozwiniętego białka. Zastosowaną techniką badawczą była spektroskopia oscylacyjna FTIR. Użycie specjalnie opracowanej metody analizy danych widmowych, umożliwiło wyizolowanie widm wody zaburzonej jednocześnie przez obecność cząsteczki modelowej/biomakrocząsteczki i osmolitu. Dostarczyły one informacji o zmianie stanu strukturalno-energetycznego wody w sferze hydratacyjnej cząsteczek modelowych/biomakrocząsteczek będących pod wpływem osmolitu. Interpretacja danych eksperymentalnych pozwoliła na sformułowanie wniosków dotyczących mechanizmu stabilizacji/destabilizacji białek przez osmolity.


  • Wpływ parametrów konstrukcyjnych sprzęgieł mokrych i ich sterowania na zmiany wybranych wielkości fizycznych w trakcie zmian przełożenia przekładni mechanicznej
    • Marcin Bąk
    2022 Pełny tekst

    Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest analiza wpływu parametrów konstrukcyjnych i sterowania sprzęgłami ciernymi na zmiany wybranych wielkości fizycznych w trakcie zmiany przełożenia dwubiegowej przekładni mechanicznej typu Powershift. W ramach rozprawy przedstawiono znane rozwiązania skrzyń biegów maszyn roboczych. Szczególną uwagę poświęcono skrzyniom Powershift i stosowanych w nich rozwiązaniach sterowania sprzęgłami. Ponadto szczegółowo opisano zasadę działania oraz budowę obiektu badań, którym była prototypowa przekładnia mechaniczna. Opisano sprzęgła cierne wraz z urządzeniem sterującym i zaworami wykorzystanymi do sterowania sprzęgłami. Opracowane zostały modele matematyczne przekładni mechanicznej opisujące: bilans momentów sił działających na elementy przekładni mechanicznej, bilans energii przekładni mechanicznej. W rozprawie zawarto ponadto model matematyczny sprzęgieł wielopłytkowych uwzględniający tarcie w połączeniach wielowypustowych płytek i zmienne parametry konstrukcyjne sprzęgieł. Wykazany w modelu matematycznym przekładni wpływ obciążenia zewnętrznego i momentu przenoszonego przez sprzęgła na przyspieszenie kątowe oraz skoki momentu obrotowego został potwierdzony doświadczalnie. Badania przekładni zostały wykonane dla wytypowanych konfiguracji sterowania zaworami proporcjonalnymi. Zaproponowany model sprzęgieł uzyskał wysoką zgodność z wynikami badań sprzęgieł wykonanymi na zaprojektowanym przez autora stanowisku. Zbadano sprzęgła o różnych parametrach konstrukcyjnych i liczbach powierzchni ciernych.


  • Wpływ stężenia cząstek ciała stałego na szybkość desorpcji amoniaku
    • Donata Konopacka-Łyskawa
    • Iwona Hołowacz
    2022

    Zbadano wpływ stężenia cząstek ciała stałego na szybkość desorpcji amoniaku z fazy ciekłej do przepływającego powietrza. Badania przeprowadzono w kolumnie barbotażowej, stosując zawiesiny tlenku glinu lub celulozy o stężeniach do 6% (mas.) w wodnym roztworze amoniaku o stężeniu 0,4% (mas.). Wyznaczono stopień desorpcji amoniaku oraz objętościowy współczynnik przenikania masy. W zawiesinach tlenku glinu, zarówno stopień desorpcji amoniaku jak i objętościowy współczynnik przenikania masy, malały ze wzrostem stężenia ciała stałego, w całym zakresie stosowanych stężeń, w stosunku do wartości tych parametrów w próbie kontrolnej, tj, desorpcji amoniaku z wodnego roztworu bez dodatku ciała stałego. Dla zawiesin celulozy wartości obu parametrów zmniejszały się w stosunku do ich wartości w próbie kontrolnej ze wzrostem stężenia celulozy w zakresie od 1 do 2% (mas.) i utrzymywały praktycznie stałą wartość z dalszym wzrostem stężenia celulozy.


  • Wpływ środowiska i warunków zamocowania na drgania elementów obiektów wynoszonych w przestrzeń kosmiczną
    • Adam Dąbrowski
    2022 Pełny tekst

    Rozprawa doktorska dotyczy zagadnienia analizy wpływu ciśnienia atmosferycznego i siły docisku na współczynnik tłumienia drgań mechanicznych. Głównym celem pracy było sformułowanie opisu oddziaływania otoczenia obiektów drgających w warunkach wynoszenia w przestrzeń kosmiczną na parametry tych drgań. Przedstawiono przegląd literatury dotyczący sposobu pomiaru oraz metod identyfikacji parametrów drgań, zagadnienia tribologii oraz kwestie dotyczące obciążeń konstrukcji kosmicznych. Zakres pracy objął konstrukcję stanowiska do pomiaru drgań własnych obiektu. Stanowisko umożliwiło kontrolowanie warunków, wyizolowanie wpływu czynników i odtworzenie, w pewnym zakresie, rzeczywistych warunków wynoszenia obiektów w przestrzeń kosmiczną. Wykonano symulacje przy użyciu modeli metody elementów skończonych oraz opracowano autorską metodę identyfikacji współczynnika tłumienia. Stworzono model matematyczny kwantyfikujący wpływ warunków środowiskowych na współczynnik tłumienia drgań oraz współczynnik tarcia. W wyniku przeprowadzonych rozważań i badań wykazano prawdziwość tezy sformułowanej jako: tłumienie w warunkach wynoszenia ładunku w przestrzeń kosmiczną wynika głównie z tribochemicznych mechanizmów tarcia i tłumienia materiałowego. Metody opisane w poniższej pracy mogą posłużyć analizie drgań innych obiektów, w szczególności mechanizmów i struktur wynoszonych w przestrzeń kosmiczną.


  • WPŁYW UŁOŻENIA I RODZAJU ZASTOSOWANYCH WŁÓKIEN WĘGLOWYCH NA WYTRZYMAŁOŚĆ KOMPOZYTU DLA MONOCOQUE’A BOLIDU FORMUŁY STUDENT
    • Michał Formela
    • Adrian Pluto-Prondziński
    • Adrian Pietrzyk
    2022

    Celem niniejszej pracy jest przetestowanie jaki wpływ ma sposób ułożenia oraz rodzaj zastosowanych włókien węglowych na wytrzymałość elementu kompozytowego. Poprzez sprawdzenie czterech rodzajów próbek badawczych w dwóch oddzielnych testach stanie się możliwe stwierdzenie, który typ próbki charakteryzuje się największą wytrzymałością dla przyjętych założeń badawczych. Dzięki temu zbadany rodzaj kompozytu zostanie zastosowany w produkcji nadwozia samonośnego do bolidu Formuły Student.


  • WPŁYW USTAWIENIA GEOMETRII ZAWIESZENIA NA OPORY RUCHU I ZUŻYCIE PALIWA W POJAZDACH WYŚCIGOWYCH
    • Dawid Ossowski
    • Konrad Stachoń
    2022

    Celem przeprowadzonych prac było sprawdzenie wpływu konstrukcji i ustawień zawieszenia pojazdu klasy Formuła Student na opory ruchu, a co za tym idzie zużycie paliwa. Przeprowadzenie badań w postaci pomiarów zużycia paliwa oraz czasów przejazdów okrążeń na torze w różnych konfiguracjach układu zawieszenia wymagało stworzenia kompletnego układu zawieszenia, które zostało zastosowane w konstrukcji PGR-05 zespołu PGRacing Team. Na początku prac projektowo-badawczych zostały wybrane opony. Na podstawie zgromadzonych danych o zachowaniu wskazanej mieszanki, powstał model kinematyczny układu zawieszenia. W trakcie analiz kinematycznych przeprowadzonych w środowisku Solidworks nadrzędnym celem było zapewnienie optymalnych warunków pracy oponie bez generowania zbędnych oporów toczenia, które wynikają z agresywnych nastaw zawieszenia. Efektem wyżej wymienionych prac jest zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 2% bez wpływu na czas okrążenia.


  • Wpływ warunków zgrzewania metodą Friction Stir Welding na własności mechaniczne i jakość złączy ze stopu aluminium
    • Anna Janeczek
    • Jacek Tomków
    • Dariusz Fydrych
    2022

    W prezentacji przedstawiono wyniki badań nad wpływem warunków zgrzewania metodą FSW na jakość połączeń ze stopów aluminium.


  • Wpływ warunków zgrzewania metodą Friction Stir Welding na własności mechaniczne i jakość złączy ze stopu aluminium
    • Anna Janeczek
    2022 Pełny tekst

    Celem niniejszych badań było porównanie wpływu kształtu narzędzia na złącze oraz uzyskanie wartości parametrów zgrzewania tarciowego z przemieszaniem (FSW) zapewniających najlepszą możliwą jakość złącza. Zastosowanym materiałem był stop aluminium EN AW-3004 (AlMn1Mg1). Według najlepszej wiedzy autorów dotychczas nie przedstawiono żadnych badań tego stopu w kwestii zgrzewania FSW. Złącza pięcioczołowe wykonano samodzielnie opracowanym cylindrycznym i stożkowym narzędziem gwintowym o prędkości obrotowej 475 obr./min. W celu porównania parametrów zgrzewania wykonano pięć złączy o prędkości zgrzewania 300 mm/min z wykorzystaniem trzpienia cylindrycznego. Wykonano badania wizualne oraz próbę rozciągania złączy zgrzewanych. Zaobserwowano, że ilość wypływki materiału dla złączy wykonanych za pomocą cylindrycznego trzpienia gwintowanego była większa niż dla złączy wykonanych za pomocą stożkowego trzpienia gwintowanego. Jednak w połączeniach wykonanych narzędziem stożkowym pojawiły się niezgodności w postaci porowatości. Zastosowanie narzędzia cylindrycznego skutkowało wyższymi wartościami dla około 37% wytrzymałości na rozciąganie w porównaniu z najwyższym wynikiem dla trzpienia stożkowego. Jeśli chodzi o parametry, stwierdzono, że większość próbek została prawidłowo połączona dla prędkości obrotowej 475 obr/min. W złączach wykonanych z prędkością zgrzewania 300 mm/min materiał nie był odpowiednio wymieszany. Najlepszą jakość złącza uzyskano dla prędkości obrotowej 475 obr/min oraz różnych wartości prędkości spawania od 150 do 475 mm/min.