Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2005

Pokaż wszystkie
  • Projektowanie nawierzchni typu ciężkiego w portach i terminalach kontenerowych
    • Józef Judycki
    2005

    Charakterystyka i ocena stanu technicznego istniejącego stuletniego mostu kolejowego. Koncepcja przeprawy mostowej z przęsłem stałym oraz jezdni w postaci płyty zespolonej lub użebrowanej.


  • Projektowanie procesów technologicznych w warunkach szczególnych
    • Zbigniew Kędra
    2005

    W referacie przedstawiono sposób projektowania procesów technologicznych w warunkach szczególnych (np.w wyniku katastrof) na przykładzie naprawy totów. Nowym elementem takiego systemu jest algorytm generowania zakłóceń, który pozwala na zakłócanie losowo wybranych czynności. Opracowana metoda umożliwia również prowadzenie symulacji zakłóceń spowodowanych naprawą torów w warunkach niepewności.


  • Projektowanie sprzęgła wału turbiny wodnej przy użyciu programów CAD
    • Rafał Gawarkiewicz
    • Artur Olszewski
    2005

    W referacie przedstawiono wybrane problemy projektowe i konstrukcyjne związane z modernizacją sprzęgła wału turbiny wodnej elektrowni wodnej Podgaje. Konieczne było takie ukształtowanie sprzęgła kołnierzowego, aby istniała możliwość niwelowania błędu montażowego niewspółosiowości łączonych wałów generatora i wirnika. Przedstawiono różne koncepcje kształtu sprzęgła, które mogło by zapewnić niwelowanie załamania wału turbiny.


  • Projektowanie ścianek szczelnych
    • Bolesław Mazurkiewicz
    2005

    Artykuł poświęcono charakterystyce ścianek szczelnych drewnianych, żelbetowych, stalowych i z tworzyw sztucznych oraz metod ich projektowania, obliczeń i wykonawstwa z uwzględnieniem rodzajów stali i metod zagłębienia ścianek.


  • Properties of PA6/thermoplastic polyurethane and PA6/polyurethane nanocomposite blends
    • Józef Haponiuk
    • Michał Strankowski
    • Helena Janik
    • Maria Gazda
    2005

    Przedstawiono wyniki badań właściwości i struktury mieszanin i nanokompozytów układów PA6/termoplastyczny poliuretan. W przypadku nanokompozytów wprowadzano nanonapełniacz w postaci montmorylonitu. Zbadano właściwości termiczne i wytrzymałościowe oraz omówiono wyniki analiz strukturalnych, otrzymanych z dyfrakcji rentgenowskiej i mikroskopii elektronowej.


  • Proposal of Steel weldability quantification.
    • Tomasz Kozak
    2005

    Przedstawiono analizę używanych definicji spawalności i zaproponowano jej zmodyfikowanie. Opracowano metodykę określania wartości względnej spawalności stali stodowanych na konstrukcje spawane. Za podstawę przyjęto uniwersalną skalę jakościową. Dla określenia spawalności uwzględniono szacowanie skłonności do pękania gorącego, zimnego, lamelarnego oraz relaksacyjnego. Ponadto, wzięto pod uwagę wskaźniki eksploatacyjne złącza, takie jak: twardość, skłonność do pękania, odporność na korozję atmosferyczną złącza.


  • Propozycja architektury i realizacji wydziałowego systemu LMS testowania i oceniania wiedzy studentów
    • Krzysztof Gierłowski
    • Tomasz Gierszewski
    • Krzysztof Nowicki
    2005

    Referat omawia zagadnienia testowania i automatycznej oceny testów w systemach zdalnego nauczania. Przedstawiono ograniczenia powszechnie spotykanych technologii. Zaprezentowano autorski system LMS testowania i oceniania wiedzy. System zrealizowano i przetestowano na wydziale ETI PG. Zastosowane rozwiązania są unikalne pod względem architektury systemu i funkcjonalności. System zaprojektowano z myślą o modularności, uniwersalności i prostocie obsługi. Priorytetem była także funkcjonalność automatycznej oceny testów, która jest trudna do przecenienia w rozbudowanych ośrodkach akademickich, jakim jest Politechnika Gdańska.


  • Propozycje w zakresie projektowania alternatywnej kanalizacji wód opadowych. Część II.
    • Ziemowit Suligowski
    • Katarzyna Gudelis-Taraszkiewicz
    2005

    Przedstawiono urządzenia techniczne do infiltracji. Dokonano oceny ich skuteczności i sprawności. Zaproponowano ogólną zasadę ich stosowania. Podano charakterystyczne wskaźniki jednostkowe.


  • Protection against electric shock in electrical installations with low voltage generating sets
    • Stanisław Czapp
    2005

    W referacie przedstawiono zasady ochrony przeciwporażeniowej, zgodne z wymaganiami międzynarodowymi, w sytuacji kiedy instalacja elektryczna jest zasilana z niskonapięciowych zespołów prądotwórczych. Zwrócono uwagę na dobór zabezpieczeń przeciwporażeniowych oraz na wymiarowanie uziemień.


  • Protokół SIP i jego implementacja
    • Piotr Gutkowski
    • Sylwester Kaczmarek
    2005

    W pracy została przedstawiona zrealizowana implementacja protokołu SIP dla potrzeb czteroportowej wersji Abonenckiego Terminala Kablowego 7410 firmy DGT z wykorzystaniem dostępnych otwartych kodów źródłowych. W referacie zawarto opis ATK, wykorzystane metody wytwarzania oprogramowania dla potrzeb ATK. Następnie przeprowadzono rozpoznanie możliwości implementacji protokołu SIP w ATK i opisano kryteria wymagań w stosunku do tego oprogramowania. Dokonano wyboru implementacji i na ich bazie wytworzono aplikację SIPPhone realizującą funkcje telefonu programowego z protokołem SIP. Oprogramowanie przeniesiono na platformę ATK i wykonano testy ATK w środowisku sieciowym. Uzyskane wyniki pracy pokazały, że możliwa jest realizacja obsługi połączeń pomiędzy abonentami ATK z wykorzystaniem zrealizowanej sygnalizacji SIP.


  • Proton affinity and proton transfer energy for selected organic molecules
    • T. Wroblewski
    • Leszek Ziemczonek
    • K. Szerement
    • G.p. Karwasz
    2005

    The Hartree-Fock method in 6-311G** molecular orbitals basis set has been applied to calculations of proton affinities and proton transfer reaction energies for water, methanol, acetaldehyde, ethanol, acetone, acetic acid, methyl acetate and ethyl acetate.


  • Prototypowa przystawka kotwiczna z hamulcem taśmowym i hamulcem tarczowym oraz układem sterowania ze sterownikiem programowalnym
    • Ireneusz Mosoń
    • Paweł Wyrwicz
    2005

    Najczęściej stosowanym obecnie na statkach handlowych urządzeniem do obsługi kotwicy jest wciągarka cumowniczo-kotwiczna składająca się z części cumowniczej i przystawki kotwicznej. Jednym z trybów pracy przystawki kotwicznej jest operacja rzucania kotwicy wykonywana bez użycia napędu wciągarki. Prędkość opadania kotwicy jest regulowana za pomocą hamulca. Powszechnie stosowane obecnie hamulce taśmowe źle spełniają rolę elementu regulującego prędkość opadania kotwicy, gdyż niemożliwe jest uzyskanie płynnego hamowania wydawanego łańcucha. Nowa koncepcja przewiduje wprowadzenie do konstrukcji przystawki kotwicznej dodatkowo hamulca tarczowego pracującego tylko podczas rzucania kotwicy. W referacie przedstawiono nowe rozwiązanie elektrohydraulicznego układu rzucania kotwicy z dwoma hamulcami - taśmowym i tarczowym - oraz jego układ sterowania wykorzystujący sterownik programowalny PS4-341-MM1. Opisano zasadę działania układu, algorytm sterowania i realizowane przez układ sterowania funkcje.


  • Próba oceny możliwości lokalizacji zrzutu ścieków oczyszczonych z oczyszczalni w Kościerzynie do rzeki Wierzycy w świetle regulacji prawnych dotyczących wprowadzania ścieków do jezior i ich dopływów
    • Michał Szydłowski
    • Piotr Zima
    2005

    W pracy przedstawiono metodę oszacowania czasu migracji zanieczyszczeń w rzece, którą zastosowano do oceny możliwości lokalizacji zrzutu ścieków oczyszczonych i wykorzystania cieku jako potencjalnego odbiornika. Temat ten podjęto wobec wymagań Prawa Wodnego dotyczących wprowadzania ścieków do jezior i ich dopływów.


  • Próbne obciążenie
    • Krzysztof Żółtowski
    • Maciej Malinowski
    2005

    Przeprawa mostowa obwodnicy miasta Wolin składa się z pięciu sekcji oddzielonych dylatacjami. Sekcje nr I i II to estakady sprężone (7- i 6-przęsłowa), kablobetonowe o konstrukcji żelbetowej, płytowo belkowej. Sekcja III i V to estakady o konstrukcji zespolonej (6- i 2-przęsłowe), składające się z czterech dźwigarów blachownicowych i współpracującej płyty pomostu. Sekcja IV to pojedyncze przęsło łukowe z jazdą dołem z podwieszonym na ukośnych wieszakach stalowym rusztem, współpracującym z żelbetową płytą jezdni. Celem obiektu jest zapewnienie obejścia miasta oraz przeniesienie ruchu kołowego przez rzekę Dziwnę. W pracy przedstawiono najważniejsze fakty dotyczące prac koncepcyjnych, projektowych i wykonawczych obiektu. Ostateczną weryfikacją prac projektowych i wykonawczych, były badania odbiorowe, przeprowadzone przez Katedrę Mostów Politechniki Gdańskiej w dniach 20-25 października 2003r. W rozdziale przedstawiono teoretyczne modele konstrukcji, zbudowane na potrzeby projektu próbnego obciążenia. Przedstawiono program badań, metodologię przeprowadzonych pomiarów, a także wyniki pomiarów statycznych i dynamicznych w porównaniu z wartościami teoretycznymi.


  • Przebicie w ujęciu przepisów europejskich
    • Krystyna Nagrodzka-Godycka
    2005

    W pracy przedstawiono obliczeniowy model zna przebicie od ścinania dla stropów płaskich wg normy europejskiej EN 1992-1-1-December 2003.


  • Przebieg prywatyzacji polskich przedsiębiorstw państwowych w latach 1990 - 2002
    • Edyta Drajska
    2005

    Proces przekształceń własnościowych jest w Polsce konsekwentnie realizowany od kilkunastu lat. Celem artykułu było przedstawienie skali i dynamiki prywatyzacji polskich przedsiębiorstw państwowych na przełomie 13 lat, z uwzględnieniem jej podstawowych metod i ze względu ich struktury według EKD, w przekroju terytorialnym, oraz pod wzgledem ich rozmiarów.


  • Przebudowa obszarów kolejowych jako ważny element rewitalizacji obszarów śródmiejskich
    • Daniel Załuski
    2005

    Od lat osiemdziesiątych rozpoczęła się wielka kampania reklamowa kolei państwowych w poszczególnych krajach Europy Zachodniej. Upadający, tradycyjny przemysł opuszcza tereny przylegające do obszarów kolejowych. Dziewiętnastowieczne dworce kolejowe, łączące w sobie obsługę ruchu pasażerskiego i towarowego, stają się technologicznie przestarzałe. Na ich miejscu powstają nowoczesne terminale pasażerskie. Rejony dworców mogą połączyć w sobie dwa poszukiwane na rynku nieruchomości atrybuty - centralności i dostępności. Projekty przebudowy obiektów kolejowych są częstokroć inwestycjami flagowymi rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich.


  • Przegląd wykorzystania wybranych metod inżynierii jakości.
    • Romuald Kolman
    2005

    Zamieszczono zestawienie najistotniejszych przypadków wykorzystania analitycznych metod inżynierii jakości ujętych w 15 grup tematycznych. W podsumowaniu dokonano skomentowania zaprezentowanego materiału.


  • Przekształcenie portowej struktury miejskiej (Studium przypadku: Le Havre)
    • Dorota Dominika Kamrowska-Załuska
    2005

    Artykuł przedstawia całościowy program rewitalizacji dla dzielnicy na przykładzie miasta Le Havre, zawiera on analizę narzędzi odnowy przestrzeni miejskiej. Program inicjatyw lokalnych (Le Programme d'Initiative Communautaire URBAN) dla miasta Le Havre jest projektem ekonomiczno-społeczno-przestrzennym, grupującym całość zadań prowadzących do rewitalizacji dzielnicy portowej. Celem projektu jest stworzenie warunków wspierających wszechstronny i zrównoważony rozwój dzielnicy, a przede wszystkim poprawa jakości życia mieszkańców oraz dynamizacja aktywności ekonomicznej na tym terenie