Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2006

Pokaż wszystkie
  • A Knowledge base for intelligent information management
    • Edward Szczerbicki
    2006 CYBERNETICS AND SYSTEMS

    W pracy przedstawiono zasady modelowania służącego do budowy bazy wiedzy prydatnej w podejmowani decyzji w otoczeniu charakteryzujacym sie duzym natężeniem informacji. Omówiono miękkie oraz twarde podejscie do takiego modelowania.


  • A laboratory model of an inspection vehicle. [Model laboratoryjny pojazdu inspekcyjnego]
    • Janusz Kozłowski
    • Błażej Dziąg
    • Krzysztof Orpik
    • Mateusz Papierowski
    • Norbert Struski
    2006

    W pracy opisano konstrukcję laboratoryjnego modelu pojazdu inspekcyjnego oraz zaproponowano system wielowątkowego sterowania pojazdem. Do budowy autonomicznego pojazdu wykorzystano napędzany elektrycznie już istniejący model laboratoryjny samochodu osobowego. Konstruowany pojazd wyposażono w specjalnie zaprojektowane elektroniczne układy czujnikowe pozwalające wykrywać i śledzić zaznaczoną kolorem czarnym trasę oraz mierzyć odległości do przeszkód znajdujących się na trasie. W zaimplementowanym systemie sterowania umożliwiono definiowanie przełączanych automatycznie niezależnych wątków programowych odpowiedzialnych za testowanie stanu czujników oraz sterowanie silnikiem elektrycznym i serwomechanizmem kół przednich. Wykorzystując ideę sterowania wielowątkowego zrealizowano także animowany komputerowo symulator pojazdu.


  • A mechatronic approach towards vibration surveillance of manipulator robots
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Krzysztof Jasiński
    2006

    W pracy przedstawiono nadzorowanie drgań niestacjonarnego układu nośnego manipulatora IRb-6 z wykorzystaniem sterowania modalnego przy energetycznym wskaźniku jakości. Celem proponowanego algorytmu jest minimalizacja poziomu drgań końcówki manipulatora, co prowadzi do zwiększenia dopuszczalnych obciążeń współczesnych linii zrobotyzowanych oraz do poprawy dokładności i powtarzalności pozycjonowania robota. Rozważania dotyczą zadanej ścieżki ruchu końcówki manipulatora uzyskanej w wyniku rozwiązania odwrotnego zadania kinematyki.


  • A method for assessing hazards, risks and safety of damaged ships at sea
    • Mirosław Gerigk
    2006

    Przedstawiono wybrane problemy związane z metodą oceny bezpieczeństwa statków, opartej na ocenie zachowania się statku i ocenie ryzyka, w warunkach eksploatacyjnych. Omówiono zakres oceny bezpieczeństwa i analizy ryzyka w odniesieniu do zagadnienia zachowania się statku uszkodzonego na morzu. Analiza ryzyka oparta jest na zastosowaniu elementów Formalnej Oceny Bezpieczeństwa FSA. Opisano główne kroki analizy ryzyka. Podano podstawowe kryteria oceny ryzyka. Ocena bezpieczeństwa dokonywana była na podstawie oceny poziomów ryzyka. Metodę opracowano z myślą o szybkim modelowaniu sytuacji katastroficznych, zagrażających bezpieczeństwu statków i żeglugi.


  • A method for predicting main propulsion power for inland waterways push trains
    • Jan Michalski
    2006 Pełny tekst Polish Maritime Research

    Praca zawiera założenia teoretyczne i model matematyczny metody służącej do wyznaczania wstępnej, przybliżonej prognozy wielkości zapotrzebowanej mocy napędu głównego śródlądowego zestawu pchanego.


  • A method for predicting propeller-hull interaction, applicable to preliminary design of inland waterways ships
    • Jan Michalski
    2006 Pełny tekst Polish Maritime Research

    W pracy przedstawiono propozycje metody parametrycznej służącej do prognozowania charakterystyk strumienia nadążającego i ssania kadłuba okrętu o zanurzeniu bliskim głębokości akwenu. Metoda umożliwia uwzględnienie wpływu małej głębokości akwenu przy wstępnym doborze parametrów układu napędowego statków przeznaczonych do eksploatacji na wodach płytkich, np. statków śródlądowych. Model matematyczny zagadnienia wyznaczono uwzględniając jego dogodność przy kodowaniu algorytmu obliczeniowego w programie komputerowym - przydatnym do wspomagania prac projektowych. Zastosowanie metody pokazano wyznaczając charakterystyki dotyczących statku pasażerskiego przeznaczonego na płytką, śródlądową trasę Berlin-Kaliningrad - projektu realizowanego w ramach Programu UE Eureka InCoWaTranS E!3065.


  • A method of identification of RTS components in noise signals
    • Jacek Andrzej Cichosz
    • Andrzej Szatkowski
    • Alicja Konczakowska
    2006 Pełny tekst Metrology and Measurement Systems

    W artykule przedstawiono oryginalną metodę wydzielania szumu RTS (Random Telegraph Signal) - dwupoziomowego lub wielopoziomowego - z sygnału szumowego. Podstawą oceny jakości metody jest założenie, że wartości chwilowe szumu RTS mają rozkład niegaussowski natomiast pozostała część sygnału ma rozkład gaussowski.Algorytm identyfikacji wielopoziomowych szumów RTS w sygnałach szumowych małej częstotliwości oparty został na aproksymacji odcinkowo-stałej. W wyniku zastosowania algorytmu można wyznaczyć poziomy impulsów RTS i ich czasy trwania. Dokładność wydzielenia składowej RTS przeanalizowano badając zgodność z rozkładem Gaussa tej części sygnału szumowego, którą otrzymano po usunięciu składowej RTS zidentyfikowanej z wykorzystaniem zaproponowanej procedury.


  • A model of occurrence of the situations endangering inland waterways passanger ships and the environment
    • Jerzy Girtler
    2006 Pełny tekst Polish Maritime Research

    Zaproponowano czterostanowy semimarkowski model pojawiania się sytuacji zagrażających pasażerskim statkom śródlądowym. Model ten został opracowany w formie semimarkowskiego procesu dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie, którego wartościami są rodzaje stanów, interpretowanych jako sytuacje: normalna, skomplikowana, niebezpieczna oraz awaryjna. Zobrazowano przykładową realizację procesu zmian sytuacji, jakie mogą pojawić się podczas rejsów pasażerskich statków śródlądowych. Przedstawiono wzory umożliwiające określenie prawdopodobieństwa pojawiania się wymienionych sytuacji podczas rejsów tych statków. Zinterpretowano te wzory jako miary bezpieczeństwa ruchu pasażerskiego statku śródlądowego. Zasygnalizowano możliwość wykonania badań statystycznych, które umożliwiłyby uzyskanie danych do wyznaczenia wspomnianych prawdopodobieństw.


  • A new Apporoach to the Spectral Analysis of Liquid Membrane Oscillators by Gabor Transformation
    • Maria Szpakowska
    • Elżbieta Płocharska-Jankowska
    • Stefan Matefi-Tempfli
    • B. Otto Nagy
    2006 JOURNAL OF PHYSICAL CHEMISTRY B

    Ocylatory z membrana ciekłą charakteryzują się nieregularnymi oscylacjami. Widma mocy nie mogą być ustalone za pomocą transformacji Fourier'a do oscylacji niestacjonarnej. Zaprezentowano nowe podejście pozwalające tych przypadkach otrzymać widma mocy. Analizę tę zastosowano do oscylatorów z membraną ciekłą, zawierających kationowy surfaktant. Stwierdzono, że obecnośc róznych dodanych substancji do wodnej fazy akceptorowej wpływa na te widma mocy.


  • A new concept of measuring the friction forces for cartilage and polymers with viscoelastic properties
    • Mohammad Hossein Ghaemi
    • Sergei Chizhik
    2006 TRIBOLOGIA

    Referat przedstawia nową koncepcję dotyczącą pomiaru niskich sił tarcia oraz właściwości materiałów lepkosprężystych. Zaprezentowano: ogólny zarys metody pomiaru, wskazania dotyczące projektowania i budowy urządzenia pomiarowego, model matematyczny oraz sposób identyfikacji parametrów modelu. Metoda ta jest szczególnie przydatna w przypadku analizy właściwości materiałowej polimerów oraz tkanki chrząstki stawowej człowieka, zarówno in vitro jak i podczas hodowania w bioreaktorach.


  • A New Heuristic Algorithm for Effective Preemption in MPLS Networks
    • Sylwester Kaczmarek
    • Krzysztof Nowak
    2006

    W artykule opisano nowy algorytm wywłaszczania przeznaczony dla sieci MPLS. Umożliwia on alokację zasobów sieci dla nowej ścieżki uwzględniając koszt usuniętych jednej lub wielu istniejących już ścieżek. Proponowany heurystyczny algorytm wybiera ścieżki do wywłaszczenia wykorzystując informację o topologii sieci. Używa funkcji optymalizacji minimalizującej stratę pasma na poziomie sieci. Przedstawiono i omówiono wyniki badań symulacyjnych tego algorytmu.


  • A new method of ship routing on raster grids, with turn penalties and collision avoidance
    • Rafał Szłapczyński
    2006 JOURNAL OF NAVIGATION

    Artykuł przedstawia nowy algorytm znajdowania optymalnych tras na siatkach rastrowych. Szczegółowo opisano zastosowane struktury danych, dzięki którym algorytm ma liniową złożoność obliczeniową. Na podstawie algorytmu opracowano metodę wyznaczania tras dla statków, uwzględniającą kwestie unikania kolizji z innymi statkami i przeszkodami nawigacyjnymi.Przedstawiono dwa warianty metody, dedykowane odpowiednio systemom pokładowym i systemom VTS.


  • A new methof for identyfication of RTS noise
    • Alicja Konczakowska
    • Jacek Andrzej Cichosz
    • Arkadiusz Szewczyk
    2006 Bulletin of the Polish Academy of Sciences-Technical Sciences

    In the paper a new method, called the Noise Scattering Pattern (NSP) method, for RTS noise identyfication in a noise signal is presented. Examples of patterns of the NSP method are included.


  • A new OSS design based on parameter sensitivity tochanges in measurements
    • Renata Kalicka
    • Dariusz Bochen
    2006 CONTROL AND CYBERNETICS

    W wyniku istniejących silnych ograniczeń praktycznych i etycznych nałożonych na eksperymenty medyczne, procedura estymacji parametrów w diagnozie i terapii jest często zagadnieniem skomplikowanym. Jeśli dane pomiarowe pobierane są w postaci próbek krwi, liczba tych próbek, a także czas obserwacji powinny być zminimalizowane. Optymalizacja eksperymentu polega na optymalizacji odpowiedniego sformułowanego kryterium będącego funkcją analizowanej zmiennej eksperymentu (pobudzenie, schemat próbkowania). W pracy rozważono optymalizację schematu próbkowania (Optimal Sampling Schedule, OSS). Sformułowano nowe kryteria optymalności bazujące na funkcji czułości: kryterium S-OSS i RS-OSS. Wyniki uzyskane dla obu tych kryteriów porównano z wynikami uzyskanymi przy wykorzystaniu powszechnie stosowanego kryterium D-optymalizacji bazującego na macierzy informacyjnej Fishera.


  • A novel nucleotide found in human erythrocytes, 4-pyridone-3-carboxamide-1-beta-D-ribonucleoside triphosphate
    • Ewa M. Słomińska
    • Elizabeth A. Carrey
    • Henryk Foks
    • Czesława Orlewska
    • Ewa Wieczerzak
    • Paweł Sowiński
    • Magdi H. Yacoub
    • Anthony M. Marinaki
    • Anne H. Simmonds
    • Ryszard T. Smoleński
    2006 Pełny tekst JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY

    Zidentyfikowano nowy, nieznany nukleotyd, występujący w erytrocytach osób chorych na przewlekłą niewydolność nerek, w stężeniu porównywalnym do zawartości ATP. Nukleotyd ten wyizolowano chromatograficznie, a jego strukturę określono jako trójfosforan 4-piridono-3-karboksyamido-1-b-D-rybonukleozydu, na podstawie danych spektralnych UV, MS, IR i NMR.


  • A performance-oriented risk-based method for assessment of safety of ships. Modelling uncertainties in hazard and risk analysis
    • Mirosław Gerigk
    2006 Pełny tekst Journal of KONBiN

    W artykule podano informacje na temat alternatywnej metody oceny bezpieczeństwa statków, opartej na ocenie zachowania się statku i ocenie ryzyka. Zaproponowano użycie metody do projektowania statków w oparciu o ocenę ryzyka. W takim podejściu do projektowania bezpieczeństwo powinno być celem projektowym. Ocena bezpieczeństwa w proponowanej metodzie powinna być dokonywana na podstawie oceny ryzyka. Do oceny ryzyka zastosowano elementy metodyki Formalnej Oceny Bezpieczeństwa FSA. Podano wnioski.


  • A picocellular UMTS/TDD overlay on GSM system for indoor environment
    • Dominik Rutkowski
    • Piotr Kaczorek
    2006

    W pracy przedstawiono nakładkę CDMA na system GSM. Nakładka użytkuje system UMTS w trybie TDD i jest przeznaczona do funkcjonowania wewnątrz budynków w obszarze makrokomórki systemu GSM. Wyniki badań przedstawione w pracy ukazują znaczny wzrost efektywności wykorzystania tego samego pasma przez oba systemy i uzyskanie znacznej pojemności dla nakładki bez degradacji pracy systemu GSM


  • A probabilistic concept of assessment of amount of noxious substances contained in exhaust gas emitted from self-ignition engines
    • Jerzy Girtler
    2006 Pełny tekst Polish Maritime Research

    Przedstawiono probabilistyczną koncepcję oceny toksyczności spalin silników o zapłonie samoczynnym. Ocena taka jest istotna, ponieważ bez niej nie jest możliwe określenie walorów proekologicznych różnych środków transportowych z napędem spalinowym, w tym śródlądowych statków pasażerskich. W koncepcji tej uwzględniony został model procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. Model ten przedstawiono w formie procesu semimarkowskiego, dyskretnego w stanach i ciągłego w czasie. Stanami tego procesu są; stan zimny, stan ciepły i stan gorący silnika. Umożliwił on wyznaczenie prawdopodobieństw uruchamiania silników znajdujących się w poszczególnych stanach. Prawdopodobieństwa te są niezbędne do określenia masy substancji zanieczyszczającej, zawartej w spalinach silników. Przydatność tego modelu do oceny ilości szkodliwych substancji zawartych w spalinach wynika z tego, że w czasie rozruchu tego rodzaju silników, powstaje wiele substancji szkodliwych.


  • A proposition of the computational model for the dynamic analysis of stress and strain distribution in the hip joint
    • Sylwia Sobieszczyk
    • Wiktoria Wojnicz
    • Bartosz Nowak
    • Edmund Wittbrodt
    2006

    Celem pracy jest sformułowanie zadania modelowania dynamiki odkształceń i rozkładu naprężeń stawu biodrowego, a w szczególności kości udowej, pod wpływem sił mięśniowych oraz zadanych sił zewnętrznych. Rozwiązanie tego zadania pozwoli wyjaśnić niektóre zjawiska np. jakie ruchy kości udowej oraz jakie materiały użyte do jej alloplastyki są przyczyną urazów i poważnych uszkodzeń. Omówiono problemy związane z zastosowaniem metody elementów skończonych do zamodelowania kości udowej. Opisano modelowanie ruchów zginania - prostowania oraz odwodzenia - przywodzenia w stawie biodrowym pod wpływem sił zamodelowanych mięśni oraz zadanych obciążeń zewnętrznych. Rozkład naprężeń i odkształceń kości udowej w czasie może być otrzymany poprzez rozwiązanie prostego i odwrotnego zadania dynamiki.


  • a rule for vibration surveillance of manipulators in order to improve operating parameters of industrial robots
    • Krzysztof Jan Kaliński
    • Krzysztof Jasiński
    2006

    Przedmiotem rozważań są drgania układu nośnego manipulatora IRb-6. Proponowane podejście ma na celu minimalizację poziomu drgań końcówki manipulatora. Dla niestacjonarnego układu sterowanego, którego zachowanie opisano we współrzędnych uogólnionych, zdefiniowano energetyczny wskaźnik jakości uwzględniający energię kinetyczną i potencjalną układu, a także - chwilową energię sygnału sterującego. Dalsze rozważania dotyczą tymczasowego założenia stacjonarności układu oraz pominięcia efektu rozproszenia energii. W rezultacie, wyznaczono optymalny sygnał sterujący we współrzędnych modalnych. Model dyskretny manipulatora IRb-6 utworzono metodą sztywnych elementów skończonych. Uruchomiono pakiet programów komputerowych i wykonano obliczenia dla wyznaczonych wartości modelu obliczeniowego robota.