Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2011

Pokaż wszystkie
  • Możliwości ograniczenie zużycia energii w transporcie miejskim na przykładzie gdyńskiej komunikacji trolejbusowej
    • Mikołaj Bartłomiejczyk
    • Marcin Połom
    2011 Pełny tekst Pojazdy Szynowe

    W artykule przedstawiono analizę możliwości zwiększenia efektywności hamowania odzyskowego na przykładzie gdyńskiej sieci trolejbusowej. Przedmiotem są dwa sposoby osiągnięcia tego celu: instalacja zasobników superkondensatorowych na podstacjach trakcyjnych oraz wprowadzenie do eksploatacji dwustronnego zasilania sieci trakcyjnej. Pierwszy zasobnik superkondensatorowy został zainstalowany w Gdyni w kwietni 2011 roku natomiast wprowadzenie dwustronnego zasilania jest planowane w przyszłości.


  • Możliwości realizacji zmian w istniejącej kanalizacji w warunkach terenów zagospodarowanych
    • Ziemowit Suligowski
    2011

    Kanalizacja na obszarze zurbanizowanym. Adaptacja do nowych warunków. Kolektory, zbiorniki retencyjne. Możliwości nowych technologii


  • Możliwości stosowania wirtualizacji w systemach komputerowych
    • Jerzy Kaczmarek
    • Michał Wróbel
    2011 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Wykorzystywana dotychczas głównie w zastosowaniach wojskowych i przemysłowych, na komputerach typu mainframe, wirtualizacja wchodzi obecnie do powszechnego użytku. Wzrost mocy obliczeniowej komputerów osobistych pozwala na wydajne wirtualizowanie nawet kilku systemów operacyjnych na raz. W artykule zostaną opisane trzy obszary zastosowań wirtualizacji: edukacja informatyczna, systemy mobilne oraz bezpieczeństwo systemów komputerowych.


  • Możliwości wykorzystania Dolnej Wisły do celów transportowych
    • Adam Bolt
    • Patrycja Jerzyło
    2011 Pełny tekst Górnictwo i Geoinżynieria

    W artykule zawarto charakterystykę Dolnej Wisły, koncepcję rozwoju drogi wodnej na odcinku Bydgoszcz - Gdańsk. Przedstawione są bariery utrudniające rozwój transportu wodnego i argumentacja przemawiająca za aktywizacją dróg wodnych w Polsce. Przedstawiono alternatywny transport do przewozów ładunków drogą lądową. Dolna Wisła stanowi bardzo ważny odcinek dla żeglugi śródlądowej. Stanowi on część międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70 oraz może spełniać ważną funkcję transportową dla towarów masowych lub w kontenerach na odcinku od centrum Polski do portów Gdańsk i Gdynia. Zaprezentowano drogę wodną Wisły jako łańcuchw ogólnopolskiej sieci transportowej z wykorzystaniem terminali kontenerowych na istniejących nabrzeżach w Porcie Gdańsk i nowym terminalem w Bydgoszczy.


  • Możliwości wykorzystania modeli doskonałości w systemach zarządzania jakością wyższych uczelni
    • Piotr Grudowski
    2011 Pełny tekst PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU

    W opracowaniu przedstawiono koncepcję modelu rozwojowego systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach i ich otoczeniu społeczno-prawnym. Szczególną uwagę zwrócono na możliwości wykorzystania samooceny w oparciu o model CAF, jako narzędzia wspiera-jącego usystematyzowane doskonalenie projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej.


  • Możliwości wykorzystania odbiorników GNSS do określenia orientacji przestrzennej pojazdu UGV
    • Aleksander Nowak
    2011

    W artykule przedstawiono rozważania teoretyczne i wyniki eksperymentu, dotyczące możliwości wykorzystania odbiorników GNSS do określenia orientacji przestrzennej autonomicznego pojazdu typu UGV. W drodze przeprowadzonych pomiarów oceniono dokładność metod wykorzystujących odbiorniki GPS, LADGPS oraz WADGPS. Wyniki pomiarów i ich analizę zaprezentowano w tekście publikacji.


  • Możliwości wykorzystania roślin kapustowatych na potrzeby rolnictwa zrównoważonego na przykładzie kapusty białej
    • Agnieszka Bartoszek-Pączkowska
    • Barbara Kusznierewicz
    • Zuzanna Poleska-Muchlado
    • Jacek Namieśnik
    • Renata Bączek-Kwinta
    • Piotr Konieczka
    2011

    Rośliny kapustowate (Brassicaceae) stanowią najważniejszą grupę roślin o potencjalnym zastosowaniu na dużą skalę w ochronie środowiska. Wynika to głównie z dwóch własności ich fitokompleksu: zdolności wiązania zanieczyszczeń środowiskowych oraz wytwarzania substancji o aktywności skierowanej przeciwko agrofagom. Te cechy spowodowały, że proponuje się rolnicze wykorzystanie roślin kapustowatych w rewitalizacji terenów zdegradowanych (fitoremediacji) i biologicznej ochronie upraw (biofumigacji). Projekt "AGROBIOKAP'' współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 ma na celu sprawdzenie możliwości kompleksowego wykorzystania kapusty białej na potrzeby fitoremediacji i biofumigacji gleby.W proponowanym projekcie planuje się zastosowanie dwufazowego cyklu wykorzystania kapusty białej. Pierwsza faza to uprawa kapusty na terenie skażonym. Drugi to jej wykorzystanie jako surowca, naturalnie wzbogaconego w substancje bioaktywne wskutek stresu chemicznego, do produkcji biopreparatu, który z kolei mógłby służyć do biofumigacji gleby. Technologia jego uzyskiwania musi zapewnić wysoką efektywność w zwalczaniu pasożytów i szkodników roślin poprzez zatężenie substancjibiologicznie czynnych zawartych w kapuście oraz usunięcie z surowca roślinnego zanieczyszczeń, ktorych bioakumulacji można oczekiwać na skażonym terenie.


  • Możliwości wykorzystania sieci ASG-EUPOS do walidacji okrętowych urządzeń nawigacyjnych
    • Aleksander Nowak
    2011

    W artykule przedstawiono wyniki analiz możliwości wykorzystania serwisów czasu rzeczywistego sieci ASG-EUPOS do walidacji wybranych urządzeń nawigacyjnych. Rozważania teoretyczne uzupełniono pomiarami wykonanymi na jednostce pływającej, manewrującej na Zatoce Gdańskiej. Rejestrowano wskazania odbiorników pracujących w sieci ASG-EUPOS oraz odbiorników systemu GPS wykorzystujących korekty różnicowe. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań,w tym analizę porównawczą metod wykorzystujących odbiorniki serwisów sieci ASG-EUPOS względem DGPS LF/MF.


  • Możliwości wyznaczania kąta nachylenia drogi z wykorzystaniem systemu GPS
    • Jacek Kropiwnicki
    2011 Pełny tekst Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    W pracy przedstawiona została metoda korekty sygnału wysokości pochodzącego z systemu GPS umożliwiająca wyeliminowanie nagłych zmian wysokości, które nie występują w rzeczywistości, a są następstwem odbić lub zaniku sygnału pochodzącego z nadajników satelitarnych. Parametrem charakteryzującym zakres korekty oryginalnego sygnału jest kąt dopuszczalnego pochylenia drogi, który powinien być dobierany ze względu na analizowany typ dróg oraz obowiązujące przepisy prawne w danym kraju. Wyniki przeprowadzonych analiz pozwalają stwierdzić, że zaproponowana korekta sygnału wysokości umożliwia osiągnięcie dużej dokładności w określaniu wysokości, na której znajdował się układ pomiarowy.


  • Możliwości zamiany strumieni ciepła odpadowego silników pojazdów na moc efektywną
    • Zbigniew Kneba
    2011 Pełny tekst Combustion Engines

    W pracy przedstawiono przegląd wybranych pozycji literatury na temat możliwości wykorzystania ciepła odprowadzanego od silnika do otoczenia. Wymieniono głównie nowe nie stosowane seryjnie ale obecnie projektowane i badane układy. Wskazano na niekorzystne cechy takie jak duża masa i koszty układów parowych. Termogeneratory z kolei charakteryzują się małą mocą elektryczną na jednostkę masy. W ostatnim rozdziale wspomniano o akumulacji ciepła w celu skrócenia procesu nagrzewania silnika.


  • Możliwości zastosowania metody Kansei Engineering w projektowaniu usług on-line dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
    • Bohdan Ludwiszewski
    • Krzysztof Redlarski
    • Jacek Wachowicz
    2011

    W artykule przedstawiono problematykę projektowania usług on-line dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Zaprezentowano ogólne zalecenia oraz praktyczne zasady dotyczące ich projektowania. Wymieniono główne czynniki wpływające na efektywność wykorzystywania interaktywnych form współpracy z różnymi grupami użytkowników. Jednocześnie wskazano na możliwość przeciwdziałania problemowi wykluczenia cyfrowego poprzez zastosowanie metody Kansei Engineering w projektowaniu usług on-line.


  • Możliwości zastosowania obiegu kombinowanego w siłowniach okrętowych oraz mobilnych elektrowniach morskich
    • Wojciech Olszewski
    2011

    W opracowaniu przedstawiono koncepcję zastosowania układów kombinowanych, silnik Diesla - turbina parowa wykorzystująca energię spalin wylotowych. Zaproponowano możliwości zastosowania obiegu kombinowanego w siłowniach okrętowych oraz mobilnych elektrowniach morskich. Ponadto wskazano potencjalne umiejscowienie omawianych koncepcji obiegów kombinowanych.


  • MSP jako odbiorcy usług ubezpieczeniowych
    • Aniela Mikulska
    2011 Pełny tekst PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU

    Ryzyko towarzyszy w sposób nieodłączny działalności gospodarczej. Motywy poddania się przez przedsiębiorstwa ochronie ubezpieczeniowej nie powinny wynikać tylko i wyłącznie z przymusu prawnego, ale powinny być przejawem przezorności ubezpieczeniowej, świadomości istnienia ryzyk, dbałości o zasoby przedsiębiorstwa oraz wykorzystywania zasad racjonalnego gospodarowania w oparciu o rachunek ekonomiczny. Ubezpieczenia należą do usług wspierających i doradczych, które zwiększają szanse przedsiębiorstw małych i średnich na przetrwanie. Celem artykułu jest prezentacja postaw przedsiębiorców jako odbiorców usług ubezpieczeniowych oraz wskazanie na potrzebę budowania kompetencji przedsiębiorców sektora MSP w zakresie zarządzania ryzykiem (w tym przy wykorzystaniu metody ubezpieczenia).


  • Multi Queue Approach for Network Services Implemented for Multi Core CPUs
    • Marcin Hasse
    • Krzysztof Nowicki
    • Józef Woźniak
    2011 Pełny tekst Journal of Telecommunications and Information Technology

    Multiple core processors have already became the dominant design for general purpose CPUs. Incarnations of this technology are present in solutions dedicated to such areas like computer graphics, signal processing and also computer networking. Since the key functionality of network core components is fast package servicing, multicore technology, due to multi tasking ability, seems useful to support packet processing. Dedicated network processors characterize very good performance but at the same time high cost. General purpose CPUs achieve incredible performance, thanks to task distribution along several available cores and relatively low cost. The idea, analyzed in this paper, is to use general purpose CPU to provide network core functionality. For this purpose parameterized system model has been created, which represents general core networking needs. This model analyze system parameters influence on system performance.


  • Multibeam sonar data processing for seafloor characterisation
    • Zbigniew Łubniewski
    2011

    The approach to seafloor characterisation was investigated. It relies on calculation of several descriptors (parameters) related to seabed type using three types of multibeam sonar data obtained during seafloor sensing: 1) the grey-level sonar images of seabed, 2) the 3D model of the seabed surface which consist of (x, y, z) points, 3) the set of time domain echo envelopes corresponding to several beams. The proposed method has been tested using field data records acquired from several bottom types in the Gulf of Gdańsk region and the promising results have been reported. This paper presents and discusses several techniques of processing the calculated descriptors in the context of their use in seabed classification. Namely, the calculating the standard deviation of the descriptors for small subsets of data, as well as the application of the Principal Component Analysis procedure (PCA) was investigated.


  • Multi-Criteria Early Warning System Against Enteprise Bankruptcy Risk
    • Tomasz Korol
    2011 INTERNATIONAL RESEARCH JOURNAL OF FINANCE AND ECONOMICS

    W artykule tym autor porównuje skuteczność opracowanego przez niego wielokryterialnego systemu wczesnego ostrzegania firm z tradycyjnym modelem analizy dyskryminacyjnej prognozowania upadłości. System wczesnego ostrzegania oparty został na metodzie logiki rozmytej. Badania te są jedną z pierwszych prób na świecie wykorzystania logiki rozmytej w prognozowaniu zagrożenia bankructwem firm. Uzyskane wyniki świadczą o dużym potencjale tej metody.


  • Multi-criterion, evolutionary and quantum decision making in complex systems
    • Jerzy Balicki
    • Grzegorz Drozda
    • Jan Masiejczyk
    2011

    Multi-criterion, evolutionary and quantum decision making supported by the Adaptive Quantum-based Multi-criterion Evolutionary Algorithm (AQMEA) has been considered for distributed complex systems. AQMEA had been developed to the task assignment problem, and then it has been applied to underwater vehicle planning as another benchmark three-criterion optimization problem. For evaluation of a vehicle trajectory three criteria have been used.


  • Multidimentional innovation as a driver of economic development. European country study
    • Ewa Lechman
    • Magdalena Olczyk
    2011

    Artykuł stanowi analizę innowacyjności w ujęciu wielowymiarowym, jako jednym z głównych czynników poziomu rozwoju gospodarczego kraju. Autorzy wykorzystują Summary Innovation Index jako miary wielowymiarowje innowacyjnosci kraju. Zdefiniowane zostaje pojęcie luki innowacyjnej.


  • Multidipoles model of ship's magnetic field
    • Kazimierz Jakubiuk
    • Paweł Zimny
    • Mirosław Wołoszyn
    2011

    Ships made of ferromagnetic metals interfere with Earth's magnetic field in their surrounding. The disturbance of the magnetic field makes possible localization and even identification of the ship, which could determine a threat to the ship. The measurement of the magnetic field around the ship enables to determine its magnetic signature. The paper presents a multidipoles model of the ship magnetic field, which allows to determine parameters of the ship magnetic signature.


  • Multidisciplinary approach to the assessment of historic structures based on the case of a masonry bridge in Galicia (Spain)
    • Izabela Lubowiecka
    • Pedro Arias
    • Belen Riveiro
    • Mercedes Solla
    2011 COMPUTERS & CHEMICAL ENGINEERING

    The paper presents a general method to evaluate a masonry structure with a complex geometry and unknown material properties. This multidisciplinary approach integrates close range digital photogrammetry,ground probing radar (GPR) and finite elements analysis (FEM) to analyse a masonry bridge. The resulting information from photogrammetry and radar is applied to define a 3D model, which is then used to simulate the behaviour of the bridge using FEM. Two different approaches to model the internal composition of the bridge with finite elements are presented. Sensitivity analysis is applied to study the reasons of the structural damage.