Pokaż publikacje z roku
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2025
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2024
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2023
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2022
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2021
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2020
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2019
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2018
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2017
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2016
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2015
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2014
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2013
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2012
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2011
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2010
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2009
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2008
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2007
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2006
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2005
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2004
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2003
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2002
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2001
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 2000
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1999
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1998
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1988
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1987
-
Pokaż wszystkie publikacje z roku 1980
Publikacje z roku 2017
Pokaż wszystkie-
Znaczenie monopolizacji w postkeynesowskich teoriach cenotwórstwa
- Paweł Umiński
Artykuł jest teoretyczną podstawą empirycznych analiz cen prowadzonych zgodnie z ekonomią postkeynesowską. Postkeynesiści, ze względu na krytyczny realizm jako metodologiczną podstawę ekonomii postkeynesowskiej, wyróżniają trzy teorie ustalania ceny przez przedsiębiorstwa – ceny administrowane (administered proces), cenotwórstwo oparte na kosztach normalnych (normal cost prices) i cenotwórstwo oparte na narzucie (mark up prices). Szczególna uwaga w artykule poświęcona jest tym elementom wymienionych teorii, które wskazują na stopnień koncentracji działalności jako czynnik istotny przy ustalaniu ceny. Przeprowadzona analiza wskazuje na niewielkie znaczenie stopnia koncentracji w postkeynesowskich teoriach ustalania ceny. Jedynie w teorii cenotwórstwa opartego na narzucie, którego początek dały prace Kaleckiego, stopień koncentracji ma znaczenie explicite. W teorii cenotwórstwa opartego na kosztach normalnych stopień koncentracji ma wpływ jedynie na marżę zysku, a w teorii cen administrowanych nie ma takiej jednoznacznej relacji. Stopień monopolizacji nie wpływa na zmienność cen według żadnej z analizowanych teorii. Zaznaczyć także należy, że w postkeynesowskich doktrynach ustalania ceny, kluczowe znaczenie odgrywa zmienna reprezentująca stronę podażową, tj. koszty produkcji. Powodem zmian cen są zmiany kosztów lub zmiany strategii przedsiębiorstwa, a nie zmiany popytu
-
Znaczenie różnorodności w wirtualnej współpracy
- Beata Krawczyk-Bryłka
Różnorodność jest jedną z podstawowych cech zespołów wirtualnych. Odnosi się ona do geograficznego rozproszenia członków zespołu, różnic stref czasowych, w których pracują, zróżnicowania narodowogo i kulturowego, ale również do pracy dla różnych organizacji, pełnienia różnych ról zespołowych o odpowiedzialności za różne części realizowanego projektu. Artykuł dotyczy najważniejszych wymiarów różnorodności istotnych dla wirtualnej współpracy. Zaprezentowano badania własne, przeprowadzone wśród osób z doświadczeniem w wirtualnej współpracy, które wskazują na wpływ wymiarów różnorodności na organizację wirtualnego zespołu, klimat i efektywność wirtualnej współpracy.
-
Zróżnicowanie działań w zakresie zarządzania wiekiem
- Katarzyna Stankiewicz
Artykuł dotyczy problematyki zarządzania wiekiem (ZW), a w szczególności zróżnicowania jego wdrażania w krajach o odmiennych uwarunkowaniach związanych z sytuacją osób starszych na rynku pracy to jest w Szwecji, Niemczech i Polsce. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań własnych porównując je z wynikami badań przeprowadzonych w ramach Best Agers Lighthouses – Strategic Age Management for SME in The Baltic Sea Region. Pozwoliło to zweryfikować istnienie różnic w efektach ZW w tych krajach w percepcji badanych pracowników.
-
Zur Wiedergeburt einer historischen Gitterbrucke
- Maciej Malinowski
- Anna Banaś
- Zbigniew Cywiński
- Marcin Jeszka
- Arkadiusz Sitarski
Mit Blick auf die komplizierte Geschichte der 160 Jahre alten schmiedeeisernen Gitterbrücke in Tczew (deutsch: Dirschau) über die Weichsel und in Bezug auf die Ideen ihrer Ertüchtigung wird im folgenden Beitrag die Untersuchung zur Probebelastung der originalen Felder des Überbaus beschrieben. Der historische Überbau der Weichselbrücke Dirschau wird dabei mit einer neuen Fahrbahn belastet. Es konnte die erforderliche Tragfähigkeit des Brückendecks im Besonderen und des gesamten Überbaus im Allgemeinen nachgewiesen werden. Die Arbeiten sind von Versuchsanstalt für Brückenbau der Politechnika Gdańska (TU Gdańsk) ausgeführt worden. Das untersuchte monumentale Ingenieurbauwerk der Vergangenheit ist eine Brückenkonstruktion die in ihrer Bedeutung für das Bauwesen bestimmt mit der berühmten Britannia – Brücke verglichen sein kann.
-
Związki pomiędzy cechami demograficznymi kobiet a zmiennymi dotyczącymi personalizacji produktu
- Agnieszka Firgolska
W artykule skupiono uwagę na temacie dotyczącym personalizacji produktu. Celem pracy jest zbadanie zależności pomiędzy cechami demograficznymi a zmiennymi dotyczącymi personalizacji. Cechy demograficzne obejmują: wiek, wykształcenie, osiągany dochód netto, miejsce zamieszkania, a zmienne dotyczące personalizacji zawierają: znajomość personalizacji, chęć dopasowywania produktów do indywidualnych potrzeb, chęć zakupu spersonalizowanych produktów. W artykule scharakteryzowano personalizację produktu uwzględniając istotną rolę klienta w procesie tworzenia produktu. Praca wyjaśnia meritum zjawiska i uwypukla różnice pomiędzy personalizacją i kastomizacją. W artykule przedstawiono wyniki autorskich badań, w których zanalizowano zależności pomiędzy cechami demograficznymi a zmiennymi dotyczącymi personalizacji. Zastosowano współczynnik V-Cramera, który pozwolił określić zależności i ich charakter. Stwierdzono, że silny wpływ na cechy dotyczące personalizacji ma wiek oraz wykształcenie, umiarkowanie na nie oddziałuje dochód, zaś słabe znaczenie ma miejsce zamieszkania.
-
Zwiększenie wydajności wentylacji naturalnej poprzez stosowanie nasady kominowej
- Romana Antczak-Jarząbska
- Maciej Niedostatkiewicz
W artykule opisano wyniki prac doświadczalnych oraz analiz teoretycznych związanych z doborem nasady kominowej której zadaniem jest polepszenia sprwności technicznej wentylacji naturalnej (grawitacyjnej) poprzez zwiększenie siły ciągu oraz krotności wymiany powietrza
-
Zwodzona kładka dla pieszych na wyspę Ołowiankę w Gdańsku - analizy dynamiczne z wykorzystaniem modelu numerycznego MES
- Krzysztof Żółtowski
- Mikołaj Binczyk
W artykule przedstawiono projekt zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Omówiono jej konstrukcję oraz obliczenia numeryczne sprawdzające wytrzymałość, ugięcie i siły w siłownikach podczas zwodzenia. Dokonano również oceny poziomu komfortu i nośności konstrukcji pod wpływem działania obciążeń dynamicznych generowanych przez pieszych.
-
Zyskowność sektora bankowego a jego transformacja w wybranych krajach Bałkanów Zachodnich
- Katarzyna Kubiszewska
Okres transformacji gospodarczej jest istotnym etapem zmian w gospodarce. Szczególnie istotnym z punktu widzenia gospodarki jako całości jest sektor bankowy i osiągane przez niego wyniki finansowe. Celem artykułu jest ocena zyskowności sektorów bankowych w okresie transformacji, na przykładzie wybranych krajów regionu Bałkanów Zachodnich w okresie 2001 - 2015. W celu zmierzenia zyskowności zastosowano cztery wskaźniki finansowe, zaś zaangażowania procesy transformacyjnego oszacowano za pomocą Trójkąta Reform Bankowym (Fries, Taci, 2002), jak również zaproponowano wprowadzenie modyfikacji w jego konstrukcji.
-
Źródła informacji rynkowych a cechy jakościowe informacji
- Dariusz Dąbrowski
Celem pracy jest określenie, w jaki sposób rodzaj źródła informacji rynkowych oddziałuje na cechy jakościowe tych informacji. Wzięto pod uwagę trzy rodzaje źródeł informacji rynkowych – nabywców, konkurentów oraz, jako odrębną grupę, inne podmioty rynkowe (np. pośredników, dostawców), a także cztery istotne cechy jakościowe informacji − rzetelność, kompletność, przydatność i aktualność. Za pomocą modeli równań strukturalnych weryfikowano model, w którym pozyskiwanie informacji rynkowych z poszczególnych źródeł oddziałuje na rozpatrywane cechy jakościowe informacji. Testowanie modelu oparto na danych zebranych wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej i średnio-wysokiej techniki w zakresie kształtowania nowych produktów. Wyniki badania wskazują, że wraz ze wzrostem pozyskiwania informacji rynkowych od nabywców rośnie ich rzetelność, kompletność, przydatność i aktualność, natomiast pozyskiwanie informacji rynkowych od konkurentów pozytywnie oddziałuje na ich przydatność i aktualność.
-
Иммигранты из государств бывшего СССР в Польше условиях членства в Евросоюзе
- Krystyna Gomółka
kniga raskazywajet o imigrantach z stran bywszego SSSR kotoryje prijechali w Polszu.