Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2017

Pokaż wszystkie
  • Projekt stanowiska badawczego do wyznaczania charakterystyki ogólnej silnika spalinowego ZS przy wykorzystaniu hydraulicznego układu odbioru mocy
    • Oskar Wysocki
    • Jacek Czyżewicz
    • Jacek Kropiwnicki
    2017 Pełny tekst Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    Przedstawiono projekt stanowiska badawczego służącego do wyznaczania charakterystyki ogólnej silnika pojazdu ciężarowego, wykorzystując przystawkę odbioru mocy do napędu układu hydraulicznego generującego obciążenie silnika w różnych punktach jego pracy. Przedstawiono założenia projektowe oraz ograniczenia konstrukcyjne. Omówiono zasadę działania stanowiska i metodę wyznaczania charakterystyki. Opisano układ hydrauliczny oraz układ sterowania, jak i zaprezentowano model 3D. Zaprojektowane stanowisko badawcze pozwala na testy stacjonarne oraz mobilne w zakresie mocy określonej przez układ hydrauliczny.


  • PROJEKT TECHNICZNY BEZPRZEWODOWEGO SYSTEMU MONITOROWANIA OSOBY STARSZEJ
    • Robert Burczyk
    2017

    Rozwój technologii dążący do miniaturyzacji oraz coraz niższy pobór mocy urządzeń elektronicznych umożliwił rozwój sieci Wireless Body Area Network (WBAN), w której węzły znajdują się w pobliżu lub wewnątrz ciała człowieka (sensory nasobne lub wszczepione). Sieci WBAN mają szczególne zastosowanie w systemach opieki zdrowotnej, na które zapotrzebowanie jest coraz większe ze względu na starzenie się populacji w krajach wysokorozwiniętych.


  • Projekt UPGRID
    • Sławomir Noske
    • Hieronim Szwabowski
    • Ludwik Tomaszewski
    • Zbigniew Lubośny
    • Krzysztof Dobrzyński
    • Jacek Klucznik
    • Tomasz Baboli
    • Aleksander Babś
    • Aleksander Stępień
    2017

    Międzynarodowy projekt UPGRID realizowany jest w ramach programu Horyzont 2020 (H2020). Program ten to największy jak dotąd program Unii Europejskiej (UE) w zakresie badań naukowych i innowacji. W projekcie UPGRID uczestniczy 17 partnerów z 9 krajów EU. Głównym celem projektu UPGRID jest rozwój funkcjonalności, które służą integracji sieci nn oraz SN ze stroną konsumencką. W ramach projektu wybrane technologie Inteligentnych Sieci Energetycznych (ISE) badane są w 4 obszarach demonstracyjnych. Obszary te budowane są odpowiednio w Polsce, Hiszpanii, Portugalii i w Szwecji. W niniejszej publikacji jak i w czasie sesji „Projekt UPGRID” konferencji SIwE 2017 przedstawione zostaną informacje z końcowej fazy realizacji projektu.


  • Projekt wężownicowego wymiennika ciepła
    • Rafał Andrzejczyk
    • Sławińska Sara
    2017 Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna

    Przedmiotem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie konstrukcji wężownicowego wymiennika ciepła powstałej w ramach pracy inżynierskiej w Katedrze Energetyki i Aparatury Przemysłowej. Podstawowym założeniem pracy było zoptymalizowanie aparatu cieplnego w taki sposób, aby możliwe było jak najefektywniejsze przekazywanie ciepła do przepływającego płynu. Oparto się tu przede wszystkim na rozważaniach dotyczących wpływu modyfikacji podstawowych parametrów zarysu helikoidalnego. ze względu na stricte projektowy charakter dyplomu ograniczono się do rozwiązań typowych dla których istnieją wzory analityczne możliwe do wykorzystania w praktyce inżynierskiej.


  • Projektowanie filtrów kształtujących i odbiorczych metodą DMF
    • Piotr Rabęda
    • Marek Blok
    2017 Pełny tekst Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W pracy rozpatrzono projektowanie filtrów kształtujących typu podniesiony kosinus i spierwiastkowany podniesiony kosinus metodą rozproszonej maksymalnej płaskości (Distributed Maximal Flatness - DMF). Dla tej metody przedstawiono obserwacje wpływu parametrów projektowanych filtrów na właściwości projektowanych filtrów. Przykładowe filtry zastosowano do generacji i demodulacji sygnałów z modulacją QPSK transmitowanych w obecności zakłóceń.


  • Projektowanie filtrów ułamkowoopóźniających reprezentowanych przez współczynniki dyskretnej charakterystyki częstotliwościowej
    • Marek Blok
    2017 Pełny tekst Przegląd Telekomunikacyjny + Wiadomości Telekomunikacyjne

    W pracy przedstawiono iteracyjną metodę projektowania filtrów ułamkowoopóźniających bazującą na metodzie POCS (rzutowaniu na podzbiory wypukłe). Zastosowanie tej metody pozwala na projektowanie filtrów definiowanych przez ich współczynniki dyskretnej charakterystyki częstotliwościowej sformułowanej, tak że można powiązać ją z projektowaniem tych filtrów metodą okien przesuwanych w dziedzinie czasu.


  • Projektowanie i diagnostyka wentylacji grawitacyjnej. Wybrane problemy
    • Romana Antczak-Jarząbska
    • Maciej Niedostatkiewicz
    2017

    Publikacja o charakterze monograficznym stanowi studium przypadku usterek wentylacji grawitacyjnej. Opisano w niej następstawa realizacji tego typu wentylacji z pominięciem zasad wiedzy technicznej, wynikające z błędów i niedociągnięć zarówno projektowych, jak również wykonawczych. Omówiono koncepcje rozwiązań projektowych naprawy występujących usterek rozumianych jako brak sprwności wentylacji technicznej oraz uszkodzenia trzonów kominowych, w obszarze których usytuowane są przewody wentylacji grawitacyjnej


  • Projektowanie przestrzenne w nowej rzeczywistości
    • Ziemowit Suligowski
    2017 Kierunek Wod-Kan

    Problemy zmian zasad planowania zagospodarowania przestrzennego w aspekcie powtarzających się zjawisk powodziowych. Zmiany prawa wodnego, zmiana sposobu podejścia do zagadnienia. Konieczność zasadniczych zmian w planowaniu przestrzennym, w jego wszystkich fazach.


  • Projektowanie, synteza fosforowych i tiofosforowych pochodnych kumaryny, bifenylu, tyraminy oraz flawonoidów i badanie ich aktywności biologicznej jako potencjalnych inhibitorów sulfatazy steroidowej (STS)
    • Witold Kozak
    2017 Pełny tekst

    Choroby nowotworowe są jednym z najpoważniejszych problemów z jakimi zmaga się współczesne społeczeństwo. Rak piersi jest jedną z głównych przyczyn zgonów wśród kobiet w krajach rozwiniętych, dlatego też niezbędne jest opracowanie nowych, skutecznych metod leczenia. Podstawowym problemem w selektywnym zwalczaniu komórek nowotworowych jest ich wysokie podobieństwo do komórek prawidłowych. W związku z dowodami na znaczący udział sulfatazy steroidowej (STS) w procesie kancerogenezy nowotworów piersi, w ostatnich latach rozpoczęto intensywne badania nad otrzymaniem substancji skutecznie hamujących aktywność tego enzymu. Otrzymane w ramach niniejszej rozprawy doktorskiej nowe inhibitory STS na bazie fosforowych i tiofosforowych pochodnych kumarynowych, bifenylowych, tyraminowych oraz flawonoidowych mogą efektywnie rywalizować z opisywanymi w literaturze związkami należącymi do szerokiej gamy inhibitorów amidosiarczanowych. Jak się okazało, właściwości alkilujące niektórych fosforanów mogą mieć duże znaczenie dla efektywnego hamowania aktywności STS. Ponadto, zaproponowany nowy typ dokowania potencjalnych inhibitorów charakterystyczny dla tiofosforowych analogów bikumaryn czy biflawonów przyczynił się do otrzymania nowej klasy związków wykazujących bardzo wysoką aktywność względem STS.


  • Projektowanie tras tramwajowych przy wykorzystaniu Mobilnych Pomiarów Satelitarnych
    • Jacek Szmagliński
    2017 Pełny tekst Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

    W pracy przedstawiono metodykę projektowania tras tramwajowych dostosowaną do rozwijanej w Zespole Naukowym metody Mobilnych Pomiarów Satelitarnych. Opisano badania inwentaryzacyjne wykonane na torach tramwajowych, których wyniki posłużyły jako dane wejściowe w procesie projektowania. Pokazano, w jaki sposób dostosowano analityczne algorytmy projektowania tras kolejowych do specyfiki układów geometrycz-nych występujących w torach tramwajowych. Opisano proces projektowania z wykorzystaniem omówionych algorytmów i przedstawiono przykłady ich zastosowania w przebudowie lub rozbudowie istniejących tras tramwajowych. Podczas tworzenia przykładowych wariantów modernizacji zinwentaryzowanych odcinków wykorzystano propozycję wytycznych projektowych dostosowanych do eksploatacji współczesnych niskopodłogowych tramwajów.


  • Projektowanie ulic i przestrzeni publicznych przyjaznych osobom starszym i niepełnosprawnym : wybrane zagadnienia.
    • Monika Trojanowska
    2017

    W artykule przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z udostępnianiem miasta osobom starszym i o ograniczonej sprawności, w kontekście terapeutycznej roli krajobrazu. Zaprezentowane zostaną kwestie projektowania ulic i przestrzeni publicznych przyjaznych tym grupom społecznym. Omówione będą sposoby przeciwdziałania skutkom upośledzenia pamięci, związane z projektowaniem przestrzeni. Takie działania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom grup osób starszych, które podkreślają, jak ważny jest czytelny układ ulic i obecność dominant, ułatwiających orientację w przestrzeni. Kolejną kwestią jest zaplanowanie możliwości wyboru wielu przejść i dróg, co jest ważne dla poczucia samostanowienia i niezależności. Jednak, kluczowym problemem jest zapewnienie atrakcyjnych terenów spacerowych w mieście. Spacery, jak udowodniono, mają wpływ nawet na długość życia seniorów. Chodzenie pieszo jest najważniejszą formą aktywności ruchowej tej grupy społecznej. Zagadnienia te związane są z obecnością zieleni w mieście oraz estetyką i jakością publicznych terenów rekreacyjnych. Zieleń w donicach, nasadzenia przy ulicach, zielone place zabaw, skwery i małe parki wpływają na atrakcyjność spacerową miasta dla mieszkańców w różnym wieku, w tym dla osób starszych i niepełnosprawnych. Zielone przestrzenie publiczne to również zewnętrzne pokoje gościnne, gdzie wszyscy mogą odpocząć, usiąść razem i porozmawiać. Osoby starsze chętnie wykorzystują miejsca do siedzenia nie tylko do wypoczynku, ale także rozmowy i kontaktu z innymi. Obserwując polskie miasta, trudno nie zauważyć, że miejsc do siedzenia jest w nich ciągle zbyt mało w stosunku do ilości mieszkańców. Zapewnienie odpowiedniej ilości i jakości ławek oraz kwestia ich rozmieszczenia, w równych odległościach przy drodze do ważnych, codziennie odwiedzanych miejsc, stanowi istotny problem do rozwiązania.


  • Projektowanie zbiornika na nieczystości ciekłe
    • Andrzej Ambroziak
    • Maciej Tomasz Solarczyk
    2017 Materiały Budowlane

    W artykule przedstawiono proces projektowania zbiornika podziemnego na nieczystości ciekłe o pojemności ok. 10 m3 posadowionego na gruntach niespoistych (sypkich). Porównano wartości sił wewnętrznych w przypadku skrajnie różnych warunków gruntowych: piasku drobnego o ID = 0,2 oraz żwiru o I D = 0,7. Dodatkowo przeanalizowano wpływ modelu obliczeniowego podłoża na wyniki sił wewnętrznych. Opisano procedurę normową pozwalającą na kwalifikację konstrukcji, dzięki której możliwe jest określenie sposobu obliczania fundamentu na podłożu gruntowym.


  • Projekty jako narzędzia osiągania celów strategicznych przedsiębiorstwa
    • Katarzyna Tubielewicz
    • Marek Wirkus
    2017 Pełny tekst Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka

    Przy założeniu dobrze opracowanych koncepcji strategicznych w tym misji, wizji i celów strategicznych, wyniki realizowanych projektów powinny składać się na osiągniecie celów strategicznych. Przy założeniu dobrze opracowanych koncepcji strategicznych w tym misji, wizji i celów strategicznych, wyniki realizowanych projektów powinny składać się na osiągniecie celów strategicznych. Na tej podstawie podjęto próbę identyfikacji przyczyn i czynników istniejących niepowodzeń determinujących braki w zgodności wyników zrealizowanych projektów z celami strategicznymi. Na podstawie tych analiz opracowano koncepcje doskonalenia procesu realizacji strategii przez projekty.


  • Properties and Formation of Mineralized Veins in an Organic-Rich Shale Formation
    • Aleksandra Małachowska
    • Sid Green
    • Jan Hupka
    2017

    An earlier paper defined mineral and organic matter constituents in weak interfaces in shale formations (Ptaszynska, et. al., 2016). The formation studied in the earlier work and here is the Jurassic, early-Cretaceous Vaca Muerta formation in the Neuquen basin in Argentina. In this earlier work, mineralized "veins" were noted to be prevalent and complicated, sometimes being shear weak interfaces while in other cases they were not. This work looks specifically at the formation mechanisms and composition chemistry of the veins, to better understand why some are planes of weakness. This work shows how observations from core samples of the direction of crystal growth and the vein composition can help predict weak or strong interfaces, and suggests that ultimately high-resolution borehole logs may be better able to predict interfaces. The research focuses on understanding the planes of weakness, as it is now well accepted that such planes of weakness can significantly affect hydraulic fracture propagation during well completions.


  • Properties of Composite Oxide Layers on The Ti13Nb13Zr Alloy
    • Agnieszka Ossowska
    • René Beutner
    • Dieter Scharnweber
    • Andrzej Zieliński
    2017 SURFACE ENGINEERING

    The development of composite oxide layers on the Ti13Nb13Zr alloy, their structure and properties have been demonstrated. Two subsequent methods were applied to prepare the composite layers. During the first stage gas oxidation produced a solid oxide layer, and subsequently oxide nanotubes were produced by using an electrochemical method. Scanning electron microscopy (SEM), chemical analysis, energy dispersive X-ray spectroscopy (EDS), electrochemical impedance spectroscopy (EIS), and Raman spectroscopy were used to examine the oxide layers. The results obtained reveal that the composite layers consist of two zones. The electrochemical formation of the outer nanotubular oxide zone occurred if the thickness of the first inner oxide zone was under a certain value. Different groups of nanotubes of various sizes were observed. The results obtained indicate the decreasing corrosion resistance of titanium alloy Ti13Nb13Zr following the appearance of duplex oxide layers on its surface.


  • Properties of Thermally Dewetted Thin Au Films on ITO-Coated Glass for Biosensing Applications
    • Katarzyna Grochowska
    • Katarzyna Siuzdak
    • Jakub Karczewski
    • Mariusz Szkoda
    • Gerard Śliwiński
    2017 PLASMONICS

    Noble metal nanostructures are object of great interest due to their unique optical and electronic properties exploited in nanotechnology, medicine, biochemistry, and surface-enhanced spectroscopies. In this work, the Au nanoparticle (NP) structures for application in biosensing obtained by dewetting are investigated in dependence on their preparation conditions. Structures are produced from thin Au films (5–30 nm) sputtered onto the ITO-coated glass substrates. The dewetting is performed by thermal treatment in ambient air. SEM inspection of the structures reveal breakup of the Au films into NPs of rounded shape. The NP size does not exceed 80 nm and their shape can be tuned by duration of the dewetting. In the absorbance spectra, the broad peaks centered around 550–620 nm are ascribed to resonant absorption of the surface plasmons and the estimated time of resonance damping is in the range of 2.24–3.65 fs. The large signal values observed in Raman spectra, and the electrochemical performance confirm that the produced material can serve as an electrode for sensing applications.


  • Proportional-Derivative and Model-based Controllers used for a Serial Type Manipulator in case of a Variable Mass Payload
    • Krzysztof Lipiński
    2017

    In the paper, numerical analysis of dynamics of a variable mass system is considered. Its reference example is a serial-like manipulator composed of revolute joints and rigid bodies. Payload of its gripper is considered as its variable mass element (mass and inertia irregularly between subsequent payloads). For the rest of the system, inertia parameters are considered as known (precisely identified during the assembling process). As a revolute joint manipulator is considered, its dynamics depends on its pose, i.e., when driven over some significant range, nonlinear terms are present. In this case, classical linear controllers may not guarantee satisfactory performances of the control. In the paper proposed control algorithm, a nonlinear model of the plant is prepared and implemented in its feedforward controller. In the initial tests, the control is restricted to the open-loop feedforward model-based controller, only. Behaviour of such system is tested numerically. Identical equations for the two sub-models are implemented in two separate blocks of the program (for the controlled plant and the for the model based controller). Both models are prepared according to the classical rules of the multi-rigid-body modelling. To test the influence of the payload variability, different sets of the inertia parameters are proposed for these blocks. When the two model differ (incorrect inertia identification), observed trajectory errors are significant. To eliminate them, the controller is enlarged. Feedback loops are introduced and proportional-derivative controllers are instilled in the feedback paths. Finally, possibility of mass identification is examined. To arrange it, at beginning of each of the operational motion, a test run is performed, and output signals of the feedback controllers are analysed. Identified mass and its centre position are used to correct data in the model-based controller. With the improved model, the feedback signal decreases and realisation of the required path is corrected, as well.


  • Proposal of New Tracer Concentration Model in Lung PCT Study Comparison with Commonly Used Gamma-variate Model
    • Maciej Browarczyk
    • Renata Kalicka
    • Seweryn Lipiński
    2017 Pełny tekst

    Perfusion computed tomography (pCT) is one of the methods that enable non-invasive imaging of the hemodynamics of organs and tissues. On the basis of pCT measurements, perfusion parameters such as blood flow (BF), blood volume (BV), mean transit time (MTT) and permeability surface (PS) are calculated and then used for quantitative evaluation of the tissue condition. To calculate perfusion parameters it is necessary to approximate concentration-time curves using regression function. In this paper we compared three regression functions: first commonly used gamma-variate function, second and third Gauss and Rayleigh functions, not previously used for this purpose. The Gauss function showed clear advantage over the others when considering results of simulated data analysis. Actual measurements analysis confirmed conclusions from simulated data analysis. It was showed that contrary to widely accepted belief, the differences between rising and falling edge slope angles of concentration-time curves are inconsiderable. For that reason, it can be assumed that rising and falling edges are symmetrical. The main conclusion is that the Gauss function gives a more robust fit than the widely used gamma-variate function when modelling concentration-time curves in lung pCT studies.


  • Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
    • Wojciech Litwin
    • Wojciech Leśniewski
    • Jakub Kowalski
    2017 Pełny tekst Napędy i Sterowanie

    Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy. Jeszcze większym problemem jest modernizacja istniejącej jednostki tak aby spełniała oczekiwania armatora przy zazwyczaj ograniczonym budżecie. W artykule przedstawiono główne problemy na jakie natrafili autorzy koncepcji przebudowy układu napędu i zasilania zabytkowego śródlądowego statku pasażerskiego. Zgodnie z życzeniem właściciela jednostki napęd konwencjonalny zastąpiony miałby zostać układem hybrydowym szeregowym opartym o dwa silniki elektryczne i przekładnię sumującą. Na podstawie badań eksperymentalnych przeprowadzonych na rzeczywistym statku wyznaczono zapotrzebowanie na moc napędu w funkcji prędkości oraz obliczono pojemność akumulatorów.


  • Propozycja silnika pneumatycznego wysoko momentowego do napędu urządzeń rozładunkowo załadunkowych pojazdów
    • Karol Tyszkowski
    2017 Pełny tekst Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

    Przedstawiono koncepcję zastosowania silnika pneumatycznego wysoko momentowego do napędu urządzeń załadunkowo rozładunkowych, które znajdują się na wyposażeniu pojazdów transportowych. Proponowany silnik pneumatyczny jest silnikiem pracującym w cyklu odwrotnym do cyklu sprężarki zębatej jest zasilany powietrzem bezpośrednio z układu hamulcowego. Przeprowadzono dyskusję na temat zalet takiego rozwiązania oraz próbę oszacowania parametrów pracy silnika.