Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2007

Pokaż wszystkie
  • Statistic and probabilistic measures of diagnosis likelohood on the state of self-ignition combustion engines
    • Jerzy Girtler
    2007 Pełny tekst Journal of Polish CIMEEAC

    W artykule zaproponowano, aby wiarygodność diagnozy o stanie technicznym silników o zapłonie samoczynnym była rozpatrywana jako losowa cecha tej diagnozy. Wykazano możliwość oceny wiarygodności diagnozy za pomocą liczb rzeczywistych z przedziału [0, 1]. Uzasadniono potrzebę rozróżniania wiarygodności diagnozy i trafności diagnozy. Wyprowadzono wzór na prawdopodobieństwo sformułowania prawidłowej diagnozy jako miary wiarygodności diagnozy. Do wyprowadzenia tego wzoru zastosowano teorię procesów semimarkowskich oraz postulat T. Bayesa, dotyczący prawdopodobieństwa warunkowego. Zaproponowano probabilistyczne i statystyczne miary wiarygodności diagnozy. Zrócono uwagę na konieczność takiego rozumienia wiarygodności diagnozy ze wzgledu na to, że ocena stanu silników o zapłonie samoczynnym dokonywana jest na podstawie badań diagnostycznych. W związku z tym diagnoza o ich stanie musi być opracowana w formie hipotezy.


  • Statistical data of hull main parameters useful for preliminary design of SWATH ships
    • Jan Michalski
    2007 Archives of Civil and Mechanical Engineering

    W artykule przedstawiono rezultaty badań dotyczących statystycznych relacji głównych parametrów projektowych kadłuba statków typu SWATH, wykonanych w oparciu o zebrane w literaturze przedmiotu dane o ponad osiemdziesięciu statkach. Zależności statystyczne przedstawiono w postaci histogramów: długości statku L, histogramów wartości stosunków długości do szerokości L/B, długości do wysokości bocznej L/H, długości pływaków do ich średnicy L/D. Ponadto przedstawiono zależności regresyjne przedstawiające relacje między długością statku, a jego prześwitem Gap oraz zanurzeniem T, a średnicą pływaków D. Przedstawione zależności statystyczne, uzupełnione założeniami o relacjach pomiędzy wymiarami głównymi i wymiarami pochodnymi, mogą służyć do wyznaczania głównych parametrów projektowych statków typu SWATH na etapie projektowania wstępnego lub stanowić podstawę do racjonalnego doboru zakresu zmienności wymiarów głównych serii kształtów kadłuba statków typu SWATH.


  • Statistical process control in software project management : a way to transfer single incident-related knowledge into organizational knowledge
    • Aleksander Kowalczyk
    • Edward Szczerbicki
    2007

    Zaproponowano statystyczne podejście do procesu kontroli zarządzania projektami informatycznymi. Przedstawiono sposób zamiany wiedzy incydentalnej na wiedzę organizacyjną.


  • Statyka i analiza wrażliwości rusztów zbudowanych z prętów cienkościennych. Analiza teoretyczna i badania doświadczalne
    • Marcin Kujawa
    2007

    Prezentowana praca jest kontynuacją badań prowadzonych w latach 2000 - 2003 (KBN Nr 7 T07E 015 19) przez: C. Szymczaka, I. Kreję, T. Mikulskiego, M. Kujawę i powstała, między innymi, dzięki wsparciu finansowemu KBN w ramach grantu Nr 4 T07E 051 28.Dysertacja dotyczy głównie analizy statycznej i analizy wrażliwości cienkościennych dźwigarów załamanych w planie i rusztów (wzmocnionych stężeniami w postaci przepon lub przewiązek).Przedstawiono w niej koncepcję metody modelowania konstrukcji dźwigarów cienkościennych z wykorzystaniem superelementów w połączeniu z klasyczną teorią belek cienkościennych o przekroju nieodkształcalnym. Zamieszczono także, wyniki przeprowadzonej w ramach grantu, eksperymentalnej weryfikacji badań teoretycznych.W niniejszej pracy podejmuje się próbę możliwie ogólnego potraktowania problemu analizy statycznej konstrukcji zbudowanych z prętów cienkościennych, jakkolwiek z uwagi na jego obszerność bada się jedynie dźwigary załamane w planie i ruszty zbudowane z prętów o przekroju otwartym bisymetrycznym.Zagadnienie traktuje się jako liniowe, w ramach teorii małych odkształceń i przemieszczeń.


  • Statystyka : podręcznik dla studiów ekonomicznych
    • Stanisław Kot
    • Jacek Jakubowski
    • Andrzej Sokołowski
    2007

    Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunków ekonomicznych dziennych i zaocznych.Zawiera niezbędne podstawy rachunku prawdopodobieństwa,zasadnicze elementy wnioskowania statystycznego, analizy współzależności zjawisk oraz analizy szreregów czasowych. Tok wykładu pozwala czytelnikowi na samodzielne studiowanie poszczególnych tematów. W podręczniku pokazano, jak prezentowane analizy mogą być wykonywane w programie STATISTICA.PL.


  • Sterowanie falownikiem napięcia w układzie cewek sprzężonych do zasilania pojazdów elektrycznych
    • Sławomir Judek
    • Krzysztof Karwowski
    2007 Pełny tekst Measurement Automation Monitoring

    Artykuł przedstawia analizę pracy oraz wybrane warunki badania modelu laboratoryjnego układu bezstykowego przekazywania energii elektrycznej do pojazdów elektrycznych z wykorzystaniem cewek o słabym sprzężeniu magnetycznym. W szczególności omówiono warunki pracy układu w stanie rezonansu, dobór parametrów układu i metodę sterowania przekształtnika tranzystorowego w przypadku zmiany wielkości szczeliny powietrznej między cewkami.


  • Sterowanie rozproszone układami zasilania bezprzerwowegopracującymi równolegle
    • Ryszard Strzelecki
    • Daniel Wojciechowski
    • Piotr Reiter
    • Mariusz Rutkowski
    2007

    W referacie przedstawiono propozycję jednofazowego systemu zasilania bezprzerwowego (UPS) zbudowanego w oparciu o pracujące równolegle moduły przekształtników DC-AC-DC-AC z separacją galwaniczną. Opisano opracowany i zastosowany w układzie system komunikacji pomiędzy modułami oparty na warstwie fizycznej CAN, obsługujący sterowanie rozproszone typu master-slave pozwalające na uzyskanie wysokiej dyspozycyjności systemu UPS. Układy sterowania poszczególnymi modułami zaprojektowano tak, aby zapewniały wysoką jakość napięcia wyjściowego przy obciążeniu odbiorami zarówno liniowymi jak i nieliniowymi. Przedstawiono wybrane wyniki badań symulacyjnych i laboratoryjnych układu z modułami o mocy 5kVA.


  • Sterowanie silnikiem asynchronicznym w układzie zamkniętym z filtrem wyjściowym falownika napięcia
    • Jarosław Guziński
    2007 Przegląd Elektrotechniczny

    W artykule przedstawiono zamknięty układ sterowania silnikiem asynchronicznym klatkowym pracujący bez pomiaru prędkości obrotowej przy zasilaniu z falownika napięcia z filtrem wyjściowym. Filtr wyjściowy falownika stanowi układ zawierający elementy bierne L, C , R umieszczone między falownikiem a silnikiem, które wprowadzają do układu spadek napięcia oraz powoduje występowanie przesunięcia fazowego prądów i napięć na wejściu i wyjściu filtru. W zamkniętym układzie regulacji silnika filtr wyjściowy musi być uwzględniony w procesie sterowania.


  • Sterowanie silnikiem indukcyjnym w szerokim zakresie prędkości kątowej wału
    • Marek Adamowicz
    • Zbigniew Krzemiński
    2007 Przegląd Elektrotechniczny

    Prezentowany w artykule układ regulacji silnika indukcyjnego oparty na modelu multiskalarnym zapewnia zachowanie odsprzężonego sterowania w szerokim zakresie zmian strumienia w szczelinie powietrznej oraz prędkości kątowej wału. W układzie regulacji strumień jest sterowany w sposób bezpośredni. Proponowany układ zrealizowano jako bezczujnikowy. Prędkość kątowa wału jest odtwarzana za pomocą zmodyfikowanego obserwatora prędkości. Działanie układu w szerokim zakresie prędkości kątowej wału zweryfikowano na drodze badań eksperymentalnych.


  • Sterowanie silnikiem indukcyjnym w zakresie osłabiania pola
    • Marek Adamowicz
    • Zbigniew Krzemiński
    2007

    Prezentowany w referacie układ regulacji silnika indukcyjnego oparty na modelu multiskalarnym zapewnia zachowanie odsprzężonego sterowania w szerokim zakresie zmian strumienia w szczelinie powietrznej. Układ regulacji zawiera regulatory trzech zmiennych multiskalarnych, co oznacza, że strumień jest sterowany w sposób bezpośredni. Proponowany układ zrealizowano jako bezczujnikowy, przy czym prędkość kątowa wału jest odtwarzana w zakresie osłabionego pola za pomocą zmodyfikowanego obserwatora prędkości. Działanie układu zweryfikowano na drodze badań eksperymentalnych.


  • Stężenie formaldehydu w wodach spływnych z arterii komunikacyjnych, powierzchni dachów budynków i koron drzew, wodach gruntowych i rzecznych oraz w opadach i osadach atmosferycznych na terenie aglomeracji miejskich = Formaldehyde in road runoff, roof runoff, ground water, river, atmospheric precipitation and deposition from highly urbanized regions
    • Żaneta Polkowska
    • Kamila Klimaszewska
    • Jacek Namieśnik
    2007

    Oznaczono stężenie formaldehydu w próbkach wód opadowych, spływnych z arterii komunikacyjnych, powierzchni dachów budynków i koron drzew, wód gruntowych i cieków wodnych oraz w próbkach śniegu, szronu i sadzi. Próbki pobierano przez okres 7 miesięcy w trakcie wystąpienia opadu lub osadu atmosferycznego lub tuż po jego ustąpieniu. Pomiar zawartości formaldehydu wykonywano stosując metodę szybkich testów spektrofotometrycznych w miejscu pobierania próbki. Jako metodę odniesienia zastosowano technikę HPLC z detekcją UV, która wymaga przeprowadzenia aldehydów w pochodne hydrazyny. Wyniki analizy potwierdziły, iż opady i osady atmosferyczne mogą być wartościowym wskaźnikiem oceny stopnia zanieczyszczenia atmosfery.


  • Stochastic contributions on the pressure in slide bearing gaps after impulse
    • Krzysztof Wierzcholski
    2007

    Tematem niniejszej pracy są parametry smarowania poprzecznych i poprzeczno-wzdłużnych łożysk ślizgowych olejem o własnościach lepkosprężystych. Wyprowadzono zmodyfikowane równania Reynoldsa do wyznaczania ciśnienia hydrodynamicznego ślizgowych łożysk o powierzchniach cylindrycznych, sferycznych, stożkowych i parabolicznych, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości brania pod uwagę zmiennej lepkości oleju po grubości warstwy smarującej. Takie zmiany lepkości dynamicznej po wysokości szczeliny mogą często zachodzić w przypadku smarowania mikrołożysk ślizgowych. W pracy brane są pod uwagę stochastyczne zmiany wysokości szczeliny, zarówno na skutek chropowatości powierzchni jak również losowych zmian obciążenia przy uwzględnieniu minimalnej wartości odchylenia standardowego.


  • Stochastic model of the load spectrum for main engines of sea-going ships
    • Jerzy Girtler
    2007 Pełny tekst Journal of KONES

    W artykule przedstawiono możliwość zastosowania procesów semimarkowskich do probabilistycznego opisu widma obciążeń silników o zapłonie samoczynnym, zastosowanych do napędu statków - czyli silników głównych. W rozważaniach uwzględnione zostały charakterystyki zewnętrzne mocy tego rodzaju silników. Umożliwiły one sformułowanie czteroelementowego zbioru stanów procesu obciążeń tego rodzaju silników. Do opisu rzeczywistego procesu obciążeń wspomnianych silników została zastosowana teoria procesów semimarkowskich. Teoria ta umożliwiła zbudowanie modelu obciążeń tego rodzaju silników w formie procesu semimarkowskiego o czterostanowym zbiorze wartości i ciągłego w czasie. Do opracowania tego modelu wykorzystano własności Darboux funkcji ciągłych, które umożliwiają rozpatrywanie obciążeń tych silników jako procesów dyskretnych w stanach i ciągłych w czasie. Wskutek tego możliwe było określenie rozkładu granicznego procesu pojawiania się kolejnych stanów obciążeń silnika. Rozkład ten stanowią prawdopodobieństwa przebywania silnika głównego dowolnego statku morskiego w kolejnych stanach obciążenia. Rozkład ten charakteryzuje widmo obciążeń tego rodzaju silników.


  • Stopień wejściowy odbiornika satelitarnego systemu nawigacyjnego Galileo
    • Jerzy Demkowicz
    2007 Zeszyty Naukowe Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Technologie Informacyjne

    W artykule przedstawiono koncepcję odbiornika dla europejskiego satelitarnego systemu nawigacyjnego Galileo oraz najistotniejsze cechy takiego odbiornika. W szczegolności zwróceono uwage na jego stopień wejściowy, kluczoey z punktu widezenia akwizycji oraz śledzenia sygnału, pominięte natomiast zostały kolejne stopnie przetwarzania sygnału, związanie już z samymi obliczeniami nawigacyjnymi.


  • Strategia bezpieczeństwa ruchu drogowego
    • Kazimierz Jamroz
    • Ryszard Krystek
    • Lech Michalski
    2007

    Skuteczność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd)w Polsce uwarunkowane jest podejmowaniem wszelkich środków zaradczych w sposób uporządkowany i powszechny, dostosowany do założonych celów i dostępczych środków finansowych. Takie podejście do problemu zakłada Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005, którego strategicznym celem jest zmniejszenie o 50% liczby ofiar śmertelnych wypadków drogowych do 2013 roku. W artykule przedstawiono zasadnicze elementy tego Programu, a mianowicie diagnozę, wizję i strategię brd oraz sposób wdrażania Programu.


  • Strategia czystego transportu miejskiego w Gdyni
    • Jacek Oskarbski
    2007

    W referacie przedstawiono diagnozę systemów transportu w Gdyni w zakresie realizacji założeń racjonalnej polityki transportowej oraz działania, które miasto podejmuje lub zamierza wdrożyć w celu zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego.


  • Strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw w teorii i w świetle badań empirycznych
    • Nelly Daszkiewicz
    2007

    Rozdział przedstawia wybrane ramy teoretyczne strategii internacjonalizacji MSP oraz wnioski z badań empirycznych przeprowadzonych z ich wykorzystaniem. Mimo, że wyniki badań prowadzą do różnych wniosków, to niemal wszystkie wskazują na przyspieszoną adaptację MSP do działania w warunkach globalizacji, polegającą min. na dywersyfikacji wykorzystywanych przez nie strategii.


  • Strategie rozwoju kolei a rewitalizacja struktur miejskich
    • Daniel Załuski
    2007 Przegląd Komunikacyjny

    Podobnie jak w przypadku programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, decyzja o ujęciu lub odrzuceniu danego regionu w programie kolei dużych prędkości wpływa na wieloletnie przyśpieszenie lub zahamowanie jego rozwoju przestrzennego, gospodarczego i społecznego. Lokalizacja węzłów przesiadkowych i przystanków w ramach sieci winna stanowić wyraz aktywnej strategii danego regionu w zakresie świadomego wzmacniania zapóźnionych obszarów. Podobnie jest na poziomie danej aglomeracji lub miasta. Świadomie zlokalizowany dworzec kolejowy może stać się katalizatorem rewitalizacji urbanistycznej danej dzielnicy. Wytrasowanie linii poza miastem i realizacja przystanku jedynie na przecięciu trasy z drogą o znaczeniu krajowym lub wojewódzkim wpłynie zapewne na rozwój danej aglomeracji jako całości, ale nie wygeneruje nowej jakości w jego bezpośrednim sąsiedztwie.NR DOKUM.: 75983


  • Strategie rozwoju kolei a rewitalizacja struktur miejskich
    • Daniel Załuski
    2007

    Planując nowe linie kolejowe dużych prędkości należy pamiętać o trzech zasadach makroekonomicznych w zakresie polityki regionalnej, sformułowanych w roku 2000 przez Roberta Gild'a: (1) Aby infrastruktura komunikacyjna miała pozytywny wpływ na regionalną gospodarkę, ta musi posiadać wystarczający potencjał by odnieść korzyść z nowego połączenia. W przeciwnym razie nowa infrastruktura wywoła efekt drenu, pogłębiającego recesję regionu. (2) Żadna wielkość zainwestowania w kluczową infrastrukturę komunikacyjną nie jest zdolna zminimalizować skutków wyboru wadliwej lokalizacji. (3) Ponieważ inwestowanie i wzrost gospodarczy są ze sobą sprzężone, inwestycyjna presja, jak i komunikacyjne przeciążenie, mogą być skutecznymi kołami zamachowymi dla inwestycji infrastrukturalnych.