Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2014

Pokaż wszystkie
  • Wpływ niszczącego oddziaływania wody i mrozu na trwałość zmęczeniową betonu asfaltowego
    • Piotr Jaskuła
    • Józef Judycki
    2014 Drogownictwo

    Artykuł przedstawia badania zmęczeniowe betonu asfaltowego poddanego niszczącemu oddziaływaniu wody i mrozu. Laboratoryjną symulację oddziaływania wody i mrozu oparto na oryginalnej i zmodyfikowanej procedurze normy AASHTO T283. Modyfikacja procedury polegała na wprowadzeniu zamiast 1 cyklu zamrażania i odmrażania 50 i 150 cykli. Badania zmęczeniowe betonu asfaltowego wykonano w aparacie NAT w schemacie pośredniego rozciągania. Próbki do badań z betonu asfaltowego przygotowano w laboratorium z i bez dodatku ciekłego środka adhezyjnego tj. aminy tłuszczowej. Zaobserwowano istotny wpływ niszczącego oddziaływania wody i mrozu na beton asfaltowy


  • WPŁYW OBRÓBKI CIEPLNEJ NA WŁAŚCIWOŚCI SPAWANYCH AUSTENITYCZNYCH RUR WYMIENNIKÓW CIEPŁA
    • Grzegorz Rogalski
    • Jerzy Łabanowski
    • Dariusz Fydrych
    • Aleksandra Świerczyńska
    2014 Pełny tekst Przegląd Spawalnictwa

    W artykule przedstawiono technologię spawania wzdłużnego metodą TIG bez materiału dodatkowego (142) rurek wymienników ciepła ze stali austenitycznych AISI 316L i AISI 321. Zaprezentowano wyniki badań wpływu obróbki cieplnej, przesycania, na wytrzymałość na rozciąganie, twardość złączy, własności plastyczne oraz strukturę rurek gładkich i karbowanych. Ustalono, że zmiana temperatury przesycania w badanym zakresie ma wpływ na własności mechaniczne rurek spawanych oraz wyznaczono najkorzystniejszą z punktu widzenia tych własności temperaturę przesycania (1100-1150˚C).


  • Wpływ odnawialnych źródeł generacji energii na bezpieczeństwo pracy krajowego systemu elektroenergetycznego
    • Zbigniew Lubośny
    2014

    W referacie omówiono ogólne problemy związane z rozwojem systemów elektroenergetycznych, w tym związane z tzw. źródłami energii odnawialnej (OZE). Na tym tle przedstawiono zagadnienia związane z bezpieczeństwem energetycznym, wpływem OZE na bezpieczeństwo i dalej zagadnienia związane z kierunkami rozwoju systemów elektroenergetycznych.


  • Wpływ otoczenia dróg na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego
    • Marcin Budzyński
    2014 Logistyka

    Celem artykułu było wskazanie głównych zagrożeń związanych z otoczeniem dróg i ich wpływie na poziom bezpieczeństwa. Najechania na drzewo, barierę, słup, znak czy wywrócenie się pojazdu na poboczu, na skarpie lub w rowie należą do skutków wypadków związanych z niebezpiecznym otoczeniem dróg. Szczególnie problem ten jest związany z drzewami rosnącymi blisko krawędzi jezdni. Od lat w Polsce północno – zachodniej rejestruje się szczególnie wysoki udział tego typu wypadków. Brak w polskich przepisach wytycznych dotyczących zapewnienia przy drogach strefy bezpieczeństwa powoduje konflikty związane z ochroną środowiska. Konieczne jest wypracowanie odpowiednich zapisów i kompromisu między odpowiednimi instytucjami.


  • Wpływ początkowych losowych odchyłek geometrycznych środnika na siłę krytyczną skrętną słupa cienkościennego o przekroju dwuteowym
    • Grzegorz Łukasik
    • Marcin Kujawa
    • Jarosław Górski
    2014

    W pracy przeprowadzono analizę probabilistyczną słupa stalowego o przekroju dwuteowym. Niezawodność tego typu konstrukcji jest uzależniona od imperfekcji geometrycznych i materiałowych. Do szacowania wartości oczekiwanej i odchylenia standardowego obciążenia granicznego konstrukcji z imperfekcjami zastosowano metodę Monte Carlo. Obliczenia wykonano dla różnej liczby zmiennych losowych opisujących problem. Na tej podstawie przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych imperfekcji na graniczne siłę skrętną krytyczną stalowego słupa o przekroju dwuteowym.


  • Wpływ pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych
    • Dawid Ryś
    • Józef Judycki
    • Piotr Jaskuła
    2014 Logistyka

    Pojazdy przeciążone istotnie wpływają na trwałość konstrukcji nawierzchni. Jak wynika ze studiów literatury, zjawisko przeciążania pojazdów nasila się, gdy kontrola ruchu jest słaba. W pracy przedstawiono analizę danych z ważenia pojazdów w ruchu na polskich drogach oraz analizę wpływu ruchu pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych. Z badań wynika, że średni udział pojazdów przeciążonych w ruchu wynosi 18,5% oraz że pojazdy te wywołują ok 53% całkowitej szkody zmęczeniowej nawierzchni drogowych. Przedstawiono wyniki obliczeń średnich współczynników równoważności obciążenia pojazdów dla poszczególnych stacji oraz ich korelację z udziałem pojazdów przeciążonych. Jak wynika z analiz, zmniejszenie udziału pojazdów przeciążonych z 15% do 5% spowoduje zmniejszenie średniego współczynnika równoważności obciążenia osi o 25% i wzrost okresu eksploatacji nawierzchni o 1/3.


  • Wpływ położenia osi obrotu tarczy wychylnej na sprawność objętościową pomp wielotłoczkowych osiowych
    • Paweł Załuski
    2014 Hydraulika i Pneumatyka

    Opisano wpływ położenia osi obrotu tarczy na wielkość przestrzeni martwej i sprawność objętościową pompy wielotłoczkowej osiowej. Zaproponowano superpozycję dwóch ruchów - obrotu tarczy względem osi przecinającej się z osią obrotu wału pompy i przesunięcia tarczy, co pozwoliło na uwzględnienie przesuniętej osi obrotu. Dokonano porównania sprawności objętościowej pompy z osią przecinającą się z osią obrotu wału oraz konstrukcji z osią przesuniętą.


  • Wpływ postrzeganego ryzyka oraz czynników wizerunkowych na zamiar zakupu marek własnych sieci handlowych
    • Bruno Schivinski
    2014 MARKETING I RYNEK

    Celem przeprowadzonych badań była analiza wpływu wizerunku sklepu, postrzeganego ryzyka oraz wizerunku cenowego marek własnych na zamiar ich zakupu. Dokonano replikacji modelu zaproponowanego przez M.F. Diallo i w jej ramach zastosowano technikę wywiadu realizowanego za pośrednictwem Internetu (CAWI) i przeprowadzono analizy z wykorzystaniem modelu równań strukturalnych (SEM) przy pomocy oprogramowania AMOS. Stwierdzono, że zamiar zakupu marek własnych jest bezpośrednio uzależniony od postrzeganego przez konsumentów ryzyka związanego z kupowaniem marek własnych oraz od wizerunku cenowego tych marek. Istnieje także bezpośredni wpływ wizerunku sklepu oraz wizerunku cenowego marek własnych na postrzegane przez konsumentów ryzyko związane z markami własnymi. Wobec dynamicznych zmian zachodzących na rynku marek własnych, zaprezentowane wyniki badania mogą być przydatne w praktyce przedsiębiorstw handlu detalicznego.


  • WPŁYW POZIOMU OCHRONY INFORMACJI NA WYMAGANIA NIENARUSZALNOŚCI BEZPIECZEŃSTWA
    • Tomasz Barnert
    • Emilian Piesik
    • Marcin Śliwiński
    2014 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W referacie przedstawiono zagadnienia związane z etapem analizy i oceny ryzyka obiektu technicznego podwyższonego ryzyka. Opisano metody określania wymagań na nienaruszalność bezpieczeństwa SIL zidentyfikowanych funkcji bezpieczeństwa. Funkcje takie realizowane są przez systemy E/E/PE (BPCS i/lub SIS) i są częścią systemu bezpieczeństwa składającego się z wielu warstw zabezpieczeniowo-ochronnych. Zarówno w metodach jakościowych, jak i pół-ilościowych wyznaczenie wymaganego SIL opiera się na kilku podstawowych parametrach ryzyka. Są one związane z częstością wystąpienia zdarzenia awaryjnego oraz jego potencjalnymi konsekwencjami. W związku z tym, iż coraz częściej systemy techniczne budowane są w oparciu o architekturę rozproszoną, pojawiają się nowe zagrożenia, które do tej pory nie były uwzględnianie w analizach ryzyka. Mogą one mieć wpływ zarówno na zwiększenie częstości wystąpienia zdarzeń i scenariuszy awaryjnych, jak również mogą zwiększać prawdopodobieństwo niewypełnienia funkcji związanej z bezpieczeństwem na przywołanie. Oba te zagadnienia powinny być uwzględnione w procesie przypisania wymaganego poziomu nienaruszalności bezpieczeństwa do funkcji. Zaproponowano rozszerzenie stosowanych obecnie metod o aspekty związane z uwzględnieniem poziomu ochrony informacji systemu technicznego.


  • Wpływ profilu misji na możliwości operacyjne pojazdu podwodnego
    • Tadeusz Chruściel
    • Ewelina Ciba
    • Tomasz Sauer
    2014

    Artykuł powstał na bazie doświadczeń wynikających z wieloletniej współpracy z Marynarką Wojenną RP w zakresie systemów walki przeciwminowej opartych na pojazdach podwodnych oraz projektów naukowo-badawczych dotyczących tego rodzaju pojazdów. Celem podjęcia tematu było stworzenie bazy wiedzy do określania wytycznych dla projektowania i dobierania odpowiednich pojazdów podwodnych do przewidywanych profili misji bojowych uwzględniając charakterystykę środowiska w jakim takie obiekty pracują. Często na etapie formułowania wytycznych uwagę skupia się na funkcjonalnościach pojazdu traktując je jako tożsame z jego możliwościami operacyjnymi. W przypadku pojazdów połączonych z okrętem bazowym pępowiną możliwości operacyjne są przede wszystkim zdefiniowane przez układ sił oddziałujących na pojazd w różnych warunkach hydrologicznych związanych z interferencją obiektów okręt-pępowina-pojazd. Dla większości profilów misji pojazdu ROV dominującym parametrem jest opór pępowiny, który nie tylko powoduje zmniejszenie prędkości pojazdu ale również wpływa na jego stateczność kursową i manewrowość. W ramach artykułu omówiono zależność między typowymi profilami misji pojazdu ROV a jego możliwościami operacyjnymi na przykładzie nosiciela sonaru PVDS. Charakterystykę oparto o zależności wynikające z oporu pępowiny wyznaczone za pomocą modeli CFD wsparte przez rozwiązania teoretyczne dotyczące rozpatrywanego zagadnienia.


  • Wpływ przestrzennego zróżnicowania systemu zasilania sieci trakcyjnej na energochłonność komunikacji trolejbusowej. Aspekty planistyczno-ekonomiczne
    • Mikołaj Bartłomiejczyk
    • Marcin Połom
    2014 Logistyka

    Struktura układu zasilania jest jednym z kluczowych elementów mających wpływ na energochłonność transportu miejskiego, jak i na koszty jego budowy i eksploatacji. W artykule przedstawiono analizę porównawczą trzech wariantów przestrzennych układu zasilania.


  • Wpływ przewiązek na stateczność prętów dwugałęziowych
    • Łukasz Żmuda-Trzebiatowski
    2014 Logistyka

    W artykule przedstawiono problem uwzględniania przewiązek w projektowaniu konstrukcji oraz ich wpływ na stateczność elementów konstrukcyjnych. Skupiono się na zaleceniach normowych dotyczących projektowania prętów wielogałęziowych z przewiązkami oraz przedyskutowano zasadność ich używania. W pracy został przedstawiony przykład odcinka pasa górnego mostu kratownicowego złożonego z dwóch kątowników połączonych różną liczbą przewiązek. Przeanalizowano wpływ przewiązek na nośność konstrukcji z wykorzystaniem analiz numerycznych – liniowej analizy wyboczeniowej, geometrycznie oraz geometrycznie i materiałowo nieliniowych analiz statycznych. Wyniki analiz numerycznych porównano z rezultatami 11819 otrzymanymi na podstawie normy projektowej. Wykazano, że wzrost liczby przewiązek powoduje wzrost obciążenia krytycznego i granicznego. Ten wpływ maleje wraz z liczbą przewiązek. Największy przyrost nośności pojawił się między prętami bez przewiązek i z jedną przewiązką. Wzory normowe podają zaniżony wpływ przewiązek na naprężenia konstrukcji. Artykuł znajduje się na płycie CD dołączonej do czasopisma na str. 11814-11819.


  • Wpływ przezroczystej przegrody na wyniki pomiarów przemieszczeń w badaniach modelowych
    • Karol Daliga
    • Zygmunt Kurałowicz
    2014 Pełny tekst Inżynieria Morska i Geotechnika

    Istota pomiaru przemieszczenia punktów i modeli usytuowanych za przezroczystą przegrodą. Wpływ przezroczystej przegrody na dokładność pomiaru przemieszczenia punktu. Analiza warunków i pomiarów przemieszczenia kilkoma metodami.


  • Wpływ redukcji emisji CO2 na funkcjonowanie sektorów biopaliw transportowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem sektora bioetanolu
    • Piotr Borowski
    • Jakub Gawron
    • Ewa Golisz
    • Adam Kupczyk
    • Karol Tucki
    • Janusz Zawadzki
    • Michał Sikora
    • Agnieszka Wójcik-Sztandera
    • Janusz Piechocki
    • Grzegorz Redlarski
    2014 Gospodarka Materiałowa & Logistyka

    W artykule omówione zostały zagadnienia dotyczące produkcji bioetanolu w Polsce, w aspekcie wymogów unijnych. Artykuł prezentuje ponadto modele badawczo-decyzyjne, na podstawie których zostały zrealizowane badania wśród przedsiębiorstw produkujących bioetanol oraz model zalecany na przyszłość. Do zaprezentowanych przykładów przedsiębiorstw produkcyjnych bioetanol 1. generacji należy odnieść się w kontekście zmian techniczno-technologicznych i ekologicznych. Zakłady produkujące bioetanol 1. generacji muszą zwiększyć redukcję emisji dwutlenku węgla do co najmniej 50% od 2017 roku. Szanse na osiągnięcie tych parametrów mają zakłady 1-fazowe produkcji bioetanolu, natomiast redukcja emisji dwutlenku węgla jest i będzie w zakładach 2-fazowych zbyt niska - poniżej wymaganego progu 50%.


  • Wpływ rodzaju przeciwelektrody na parametry elektryczne ogniw fotowoltaicznych
    • Wojciech Wachowiak
    • Maciej Klein
    • Agnieszka Stachowicz
    • Łukasz Skowroński
    2014

    przeprowadzono badania wpływu rodzaju i właściwości przeciwelektrody na parametry elektryczne barwnikowych ogniw fotowoltaicznych.


  • Wpływ rozłożenia elementów przetwornicy ST1S10PUR na rozkład temperatury
    • Elżbieta Ekiert
    • Stanisław Galla
    2014 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    W referacie przedstawiono wpływ zmian rozłożenia elementów w przetwornicy ST1S10PUR o topologii typu Buck na emisję termiczną z układu. Wpływ był analizowany na przykładzie wprowadzania drobnych zmian w rozkładzie ścieżek mozaiki połączeń we wszystkich rozpatrywanych konfiguracjach. Zastosowane zmiany w topologii połączeń pozwalają na oszacowanie rzeczywistych parametrów przetwornicy oraz pozwalają na ocenę ich wpływu na charakterystyki emisji termicznej


  • Wpływ rozwiązań architektonicznych oraz technologicznych na użytkownaie budynku i bezpieczeństwo w laboratoriach mikrobiologicznych
    • Rafał Janowicz
    • Agnieszka Gębczyńska-Janowicz
    2014

    Budynki laboratoriów są obiektami budowlanymi, podlegającym szczególnym rygorom funkcjonalnym i prawnym. Podczas ich użytkowania powstają zagrożenia zarówno dla zdrowia personelu pracującego w laboratorium, jak i ryzyko powstania niewiarygodnych wyników przeprowadzonych badań. W procesie projektowania laboratoriów decydującą rolę odgrywają powiązania technologiczne wynikające z założeń programowych oraz ukształtowanie przestrzeni, umożliwiające właściwe warunki pracy i wdrożenie odpowiednich procedur bezpieczeństwa.


  • Wpływ struktur wsparcia na efektywność nauczania języka pisanego w środowisku e-learningowym
    • Iwona Mokwa-Tarnowska
    2014 LINGUODIDACTICA

    The process of knowledge and language skills development during an online course can be very effective if student engagement in learning is achieved. This can be attained by introducing general and specific support mechanisms prior to the commencement of the course and during it. The former relates to the technological aspect, that is to familiarizing students with the functionalities of the virtual learning environment they will use and affordances of its tools. The latter comes from the structure of the course, the educational material designed to involve the participants in learning, the tools available on the course pages, as well as the tutor and fellow students. An effective course in genuine technical writing should aim to provide good opportunities for learning how to produce a report, manual, memo, abstract, graph analysis and a paragraph with mathematical, physical and chemical formulae, that is texts with cognitive appeal not only for the writer but also for the reader. With strong pre-emptive and responsive tutor support, such a course in technical writing results in an enhanced learning experience, which is shown by the analysis of students’ responses to different survey questions.


  • Wpływ struktury przestrzennej układu zasilania na energochłonność trakcji miejskiej – analiza teoretyczna
    • Mikołaj Bartłomiejczyk
    • Marcin Połom
    2014 Technika Transportu Szynowego

    Struktura układu zasilania jest jednym z kluczowych elementów mających wpływ na energochłonność transportu miejskiego, jak i na koszty jego budowy i eksploatacji. W artykule przedstawiono analizę porównawczą czterech wariantów przestrzennych układu zasilania.


  • Wpływ systemu logistycznego miasta na kształtowanie budynków wielofunkcyjnych
    • Mateusz Gerigk
    2014 Logistyka

    Celem artykułu jest przedstawienie wpływu systemu logistycznego miasta na kształtowanie przestrzeni zurbanizowanej poprzez projektowanie budynków wielofunkcyjnych. Przedstawione zostały tendencje rozwoju miast, oraz ich charakter kształtowania w zakresie funkcji. Wykazane zostały związki miejskiego systemu logistycznego z budynkami wielofunkcyjnymi. Zilustrowany został schemat zintegrowanej miejskiej sieci logistycznej, której podstawą jest sprawny system transportowy połączony z obiektami struktury architektonicznej.