Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Publikacje z roku 2014

Pokaż wszystkie
  • Just Let Me Think: Designing Against Acquired Illiteracy.
    • Igor Garnik
    2014

    This article concerns the relatively new problem of illiteracy relating to persons previously being literate, which is caused by too intensive using of so-called digital media (TV, computers, tablets, smartphones, e-book readers, portable media players, etc.). The problem has been observed for several years mainly in countries with high economic and technological development. The widespread use of digital media and the ease of their use as well as access to many functions and features, lead their users to performing even simple mental tasks with help of digital media. As many studies show, it affects the condition of human mind. Apart from so strongly detrimental effects such as digital dementia and digital addiction, ceding the easy tasks, so far performed by people themselves, to the digital media causes a loss of basic mental skills. Probably, the most common example would be the use of a calculator for making the basic arithmetical operations on integer numbers in the range to one hundred. In most of countries children master this skill usually at the beginning of primary school. This kind of illiteracy can be described as secondary, returning or acquired illiteracy. To counteract this negative phenomenon it is necessary to design the user interface in a such way that supports and strongly activates mental processes inside the human mind. This article contains a few recommendations for the design of user interfaces and sample proposals for changes in existing interfaces.


  • Kadra zarządzająca a zaufanie do wymiaru sprawiedliwości
    • Przemysław Banasik
    2014 Pełny tekst KWARTALNIK NAUK O PRZEDSIĘBIORSTWIE

    Na negatywny obraz wymiaru sprawiedliwości w Polsce wpływa wiele czynników, m.in. brak skutecznej reformy, niestosowanie zasad etycznych przez niektórych jego uczestników, brak efektywnej współpracy pomiędzy konstytucyjnymi organami zajmującymi się sądownictwem, a także brak dbałości o wizerunek. W przypadku pojedynczego sądu, za część negatywnych wizerunkowo przypadków obniżających społeczne zaufanie do sądów odpowiada jego kadra menedżerska, do której autor zalicza prezesa i dyrektora, przewodniczących wydziałów i kierowników sekretariatów wydziałów lub oddziałów. Stosując modele służące ocenie kadry menedżerskiej w przedsiębiorstwach, proponuje by za kreowanie pozytywnego wizerunku sądu odpowiadali specjaliści do spraw zarządzania społeczną odpowiedzialnością sądu, lub też zarządzający jego relacjami z interesariuszami, dysponujący wiedzą z ekonomii, zarządzania, prawa i psychologii. Ważne jest również, podkreśla autor, aby strategie wizerunkowe były koordynowane na szczeblu centralnym oraz uwzględniały zmiany legislacyjne.


  • Kanał Gotyjski
    • Ziemowit Suligowski
    2014 Inżynieria Morska i Geotechnika

    Jedna z najstarszych dróg wodnych w Szwecji łącząca przez środek kraju Goeteborg z Soderkoeping (rejon Norkoeping). System łączący elementy naturalne (rzeki, jeziora) ze sztucznym korytem. Charakterystyczne formy schodowe - kaskady śluz. Podstawowe informacje. Kaskady śluz. Przyległe strefy przemysłowe. Wykorzystanie kanału.


  • Katalizatory reakcji elektrochemicznych w tlenkowych ogniwach paliwowych zasilanych biogazem
    • Beata Bochentyn
    2014

    Jednym z potencjalnych obszarów zastosowań tlenkowych ogniw paliwowych jest energetyka rozproszona, gdzie paliwem mógłby biogaz pochodzący z oczyszczalni ścieków, wysypisk, gospodarstw rolnych. Obecnie stosowane na skalę komercyjną rozwiązania technologiczne uniemożliwiają wykorzystanie paliwa w postaci biogazu m.in. ze względu na niską odporność anody na osadzanie węgla oraz niewystarczającą aktywność katalityczną dla elektrochemicznego utleniania paliwa. Celem niniejszej pracy jest prezentacja obecnej wiedzy na temat anody cermetowej Ni-YSZ oraz metod jej modyfikacji w celu wydajniejszej pracy z biogazem.


  • Key logistics processes in project management based on organisation of an international training session-case study
    • Grzegorz Zieliński
    • Malwina Studzińska
    2014 Logistyka

    Improvement of processes, including the logistics processes forms one of the essential aspects of modern business entities functioning. Search for the solutions allowing for quicker and less costly method of realisation of particular activities in highly significant, especially in the conditions of a dynamically changing environment in which the organisations have to function. It is a natural field occuring principally both in every production enterprise as well in the service sector, however, the case described in the publication shows its key functions in a slightly different shape. Therefore, the authors of the following article have aimed to identyfy the core points of the logistics based on an organisation of an international work-shop od a didactic character with the application of real-life data of companies prospering on the European market


  • KIERUNKI ROZWOJU HANDLU ELEKTRONICZNEGO
    • Magdalena Brzozowska-Woś
    2014 Pełny tekst Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka

    Celem artykułu jest ukazanie istoty e-commerce oraz wskazanie najważniejszych kierunków jego rozwoju w Polsce. Opracowano uniwersalną definicję handlu elektronicznego oraz ukazano jego miejsce na tle biznesu elektronicznego oraz gospodarki internetowej. W dalszej części przedstawiono wyniki badań dotyczących najbardziej istotnych w najbliższych latach kierunków rozwoju handlu elektronicznego, jakimi są mobile commerce oraz social commerce.


  • Kierunki wykorzystania koncepcji design - thinking w doskonaleniu obszaru rejestracji i poczekalni przychodni
    • Grzegorz Zieliński
    • Malwina Studzińska
    2014

    W niniejszym rozdziale przedstawiono podstawowe aspekty wykorzystania koncepcji design-thinking w doskonaleniu jakości usług zdrowotnych. Autorzy zaprezentowali specyficzny charakter usług zdrowotnych w odnisieniu do samej usługi, jej jakości oraz metod jej doskonalenia. Następnie poprzez zdiagnozowanie składowych łańcucha wydarzeń chronologicznych związanych z realizacją usługi medycznej, wydzielono obszar rejestracji i poczekalni, dla którego omówiono możliwość wykorzystania koncepcji design thinking


  • Kinematyczne pomiary GNSS na linii kolei wąskotorowej w Koszalinie
    • Cezary Specht
    • Jacek Szmagliński
    • Paweł Gajdzica
    2014 Logistyka

    W artykule opisano metodę kinematycznych pomiarów geodezyjnych GNSS zastosowaną dla inwentaryzacji trasy kolejowej w terenie silnie zalesionym. W badaniach wskazano możliwości wykorzystania tej metody dla inwentaryzacji układu geometrycznego trasy kolei wąskotorowej w Koszalinie. Opisano najważniejsze różnice pomiędzy koleją o rozstawie szyn 1000 mm a 1435 mm oraz przyszłościowe zagadnienie planowanej rewitalizacji tego odcinka. Pomiary zrealizowano w terenie utrudniającym realizację pomiarów GNSS. Wysokie drzewa znajdujące się w skrajni trasy wpływały znacznie na dokładność realizowanych pomiarów skutkując obniżeniem liczby pozycji o dużej dokładności. Otrzymane wyniki zestawiono z analogicznymi pomiarami realizowanymi w Gdańsku w latach 2012 i 2013. Badania wykazały znaczący wpływ przesłon sygnałów satelitarnych (drzew) na uzyskiwane dokładności określenia pozycji.


  • Kinematyka jako odpowiedź na współczesną potrzebę tworzenia przestrzeni = KINEMATICS AS AN ANSWER TO THE CURRENT NEED TO CREATE A RE-CONFIGURABLE SPACE
    • Jan Cudzik
    2014

    Przestrzeń re-konfigurowalna pojawiły się w sztuce i architekturze już w pierwszej połowie XX wieku jako forma odpowiedzi na na pytania, które stawia przed nią świat. Nasze życie i potrzeby zmieniają się niesamowicie dynamicznie. Postfordowski model społeczeństwa sprzyja generowaniu zjawisk, których jeszcze rok temu nie brano pod uwagę. Stąd architektura próbuje stanowić odpowiedź na problemy jeszcze niezaistniałe. Jedną z jej metod jest wykorzystanie ruchu w obiektach. Dzięki zastosowaniu ruchu możemy projektować obiekty, które będą w reagowały na nasze potrzeby, wydłużając tym samym cykl życia budynków.


  • Klasyfikacja algorytmów wyboru usług w architekturze SOA
    • Paweł Kaczmarek
    2014 Pełny tekst Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej

    Wytwarzanie aplikacji w architekturze zorientowanej na usługi wymaga zastosowania odpowiednich algorytmów wyboru usług, które będą zapewniały wytworzenie aplikacji o wymaganych parametrach jakościowych. Biorąc pod uwagę, że problem wyboru usług ma wykładniczą złożoność obliczeniową, stosowne są zarówno algorytmy dokładne jak i przybliżone. W pracy przedstawiono porównanie i analizę istniejących algorytmów wyboru usług w kompozycji usług złożonych. Algorytmy porównano w zakresie złożoności obliczeniowej i dokładności uzyskiwanych wyników. Ponadto przeanalizowano algorytmy stosowane w technologiach Internetu przedmiotów (Internet of things) oraz algorytmy wykorzystujące metody sztucznej inteligencji. W niektórych przypadkach algorytmy zostały opracowane dla różnych poziomów złożoności modelu aplikacji, co również wpływa na ich charakterystyki.


  • Knowledge Base Suitable for Answering Questions in Natural Language
    • Tomasz Maria Boiński
    • Adrian Ambrożewicz
    • Julian Szymański
    2014

    This paper presents three knowledge bases widely used by researchers coping with natural language processing: OpenCyc, DBpedia and YAGO. They are characterized from the point of view of questions answering system. In this paper a short description of the aforementioned system implementation is also presented.


  • Knowledge engineer – more than only technical position. The concept of knowledge engineering education at the Faculty of Management and Economics
    • Tomasz Sitek
    2014

    Organizational learning means an effective knowledge management. Management is nothing more than the constant decision-making. Therefore organizational learning must be seen through the prism of decisions taken at all levels. Unfortunately decisions are never taken within comfortable conditions. Decision maker suffers from a lack of any support. There is often a problem with human resources having right skills, sometimes they do not have adequate knowledge, therefore appropriate analysis cannot be done. Dedicated tools become the answer to such problems - the so-called expert systems. The expert systems are the technology able to store and process specialized knowledge on a specific area of human activity. They can be called substitute for a human expert decision-maker, able to provide consultancy as a result of reasoning from knowledge base. The process of building expert systems requires key position – Knowledge Engineer. This is the person who is responsible for extracting facts or rules from domain experts, and must record it a formal way, appropriate to the chosen technology. Therefore the Knowledge Engineer has always been considered as technical position, specialized IT professional. Only technical universities and faculties offered education programs for them. Such approach is still valid, but times have changed. Author claims, according to his experience gained during several projects, that nowadays organizations’ knowledge management problems are more complex and have different nature than before – they are more qualitive than quantitive. Big number of decisions is being taken basing on uncertain or incomplete knowledge. Hence, the Knowledge Engineer should be today rather interdisciplinary specialist – with some psychology, management or law background than only technician. The paper describes the concept of educating Knowledge Engineers on Faculty of Management and Economics – the most humanistic faculty at Gdansk University of Technology.


  • Knowledge Management Critical Success Factors and the Innovativeness of KIBS Companies
    • Małgorzata Zięba
    • Krzysztof Zięba
    2014 Pełny tekst Inzinerine Ekonomika-Engineering Economics

    The purpose of this paper is to examine the influence of two critical success factors for knowledge management (i.e. leadership and support by the management, motivational practices) on the innovativeness of knowledge-intensive business service (KIBS) companies in the SMEs sector. A sample of 400 companies (KIBS SMEs) located in the Pomeranian District in Poland was selected. The questionnaire was designed to measure knowledge creation and knowledge sharing, team working, professional development and innovation performance. The findings indicate that companies with stronger leadership and support by the management and which employ motivational practices are more innovative than their competitors. This paper provides evidence of the significance of the critical success factors selected for KM in innovation processes. The research opens up the discussion on the relationship between KM critical success factors and company innovativeness. On the basis of the findings, managers in KIBS companies would do well to pay attention to managerial practices which foster the knowledge and professional development of employees, as these practices influence a company’s innovativeness. For academics, this paper sketches out fields for further research in this area to be conducted in other countries and sectors.


  • Knowledge management in SMEs – selected issues.
    • Małgorzata Zięba
    2014

    The success of a small or medium-size enterprise might be dependent on the way in which this company manages its knowledge. With limited access to other resources like land, capital or labor force, the access to knowledge and its effective application might become a source of competitive advantage for an SME. It is confirmed that organizations, which successfully implement the concept of knowledge management might achieve better results in terms of activity, innovations, higher level of customer service and foreseeing trends and phenomena on the market [Desouza, Awazu, 2006]. The article presents the concept of knowledge management in the context of small and medium-sized enterprises. It first analyses various studies on KM in such companies, next is deals with knowledge acquisition, which is an important process in SMEs and finally it discusses on critical success factors for KM implementation in those companies.


  • Knowledge-Based Management as the Key Success Factor for Research and Development Organizations
    • Norbert Boleński
    • Edward Szczerbicki
    2014

    A key to achieving success in project organizations lies in exemplary management of processes within those organizations, while the ongoing projects are mainly characterized by their uniqueness. The situation is no different in commercial research and development organizations (R&D) where accuracy and repeatability of elementary processes guarantees efficient and productive realization of all enterprises. R&D organizations are entities whose main objective is to carry out basic research as well as experimental development works, and to distribute the results via didactic activity, publications or transfer of technology. The aim of the present paper is to outline the area of knowledge management within this type of organizations and to describe the model of management.


  • Kogeneracja czy już poligeneracja wyzwaniem dla rynku energii
    • Waldemar Kamrat
    2014

    przedstawiono uwarunkowania rozwoju kogeneracji w Polsce


  • Kolektory słoneczne w budownictwie jednorodzinnym. - Część 2 : Metoda f-chart w analizie techniczno-ekonomicznej
    • Jan Wajs
    • Blanka Jakubowska
    2014 Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna

    Artykuł stanowi drugą część publikacji poświęconej technice solarnej w budownictwie jednorodzinnym. Tym razem szczegółowo omówiono podstawową odmianę metody f-chart, która jest obecnie najczęściej stosowaną metodą korelacyjną w energetyce słonecznej. Dla lepszego zrozumienia zagadnienia przedstawiono przykład obliczeniowy efektywności pracy instalacji solarnej wspomagającej układ przygotowania c.w.u. w wybranym wolnostojącym budynku mieszkalnym.


  • KOLMOGOROV EQUATION SOLUTION: MULTIPLE SCATTERING EXPANSION AND PHOTON STATISTICS EVOLUTION MODELING
    • Marc Guirao Galcera
    • Sergey Leble
    2014 Pełny tekst TASK Quarterly

    We consider a formulation of the Cauchy problem for the Kolmogorov equation which corresponds to a localized source of particles to be scattered by a medium with a given scattering amplitude density. The multiple scattering amplitudes are introduced and the corresponding series solution of the equation is constructed. We investigate the integral representation for the first series terms, its estimations and values of the photon number of finite and point receivers. Application to the LIDAR problem and X-ray beam scattering for orthogonal and inclined to a layer is considered.


  • Komentarz do art. 105 i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
    • Krystyna Kowalik-Bańczyk
    2014

    Commentary to the article of the Act of Protection of Competition and Consumers on the inspection led by the Polish Competition Authority for the European Commission


  • Komentarz do art. 20 ust. 4
    • Krystyna Kowalik-Bańczyk
    2014

    Commentary to provision concerning implementation of Regulation 1/2003 in Poland